Neuvolan "herännyt huoli"
Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?
Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.
Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.
Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.
Kommentit (788)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?
Siis kyse tuosta obseesista, ei yhtään mitään merkitystä ap:n varsinaisen asian kanssa.
Joojoo rauhoitu nyt. Miksi pitää vain sen takia tsensuroida, että Sä et kestä sanaa "obeesi"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi kun kaatui ja löi päänsä terävään sängynlaitaan niin meitä pidettiin sairaalassa "vankeina" kunnes sosiaalityöntekijä oli kuulustellut.
Tuntui kuin olisivat yrittäneet laittaa meidät syyllisiksi.
Pitäkää lapsenne loitolla terveydenhoitohenkilöstöstäkin niin paljon kuin mahdollista.
Mun vilkas lapsi mursi jalkansa ja jouduttiin 2 päivän tarkkailuun, psykologihaastattelut, vuorovaikutustilanteen analysointi jne tehtäviä. Koko ajan joku kävi kysymässä että ”ettet vaan kuitenkin menettänyt malttiasi ja vääntänyt lapsen jalkaa”. Oli jokseenkin nöyryyttävää vaikka ymmärrän toki että systeemi on olemassa lapsen parhaaksi.
Mä en tosiaankaan ymmärrä! T. Ekan viestin laittaja.
ehh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?
Siis kyse tuosta obseesista, ei yhtään mitään merkitystä ap:n varsinaisen asian kanssa.
Joojoo rauhoitu nyt. Miksi pitää vain sen takia tsensuroida, että Sä et kestä sanaa "obeesi"?
Joo obeesi sana pitää kestää kun se on lääkärien suosiossa. Mullakin se on joka sairaskuvauksessa aina, kävin keuhkolääkärillä, gynellä tai yleislääkärillä vaikka näyttämässä kipeää varvasta. Aina alkaa teksti sillä että ”43-vuotias obeesi nainen”. Firts things firts!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotot ovat bisnestä. Siinä liikkuu raha ja tuet.
Lastensuojelun resurssit eivät riitä jokaiseen väsähtäneeseen mammaan.
Sitten oikeasti vaarassa olevat lapset eivät saa apua ajoissa. Tälle pitäisi kehitellä välimuoto, ettei lastensuojelua kuormiteta pikku asioilla.Jokainen huostaanotto aiheuttaa kunnalle erittäin suuret kustannukset. Se siitä bisneksestä.
Ei aiheuta, koska valtio kustantaa huostaanotot. Kunta saa tuloja jokaisesta huostaanotosta. Mitä enemmän huostaanottoja, niin sitä enemmän rahaa kunnan kassaan. Unohtamatta tietenkään lapsibisnestä, eli niitä yrityksiä, jotka nettoavat ihan järjettömät tulot, koska saavat laskuttaa ihan kuinka paljon tahansa "palveluistaan". Kannattaa myös muistaa se, että noita yrityksiä pyörittäviä on töissä myös lastensuojelussa tekemässä huostaanottopäätöksiä. Ja suomalaiset lampaat ne vain uskovat sinisilmäisesti 100% viranomaisiin, jotka eivät tietenkään voi ikinä tehdä virheitä tahallansa tai varsinkaan tahallisesti oma lehmä ojassa. Voisiko tämän typerämpää ja naiivimpaa kansaa ollakaan? Neuvostoliitossakaan ei propaganda ollut niin tehokasta, kuin Suomessa, jossa kaikki uppoaa kuin veitsi lämpimään voihin. Vain harva osaa kyseenalaistaa, ja ne, jotka osaavat, eivät uskalla. Voi hyvä luoja...
Juuri näin! Valtaosa suomalaisista ei uskalla kyseenalaistaa auktoriteettien päätöksiä. Miksi? En vaan ymmärrä. Ihmetyttää se suhtautuminen, että viranomainen on jumala ja esim. lääkäri on pyhä lehmä. (Erittäin naurettava, jos lukee, kuinka paljon tehdään hoitovirheitä). Mutta onneksi on aika paljon myös sellaisia suomalaisia, jotka ovat ihanan rohkeita. Jos joku olisi viemässä lastani pois, menisin karkuun ulkomaille - se on ihan varma. En osaa kuvitella, kuinka iso trauma on huostaanotto lapselle. En kuvittelisi, että lapseni olisi jossain muualla perheessä. Miten pystyisin nukkumaan? Miten pystyisin hengittämään? Onneksi lapseni täyttää kohta 18. Päätin, että en enää saa lapsia, koska Suomessa pitää elää koko ajan lastesuojelupelossa. Onko se normaali, että tiedän 9 henkilöä, kenestä on tehty lasu???
