Miksi koulun alkaessa siirrytään talvivaatteisiin?
Mietin aamulla, että kehtaanko lähteä töihin hameessa ja sandaaleissa. Se oli hyvä valinta, sillä hiki tuli ihan niissäkin päivän mittaan ja takkiakaan ei tarvittu, paistoihan aurinko, ja lämpötila oli yli kaksikymmentä astetta, Se kehtaamisen miettiminen johtuu siitä, että aamuisin täällä pääkaupunkiseudulla huomaa metrossa olevansa yleenä ainoana kesävaatteissa, sillä monilla muilla on paljon isoja kaulahuiveja ja talvikenkiä. Toppatakithan tuntuvat nykyisin olevan käytössä ympäri vuoden. Muutos tapahtuu aina kun koulu alkaa. Siihen saakka näkee kesävaatteita, ja sen jälkeen otetaan tosiaan talvikengät käyttöön.
Kommentit (42)
Mä ainakin kuljen sortseissa ja sandaaleissa niin pitkälle syksyyn kuin mahdollista. Ei voisi vähempää kiiinnostaa mitä muut tekee.
Samaa ihmettelin töissä. Ulkona aurinkoista, asteita +18 ja porukkaa ilmestyy paikalle kevyttoppatakeissa. Sitten niitä pidetään päällä jopa sisätiloissa ja syksyllä ihmetellään, että miten kukaan tarkenee, kun mittari alkaa lähestyä nollaa.
Eikö enää edes täällä maalla osata pukeutua sään mukaan?
Hah, saman huomannut. Ja vappuna ollaan kesämekossa vaikka olisi yhtä kylmä kuin jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinulla on kuuma, sei ei tarkoita että muillakin on.
Sen toki tiedän, että meitä on erilaisia. Mutta jos samoissa lämpötiloissa ollaan heinäkuussa shortseissa, hameissa ja topeissa, niin miksi talvikengät jalkaan elokuussa, vaikka on tismalleen samanlainen sää.
Saman ilmiön olen huomannut. Asun maalla ja käyn yleensä syyskuun puolivälissä Helsingissä Habitaressa, muutama vuosi sitten oli farkkutakki päällä, niin Pasilan asemalla oli porukoilla kevytuntuvatakkia, pipoa ja niitä jättipitkiä kaulahuiveja päällä. Itse laitan noita vasta lokakuun puolella..
Joo, eilen katsoin kun naapurin lapsi tuli kotiin esikoulusta... kurahousut jalassa. Lämmintä melkein 20. Kai kesä vielä kuivaisi...
Vierailija kirjoitti:
Saman ilmiön olen huomannut. Asun maalla ja käyn yleensä syyskuun puolivälissä Helsingissä Habitaressa, muutama vuosi sitten oli farkkutakki päällä, niin Pasilan asemalla oli porukoilla kevytuntuvatakkia, pipoa ja niitä jättipitkiä kaulahuiveja päällä. Itse laitan noita vasta lokakuun puolella..
Merituuli viilentää Helsingissä.
Mä pärjäisin hyvin t-paidalla (pitkähihainen oli kuitenkin päällä ja kuuma oli) ja näin ihmisiä syystakeissa ja kaulahuiveissa. Ehkä se pukeutuminen on joillekin pelkkä kalenterijuttu - kun on elokuun loppupuoli niin syksyhän se on pakko olla. Tulis vaan vielä helteitä niin siinähän hikoilisivat ilmeisesti...
Jaa, enpä ole huomannut. Samoissa tennareissa ja jumppatrikoissa naiset hiipailee kesät talvet.
Ajelin iltapäivällä fillarilla ja ihmettelin samaa asiaa: säälittävän näköisinä muutama koululainen ajeli kevyttoppatakissa iltapäivän helteessä pyörällä kypärä päässä ja vissiin pipo siellä alla.
Ihan järkyttävää.
Itse tietoisesti karaistan itseäni liikkumalla mahdollisimman ohuilla vaatteilla kohti talvea. Olen jostain lukenut, että se toimii. Itse nukun ikkuna auki (ei ole koneellista ilmastointia) pitkälle syksyyn, mikään ei ole niin terveellistä kuin raikas ilma.
Aamulla on jo kylmä ja jos työskentelee ilmastoidussa toimistossa, niin on ihan normaalia ottaa pitkähihaista mukaan.
Jos minulla on kylmä, puen päälleni enemmän vaatetta. Ihan sama, vaikka olisi +20.
Aamulla oli +12, iltapäivällä sitten lämpimämpää. Mutta lähdin töihin silloin aamulla ja vaatteet sen mukaan. Autolla kun kuljen niin takki on lojunut mukana takapenkillä, ei päällä.
Mereltä tuleva tuuli on ollut todella viileä viime päivinä. Suojaisassa paikassa, kun aurinko paistaa on lämmintä, mutta jos on seisoskellut tuulessa odottelemassa bussia tai ratikkaa, niin kestää hetki lämmetä.
En ole huomannut täällä yhtään ralvivaatetta vielä. Kuljen joka päivä kouluun ja kotiin keskustan kautta, ja tämä on vielä aika iso kaupunki. Ja miten muiden pukeutuminen on sulta pois vai miksi sitä pitää arvostella?
Miksi valikoit vaatteesi toisten ihmisten pukeutumisen perusteella? Eikö olennaisempaa ole valita ITSELLE sopivin pukeutumistapa. Mitä sitten vaikka muilla olisi pilkkihaalarit ja sinulla minihame ja napapaita?
Niin, se on kyllä todella ihmeellistä, että ihmiset ovat erilaisia myös lämmöntuntemisen suhteen...
Vaikka sinulla on kuuma, sei ei tarkoita että muillakin on.