Neuvolan "herännyt huoli"
Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?
Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.
Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.
Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.
Kommentit (788)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan tällä hetkellä ensimmäistä lastani ja olen jo saanut ensimaun tästä koneistosta. Ensimmäisenä moitteita sain vegaaniruokavaliosta, se ei missään nimessä ole sopiva. THL toista mieltä, mutta neuvolan täti (alle 30v) vauhkosi tätä faktana. Missään ei kuulemma ole kalsiumia kuin lehmän maidossa.. joopa joo ja neuvolakortin kannessa komeilee VALIO.
Alkoi ahdistamaan, että raskaudesta on tehty neuvolassa joku hirvittävä mörkö ja jos en käy joka viikko jossain mittauksessa tai juttele parisuhteesta tai tukiverkoista niin emme voi selvitä ja kuollaan minä ja lapsi. Raskaus on täysin luonnollinen asia ja on nimen omaan tärkeää luottaa omaan kehoonsa, kyllä se kertoo jos tarvitsee mennä lääkäriin. Näillä ajatuksilla soitin neuvollaan ja kerroin, etten tule mm. voimavarakeskusteluun tai kokonaisvaltaiseen terveystarkastukseen. En koe niille mitään tarvetta. Terkkari aivan hermostui että kyllä pitää tulla koska heidän pitää varmistua siitä, että vauvan on turvallista tulla meille... siis mitä?! Lähtökohta siis, että kaikki lapset on vaarassa, ellei toisin todisteta. Sain puoli tuntia vääntää terkkarin kanssa asiasta ja ymmärsi lopulta ettei neuvolassa ole edes pakko käydä tai voisin vaikka käydä yksityiselläkin tai en ollenkaan. Käyttäytyvät myös niin, että heillä on jotain sellaista tietoa, mitä ei muualta löydä vaikka tänä informaatioteknologian aikana kaikki tieto on kaikkien saatavilla..
Saatiin siis sovittua räätälöidyt käynnit, mutta odotan kyllä mielenkiinnolla tuleeko huolilasuja. En aijo nimittäin käydä myöskään neuvolassa lapsen syntymän jälkeen, koska en halua lasteni kasvavan millään käyrillä, eikä neuvolan täti kerran vuodessa tapahtuvalla tunnin tapaamisella millään pysty saamaan kokonaiskuvaa lapsestani, joten käynnit aivan turhia.
Inhottaa tällainen holhoaminen, jos tämä tällaisena jatkuu niin muutto ulkomaille on edessä. Briteissä esim. käydään vain kerran ennen synnytystä tapaamassa kätiöä ja muuten ei mitään seurantaa.
N32
Osa vegaaneista osaa hommansa, kaikki eivät.
Vegaanivanhemmille vankeutta Ranskassa lapsensa näännyttämisestä
Tässä ei ole kyse vegaaniruokavaliosta tai sen sopimattomuudesta vaan tietämättömistä huonoista vanhemmista. Yhtälailla aliravitsemuksen olisi voinut aiheuttaa mikä tahansa ruokavalio, jos se on vauvalle/lapselle sopimaton. Otsikosta saa myyvemmän jos syytetään jotain vaihtoehtoista elintapaa.
N32
Eikö sinua kiinnostaa oman lapsen normaali kasvu ja kehitys? Mikä siinä neuvolassa on niin huono juttu? Ne käyrät on sitä varten, että huomataan ajoissa jos lapsen kehityksessä ei ole kaikki kunnossa ja voidaan auttaa.
Omassa tuttavapiirissä on tosi varoittava esimerkki siitä, kun lasta ei viety neuvolaan. Vanhemmat ei huomaa kaikkea ja omalle lapselle tavallaan sokeutuu. Kouluikäisenä lapsi vasta sai apua ongelmaan, joka olisi helposti huomattu ihan perusneuvolakäynneillä.
Juuri näin. Lapsen kasvua seurataan siksi, että sillä tavalla seulotaan mahdollisia sairauksia ja kehityshäiriöitä, jotka on paras hoitaa mahdollisimman pian. On esimerkiksi ihan sama kasvaako lapsen pää +2- vai -1-käyrällä, mutta silloin tarvitaan lääkärin tutkimuksia jos pään kasvu tipahtaa yhtäkkiä +2-käyrältä -1-käyrälle.
Mun mielestä neuvolassa ei tarvitse käydä ollenkaan, jos vauva on syntynyt terveenä. Lääkärillä voikäydä kerran vuodessa, jos haluaa.
Samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että systeemi on vaarallinen eikä kannata avautua mistään, ellei hae ohjausta psykologille/psykiatrille. Ongelmaon nimittäin verkostoituminen ja sosiaalialalla ilmenevä mielivaltaisuus.
