Paljonko olisi sopiva summa mummolle lapsenhoidosta/kuskaamisesta?
Ekaluokkalainen lapsi, pitkä koulumatka noin pienelle, joten vien lapsen mummolleen vajaaksi-tunniksi-1.5 tunniksi aamulla ennen töihin lähtöäni. Mummo vie sitten autolla kouluun ja samalla hoitaa päivittäin asioitaan kaupungilla. Tämä matka minkä kaupoilta koululle ja takaisin joutuu "turhaan"ajamaan on 1.5 km. Lisäksi hän haluaa joinakin iltapäivinä hakea lapsen koulusta tai iltapäiväkerhosta, vaikka olen maksanut iltiksestä. Hän ei kuulemma halua, että lapsi joutuu olemaan siellä niin pitkään. Sitten kotonaan ruokkii ennen kuin haen lapsen sieltä töiden jälkeen. Tämä ei ole mikään mummoa sitova järjestely niin, ettei hän tarvittaessa pääse risteilylle tms omiin menoihinsa. Mummo odottaa palvelustaan rahallista korvausta, eli mikä teistä olisi sopiva kuukausikorvaus?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo haluaa korvauksen, kysy häneltä, mikä olisi sopiva korvaus. Tästä voi olla hyvin monenlaisia näkemyksiä ja täällä esitetyt voi poiketa paljonkin mummon näkemyksestä.
No hän haluaa kuukaudesta 65 e, joka on minusta aika paljon. Ap
No tämä on hänen hintansa. Sä päätät, haluatko sillä hinnalla palvelua ostaa.
Koululaiselle turvallinen koulumatka, tuttua seuraa ja ruokkiikin. Eiköhän muitakin hankintoja lapsenlapselle tehnyt eläkkeestään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sorry, ylimääräinen matka kaupoilta koululle oli 1,5 km.
Menee bensaa ehkä 0,10 litraa, eli reilulla 50 sentillä/päivä.Ei voi laskea noin. Tuskin mummo joka päivä kaupoilla kävisi. Koko matka koululle pitää huomioida.
Itseasiassa käy päivittäin jokatapauksessa. Ap
Onko mummolla pieni eläke? Tankatkaa auto joskus. Neljän lapsen mummona ei ikinä tulisi mieleenkään pyytää maksua . Jos lapset haluavat antaa jotakin ok. mutta ei maksua rahana jos muutenkin ajelee autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas pitkä se lapsen koulumatka kotoa käsin olisi?
Vajaat 3 km, mutta mummo ei tule aamuiksi meille, haluaa olla kotonaan. Pienelle on tuollainen matka liikaa. Tokihan itse ekaluokkailaisena lähes saman tarvoin, mutta ajat on muuttuneet. Ap
Vajaa kolme kilometriä ei ole minään aikakautena liikaa 7-vuotiaan kävellä. Hyvää hyötyliikuntaa siinä saa. Ei ihme, että lapsista kasvaa löysiä pullamössöpentuja, kun noin lyhyt matkakin pitää autolla päästä.
Ekaluokkalaisissa on hyvin monenlaisia, on arkoja ja reippaita. Myös koulumatka voi olla erilainen, on maantien varrella kulkemista, vilkkaita teitä ja metsätaipaleita. Ap sanoi, että jaksaa kulkea, mutta ei ehkä halua eivätkä ehkä vanhemmatkaan vielä uskalla jättää lasta aamuisin omilleen. Myös yksin kotoa lähteminen voi olla ekaluokkalaiselle, joka ei edes vielä tunne kelloa, turhan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 3-vuotiaani kävelee ihan reippaasti 1,5 km matkan hoitopaikkaan joka aamu ja saman matkan takaisin kotiin joka iltapäivä (ei tietenkään yksin, jos joku sellaista luulee). Kyllä yli tuplaten vanhempi lapsi jaksaa kävellä vajaan kolmen kilometrin matkan kouluun ja takaisin. Jos ei jaksa (ja on terve), on korkea aikaa aloittaa kunnon kohotus.
Tässä on juuri pointtina tuo yksin. Ei ole jaksamisesta kiinni. Ap
7-vuotias on aivan riittävän iso kävelemään yksin. Emme kuitenkaan asu missään väkivallan tyyssijassa.
Näin mummona sanoisin, että päivittäinen hoito ja kuskaus on kyllä tavattoman raskasta. En ole ikinä ottanut korvausta hoidoista, ja olen hoitanut lapsenlapsia paljon, mutta en edes rahasta haluaisi sitoutua päivittäiseen hoitoon. Jos on sellaisesta sovittu, ja siitä aiheutuu polttoaine- yms kuluja, ne mielestäni on kohtuullista korvata. Oletko tullut ajatelleeksi, että tällä järjestelyllä suljet pois aika ison osan mummon muuta elämää (harrastuksia, tapaamisia yms)? Eikö päivittäistä matkaa voi järjestää muutoin, ja varata mummo vain satunnaisia hoitotarpeita varten - niitäkin taatusti tulee!
Vierailija kirjoitti:
Varoja kyllä löytyy ulkomaanmatkoihin, muotivaatteisiin ja muuhun roskaan, muttei lastenhoitoon.
Mummi vaan"!
Mummi vaan"! Mistä voit tietää mikä tuon ap:n mummin tilanne on? Voi olla hyvin pienituloinen eläkeläinen?
