Neuvolan "herännyt huoli"
Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?
Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.
Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.
Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.
Kommentit (788)
Vierailija kirjoitti:
Mä valehtelen aina. Oon ihan lopussa, mietin välillä että oisko parempi vaan tappaa itsensä (lasten vuoksi en sitä tee). Tää on ollu tätä sen jälkeen, kun esikoinen kuoli. En nuku, en juuri syö, mikään ei kiinnosta ja koetan vaan selviytyä. En kuitenkaan sano tätä ääneen millekään taholle ja neuvolassa vaan hymyilen ja kerron miten hyvin meillä menee, ettei ne vie multa loputkin lapset. En uskalla mennä edes terapiaan, koska kuitenkin tulee lasu. Ei neuvola ja lasu oo auttamassa vaan ainoastaan vaikeuttamassa muutenkin rankkaa tilannetta omalla byrokratiallaan eikä niille kannata ikinä kertoa mistään, mikä on huonosti. Jos ne vie mun lapset
niin tapan itseni, kun ei oo enää mitään syytä elää. Lasten vuoksi mä vielä elän, kun ne tarvii äitiä.
Seurakunnalta voisit kysyä keskustelu apua perheasiain neuvottelu tms tai perhettä tai diakonit tai mennä sururyhmään. Tuskin sieltä lasuja tehdään..
Hmmml kirjoitti:
No miten tuota kriisiä monikaan yksin jaksaa jos perheessä syöpä joka on kuitenkin vakava asia? Miten se vaikuttaa sinuun tai lapsiin? Mitä väliä jos niin vakava asia, lapsesi voisivat päästä vaikka terapiaan. Entä jos syöpä on äidillä, eikä silloinkaan lasi tule kyseeseen jos vaikkapalapsilla on asiasta paniikki. Tosin pitäisi saada apuja kuten terapiaa ilman sossujakin. Ehkäpä apuja kannattaa itse kysellä niin lasuja ei tule.
No kun mitään oikeaa apua ei saa. Ei esim lastenhoitoa, kotiapua tms josta oikeasti olisi hyötyä, kun perheessä toinen aikuinen on kyvytön osallistumaan. Siitä että joku tulee kotiin vahtimaan lelujen siivoamista tai patistaa leipomaan ei ole mitään iloa, lisää vain äidin stressiä.
Tämän keksukstelun perusteella on vain yksi ratkaisu. Terkoille on opetettava telepatian käyttö koska kysyä ei saa miten menee.
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tässä jotain muuttunut viimeisen sanotaan nyt 5 vuoden aikana. Kun luen vanhemman lapseni merkintöjä, hän on siis 5v, vauva-ajalta löytyy kuvausta "lämpimästä vuorovaikutuksesta äidin kanssa" ja "hyvä asenne imetykseen" ja kaikenlaista muutakin positiivista. Nyt taas vauvan kanssa siellä on löytynyt mm "äidin jaksaminen huolettaa", "äiti ei suostu antamaan lisämaitoa" ja yleensä kovin negatiivinen perusvire, ongelmia oikein hakemalla haetaan. Ja siis ei, en ole edes valittanut väsymystä, vaikka tottakai vauvan kanssa aina jossain määrin sitä on ja koska vauva kasvaa tasaisesti ja mukavasti ihan samalla tavalla kuin isosiskonsa, en tosiaan aio imetystä sotkea lisämaidolla, vaikka paino onkin alakäyrillä.
Terkka on välissä vaihtunut, mutta olen siis muiltakin kuullut, että ihan tässä muutamien viime vuosien aikoina neuvolassa on selkeästi menty tarkkailevampaan suuntaan, vaikka sama terkkari kyseessä. Ja vanhemman omaan osaamiseen ei luoteta. Onkohan tosiaan ohjeistukseen tullut terkkareille enemmän vastuuta perheiden tarkkailuun vai missä mennään?