Vierailija kirjoitti:
ehh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo obeesi sana pitää kestää kun se on lääkärien suosiossa. Mullakin se on joka sairaskuvauksessa aina, kävin keuhkolääkärillä, gynellä tai yleislääkärillä vaikka näyttämässä kipeää varvasta. Aina alkaa teksti sillä että ”43-vuotias obeesi nainen”. Firts things firts!
En tarkoittanut, että tykkään siitä sanasta. Mun pojasta lukee myös jossain lääkärilapussa "lievästi obeesi". Mutta ei se ole aloittajasta kiinni. Hän vaan kirjoitti, mitä oli siellä lausunnossa ja sana obeesi oli osa siitä, kuten kaikki muut sanat. Ei tarvitse hyökätä hänen kimppuun.
Lapsesta on tehty lastensuojeluilmoitus kun neuvolasta heräsi huoli.
Sanoin neuvolassa olevani huolissani lapsen puheen kehityksestä ja sitä sitten tuli lasu.
Soitin sitten sille neuvolan tädille ja kysyin miksi olivat huolissaan niin vastasi että olenhan minä itsekin huolissani. Vastasin että joo olen mutta lapseni puheen kehityksestä ja kysyin mitä lasu voi tuolle puheelle tehdä?
Sain sitten lähetteen ihan oikealle taholle ja lapsella todettiin puheen ymmärtämisen pulmaa ja paljon muuta.
Sen jälkeen kaikki terapiat ja kuntoutukset tarjoiltiin meille hopeatarjottimella! Poika onkin nyt ihan normi teini joka on kuntoutunut oikeastaan täysin eikä kuntoutusta enää tarvita. Erityisen tuen päätöskin ollaan purkamassa koulun puolelta.
Olen itse aika sanavalmis ja maalaisjärjen omaava rationaalinen tyyppi. Joku hiljaisempi voisi jäädä helposti jalkoihin kun neuvolasta kunnolla huolestutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin mielelläni lähihoitajana sellaista kotiapua, jota moni täälläkin olisi ollut vailla. Voisin tulla perheisiin vaikka vahtimaan tai ulkoiluttamaan lapsia, auttamaan siivoiluissa ja ruoanlaitossa ja vaikka käymään kaupassa.
Tällaista apua voisi olla tarjolla vaikka sen perinteisen perhetyön rinnalla, niin saisi sitten ne sosionomitkin tehtyä oman työnsä ja raporttinsa...
Eipä vaan ikävä kyllä ole tällaisia työpaikkoja tarjolla.
Perusta yritys ja ala tarjota.
Kukaan ei osta, kun tuntiveloitus on alkaen 30 euroa.
No älä veloita noin paljon. Ja ostajia kyllä on jos palvelusi on laadukkaita. Monet firmatkin ostaa työntekijöilleen esim sairaan lapsen hoidon palveluja.
Suomen laki tekee sen että on pakko velottaa. Tuosta 30e/ h veloituksesta saa itselleen kympin tuntipalkan. Muu menee eläkevakuutukseen, tapaturma/vastuuvaluutukseen, sotu- ja työttömyysvakuutukseen ja ennskkoveroihin.
Juuri tän takia tarvitaan YHTEISKUNNAN TUKEMAA HOITOPALVELUA joka olisi sopivan hintainen esim 10-15e/h ja LAADUKASTA. Ja älkää tarjotko MLLää, on kokeiltu, oli laadutonta.
T. Se joka ei saa rahallakaan hoitajaa synnytylsen ajaksi mistäänHöpöhöpö. Hyvällä työllä on aina ostajia. Kukaan ei halua mitään yhteiskunnan valvontaa kotiinsa. Se on kallista henkisesti.
Joo mutta tarkotus onkin se että tämä tuettu hoitajavälitys EI OLISI neuvolan tai sossun masinoima ja hoitoon ei olisi kriteereitä kun se maksettaisiin kuitenkin itse. Eli vähän kuin väestöliitto. Yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon organisaatio.
Ja kyllä, hyvällä työllä on ostajansa vaikka hintakin on kallis, mutta mulla se 3kk ajan ostettu apu vei talouden puoleksi vuodeksi aivan kuralle kun itselle jäi se 15 000e maksettavaa kotitalousvähennysten jälkeen.
