Lapsen Äiti ei anna minun enää tavata lastani.
Eikä tue vanhemmuuttani mitenkään.
Lapseni, 12 v on alkanut ajoittain hankalaksi eikä halua tulla enää luokseni viikonloppuisin.
Olemme eronneet lapsen äidin kanssa lapsen ollessa 2 - vuotias ja äiti on aina hankaloittanut ja mustamaalannut suhdettani lapseen, puhumalla pahaa, vähättelemällä, hankaloittamalla tapaamisia yms.
Toisaalta myös soitta minulle raivoissaan kuinka ei pärjää lapsen kanssa ja toivoo minun ottavan lapsen kokonaan, koska elämä on niin hankalaa hänen kanssaan.
Perheneuvolaan ei suostu lähtemään.
Onko minulla mitään oikeuksia saada apua tilanteeseen ?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äiti ei anna minun tavata lastani. Se ei ole haukkumista se on toteamus.
Ohis
Lapsi sanoo kotona äidille, ettei halua mennä isälle = Lapsen äiti ei anna isän tavata lasta.
Ap ei halua kohdata totuutta ja helppo syyttää äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: mistä täällä tiedetään, että kyse on tytöstä? Aloittaja ei ole missään kertonut lapsen sukupuolta. Toisekseen, tehän olette ihan sekaisin. Jos lapsella on ollut aivan normaali lapsuus etäisän luona, totta kai äidin pitää patistella tapaamisien jatkumista.
Olettaisin itse, että kyse on juuri siitä, että tuossa iässä alkaa viikonlopun vietto kavereiden kanssa viehättää ja jokainen viikonloppu poissa jysäyttää FOMOn liikkeelle, eli nuori pelkää jäävänsä paitsi ihan kaikesta ja joutuvansa porukoista pois.
Tähän lisäksi ensioireitaan ottava murrosikä.
Äiti, joka yleensä huutaa idioottia ja ääliötä normaaleissa keskusteluista siitä, kuka hakee ketä mistä, vaikuttaa keskenkasvuiselta itse. Ainakin kommunikaatiokyvyttömältä.
Ehdotan isälle suoraa yhteyttä lapseen, sillä kuten mammat täällä hokee, lapsi voi itse päättää. Lopeta kommunikointi äidin kanssa ja juttele suoraan lapselle. Äiti hirmustuu varmasti, mutta se on silti sinun - ja lapsen! - oikeus.
Ehdota, että ottaa vaikka jonkun kaverin mukaan isäviikonlopulle, tai miksei parikin, jos tilaa riittää (olettaisin, jos syrjemmässä asutaan). Kaverit nyt vaan alkavat tuossa iässä merkitä tavallaan enemmän kuin vanhemmat, joten tämä voisi auttaa.
Ap huutaa ”akkaa” ja penää ”oikeuksiaan”. Riitaan tarvitaan aina kaksi.
Voitko osoittaa, missä AP on huutanut akkaa? Viestinsä ovat olleet aivan asiallisia, toisin kuin vastaviestit. Lisäksi sydämestäni toivoisin, että useampi etäisä penäisi oikeuksiaan, sillä mammat, se on se todellinen lasten etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos 12- vuotias sanoo ettei halua mennä kouluun? Saako hän jäädä kotiin?
Siihenhän hänellä ei ome samaa oikeutta kuin etävanhemman tapaamisessa. Tosin Suomessa on vain oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.
Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan kunnes ovat 18. Myös etä, jos on huoltaja. Joten ei se asia noin yksinkertainen ole. Ei lapsi voi päättää siitäkään haluaako asua lähin kanssa. Vai kaverin, tai yksin. Lähin tulee olla aikuinen, ja todellakin tukea etän tapaamisissa. Ja mitä tulee teinien kuuntelemiseen, tottakai kuunnellaan (12v ei ole teini), ja vanhemmat päättävät. Nuori tarvitsee vanhemman jota vastaan harjoitella omaa tahtoaan, ei mitään pesusientä jolle kaikki käy. Vanhemman jämäkkyys on edellytys sille et teini löytää omat rajansa ja jämäkkyytensä. Jota ilman ei elämässä pärjää
Jos lapsi ei halua tavata isää, äiti voi puhua isästä hyvää ja tukea ja kannustaa tapaamaan - olemaan isänsä kanssa väleissä.