Et anna lisämaitoa vaikka ei tule tarpeeksi maitoa ja lapsi alipainoinen? Anteeksi mitä? Onko sinun oma itse tärkeämpi kuin lapsi? Syystä on tehty merkinnät jos et anna lisämaitoa jos ei sulta maitoa tule tarpeeksi, yleensä sitä tulee paljon kun alkaa tulla. Jos ei tule hyväksy asia ja anna lisämaitoa!!!
Voi elämä. Alakäyrillä ei ole alipainoinen, eikä yläkäyrillä ylipainoinen vaan kaikki on normaalia ikäluokan vaihtelua. Tärkeintä on tasainen kasvu pitkällä aikavälillä, eikä sekään vauvalla aina ihan heti tasaannu, kaikenlaiset pyrähdykset ja toisaalta hitaamman kasvun vaiheet kuuluvat asiaan.
Vauvalla ei ole pysähdyksiä vaan kasvu on tasaista. Riippuu myös puhutaanko yleiskäyrästä vai lapsen omasta käyrästä jolla verrataan lapsen kasvua hänen omaan aiempaan kasvutahtiin.
Käyrät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tässä jotain muuttunut viimeisen sanotaan nyt 5 vuoden aikana. Kun luen vanhemman lapseni merkintöjä, hän on siis 5v, vauva-ajalta löytyy kuvausta "lämpimästä vuorovaikutuksesta äidin kanssa" ja "hyvä asenne imetykseen" ja kaikenlaista muutakin positiivista. Nyt taas vauvan kanssa siellä on löytynyt mm "äidin jaksaminen huolettaa", "äiti ei suostu antamaan lisämaitoa" ja yleensä kovin negatiivinen perusvire, ongelmia oikein hakemalla haetaan. Ja siis ei, en ole edes valittanut väsymystä, vaikka tottakai vauvan kanssa aina jossain määrin sitä on ja koska vauva kasvaa tasaisesti ja mukavasti ihan samalla tavalla kuin isosiskonsa, en tosiaan aio imetystä sotkea lisämaidolla, vaikka paino onkin alakäyrillä.
Terkka on välissä vaihtunut, mutta olen siis muiltakin kuullut, että ihan tässä muutamien viime vuosien aikoina neuvolassa on selkeästi menty tarkkailevampaan suuntaan, vaikka sama terkkari kyseessä. Ja vanhemman omaan osaamiseen ei luoteta. Onkohan tosiaan ohjeistukseen tullut terkkareille enemmän vastuuta perheiden tarkkailuun vai missä mennään?
Et anna lisämaitoa vaikka ei tule tarpeeksi maitoa ja lapsi alipainoinen? Anteeksi mitä? Onko sinun oma itse tärkeämpi kuin lapsi? Syystä on tehty merkinnät jos et anna lisämaitoa jos ei sulta maitoa tule tarpeeksi, yleensä sitä tulee paljon kun alkaa tulla. Jos ei tule hyväksy asia ja anna lisämaitoa!!!
Voi elämä. Alakäyrillä ei ole alipainoinen, eikä yläkäyrillä ylipainoinen vaan kaikki on normaalia ikäluokan vaihtelua. Tärkeintä on tasainen kasvu pitkällä aikavälillä, eikä sekään vauvalla aina ihan heti tasaannu, kaikenlaiset pyrähdykset ja toisaalta hitaamman kasvun vaiheet kuuluvat asiaan.
Vauvalla ei ole pysähdyksiä vaan kasvu on tasaista. Riippuu myös puhutaanko yleiskäyrästä vai lapsen omasta käyrästä jolla verrataan lapsen kasvua hänen omaan aiempaan kasvutahtiin.
Höpöhöpö. Vauvat nimenomaan kasvavat vuorotellen pituutta ja painoa, yleensä niin että ensin hyppää pituus ja paino laahaa, jonka jälkeen paino kirii ja pituuskasvu on hitaampaa. Siksi yksittäinen mittaus ei ole kovin olennainen, vaan pidemmän aikavälin tarkastelu.