Työssä ollessa ongelmaa ei ole kun olen ihan hyväpalkkainen mutta jos olet kotona hoitovapaalla niin kyllä kirpaisee joku 15-20ke maksaa avusta joka oikeasti kuuluisi tulla yhteiskunnalta (koska kriteerit täyttyivät)
Olen huomannut että lapsiperheiden kotiapua oikeasti ON kunnissa jossa paljon muualta tulleita (Hki, Tre, Espoo, Vantaa, Oulu jne) mutta pikkukaupungeissa ei niinkään koska siellä on ihmisillä sukua joka auttaa. Olen itse työn perässä muuttanut just tällaseen pikkukaupunkoin ja täällä tuota kotipalvelua ei ole. Jos sitä kyselee saa vastauksen että sitä ei ole mutta pyydäs isovanhemmat auttamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi kun kaatui ja löi päänsä terävään sängynlaitaan niin meitä pidettiin sairaalassa "vankeina" kunnes sosiaalityöntekijä oli kuulustellut.
Pitäkää lapsenne loitolla terveydenhoitohenkilöstöstäkin niin paljon kuin mahdollista.
Mun vilkas lapsi mursi jalkansa ja jouduttiin 2 päivän tarkkailuun, psykologihaastattelut, vuorovaikutustilanteen analysointi jne tehtäviä. Koko ajan joku kävi kysymässä että ”ettet vaan kuitenkin menettänyt malttiasi ja vääntänyt lapsen jalkaa”. Oli jokseenkin nöyryyttävää vaikka ymmärrän toki että systeemi on olemassa lapsen parhaaksi.
Jos teillä molemmilla noi vammat oli sellaisia joita usein näkee pahoinpidellyillä lapsilla. Kyllä kai jalka voi esim. murtua jotenkin epätavallisesti ja sillä lailla mitä nähdään pahoinpitelytapauksissa. Ymmärrän että tuollainen on nöyryyttävää, mutta se on lapsen parhaaksi kuitenkin. Pitäisi yrittää suhtautua aikuisesti harmituksesta huolimatta ja miettiä onko reilua syyttää terveydenhuoltoa. Niin kuin siellä oikein nautittaisiin tällaisista tapuksista ja into piukeana etsittäisiin niitä. Takuulla ei nautita. Takuulla se lekuri tms. tekisi kaikkea muuta mieluimmin kuin kysyisi että mursitko lapsesi jalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotot ovat bisnestä. Siinä liikkuu raha ja tuet.
Lastensuojelun resurssit eivät riitä jokaiseen väsähtäneeseen mammaan.
Sitten oikeasti vaarassa olevat lapset eivät saa apua ajoissa. Tälle pitäisi kehitellä välimuoto, ettei lastensuojelua kuormiteta pikku asioilla.Jokainen huostaanotto aiheuttaa kunnalle erittäin suuret kustannukset. Se siitä bisneksestä.
Ei aiheuta, koska valtio kustantaa huostaanotot. Kunta saa tuloja jokaisesta huostaanotosta. Mitä enemmän huostaanottoja, niin sitä enemmän rahaa kunnan kassaan. Unohtamatta tietenkään lapsibisnestä, eli niitä yrityksiä, jotka nettoavat ihan järjettömät tulot, koska saavat laskuttaa ihan kuinka paljon tahansa "palveluistaan". Kannattaa myös muistaa se, että noita yrityksiä pyörittäviä on töissä myös lastensuojelussa tekemässä huostaanottopäätöksiä. Ja suomalaiset lampaat ne vain uskovat sinisilmäisesti 100% viranomaisiin, jotka eivät tietenkään voi ikinä tehdä virheitä tahallansa tai varsinkaan tahallisesti oma lehmä ojassa. Voisiko tämän typerämpää ja naiivimpaa kansaa ollakaan? Neuvostoliitossakaan ei propaganda ollut niin tehokasta, kuin Suomessa, jossa kaikki uppoaa kuin veitsi lämpimään voihin. Vain harva osaa kyseenalaistaa, ja ne, jotka osaavat, eivät uskalla. Voi hyvä luoja...