Minustakin nuoresta, hoikasta ja lapsettomasta aina kirjoitetaan kantaan mm. "vakavailmeinen." No hirveästi naurattaakin, jos on syytä käydä lääkärissä (sairaus). Muutenkin siellä kuvaillaan kuin arvioisivat olenko mielisairas.
Kasvukäyrien seuranta pelasti tutun lapsen hengen. Ja kehitystason seurannan ansiosta toisen tutun lapsi pääsi ajoissa kuntoutukseen.
Ne käyrät ja keskiarvot ovat mitä parhaimpia tapoja seurata sitä, että onko kaikki hyvin. Eivät ne tarkoita muottiin pakottamista.
No kyllä silti olisi mielenkiintoinen tutkimus, että miksi huostaanotot ovat niin yleistyneet ja onko tämä kaikkien huostaanotettujen etu edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan tällä hetkellä ensimmäistä lastani ja olen jo saanut ensimaun tästä koneistosta. Ensimmäisenä moitteita sain vegaaniruokavaliosta, se ei missään nimessä ole sopiva. THL toista mieltä, mutta neuvolan täti (alle 30v) vauhkosi tätä faktana. Missään ei kuulemma ole kalsiumia kuin lehmän maidossa.. joopa joo ja neuvolakortin kannessa komeilee VALIO.
Alkoi ahdistamaan, että raskaudesta on tehty neuvolassa joku hirvittävä mörkö ja jos en käy joka viikko jossain mittauksessa tai juttele parisuhteesta tai tukiverkoista niin emme voi selvitä ja kuollaan minä ja lapsi. Raskaus on täysin luonnollinen asia ja on nimen omaan tärkeää luottaa omaan kehoonsa, kyllä se kertoo jos tarvitsee mennä lääkäriin. Näillä ajatuksilla soitin neuvollaan ja kerroin, etten tule mm. voimavarakeskusteluun tai kokonaisvaltaiseen terveystarkastukseen. En koe niille mitään tarvetta. Terkkari aivan hermostui että kyllä pitää tulla koska heidän pitää varmistua siitä, että vauvan on turvallista tulla meille... siis mitä?! Lähtökohta siis, että kaikki lapset on vaarassa, ellei toisin todisteta. Sain puoli tuntia vääntää terkkarin kanssa asiasta ja ymmärsi lopulta ettei neuvolassa ole edes pakko käydä tai voisin vaikka käydä yksityiselläkin tai en ollenkaan. Käyttäytyvät myös niin, että heillä on jotain sellaista tietoa, mitä ei muualta löydä vaikka tänä informaatioteknologian aikana kaikki tieto on kaikkien saatavilla..
Saatiin siis sovittua räätälöidyt käynnit, mutta odotan kyllä mielenkiinnolla tuleeko huolilasuja. En aijo nimittäin käydä myöskään neuvolassa lapsen syntymän jälkeen, koska en halua lasteni kasvavan millään käyrillä, eikä neuvolan täti kerran vuodessa tapahtuvalla tunnin tapaamisella millään pysty saamaan kokonaiskuvaa lapsestani, joten käynnit aivan turhia.
Inhottaa tällainen holhoaminen, jos tämä tällaisena jatkuu niin muutto ulkomaille on edessä. Briteissä esim. käydään vain kerran ennen synnytystä tapaamassa kätiöä ja muuten ei mitään seurantaa.
N32
Osa vegaaneista osaa hommansa, kaikki eivät.
Vegaanivanhemmille vankeutta Ranskassa lapsensa näännyttämisestä
Tässä ei ole kyse vegaaniruokavaliosta tai sen sopimattomuudesta vaan tietämättömistä huonoista vanhemmista. Yhtälailla aliravitsemuksen olisi voinut aiheuttaa mikä tahansa ruokavalio, jos se on vauvalle/lapselle sopimaton. Otsikosta saa myyvemmän jos syytetään jotain vaihtoehtoista elintapaa.
N32
Eikö sinua kiinnostaa oman lapsen normaali kasvu ja kehitys? Mikä siinä neuvolassa on niin huono juttu? Ne käyrät on sitä varten, että huomataan ajoissa jos lapsen kehityksessä ei ole kaikki kunnossa ja voidaan auttaa.
Omassa tuttavapiirissä on tosi varoittava esimerkki siitä, kun lasta ei viety neuvolaan. Vanhemmat ei huomaa kaikkea ja omalle lapselle tavallaan sokeutuu. Kouluikäisenä lapsi vasta sai apua ongelmaan, joka olisi helposti huomattu ihan perusneuvolakäynneillä.
Juuri näin. Lapsen kasvua seurataan siksi, että sillä tavalla seulotaan mahdollisia sairauksia ja kehityshäiriöitä, jotka on paras hoitaa mahdollisimman pian. On esimerkiksi ihan sama kasvaako lapsen pää +2- vai -1-käyrällä, mutta silloin tarvitaan lääkärin tutkimuksia jos pään kasvu tipahtaa yhtäkkiä +2-käyrältä -1-käyrälle.