Ehdotus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä valehtelen aina. Oon ihan lopussa, mietin välillä että oisko parempi vaan tappaa itsensä (lasten vuoksi en sitä tee). Tää on ollu tätä sen jälkeen, kun esikoinen kuoli. En nuku, en juuri syö, mikään ei kiinnosta ja koetan vaan selviytyä. En kuitenkaan sano tätä ääneen millekään taholle ja neuvolassa vaan hymyilen ja kerron miten hyvin meillä menee, ettei ne vie multa loputkin lapset. En uskalla mennä edes terapiaan, koska kuitenkin tulee lasu. Ei neuvola ja lasu oo auttamassa vaan ainoastaan vaikeuttamassa muutenkin rankkaa tilannetta omalla byrokratiallaan eikä niille kannata ikinä kertoa mistään, mikä on huonosti. Jos ne vie mun lapset
niin tapan itseni, kun ei oo enää mitään syytä elää. Lasten vuoksi mä vielä elän, kun ne tarvii äitiä.Seurakunnalta voisit kysyä keskustelu apua perheasiain neuvottelu tms tai perhettä tai diakonit tai mennä sururyhmään. Tuskin sieltä lasuja tehdään..
Jos tuon kirjoittajan lapsia ajattelee niin lasu olisi tarpeen. Ei siksi että lapset otettaisiin huostaan vaan siksi että lapset vaurioituvat tuossa kuviossa. FAKTA. Äiti voi ajatella että kaikki on kunnossa jos sitä ja tätä ja usein äitinsä kannattelijat ovat oikein erityisen kilttejä ja kunnollisia lapsia, mutta tosiasia on se että lapset maksavat tuon kuvion hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keksukstelun perusteella on vain yksi ratkaisu. Terkoille on opetettava telepatian käyttö koska kysyä ei saa miten menee.
Ei vaan terkkojen pitää kuunnella ja uskoa. Jos sanoo, että asiat ovat hyvin, niin sitten ne oletuksena ovat, ellei nyt vaikka kehonkieli tai lapsen käytös viittaa ihan muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Käyrät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Vauvat nimenomaan kasvavat vuorotellen pituutta ja painoa, yleensä niin että ensin hyppää pituus ja paino laahaa, jonka jälkeen paino kirii ja pituuskasvu on hitaampaa. Siksi yksittäinen mittaus ei ole kovin olennainen, vaan pidemmän aikavälin tarkastelu.
Ei pidä paikkaansa ollenkaan. Nousee pikkuhiljaa kokoajan tasaisesti kuten päänympäryskin. Isommilla lapsilla eri asia jotka lähtevät juoksemaan ja tulee kasvupyröhdyksiä. Neuvola mittaa ja tarkasti mittaakin. Hyvä niin.
Meidän lapsi kun kaatui ja löi päänsä terävään sängynlaitaan niin meitä pidettiin sairaalassa "vankeina" kunnes sosiaalityöntekijä oli kuulustellut.
Tuntui kuin olisivat yrittäneet laittaa meidät syyllisiksi.
Pitäkää lapsenne loitolla terveydenhoitohenkilöstöstäkin niin paljon kuin mahdollista.
Mä tekisin mielelläni lähihoitajana sellaista kotiapua, jota moni täälläkin olisi ollut vailla. Voisin tulla perheisiin vaikka vahtimaan tai ulkoiluttamaan lapsia, auttamaan siivoiluissa ja ruoanlaitossa ja vaikka käymään kaupassa.
Tällaista apua voisi olla tarjolla vaikka sen perinteisen perhetyön rinnalla, niin saisi sitten ne sosionomitkin tehtyä oman työnsä ja raporttinsa...
Eipä vaan ikävä kyllä ole tällaisia työpaikkoja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin mielelläni lähihoitajana sellaista kotiapua, jota moni täälläkin olisi ollut vailla. Voisin tulla perheisiin vaikka vahtimaan tai ulkoiluttamaan lapsia, auttamaan siivoiluissa ja ruoanlaitossa ja vaikka käymään kaupassa.
Tällaista apua voisi olla tarjolla vaikka sen perinteisen perhetyön rinnalla, niin saisi sitten ne sosionomitkin tehtyä oman työnsä ja raporttinsa...
