Sanna Marin ehdottaa 6h työpäivää ja 4pv työviikkoa
Mun mielestä ehdotus on kannatettava. Omassa toimistotyössäni saisin aivan varmasti hommat tehtyä tuossa ajassa. Ja työaika toki joustaa. Jos olisi kiireinen viikko, niin voisin tehdä 5 päivää ja ottaa takaisin, kun tahti taas hellittää.
Tuotantotyössä homma ei tietenkään ole noin yksioikoinen, mutta kyllä sielläkin työaikajärjestelyillä homma saataisiin toimimaan.
Eihän se voi olla niin, että 8h työpäivä on joku jumalallinen totuus. Ja ennen vanhaan töitäkin tehtiin lauantaisin. Lauantaivapaan tultua ei täällä silloinkaan elinkeinoelämä romahtanut.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demareissa kaksi todella tyhmä ihmistä Sanna ja Antti. No onneksi demarit ei koskaan enään tule olemaan Suomen suurinpuolue, oli vain vahinko että edellisessä eduskuntavaaleissa kävi näin. Olis vaalit ollut pariviikkoa myöhemmin hallituskin näyttäis erilta.
Onneksi siellä on yksi fiksu sentään! Al Taee.
Samaa paskaa, vain eri purkissa.
Mielenkiintoista, että moni työssäkäyvä maksaa mieluummin työttömien elämän paljastaa kuin jakaa osan töistään työttömille.
Nämä samat työlliset yleensä haukkuvat työttömiä ja huutavat "menkää töihin"-huuteluitaan. Vaikuttavat erittäin äkykkäältä porukalta.
Itse alan jo kallistumaan sen ajatuksen puoleen, että olen mieluummin työtön ja muiden elätettävä kuin työllinen, joka elättää vapaata elämää viettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että moni työssäkäyvä maksaa mieluummin työttömien elämän paljastaa kuin jakaa osan töistään työttömille.
Nämä samat työlliset yleensä haukkuvat työttömiä ja huutavat "menkää töihin"-huuteluitaan. Vaikuttavat erittäin äkykkäältä porukalta.
Itse alan jo kallistumaan sen ajatuksen puoleen, että olen mieluummin työtön ja muiden elätettävä kuin työllinen, joka elättää vapaata elämää viettäviä.
Miten se nyt oikein menee, tekeekö työntekijä työnsä nopeammin lyhyessä ajassa, vai jääkö osa tehtäväksi jollekin muulle? Jos jää, niin mitä järkeä? Maksaa ensin yhdelle pienempää palkkaa sivukuluineen ja sitten toiselle vielä pienempää palkkaa sivukuluineen, ja kumpikin joutuisi hakemaan vielä tukia palkkansa jatkoksi?
Ettehän nyt tosissaan ota, Sannahan vitsillä heitti toin.
Vierailija kirjoitti:
Demareissa kaksi todella tyhmä ihmistä Sanna ja Antti. No onneksi demarit ei koskaan enään tule olemaan Suomen suurinpuolue, oli vain vahinko että edellisessä eduskuntavaaleissa kävi näin. Olis vaalit ollut pariviikkoa myöhemmin hallituskin näyttäis erilta.
Haluatko työttömät töihin vai nykyisen täyden työviikon?
Molempia et voi saada?
Jos valitset sen täyden työviikon, niin oletko mieluummin työtön, joka saa tulonsa viettämällä vapaata,
vai
työläinen, joka maksaa veroillaan työttömien vapaa-ajan?
Kumpi kuulostaa houkuttelevammalta?
Nokitan.
Minä ehdotan 3 päivää ja 5 tuntia.
Sinccis
Hyvähän se ministerin palkalla tuolaista ehdottaa. Sannalla kyllä todellisuuden kuva kyllä hämärtynyt. Jokainenha täys järkinen ymmärtää tuohan täyttä utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se nyt oikein menee, tekeekö työntekijä työnsä nopeammin lyhyessä ajassa, vai jääkö osa tehtäväksi jollekin muulle? Jos jää, niin mitä järkeä? Maksaa ensin yhdelle pienempää palkkaa sivukuluineen ja sitten toiselle vielä pienempää palkkaa sivukuluineen, ja kumpikin joutuisi hakemaan vielä tukia palkkansa jatkoksi?
Miksi pitäisi hakea tukia palkan jatkoksi?
Ei minunkaan ole tarvinnut mitään tukia hakea vaikka teen 18 tunnin työviikkoa.
Ihan hyvin riittää palkka elämiseen kun hinnoittelee työnsä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Marininilla on ERITTÄIN vankka kokemus työelämästä. Voi hyvä sylvi, mitä "ministereitä",
Työkokemus
Amnesty International Suomen osasto, korkeakouluharjoittelija 2012
Valtiokonttori, hallinnon harjoittelija 2010
Everdeal Retail Oy, myyjä 2008−2009
Tampereen kaupunki, toimistovirkailija 2006−2007
Tampereen Sokos Oy, myyjä 2004−2005
Erilaisia kesätöitä 2000−2004
Nyt alkaa naurattaaa.
