Salakavala lihominen.. kävin vaa’alla ja järkytyin
Käykää ihmiset säännöllisesti vaa’alla. Kävin tänään pitkästä aikaa ja järkytyin, kun näin numerot: 75 kg! Viimeksi noin vuosi sitten painoin 67 kg. Miten olen voinut lihoa tällä tavalla?? Elämäntavoissani tai ravinnossa ei ole tapahtunut kummempia muutoksia, mutta ilmeisesti tässä neljänkympin korvilla pitää tosissaan alkaa katsomaan, mitä suuhunsa pistää.
Järkyttävintä on se, miten tällaista lihomista ei huomaa. Toki housut ovat joskus puristaneet vyötäröltä, mutta olen ajatellut sen olevan menkkaturvotusta tms. Ihan samoja vaatteita käytän kuin vuosikin sitten jne. Nyt kyllä otan vaa’alla käynnin säännölliseksi tavaksi.
Onko kohtalotovereita?
Kommentit (46)
Mullakin oli pieni ylläri, kun kävin pitkästä aikaa vaa'alla. Tullut noin 4-6kg lisää. Onneksi ei sentään enempää ja tuollaisen saa suht helposti vielä pois. Mutta en ollut jotenkin huomannut lainkaan tuota painonnousua.
Minun farkkuni alkavat kiristää jo parista kilosta, mutta nämä eivät olekaan stretchit. Olen tosin käynyt vaa’alla aamuisin koko aikuisikäni.
Se kertyy vähitellen niin pienestä, ettei huomaa.
Ja kropan muoto plösähtää muutenkin tuossa nelikymppisenä, ettei ilman vaakaa välttämättä erota onko painonnousua vai ikääntymistä.
Sama järkytys täällä, olen lihonut joulun jälkeen viisi kiloa! Ajattelin, että kyse olisi vain kesälomaturvotuksesta, kun farkut tuntuivat tiukalta vyötäröstä. Eipä ollut pelkkää turvotusta, vaan viisi jämerää kiloa. Nyt on otettava lusikka kauniiseen kouraan, ja skarpattava, hitaasti mutta varmasti. Mitään pikadietteejä en harrasta.
Mulle kävi samat. Olin käynyt vaa’alla viimeksi joskus ennen joulua ja painoin mulle vakiintuneet 69kg (siinäkin on kyllä liikaa), vanha puntari hajosi ja vasta kesän jälkeen ostin uuden, lukemat olikin sit ”kivat” 74,8 tms. Meinasin pyörtyä. Nyt oon lisänny liikuntaa ja muutama vko menny, lukemat oli 71,8kg. Pakko saada ainakin alle 70 lukemat. Tyytyväinen olisin johonkin 65kg.
Kannattaa punnita itsensä joka ikinen aamu!
Vierailija kirjoitti:
Minkä pituinen olet ap?
170 cm. Eli ei nyt mikään vakava ylipaino vielä, mutta jos tätä menoa kertyy painoa, niin sitä kohti ollaan menossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi samat. Olin käynyt vaa’alla viimeksi joskus ennen joulua ja painoin mulle vakiintuneet 69kg (siinäkin on kyllä liikaa), vanha puntari hajosi ja vasta kesän jälkeen ostin uuden, lukemat olikin sit ”kivat” 74,8 tms. Meinasin pyörtyä. Nyt oon lisänny liikuntaa ja muutama vko menny, lukemat oli 71,8kg. Pakko saada ainakin alle 70 lukemat. Tyytyväinen olisin johonkin 65kg.
Oi sulla on hyvin sama tilanne ja lukemat. Ja sama tavoitepainokin kuin mulla. Tosin ensi alkuun pitäisi saada tämä lihominen pysäytettyä.
Ap
Sairaalassa kävin ennen aamupalaa vaa’alla ja seuraavana päivänä, kun pääsin kotiin, tein samoin. Aika eri tulos. Mistä sitä tietää, kumpi vaaka on oikeessa. Ei voi päivässä laihtua 4 kg, ruoka ei kuitenkaan ollu erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi sulla on hyvin sama tilanne ja lukemat. Ja sama tavoitepainokin kuin mulla. Tosin ensi alkuun pitäisi saada tämä lihominen pysäytettyä.
Ap
Pitää vielä lisätä, että olen sua 5cm lyhyempi ja myös 40v. En koe, että mullakaan olis syöminen muuttunut mutta liikunta on kyllä jääny vähemmälle, koska oon ollu niin väsyny töiden ja huonojen yöunien takia.
En käy vaa'alla ollenkaan, enkä aio käydäkään. Huomaan kyllä miten vaatteet istuu päälle ja alkaako vyötärölle tulla makkaraa vai ei. Peilikuva kertoo enemmän kuin kilot, kunhan ei valehtele itselleen että se läski olisi "turvotusta".
En käy vaa'alla. Farkut ovat hyvä vaaka. Lihomisen huomaa heti.