Perusta yritys ja ala tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei osta, kun tuntiveloitus on alkaen 30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä veloita noin paljon. Ja ostajia kyllä on jos palvelusi on laadukkaita. Monet firmatkin ostaa työntekijöilleen esim sairaan lapsen hoidon palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi kun kaatui ja löi päänsä terävään sängynlaitaan niin meitä pidettiin sairaalassa "vankeina" kunnes sosiaalityöntekijä oli kuulustellut.
Tuntui kuin olisivat yrittäneet laittaa meidät syyllisiksi.
Pitäkää lapsenne loitolla terveydenhoitohenkilöstöstäkin niin paljon kuin mahdollista.
Mun vilkas lapsi mursi jalkansa ja jouduttiin 2 päivän tarkkailuun, psykologihaastattelut, vuorovaikutustilanteen analysointi jne tehtäviä. Koko ajan joku kävi kysymässä että ”ettet vaan kuitenkin menettänyt malttiasi ja vääntänyt lapsen jalkaa”. Oli jokseenkin nöyryyttävää vaikka ymmärrän toki että systeemi on olemassa lapsen parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä veloita noin paljon. Ja ostajia kyllä on jos palvelusi on laadukkaita. Monet firmatkin ostaa työntekijöilleen esim sairaan lapsen hoidon palveluja.
Suomen laki tekee sen että on pakko velottaa. Tuosta 30e/ h veloituksesta saa itselleen kympin tuntipalkan. Muu menee eläkevakuutukseen, tapaturma/vastuuvaluutukseen, sotu- ja työttömyysvakuutukseen ja ennskkoveroihin.
Juuri tän takia tarvitaan YHTEISKUNNAN TUKEMAA HOITOPALVELUA joka olisi sopivan hintainen esim 10-15e/h ja LAADUKASTA. Ja älkää tarjotko MLLää, on kokeiltu, oli laadutonta.
T. Se joka ei saa rahallakaan hoitajaa synnytylsen ajaksi mistään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen laki tekee sen että on pakko velottaa. Tuosta 30e/ h veloituksesta saa itselleen kympin tuntipalkan. Muu menee eläkevakuutukseen, tapaturma/vastuuvaluutukseen, sotu- ja työttömyysvakuutukseen ja ennskkoveroihin.
Juuri tän takia tarvitaan YHTEISKUNNAN TUKEMAA HOITOPALVELUA joka olisi sopivan hintainen esim 10-15e/h ja LAADUKASTA. Ja älkää tarjotko MLLää, on kokeiltu, oli laadutonta.
T. Se joka ei saa rahallakaan hoitajaa synnytylsen ajaksi mistään
Höpöhöpö. Hyvällä työllä on aina ostajia. Kukaan ei halua mitään yhteiskunnan valvontaa kotiinsa. Se on kallista henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa alkaa miettii et haluaako sitä kohta lapsia tämmöseen tehdäkään jos joku hullu viranomainen osuu kohdalle ja lapset lähtee
Olin juuri tulossa sanomaan samaa, menee viimeisetkin rippeet omien lapsien haluamisesta jos todellisuus on tätä.
No ei ole kyllä tällaista tullut vastaan missään, vaikka itse olen vähän turhankin puhelias ja avaudun varmaan liikaakin neuvolassa käydessä.
Vaan koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa olisi mitään lastensuojelun "uhkaa", tai että vanhemmuuden kykyjäni epäiltäisiin.
Eikä ole tullut myöskään lapsia saaneilla tuttavillani ja ystävillänikään.Sen takia vaikea uskoa näitä juttuja tosiksi, tai että niistä ei jätettäisi jotain kertomatta.
Niin no oletkin varmasti oikein kelpo kansalainen noin muuten eikä ole mitään erikoista ongelmaa taustalla?
Nimittäin vahvasti mietityttää terveysiedoissani näkyvät nuoruuden päihteidenkäytöt sekä osastohoidot, ja edelleen nykyään jatkuvat masennus ja ahdistushäiriöt.
Eipä sillä, että olisin missään vaiheessa palavasti lapsia halunnutkaan, mutta jos meno on tätä niin ei missään nimessä.