Eikä olla vaan että ok, älä mene sitten. Tässä tapauksessa isä on tehnyt lapsen kanssa ihan tavallisia asioita, välit ovat olleet hyvät.
Monta asiaa 12 v pystyy ajattelemaan mutta ei kokonaisuutta.
Onko teistä ok jos 12 v ei lähde enää katsomaan isovanhempia kun se on tylsää?
Mun mielestä ei oo. Mun mielestä se on tapakasvatusta että tehdään välillä myös asioita jotka ei itselle ole niitä kaikkein mieluisimpia mutta kuitenkin tärkeitä jollekin toiselle eli isovanhemmille.
Se on myös esimerkkiä kuinka vanhemmista pidetään huolta ja otetaan toiset huomioon.
Meillä ei päde tällaiset ” ei huvita, en halua”. Jos ja kun on vapautta on myös vastuuta.
Moni nainen myös nostattaa itseään sillä kun sanoi ettei lapsi halua mennä isälleen. Luulevat olevan jotenkia parempia itse, vaikka ainoa joka kärsii on lapsi
Ei ole mitään vanhemmuuden tukemista pakottaa teini metsän keskelle vastentahtoisesti.
Selkeää huoltokiusaamista ja vieraannuttamista. JA lapsen törkeää laiminlyömistä. 12-vuotias ei ole kypsä PÄÄTTÄMÄÄN noin isoista asioista kuin tapaako isäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Selkeää huoltokiusaamista ja vieraannuttamista. JA lapsen törkeää laiminlyömistä. 12-vuotias ei ole kypsä PÄÄTTÄMÄÄN noin isoista asioista kuin tapaako isäänsä.
Lain mukaan on.
Me on muutettu itse sitä tekemistä mitä teemme teiniemne kanssa.
Mökkeilyn sijaan käymme kaupunkilomilla, näyttelyissä, leffassa, konserteissa, kahvilla, syömässä.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaat alkavat olla jo sen ikäisiä, että kaverit ja omat menot alkavat kiinnostaa enemmän. Asiat joita ennen on tehty vanhempien kanssa ei välttämättä enää kiinnosta ja niin kuin joku jo tuolla sanoi, lapsi saa itse päättää.
Miksi täällä vääristellään asioita? 12-vuotiasta kuunnellaan ja hänen mielipiteensä otetaan huomioon silloin kun, päätetään esim. lapsen asumisesta huoltajuusasioissa. Hän ei todellakaan päätä asioita. Vai annatteko esim. 12-vuotiaan päättää itse kotiintuloajoista yms.? Jos 12-vuotias saisi päättää itse asioista, niin sitten varmaan rikosoikeudellinen vastuukin olisi Suomen laissa pudotettu 15-vuodesta 12-vuoteen.
No tässähän ei isä puhunut mistään mökkeilystä. Vaikka itse olen sitä mieltä, että vaikka teinit otetaan huomioon ja tehdään heidän kanssa asioita, myös he tekevät meidän kanssa muitakin juttuja. Kuten ovat välillä mökillä esim.
Vierailija kirjoitti:
No tässähän ei isä puhunut mistään mökkeilystä. Vaikka itse olen sitä mieltä, että vaikka teinit otetaan huomioon ja tehdään heidän kanssa asioita, myös he tekevät meidän kanssa muitakin juttuja. Kuten ovat välillä mökillä esim.
Isä kertoi asuvansa metsän keskellä. Eli siellä sitten kökötetään kuin mökillä, ilman kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan on.
