Salakavala lihominen.. kävin vaa’alla ja järkytyin
Käykää ihmiset säännöllisesti vaa’alla. Kävin tänään pitkästä aikaa ja järkytyin, kun näin numerot: 75 kg! Viimeksi noin vuosi sitten painoin 67 kg. Miten olen voinut lihoa tällä tavalla?? Elämäntavoissani tai ravinnossa ei ole tapahtunut kummempia muutoksia, mutta ilmeisesti tässä neljänkympin korvilla pitää tosissaan alkaa katsomaan, mitä suuhunsa pistää.
Järkyttävintä on se, miten tällaista lihomista ei huomaa. Toki housut ovat joskus puristaneet vyötäröltä, mutta olen ajatellut sen olevan menkkaturvotusta tms. Ihan samoja vaatteita käytän kuin vuosikin sitten jne. Nyt kyllä otan vaa’alla käynnin säännölliseksi tavaksi.
Onko kohtalotovereita?
Kommentit (46)
Paino on hiipinyt ylöspäin siitä asti kun täytin 40. Sitä ennen ei ollut syömisillä tai juomisilla mitään vaikutusta, painoin aina sen 59-60 kg. Kilo vuodessa on tullut lisää, nyt painan 67 kg. Kaikki paino kertyy keskivartaloon. Tämä on pakko saada pysähtymään, muuten uhkaa ihan todellinen ylipaino D: Ai niin ja käyn salilla. lenkkeilen koiran kanssa ja jumppaan. Pitää varmaan jotain kuormittavampaa liikutaa yrittää aloittaa.
Tämän takia mua ärsyttää, kun ihmiset sanoo, että kannattaa katsoa peiliä, ei vaakaa. Mulle paino kertyy melko tasaisesti, eniten alavartaloon. Olen myös 170 cm ja paino voi hyvin vaihdella monta kiloa ilman että huomaan mitään.
Ei mulla ole aikaa kiinnostusta seisoskella peilin edessä kyyläämässä näyttääkö takapuoli vähän isommalta tai alkaako kertyä jenkkakahvoja.
Punnitsen itseni vähintään viikottain ja merkitsen tiedän muistiin. Kesäloman jälkeen tiedän tasan tarkkaan paljonko tuli ylimääräistä ja mitä siitä eroon pääseminen vaatii. En halua herätä painon nousuun siinä vaiheessa kun ylimääräistä on kymmenen kiloa.
Toisaalta en ole sitä tyyppiä, että panikoituisin tai masentuisin, kun menkat, suolainen ruoka tai juhliminen nostaa painoa pariksi päiväksi. Seuraan kuukauden keskipainoa, toimii helposti kännykällä Google sheetsillä.
Käyn vaa'alla joka aamu, ettei pääse tulemaan tuollaisia ylläreitä. Varsinkin nyt kun on menossa jonkinlainen herkuttelukausi, haluan seurata ettei paino lähde nousuun. Toki lomareissuilla ei tule vahdattua ja sitten onkin jännääminen kotiin tullessa, paljonko tuli kiloja lyhyellä lomalla.
Olen painoni kanssa taistellut nuoresta asti, pahimmillaan olen painanut päälle 110kg joten tämä nykyinen 80kg on minun kirjoissa aika jees. En ole päättänyt yritänkö laihduttaa lisää (vaatisi muutoksia nykyiseen syömiseen, kun paino ollut tässä jo vuoden) vai tyydynkö tähän, eikä minulla ole tämän asian kanssa kiirettä. Vuoden verran kesti laihduttaa 26kg. Lihomisvaiheessa on helposti tullut 10kg/vuosi.
Laskin kaloreita 2 kk ja päätin, että mittaan painon vasta 2 kuukauden jälkeen niin ei masenna jos paino ei ala tippumaan. Tulos + 6 kg :(
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tullut vain kilo .. mutta sekin ärsyttää kun näkyy heti keskivartalolla. Ja helposti jos tähän ei puutu niin tulee lisää ja lisää... nyt on jo toimet aloitettu lihomisen pysäyttämiseksi😁
Käyn vähintään kerran viikossa vaa'alla koska olen oppinut sen että muutama kilo tulee lisää todella helposti, sen takia hävitän sen yhdenkin kilon heti pois. Turhamaisuuttani kyllä, terveydellistä syytä ei ole.