Itse miettisin asian siltä kantilta, että jos palkkaatte jonkun ulkopuolisen tekemään tuon, ette selviä alle kympin tuntiliksalla. Mummon tarjous on todella alhainen. Itse pyytäisin ainakin satasen viikolta, jos olisin eläkkeellä ja joku tuttava kysyisi lapselleen tuollaista palvelua.
Aika harvalla on mahdollisuus saada noin paljon apua noin pienellä korvauksella. Mummon pyytämä 65€/kk on todella reilu tarjous.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Mummu kirjoitti:
Kuinka joku mummo voi ottaa rahaa lapsiltaan tai lapsenlapsiltaan. Menköön töihin jos tarvii rahaa. Ikinä ei ole tullut mieleenkään ottaa rahaa lastenlasten tapaamisesta.
Moni eläkkeellä oleva kiva mummo voisi tehdä eläkkeen päälle hyvän tilin, kun tajuaisi alkaa markkinoimaan tällaista palvelua! Jos on auto ja tykkää lapsista, helppoa rahaa eläkkeen päälle. Niin mä tekisin!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
600 e kk olisi kohtuullinen. Kyllä lapsista on vaivaa myös meille mummoille.
Onneksi Omar lapset ei rasita minua kakaroillaan
Vierailija kirjoitti:
Onko mummolla pieni eläke? Tankatkaa auto joskus. Neljän lapsen mummona ei ikinä tulisi mieleenkään pyytää maksua . Jos lapset haluavat antaa jotakin ok. mutta ei maksua rahana jos muutenkin ajelee autolla.
Miksi tehdä asiat hankalaksi. Hyvin voi antaa bensarahan ilman että tarvitsee lähteä tankkaamaan.
Auttaisin kyllä omaa lastenlastani ilman korvausta se olisi ilo minulle.Lapset on pieniä vain vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin mummona sanoisin, että päivittäinen hoito ja kuskaus on kyllä tavattoman raskasta. En ole ikinä ottanut korvausta hoidoista, ja olen hoitanut lapsenlapsia paljon, mutta en edes rahasta haluaisi sitoutua päivittäiseen hoitoon. Jos on sellaisesta sovittu, ja siitä aiheutuu polttoaine- yms kuluja, ne mielestäni on kohtuullista korvata. Oletko tullut ajatelleeksi, että tällä järjestelyllä suljet pois aika ison osan mummon muuta elämää (harrastuksia, tapaamisia yms)? Eikö päivittäistä matkaa voi järjestää muutoin, ja varata mummo vain satunnaisia hoitotarpeita varten - niitäkin taatusti tulee!
Jo avauksessa kerroin, että tämä järjestely ei sitouta päivittäiseen hoitoon, vaan mummo voi käydä lomilla jne. Mikään mummolle tärkeä ei ole poissuljettu tällä järjestelyllä, hävytöntä väittää niin, kun et tiedä asiaa tarkemmin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoja kyllä löytyy ulkomaanmatkoihin, muotivaatteisiin ja muuhun roskaan, muttei lastenhoitoon.
Mummi vaan"!
Mummi vaan"! Mistä voit tietää mikä tuon ap:n mummin tilanne on? Voi olla hyvin pienituloinen eläkeläinen?
Minä ymmärsin taas tämän niin, että tässä haluttiin mollata minua, ap:ta. Mitä rahoihin tulee, äitini eläke on parempi kuin minun matalapalkka-alan palkkani. Olen myös yh. Totaaliyh.
toi 65€ on kyllä tosi reilu tarjous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo haluaa korvauksen, kysy häneltä, mikä olisi sopiva korvaus. Tästä voi olla hyvin monenlaisia näkemyksiä ja täällä esitetyt voi poiketa paljonkin mummon näkemyksestä.
No hän haluaa kuukaudesta 65 e, joka on minusta aika paljon. Ap
Ajattelin 100€ ennen kuin kerroit tuon summan. Anna mummon pyytämä 65€, se on hyvä. Kyllä mummotkin rahaa tarvitsevat ja onhan tuossa järjestelyssä kiinni ja lapsi on turvallisesti mummon kanssa.
Meillä isovanhemmat kuskaa lapsia joka päivä johonkin suuntaan. He loukkaantuisivat sydän juuriaan myöten jos maksua ehdottaisin.
Outo mummo, jos haluaa tästä rahaa. Onko teillä muuten millaiset välit? Onko mummolla pieni eläke/asuu yksin?
Meillä on ulkopuolinen lapsenvahti, jolle maksamme 10 eur/tunti. Siihen nähden tuo mummon 65 eur/kk on halpa.
Jos nyt jotain on pakko maksaa, niin bensat ainoastaan. Ja ehdottomasti lapsi pysyy siellä iltapäiväkerhossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi vaan"!
Minä ymmärsin taas tämän niin, että tässä haluttiin mollata minua, ap:ta. Mitä rahoihin tulee, äitini eläke on parempi kuin minun matalapalkka-alan palkkani. Olen myös yh. Totaaliyh.
Ok, kun kirjoitat noin, pidät ts. äitisi pyyntöä kohtuuttomana. Mutta onko äitisi ollut apuna lapsesi hoidossa nämä seitsemän vuotta, hakenut pk:sta, hoitanut lomilla ja ruokkinut lastasi. Ja nyt eka kertaa hän otti puheeksi jonkinlaisen korvauksen? Minusta 65 euroa on pieni korvaus tuollaisesta sitoutumisesta.
Tehkää tämänpäivän aikuiset selväksi, että ette tule auttamaan tulevaisuudessa vanhempianne. Hoitakoot itse asiansa tai ostakoot palvelunsa.