No, kyseessä on juridinen pykälä, johon voidaan vaikeassa tilanteessa vedota. Kuitenkin jos lasta kohdelkaan kaltoin 12-vuotiaaksi saakka, kun laki sen sallii, ei siinä lapsen etu toteudu. Tai että vieraannutettu lapsi voi vapauttaa itsensä ristiriidoista luopumalla isäsuhteesta 12-vuotiaana, ei siinäkään. Kuinka monen elämä kulkee pykälien mukaan kysyn vaan. Paitsi huoltoriidoissa. Jotka eivät lähtökohtaisesti ole lasten etu. Ja kuinka moni 12v on oikeasti kypsä päättämään asioistaan? Kun 16vkin tarvitsee vielä monessa vanhemman tukea. Ja 18-vuotiaskin. Surullista on että myös isän vastuu lapsestaan voidaan vesittää kokonaan. Silloinkin kun isä haluaa pitää lapsestaan huolta. Pitäisi selvittää juurta jaksain miksi 12v ei halua olla vanhempansa kanssa. Ja löytyykö taustalta vieraannuttamista. Tai lähivanhemman ongelmia. Lapsen tahto voi olla pelkästään yritystä miellyttää lähiä tai pitää muuten ristiriidat vähissä, jos on mitään epävakautta tai lojaliteettiristiriitaa (esim lähi väheksyy tai vihaa etää) tai lähillä mielenterveysongelmaa. Kyseessä ei siis todellakaan välttämättä ole lapsen oma vapaa tahto. Apn tilanne vaikuttaa vieraannuttamiselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan on.
No, kyseessä on juridinen pykälä, johon voidaan vaikeassa tilanteessa vedota. Kuitenkin jos lasta kohdelkaan kaltoin 12-vuotiaaksi saakka, kun laki sen sallii, ei siinä lapsen etu toteudu. Tai että vieraannutettu lapsi voi vapauttaa itsensä ristiriidoista luopumalla isäsuhteesta 12-vuotiaana, ei siinäkään. Kuinka monen elämä kulkee pykälien mukaan kysyn vaan. Paitsi huoltoriidoissa. Jotka eivät lähtökohtaisesti ole lasten etu. Ja kuinka moni 12v on oikeasti kypsä päättämään asioistaan? Kun 16vkin tarvitsee vielä monessa vanhemman tukea. Ja 18-vuotiaskin. Surullista on että myös isän vastuu lapsestaan voidaan vesittää kokonaan. Silloinkin kun isä haluaa pitää lapsestaan huolta. Pitäisi selvittää juurta jaksain miksi 12v ei halua olla vanhempansa kanssa. Ja löytyykö taustalta vieraannuttamista. Tai lähivanhemman ongelmia. Lapsen tahto voi olla pelkästään yritystä miellyttää lähiä tai pitää muuten ristiriidat vähissä, jos on mitään epävakautta tai lojaliteettiristiriitaa (esim lähi väheksyy tai vihaa etää) tai lähillä mielenterveysongelmaa. Kyseessä ei siis todellakaan välttämättä ole lapsen oma vapaa tahto. Apn tilanne vaikuttaa vieraannuttamiselta
Ei minusta. Vaikuttaa siltä että syytellään muita omista mokista.
Turha selittää. 12v ei tarvitse mennä etälle. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan on.
Loistava kirjoitus!
Vierailija kirjoitti:
Turha selittää. 12v ei tarvitse mennä etälle. Piste.
Niin, jos narsistinen lähi on käskenyt (lapsen) niin sanoa.
Ihan sama, mitä lähi enää tuossa vaiheessa sanoo. 12v päättää, tapaako etää vai ei.
Teinit on tuuliviirejä, joskus vihaavat kaikkia, etenkin vanhempiaan. Ei se äiti sitä vihaa ole lapselleen syöttänyt, se tulee ihan hormoonien myötä. Kunhan tasottuu, tykkää taas molemmista vanhemmistaan. Nyt tarvitset zen-asennetta kaikkeen. Rankat vuodet edessä mutta jäitä hattuun. Nyt lapsesi sitä vanhemmuutta oikein kaipaakin. Muistat sanoa että rakastat mutta et hyväksy kaikkea käytöstä.
12-vuotiaat alkavat olla jo sen ikäisiä, että kaverit ja omat menot alkavat kiinnostaa enemmän. Asiat joita ennen on tehty vanhempien kanssa ei välttämättä enää kiinnosta ja niin kuin joku jo tuolla sanoi, lapsi saa itse päättää.