Tuo on erittäin fiksua, että ottaa sen yhdenkin kilon pois, jos sellainen ylimääräinen on tullut. Turha sitä painoa on päästää kymmeniä kiloja ylöspäin. Se on vaan lannistavaa kun näkee edessään jonkun 40 kilon painonpudotusurakan. Helposti menee vuosia siinä urakan suuruutta tuskaillessa, lamaantuneena ja epätoivoisena.
Vaikka normaalipainoiselta se kilokaan ei helpolla lähde, niin siihen on helpompi tarttua. Eikä tarvitse ostaa vaatteita lihavien naisten kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa punnita itsensä joka ikinen aamu!
Sanoi neurootikko.
Vierailija kirjoitti:
Ja kropan muoto plösähtää muutenkin tuossa nelikymppisenä, ettei ilman vaakaa välttämättä erota onko painonnousua vai ikääntymistä.
Miten muka plösähtää? :D Ei mulla ainakaan. Harrastan aktiivisesti liikuntaa ja kroppa pysynyt vallan mainiona, ikää 43.
Ei niitä vaa'an numeroita kannate pelkästään kattoo.
Ruokatottumuksia kannattaa muokata terveellisempään suuntaan.
Jos on tottunut nauttimaan kahvia ja leivonnaisia niin se kannattaa muuttaa eli esim.
Kahvin kanssa banaania ja omenalohkoja.
Aina kun makeaa tekee mieli niin siihen auttaa marjojen syönti. Syön niitä välillä jopa 3dl kerralla. :)
Niin tuttua! Yläasteen ja lukion aikoina mulla nousi terkkarin tarkastusten välillä 9 kiloa!
Nyt epäilen tapahtuneen samaa, vetskari ei mene kiinni farkuissa jotka on tiukasti istuen menneet jalkaan monta vuotta ja rintsikatkin tuntuu jäävän pieniksi. En ole nyt käynyt vaa'alla, mutta pitäisi varmaan. Ahdistavaa. En muista milloin olisin viimeksi ollut tyytyväinen olooni ja olemukseeni.
Mutta mistäpä tsemppi kun kyse on vielä yksittäisistä kiloista, suurin osa vaatteista menee vielä päälle ja elämä on just nyt yhtä hiton hässäkkää muutenkin? En ole edes mikään herkkuhiiri, en vedä jatkuvasti suklaata tai muuta. Ilmeisesti iltapalaleivät ja hiilarit yleensäkin on liikaa mun 35+ kropalle.
Olen itse 31 vuotias ja huomasin, että muutama vuosi sitten piti alkaa hieman tarkemmin katsoa, mitä suuhunsa laittaa. Olen 165cm ja 54kg, tähän olen tyytyväinen. Huomaan heti, jos paino nousee edes +1kg:n. Erityisesti farkut alkavat kiristää eikä niissä enää ole hyvä olla. Toki jos pitäisi aina tunikoita ja legginsejä, niin siitä en välttämättä huomaisi. Punnitsen itseni ehkä kerran viikossa.
Tosiaan, jos tässä iässä paino alkaa salakavalasti nousemaan, niin mitä se on sitten 10 vuoden päästä. Tsemppiä kanssasisaret <3
(Laitan varmuuden vuoksi vielä, että pidän itsekin itseäni hoikkana, mutta hoikkana myös haluan pysyä. Siksi vaa`alla käyminen.)
Vaaka lähti muutossa ja olin vuoden ilman vaakaa.. mikä oli tulos? Lihoin 5 kg, nyt pakko saada pois ne 5 kg, kaikki vaatteet kiristää. En nyt varmaan kenenkään mielestä ole lihava (58kg) mutta koska olen lyhyt (160cm) jokainen kilo näkyy ja tuntuu, en pidä itsestäni tällaisena pullukkana. Ikää on jo 50+ joten yksikin kilo on työn takana.