Vaikka elän normielämää ja hoidan asiani huolella niin eiköhän tuossa yllä mainitut seikat ole jo omiaan aiheuttamaan erittäin suuren epäilyksen tuollaisessa systeemissä.
Inhottaisi myös se, että ei enää varmasti uskaltaisi pyytää apua vaikka mielenterveys järkkyisi pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotot ovat bisnestä. Siinä liikkuu raha ja tuet.
Lastensuojelun resurssit eivät riitä jokaiseen väsähtäneeseen mammaan.
Sitten oikeasti vaarassa olevat lapset eivät saa apua ajoissa. Tälle pitäisi kehitellä välimuoto, ettei lastensuojelua kuormiteta pikku asioilla.Jokainen huostaanotto aiheuttaa kunnalle erittäin suuret kustannukset. Se siitä bisneksestä.
Ei aiheuta, koska valtio kustantaa huostaanotot. Kunta saa tuloja jokaisesta huostaanotosta. Mitä enemmän huostaanottoja, niin sitä enemmän rahaa kunnan kassaan. Unohtamatta tietenkään lapsibisnestä, eli niitä yrityksiä, jotka nettoavat ihan järjettömät tulot, koska saavat laskuttaa ihan kuinka paljon tahansa "palveluistaan". Kannattaa myös muistaa se, että noita yrityksiä pyörittäviä on töissä myös lastensuojelussa tekemässä huostaanottopäätöksiä. Ja suomalaiset lampaat ne vain uskovat sinisilmäisesti 100% viranomaisiin, jotka eivät tietenkään voi ikinä tehdä virheitä tahallansa tai varsinkaan tahallisesti oma lehmä ojassa. Voisiko tämän typerämpää ja naiivimpaa kansaa ollakaan? Neuvostoliitossakaan ei propaganda ollut niin tehokasta, kuin Suomessa, jossa kaikki uppoaa kuin veitsi lämpimään voihin. Vain harva osaa kyseenalaistaa, ja ne, jotka osaavat, eivät uskalla. Voi hyvä luoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotot ovat bisnestä. Siinä liikkuu raha ja tuet.
Lastensuojelun resurssit eivät riitä jokaiseen väsähtäneeseen mammaan.
Sitten oikeasti vaarassa olevat lapset eivät saa apua ajoissa. Tälle pitäisi kehitellä välimuoto, ettei lastensuojelua kuormiteta pikku asioilla.Jokainen huostaanotto aiheuttaa kunnalle erittäin suuret kustannukset. Se siitä bisneksestä.
Ei aiheuta, koska valtio kustantaa huostaanotot. Kunta saa tuloja jokaisesta huostaanotosta. Mitä enemmän huostaanottoja, niin sitä enemmän rahaa kunnan kassaan. Unohtamatta tietenkään lapsibisnestä, eli niitä yrityksiä, jotka nettoavat ihan järjettömät tulot, koska saavat laskuttaa ihan kuinka paljon tahansa "palveluistaan". Kannattaa myös muistaa se, että noita yrityksiä pyörittäviä on töissä myös lastensuojelussa tekemässä huostaanottopäätöksiä. Ja suomalaiset lampaat ne vain uskovat sinisilmäisesti 100% viranomaisiin, jotka eivät tietenkään voi ikinä tehdä virheitä tahallansa tai varsinkaan tahallisesti oma lehmä ojassa. Voisiko tämän typerämpää ja naiivimpaa kansaa ollakaan? Neuvostoliitossakaan ei propaganda ollut niin tehokasta, kuin Suomessa, jossa kaikki uppoaa kuin veitsi lämpimään voihin. Vain harva osaa kyseenalaistaa, ja ne, jotka osaavat, eivät uskalla. Voi hyvä luoja...
Olet väärässä:
"Sijaishuollon kustannuksista vastaava kunta
Lapsen hoidon kustannuksista sijaishuollon aikana vastaa sijoittajakunta eli kunta, jossa lapsen sijaishuollon tarve on syntynyt. Käytännössä tämä on yleensä lapsen kotikunta. Lastensuojelulaki 16 b (Finlex)"