Olet väärässä:
"Sijaishuollon kustannuksista vastaava kunta
Lapsen hoidon kustannuksista sijaishuollon aikana vastaa sijoittajakunta eli kunta, jossa lapsen sijaishuollon tarve on syntynyt. Käytännössä tämä on yleensä lapsen kotikunta. Lastensuojelulaki 16 b (Finlex)"
Ja kunta saa rahat valtiolta, kun huostaanottopäätös on tehty.
Ainakin täällä tiedän viisi perhettä joista tehty ilmoitus!
Yhdeltä perheeltä vietiin lapset, KOSKA VANHEMPI SAIRASTUI!!! VANHEMPI JOKA EI KOSKAAN OLE EDES HUUTANUT LAPSELLEEN!!!
Oli herännyt "huoli"! Voiko olla tottakaan, että vanhemman sairastumista, jolle EI itse voi mitään, käytetään häntä itseään vastaan!!!
Mä suorastaan vihaan tätä järjestelmää, enkä ole ainut!
Voisiko ihmiset nousta tätä vastaan? Miten?
Aivan järjettömyyksiin mennyt!!!!
Meidän perhettä seurattiin useampi kuukausi. Ahdistus ja stressi ainakin tuli (vaikka ei ollut syytä, ei mitään vakavaa, niin se PELKO... asian kokeneet tietää, miltä se tuntuu!!! )
KAIKKI mitä sanot, käytetään sinua vastaan!!!
Onko laillista, että 10vuotiasta lasta, kaksi tuntematonta ihmistä kuulusteli kodin asioista 1,5 tuntia???????
Lopulta pitkä prosessi loppui ja todettiin, että meillä on kaikki hyvin, niinkuin onkin!
Pelko ei poistu KOSKAAN! Kaikki lääkäri, tai muu virallinen käynti aiheuttaa stressiä...entäs JOS NOUSEE HUOLI!!??????????????????????????????? AARGH!
No eipä ole mikään ihme, että niitä resursseja ei ole puuttua oikeisiin ongelmiin ja auttaa ihmisiä, kun lasuja tehdään näköjään todella heppoisin ja kummallisin perustein. Äidillä rastat? Lasu. Lapsi on kaatunut? Molemmat vanhemmat kuulusteluihin ja tarkkailuun useammaksi päiväksi. Suru perheessä? Tarkkailuun/lasu. Normaaleista elämäntilanteista, joissa ihminen luonnollisesti kaipaa tukea ja apua, tehdään käsittämättömiä mörköjä.
Ainakin tästä keskustelusta näkee, että ns. matalan kynnyksen avulle, josta ei tulisi merkintöjä kantaan tai joudu kyttäämisen kohteeksi, on suuri tarve ja kysyntä. Kuka haluaa ja uskaltaa enää pyytää apua kun siitä leimaantuu lopun iäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin mielelläni lähihoitajana sellaista kotiapua, jota moni täälläkin olisi ollut vailla. Voisin tulla perheisiin vaikka vahtimaan tai ulkoiluttamaan lapsia, auttamaan siivoiluissa ja ruoanlaitossa ja vaikka käymään kaupassa.
Tällaista apua voisi olla tarjolla vaikka sen perinteisen perhetyön rinnalla, niin saisi sitten ne sosionomitkin tehtyä oman työnsä ja raporttinsa...
No älä veloita noin paljon. Ja ostajia kyllä on jos palvelusi on laadukkaita. Monet firmatkin ostaa työntekijöilleen esim sairaan lapsen hoidon palveluja.
Suomen laki tekee sen että on pakko velottaa. Tuosta 30e/ h veloituksesta saa itselleen kympin tuntipalkan. Muu menee eläkevakuutukseen, tapaturma/vastuuvaluutukseen, sotu- ja työttömyysvakuutukseen ja ennskkoveroihin.
Juuri tän takia tarvitaan YHTEISKUNNAN TUKEMAA HOITOPALVELUA joka olisi sopivan hintainen esim 10-15e/h ja LAADUKASTA. Ja älkää tarjotko MLLää, on kokeiltu, oli laadutonta.
T. Se joka ei saa rahallakaan hoitajaa synnytylsen ajaksi mistäänHöpöhöpö. Hyvällä työllä on aina ostajia. Kukaan ei halua mitään yhteiskunnan valvontaa kotiinsa. Se on kallista henkisesti.
Joo mutta tarkotus onkin se että tämä tuettu hoitajavälitys EI OLISI neuvolan tai sossun masinoima ja hoitoon ei olisi kriteereitä kun se maksettaisiin kuitenkin itse. Eli vähän kuin väestöliitto. Yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon organisaatio.