Mun lapsi kasvoi astmalääkityksen takia 0,6 senttiä viidessä vuodessa ”väärin”. Jouduttiin tästä tilille. Että saisi se terve järki niissä käyrissäkin olla.
Vai onko niin, että resurssit eivät riitä ja pääsee helpoimmalla, kun lapsi otetaan kiireesti huostaan.
Mulla 3 lasta. Yks oli liian lyhyt, yksi oli alipainoinen ja kolmas ylipainoinen. Saman vuoden aikana. Ja tämä tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä neuvolassa ei tarvitse käydä ollenkaan, jos vauva on syntynyt terveenä. Lääkärillä voikäydä kerran vuodessa, jos haluaa.
Samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että systeemi on vaarallinen eikä kannata avautua mistään, ellei hae ohjausta psykologille/psykiatrille. Ongelmaon nimittäin verkostoituminen ja sosiaalialalla ilmenevä mielivaltaisuus.
Sinun mielipidekö on oikeamoi kuin tutkittu tieto? Neuvola pelastaa joka vuosi sekä äitien että vauvojen henkiä. Ihan ne peruskasvukäyrät ja raskauden aikaiset tutkimukset pelastavat monta elämää. Sitä ei nykyajan olemattomaan äiti- ja lapsikuolleisuuteen tottunut edes tajua.
Huom! Neuvolassa ei ole pakko käydä. Ei edes kovin kallista hoidattaa nuo asiat yksityisellä. Rokotukset voi hakea terveyskeskuksesta, that's it. Mikä helpotus hermoille.
Suomessa on maailman alhaisin äitiyskuolleisuus ja neljänneksi alhaisin imeväiskuolleisuus. Ihan kamala holhousvaltio.
Esim. Helsingissä tulee lasku, jos jättää neuvolan käymättä tai unohtelee aikoja.
Tänä vuonna tapahtunutta Helsingissä: th huolestui, kun äiti ei laulanut vatsassa olevalle lapselle, eikä suorittanut etukäteen mielikuvaharjoitteita, joissa pitelee syntynyttä lasta sylissä. V. 2019 ja äitejä kohdellaan tyhjäpäisinä imbesilleinä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Helsingissä tulee lasku, jos jättää neuvolan käymättä tai unohtelee aikoja.
LASU😁
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna tapahtunutta Helsingissä: th huolestui, kun äiti ei laulanut vatsassa olevalle lapselle, eikä suorittanut etukäteen mielikuvaharjoitteita, joissa pitelee syntynyttä lasta sylissä. V. 2019 ja äitejä kohdellaan tyhjäpäisinä imbesilleinä.
Pakko sanoa, etten ihan osta näitä tarinoita. Että jotain niistä jätetään kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on outoa? Parempi selvittää mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielipidekö on oikeamoi kuin tutkittu tieto? Neuvola pelastaa joka vuosi sekä äitien että vauvojen henkiä. Ihan ne peruskasvukäyrät ja raskauden aikaiset tutkimukset pelastavat monta elämää. Sitä ei nykyajan olemattomaan äiti- ja lapsikuolleisuuteen tottunut edes tajua.
Minulle ei tule yhtäkään terveydenhoitajan toimenpidettä mieleen, jota normijärjellä varustetut vanhemmat ei osaisi itse suorittaa. Lääkärikäynnit erikseen.
Ainakin minun tuttu joka jätti neuvolan väliin sai ihan rauhassa tehdä niin ilman kenenkään puuttumista, vaikka tämä aiheutti lapsen avuntarpeen huomaamisen vasta kouluiässä. Tämä Helsingissä. T. Se, joka kirjoitti aiheesta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä neuvolassa ei tarvitse käydä ollenkaan, jos vauva on syntynyt terveenä. Lääkärillä voikäydä kerran vuodessa, jos hkuinkaaluaa.
Minulle ei tule yhtäkään terveydenhoitajan toimenpidettä mieleen, jota normijärjellä varustetut vanhemmat ei osaisi itse suorittaa. Lääkärikäynnit erikseen.
Kuinka moni vanhempi mittaa ja punnitsee lasta säännöllisesti ja mittaa päänympärystä? Ja laittaa luvut käyrälle ja tulkitsee niitä? Tai rokottaa lapset itse ja tutkii refleksit? Tai tutkii näön ja testaa kuulon? Ne lääkärikäynnitkin saa neuvolassa.
Lastensuojelussa myös sanottiin, ettei se ole kovin uskottavaa, ettei perheessä ikinä riidellä tai ole mitään ongelmia. Myös siisteys voi olla katsojan silmissä. Joillekin lasten lelut ovat sotkua, heille ei. Vain vaarallinen epäsiisteys.