Oi, ihana lukea kuinka muillakin on samaa ongelmaa. Olen 44v ja vuosikausia käynyt vaa’alla päivittäin. Siitä olen saanut lunta tupaan ja toitotusta että sulla on pakko olla vääristynyt suhde ruokaan, kyllä nyt normaali ihminen osaa olla syömättä liikaa kun vaan kuuntelee kroppaansa. No ajattelin sitten että ok, onhan mun nyt osattava tämä ilman jatkuvaa vaa’alla käyntiä ja ruoan tarkkailua joten lopetin vaa’alla käynnin. Se oli marraskuu 2018. Painoin 67kg tuolloin ja pituus 170cm.
Söin mielestäni ihan normaalisti, toki joulut ja talvilomamatkat oli talvella mutta silti. Toukokuussa piti siirtyä kesävaatteisiin ja ihmettelin kun ne eivät istu. Kävin sitten vaa’alla. 73kg 😱🤦♀️😳
Puolessa vuodessa tuli 6kg lisää. Kilo per kuukausi. Nyt todellakin käyn vaa’alla päivittäin ja painoni olen saanut 69kg’aan. Eli ei se mitään turvotusta ollut vaan ihan kunnon läskiä.
Ketuttaa suunnattomasti. Näistä on ihan äärettömän vaikea päästä eroon.
Mulle on tullut vain kilo .. mutta sekin ärsyttää kun näkyy heti keskivartalolla. Ja helposti jos tähän ei puutu niin tulee lisää ja lisää... nyt on jo toimet aloitettu lihomisen pysäyttämiseksi😁
Käyn vähintään kerran viikossa vaa'alla koska olen oppinut sen että muutama kilo tulee lisää todella helposti, sen takia hävitän sen yhdenkin kilon heti pois. Turhamaisuuttani kyllä, terveydellistä syytä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Se kertyy vähitellen niin pienestä, ettei huomaa.
Eihän siihen tarvita muuta kuin joka päivä esimerkiksi 200 grammaa liikaa hiilihydraatteja joka päivä. Rasvaa vielä vähemmän.
Aineenvaihdunta hidastuu nelikymppisenä ja menopaussin jälkeen on milteinpä mahdotonta laihtua. Ei siinä kannata muuta ajatella kuin että on nyt saanut oman osansa ruoasta. Loppuiän sitten voi keskittyä syömään mahdollisimman terveellisesti ja torjumaan kasvisten määrää kasvattamalla verenpainetautia, korkeaa kolesterolia sekä kakkosluokan diabetesta jos suvussa on sitä vanhemmilla tai isovanhemmilla.
Uskon, että jos on jo lievää ylipainoa, lisää kertyy huomaamattomammin kuin normaalipainoisella. Osaksi sen takia, ettei jo ylipainoisella elämäntavat ole ihan kohdallaan ja toiseksi sen takia, että kun kropassa on jo ylimääräistä, lisääntynyttä rasvaa ei niin helposti huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa punnita itsensä joka ikinen aamu!
Ei toimi mulla. Mm. mun jalkoihin kerääntyy herkästi nestettä/turvotusta lämpimillä ilmoilla, niin se nostaa painoa jonkun verran. Eikä sekään auta, kun töissä on paljon seisomista kuin myös istumista. Ainoastaan maanantaiaamu on mulle sopivin aika käydä vaa'alla, koska viikonloppuna yleensä saa turvotukset pois.
Näin naisena myös kuukautiskierron vaihtelut antavat väärän kuvan painosta. Kuukautisten aikaan yleensä vaaka näyttää pari kiloa enemmän ja taas heti kuukautisten jälkeen nuo pari kiloa häviävät.
Annan esimerkin: Kesäkuussa painoni oli hyvää vauhtia putoamassa (juu olen reilusti ylipainoinen, mutta laihduttamassa) ja painoin n. 96kg. Heinäkuussa oli näitä kuumia ilmoja ja yht'äkkiä alkoi "paino nousta" ja pian se näyttikin yli 100kg, vaikka syömiset ja juomiset olivat samat kuin aiemminkin. Jalkani olivat ihan pölkyt ja kävellessä tuntui ihan kuin olisivat hölskyneet. Joten "painonnousu" johtui nesteen kertymisestä kehoon.
Nyt tällä hetkellä paino on 94,3kg ja turvotusta ei ole, koska ilmat ovat viilenneet.
Ei toi niin kauheesti ole, sen saa pois. Olen 168 pitkä ja hupsrallaa, 82 kg paukkui ennätys. SAin hitaalla panttauksella lähtemään noin viisi kg, eli ap:n lukemiin.
Harmi vain, että ne tulivat takaisin.😁
Ei hätiä, olen takaisin kurissa, ja matkaa on tarkoitus jatkaa tuon 75 ylikin, tai ali. Johonkin 70 kg koitan nyt tähdätä.