Olen tuon yhden kilon pudottaja. Olen 163 pitkä ja tykkään itsestäni kun painan sen 55 kiloa. Johon nyt siis matkaa yksi kilo😆
Kuten jo todettukin niin työn takana on senkin saaminen pois... en varmaa jaksaisi laihduttaa jos pudotettavaa olisi edes se viisi. Kun luonne on " kaikki mulle heti " niin olispa tuskallista! Tsemppiä kaikille laihduttajille.
Vierailija kirjoitti:
Ja kropan muoto plösähtää muutenkin tuossa nelikymppisenä, ettei ilman vaakaa välttämättä erota onko painonnousua vai ikääntymistä.
Tuo plösähtäminen ei välttämättä tapahdu vielä neljänkympin hujakoilla, mutta viimeistään 55v ja vaihdevuodet niin kyllä huomaa, että kiloja tulee salakavalasti. Itse sain vielä 39vuotiaana viimeisen lapseni ja kilot tippuivat itsekseen normaaliin painoon, eli 55kg (olen 168cm pitkä). Eikä paino-ongelmia ollut kun ikä alkoi nelosella. Nyt kun alkaa 60 lähestyä sitä alkaa kummasti paisua. Viimeksi kun kävin vaa`àlla paino oli 64kg ja näkyi jo vyötäröllä. Sen jälkeen en ole muistanut puntaria käyttää. Täytyypä nyt mennä käymään. Huh, saa nähdä mitä se näyttää :(
naru vyötärön ympärillä yks konsti myös, jos ei ehdi peilailla...
Ei siis kaulan ympäri narua kuitenkaan😁
Minusta tuntuu että 30 täytettyäni on ollut pakko olla hirveän tarkka syömisten suhteen. Ahdistavaa, kun heti tulee liikakiloja, jos syö niin kuin ennen normaalisti söi. Nyt tuntuu ettei voi syödä yhtään mitään ylimääräistä, jos ei halua painon nousevan. Vuosi sitten havahduin siihen, että oli tullut melkein 10kg lisäkiloja. Aivan kauhean vaikea pudottaa niitä.
Ei tullut yllärinä kesän plus 2 kg, näin käy joka vuosi. Lienee turvotusta liiasta vedenjuonnista. Kilo tullut jo alas
Huomaan kyllä kilon muutoksen painossani, heri vaatteet kiristää. Hyvä mittari, siksi en koskaan käytä mitään trikoita tms joustavia vaatteita
normaalipainoinen olen ja aion pysyäkin
Mä en ole koskaan niin painosta tai ulkonäöstä kovin välittänyt, en ole edes vaakaa omistanut. Joskus vanhemmilla käydessä punninnut ja paino on aina ollut siinä 80 kilon paikkeilla. Ylipainoa selvästi 160-senttiselle, mutta ei ole haitannut enkä ole siitä yrittänyt eroon. Nyt sitten viimeinen punnitus oli järkytys: 103 kiloa! Menopaussi tuli pari vuotta sitten 44-vuotiaana, ilmeisesti siitä alkoi supernopea läskistyminen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa punnita itsensä joka ikinen aamu!
Ei kannata. Hankkikaa elämään sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Minun farkkuni alkavat kiristää jo parista kilosta, mutta nämä eivät olekaan stretchit. Olen tosin käynyt vaa’alla aamuisin koko aikuisikäni.
Näin minullakin, kun inhoan liian löysiä vaatteita. 5 kiloa ja olisi todella vaikea saada farkkujen nappia kiinni.
Ei tuota voi ajatella noin mustavalkoisesti, että painon pudotus olisi joko terveyden tai ulkonäön takia. Kyllähän se on tulevien terveyshaittojen ennaltaehkäisyä, vaikkei tilanne olisi vielä hälyttävä.