Ja kyllä, hyvällä työllä on ostajansa vaikka hintakin on kallis, mutta mulla se 3kk ajan ostettu apu vei talouden puoleksi vuodeksi aivan kuralle kun itselle jäi se 15 000e maksettavaa kotitalousvähennysten jälkeen.
Työssä ollessa ongelmaa ei ole kun olen ihan hyväpalkkainen mutta jos olet kotona hoitovapaalla niin kyllä kirpaisee joku 15-20ke maksaa avusta joka oikeasti kuuluisi tulla yhteiskunnalta (koska kriteerit täyttyivät)
Olen huomannut että lapsiperheiden kotiapua oikeasti ON kunnissa jossa paljon muualta tulleita (Hki, Tre, Espoo, Vantaa, Oulu jne) mutta pikkukaupungeissa ei niinkään koska siellä on ihmisillä sukua joka auttaa. Olen itse työn perässä muuttanut just tällaseen pikkukaupunkoin ja täällä tuota kotipalvelua ei ole. Jos sitä kyselee saa vastauksen että sitä ei ole mutta pyydäs isovanhemmat auttamaan!
Täällä on useampi helsinkiläinen kertonut jo sinulle että Helsingissä kaikki lapsiperheiden palvelut on olemattomat. Kotipalvelu nyt on jo ihan utopiaa täällä!
T hammasoionnat, terveydenhuollon, koulukirjat jne itse maksanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä molemmilla noi vammat oli sellaisia joita usein näkee pahoinpidellyillä lapsilla. Kyllä kai jalka voi esim. murtua jotenkin epätavallisesti ja sillä lailla mitä nähdään pahoinpitelytapauksissa. Ymmärrän että tuollainen on nöyryyttävää, mutta se on lapsen parhaaksi kuitenkin. Pitäisi yrittää suhtautua aikuisesti harmituksesta huolimatta ja miettiä onko reilua syyttää terveydenhuoltoa. Niin kuin siellä oikein nautittaisiin tällaisista tapuksista ja into piukeana etsittäisiin niitä. Takuulla ei nautita. Takuulla se lekuri tms. tekisi kaikkea muuta mieluimmin kuin kysyisi että mursitko lapsesi jalan.
Tällanen on todella nöyryyttävää, meillä 3v. piiloutui sängyn alle kun oli kiire lähteä, piti vetää hänet kädestä jolloin käsi meni sijoltaan. Kuulusteluhan siitä tuli. Selitä niille sitten pää punasena!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä tiedän viisi perhettä joista tehty ilmoitus!
Yhdeltä perheeltä vietiin lapset, KOSKA VANHEMPI SAIRASTUI!!! VANHEMPI JOKA EI KOSKAAN OLE EDES HUUTANUT LAPSELLEEN!!!
Oli herännyt "huoli"! Voiko olla tottakaan, että vanhemman sairastumista, jolle EI itse voi mitään, käytetään häntä itseään vastaan!!!
Mä suorastaan vihaan tätä järjestelmää, enkä ole ainut!
Voisiko ihmiset nousta tätä vastaan? Miten?
Aivan järjettömyyksiin mennyt!!!!
Meidän perhettä seurattiin useampi kuukausi. Ahdistus ja stressi ainakin tuli (vaikka ei ollut syytä, ei mitään vakavaa, niin se PELKO... asian kokeneet tietää, miltä se tuntuu!!! )
KAIKKI mitä sanot, käytetään sinua vastaan!!!
Onko laillista, että 10vuotiasta lasta, kaksi tuntematonta ihmistä kuulusteli kodin asioista 1,5 tuntia???????
Lopulta pitkä prosessi loppui ja todettiin, että meillä on kaikki hyvin, niinkuin onkin!
Pelko ei poistu KOSKAAN! Kaikki lääkäri, tai muu virallinen käynti aiheuttaa stressiä...entäs JOS NOUSEE HUOLI!!??????????????????????????????? AARGH!