On ollut sentään käytännön töissäkin toisin kuin poliittiset broilerit Kokoomuksen pelleosastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi siellä on yksi fiksu sentään! Al Taee.
Ketun syötti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli susta on ihan ok, että iso osa aikuisia elää tukien varassa ja saa osakseen pilkkaa työttömyydestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi hakea tukia palkan jatkoksi?
Ei minunkaan ole tarvinnut mitään tukia hakea vaikka teen 18 tunnin työviikkoa.
Ihan hyvin riittää palkka elämiseen kun hinnoittelee työnsä oikein.
It´s not the milage. It´s the wage.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ehdotus ollut joko 6h työpäivät TAI nelipäiväinen työviikko? Ei molempia. Mutta joo, tuo on ensimmäinen (kenties myös ainoa) ajatus josta olen samaa mieltä Marinin kanssa. Tuo kun on varmasti se ainoa keino jolla olisi aidosti työttömyyttä vähentävä vaikutus kun työt jaettaisiin tasapuolisemmin ihmisten kesken. Toki tuloerotkin tasoittuisi, mutta ei tänne kyllä saa luoda mitään luokkayhteiskuntaakaan johon nykykehitys on viemässä. Tuloverotusta olisi lisäksi mahdollista keventää kun työttömiä tuensaajia olisi aiempaa vähemmän. Täysi työaika olisi jatkossa 4x8h (kuuden tunnin takia on tyhmää liikkua ees taas, ilmastokysymys) mutta kun firmat toimisi edelleen sen 5 (tai vaikka 7 pv) viikossa niin työpäiviä riittäisi useammalle.
Pitkässä juoksussa tuossa voittaisi kaikki
Suurin vaikutus yhteiskunnalle tosiaan olisi se, että ainakin osa yli 10 000 000 000 euron työttömyyden kokonaiskustannuksista muuttuisi noiksi vapautuviksi henkilötyöpäiviksi. Vaikea ymmärtää kuka tahtoo jatkaa kallista nykykäytäntöä. Työajan lyhentäminen ei ole ollut ennen täystyöllisyyden vallitessa ajankohtainen mutta nythän se toki alkaa olla kun työtekijöistä on kaikille aloille runsas ylitarjonta.
Automatisaatio ja vielä enemmän robotisaatio vähentävät työtä, mikä lisää työttömiä. Olisi erittäin tärkeää, että jo nyt ruvettaisiin jakamaan työtä, jotta työssä käyvät eivät rasittuisi liikaa ja robttisaatio tulee joka tapauksessa lisäämään työttömyyttä.
Tekninen kehitys ei ole tähän päiväänkään mennessä vähentänyt työtä. Miksi se tekisi sitä just nyt. Totta että osa tehtävistä loppuu/vähenee, mutta uusia syntyy jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli susta on ihan ok, että iso osa aikuisia elää tukien varassa ja saa osakseen pilkkaa työttömyydestään?
Ei ole, mutta ei tilanne silläkään ratkea, että jaetaan sama työ kahdelle, eikä palkka riitä kummallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Marininilla on ERITTÄIN vankka kokemus työelämästä. Voi hyvä sylvi, mitä "ministereitä",
Työkokemus
Amnesty International Suomen osasto, korkeakouluharjoittelija 2012
Valtiokonttori, hallinnon harjoittelija 2010
Everdeal Retail Oy, myyjä 2008−2009
Tampereen kaupunki, toimistovirkailija 2006−2007
Tampereen Sokos Oy, myyjä 2004−2005
Erilaisia kesätöitä 2000−2004
Nyt alkaa naurattaaa.
Mikä tuossa naurattaa? ja vielä oikein kolmen aaan verran? En ymmärrä, mua ei naurata.
Sanna Sanna eiköhä jo panna. Kaunis ulkokuori peittää tyhjän sisusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta ei tilanne silläkään ratkea, että jaetaan sama työ kahdelle, eikä palkka riitä kummallekaan.
Yleensä lisäksi se b-luokan tekijä ei saa mitään aikaan. Tätähän olen yrittänyt tässä kertoa, että ei se töissäoloaika kaikkea kerro.
Tehokkuudella on oikeasti työelämässä merkityksensä, vaikka poliitikot ovat onnistuneet pilaamaan senkin puheen, ja totuuden.
Sinccis
Ja kun mä puhun tehokkuudesta, niin uskokaa pois, että mä johtajana tiedän mistä mä puhun.
Sinccis
Työteho ja jaksaminen paranisi kuuden tunnin päivillä ainakin suorittavassa työssä jolloin palkankin kuuluu pysyä ennallaan. Lisäksi saataisiin palkattua lukuisia uusia ihmisiä "tyhjiksi" jääviä tunteja tekemään. Tavaraa saataisiin valmiiksi huomattavasti enemmän.
Kaikki voittaisivat. Niin työnantajat kuin työntekijätkin. Ja mitkä hyödyt tulisivat työntekijöiden kohentuneesta mielenterveydestä kuten fyysisestäkin. Miljardisäästöt yhteiskunnalle!
No mut ethän sä muutenkaan ole ikinä koko päivää paikalla.
T. Lastenhoitaja