Pitää käynnistää kansalaistottelemattomuus. Kaikki lapsiperheet menevät esim. keskelle toria julkisesti rikkomaan lastenkasvatussuosituksia, videoivat sen varmemmaksi vakuudeksi ja tekevät itsestään lasun. Koska viranomaisilla ei millään ole rahaa ottaa kaikkia Suomen lapsia huostaan, niin systeemi romahtaa sen myötä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole mikään ihme, että niitä resursseja ei ole puuttua oikeisiin ongelmiin ja auttaa ihmisiä, kun lasuja tehdään näköjään todella heppoisin ja kummallisin perustein. Äidillä rastat? Lasu. Lapsi on kaatunut? Molemmat vanhemmat kuulusteluihin ja tarkkailuun useammaksi päiväksi. Suru perheessä? Tarkkailuun/lasu. Normaaleista elämäntilanteista, joissa ihminen luonnollisesti kaipaa tukea ja apua, tehdään käsittämättömiä mörköjä.
Ainakin tästä keskustelusta näkee, että ns. matalan kynnyksen avulle, josta ei tulisi merkintöjä kantaan tai joudu kyttäämisen kohteeksi, on suuri tarve ja kysyntä. Kuka haluaa ja uskaltaa enää pyytää apua kun siitä leimaantuu lopun iäksi?
Ei Kukaan!
Ihmiset sinnittelee ja hakee tukea läheisiltä tai koittaavat pärjätä yksin!
Asia kääntyikin päälaelleen, tavalliset ihmiset kuormittuu...
Suuntaisivat avun sinne, minne oikeasti tarvittaisiin... Vaikka ulko m a a n tuliaisten tekemiin p e d o ********
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on useampi helsinkiläinen kertonut jo sinulle että Helsingissä kaikki lapsiperheiden palvelut on olemattomat. Kotipalvelu nyt on jo ihan utopiaa täällä!
T hammasoionnat, terveydenhuollon, koulukirjat jne itse maksanut
Joo varmaan totta mitä sanot. Mutta se näytti hienolta nettisivujen mukaan! Niin meidänkin kunnassa... älkiseltään esittelyä lukeva voisi olla innoissaan että kylläpä lapsiperheitä tuetaan!
Ps. Meidän kunnassa joku oli valittanut tästä AVIin. Avi oli ”selvittänyt asiaa” ja todennut sen olevan kunnossa. Niin, kun oli löytynyt palvelun kuvaus kirjallisena! Palvelun kuvaus ei vaan tarkoita mitään kun yhtäkään kodinhoitajaa lapsiperheiden kotiavussa ei ole eikä ainuttakaan käyntiä ole tehty koskaan :)
Onneksi saatu lapset aikuisiksi, ei enää "neuvolan tätejä."
Niiden kanssa kun pitää osata "pelata" niiden peliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällanen on todella nöyryyttävää, meillä 3v. piiloutui sängyn alle kun oli kiire lähteä, piti vetää hänet kädestä jolloin käsi meni sijoltaan. Kuulusteluhan siitä tuli. Selitä niille sitten pää punasena!
Olisit edes rehellinen itsellesi.... Normiarkea ihmisillä tuollaiset käsien sijoiltaan menemiset, not.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tiedän paljon ”kunnon perheitä” joosta tehty lasu ylläolevan kaltaisilla syillä. Tässä näkee miten sossu on TURVALLISUUSHAKUINEN. On kiva tutkia lasuja lapsen kaatumisesta ja äidin meikkaamattomuudesta ja jättä ne oikeasti rääkätyt, kaltoinkohdellut ja kidutetut lapset tutkimatta. Niissähän voi käydä itselle huonosti (raivohullu vanhempi riehuu) joten ei sellasiin kannata kajota, tutkitaan mieluummin näitä tapauksia missä ei syötetä puuroa lapsille.
Koko systeemi on paska. Meistäkin tehtiin lasu tukiverkon puutteen takia (naapuri näki miten uupunut oon kolmen kanssa) ja asiaa syynättiin mutta mitään ei asialle tehty. Olin jatkossakin uupunut kolmen kanssa :)
Mun mielestä systeemi on aivan vinksahtanut kun pahat ongelmat sivuutetaan ja pikkuongelmia suurennellaan.
Uskomatonta, että kansa hyväksyy tämän. Kyse on lapsista, jotka tuhoutuvat täysin, kun heidät otetaan syyttä huostaan. Kyseessä on erittäin vakava ihmisoikeusrikkomus, jossa kärsii eniten lapsi. Jotkut muut pääsevät toki tekemään tiliä. Missä muualla päin maailmaa lapsia viedään perheiltänsä rahantekomielessä? Itselläni tulee mieleen jotkut Etelä-Amerikan, Aasian ja Afrikan maat nyt ensimmäisenä.