Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan "herännyt huoli"

Vierailija
18.08.2019 |

Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?

Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.

Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.

Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.

Kommentit (788)

Vierailija
261/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valvoin astmalapsen kanssa kuusi vuotta. En kyllä todellakaan olisi jaksanut sitten vielä keskustella jonkun kanssa siitä valvomisesta. Miksi siihen tarjotaan keskusteluapua?

Vierailija
262/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saimme esikoisen mieheni kanssa, kun olimme 20v. Lapsi oli suunniteltu ja tervetullut, mutta äitiysneuvolasta tehtiin ennakollinen lastensuojeluilmoitus, kun hoitaja oli varma ettemme pärjää. Lastensuojelusta käytiin ennen vauvan syntymää ja kaksi kertaa sen jälkeen, eikä heidän mielestään meillä ollut mitään ongelmaa eikä asiakkuus alkanut. 

Kun vauva oli 6kk ikäinen, neuvolan hoitaja jäi äitiyslomalle ja sijaiseksi tuli tämä hoitaja äitiysneuvolasta. Hän kyseli miten lastensuojelun kanssa kävi ja kerroimme, ettei heillä ollut huolta lainkaan jaksamisestamme tai mistään muustakaan. Hoitaja oli vieläkin sitä mieltä, ettemme voi pärjätä kun olemme nuoria eikä meillä ollut sukua paikkakunnalla ja teki uuden ilmoituksen. Taas lastensuojelusta todettiin, ettei ole tarvetta asiakkuudelle tai muulle tuelle. Sanottiin kyllä, että on mahdollista saada perhetyöntekijä, joka vaikka katsoo vauvaa sen aikaa kun käymme kaupassa. Kyllä siinä miehen kanssa naureskeltiin, että mitä ihmettä, tottakai vauva on mukana kaupassa. Asia jäi taas siihen.

Vauvan seuraavassa neuvolassa, 7kk ikäisenä, oli vielä tuo hoitaja ja teki taas ilmoituksen. Sillä kertaa vain soittivat lastensuojelusta ja kysyivät, että tarviiko tulla edes käymään, no ei tarvinnut. Tuon jälkeen otimme yhteyttä hoitajan esimieheen, että alkaa tuntua kiusanteolta ja hoitaja sai ilmeisesti puhuttelun, kun ei enää 8kk neuvolassa puhunut mitään ilmoituksen teosta.

Lapsi on nyt 4v ja muutimme uudelle paikkakunnalle pari vuotta sitten eikä ole ollut mitään ongelmaa uuden neuvolan kanssa.

Oliko tämä hoitaja sattumoisin Tampereella? Itse saimme samanlaista kohtelua -07 Pappilan neuvolassa. Vaikka olimme 24 ja mieheni 26! Minä ope ja mies valmistui di:ksi ennen vauvan syntymää. Hoitaja vain hoki ettei tuilla eläjät voi pärjätä ja ollaan liian nuoria. Saatiin molemmat vakituista palkkaa. Vaihdettiin asuinpaikkaa onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saimme esikoisen mieheni kanssa, kun olimme 20v. Lapsi oli suunniteltu ja tervetullut, mutta äitiysneuvolasta tehtiin ennakollinen lastensuojeluilmoitus, kun hoitaja oli varma ettemme pärjää. Lastensuojelusta käytiin ennen vauvan syntymää ja kaksi kertaa sen jälkeen, eikä heidän mielestään meillä ollut mitään ongelmaa eikä asiakkuus alkanut. 

Kun vauva oli 6kk ikäinen, neuvolan hoitaja jäi äitiyslomalle ja sijaiseksi tuli tämä hoitaja äitiysneuvolasta. Hän kyseli miten lastensuojelun kanssa kävi ja kerroimme, ettei heillä ollut huolta lainkaan jaksamisestamme tai mistään muustakaan. Hoitaja oli vieläkin sitä mieltä, ettemme voi pärjätä kun olemme nuoria eikä meillä ollut sukua paikkakunnalla ja teki uuden ilmoituksen. Taas lastensuojelusta todettiin, ettei ole tarvetta asiakkuudelle tai muulle tuelle. Sanottiin kyllä, että on mahdollista saada perhetyöntekijä, joka vaikka katsoo vauvaa sen aikaa kun käymme kaupassa. Kyllä siinä miehen kanssa naureskeltiin, että mitä ihmettä, tottakai vauva on mukana kaupassa. Asia jäi taas siihen.

Vauvan seuraavassa neuvolassa, 7kk ikäisenä, oli vielä tuo hoitaja ja teki taas ilmoituksen. Sillä kertaa vain soittivat lastensuojelusta ja kysyivät, että tarviiko tulla edes käymään, no ei tarvinnut. Tuon jälkeen otimme yhteyttä hoitajan esimieheen, että alkaa tuntua kiusanteolta ja hoitaja sai ilmeisesti puhuttelun, kun ei enää 8kk neuvolassa puhunut mitään ilmoituksen teosta.

Lapsi on nyt 4v ja muutimme uudelle paikkakunnalle pari vuotta sitten eikä ole ollut mitään ongelmaa uuden neuvolan kanssa.

Oliko tämä hoitaja sattumoisin Tampereella? Itse saimme samanlaista kohtelua -07 Pappilan neuvolassa. Vaikka olimme 24 ja mieheni 26! Minä ope ja mies valmistui di:ksi ennen vauvan syntymää. Hoitaja vain hoki ettei tuilla eläjät voi pärjätä ja ollaan liian nuoria. Saatiin molemmat vakituista palkkaa. Vaihdettiin asuinpaikkaa onneksi.

Ei ollut, tapahtui Pohjanmaalla pienellä paikkakunnalla 2016. Mies oli tuolloin töissä, oma yritys, minä menetin työpaikkani jo ennen raskautta ja olin omassa yrityksessämme auttamassa. Voin vain kuvitella, mitä siitä olisi seurannut tuon hoitajan kanssa, kun lapsi ei alkanut puhua "normaalin aikaan". 

Vierailija
264/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hullulta lukea tämmöisiä kokemuksia. Minä sanoin neuvolassa ihan suoraan, että olen aivan kuolemanväsynyt vauvavuoden valvomisten jäljiltä ja sen takia ison osan ajasta ärtynyt ja pinna kireällä. Sain aluksi keskusteluapua ja sittemmin kotiapua. Koskaan kukaan ei arvostellut tai vihjaillut mitään, vaan koen saaneeni osakseni vain myötätuntoa ja konkreettisesta apua.

Näin sen mielestäni pitäisikin mennä. Tietenkin on paljon tapauksia, joissa on oikeasti aihetta siihen kuuluisaan huoleen, mutta aika usein lienee kysymys lähinnä uupumuksesta ja stressistä, joka olisi pitkälti korjattavissa yksinkertaisella käytännön avulla. Meilläkin lähti puolen vuoden jälkeen tilanne helpottamaan ja ruvettiin pärjäämään omillamme.

Mitä ihmeen keskustelemista on univelassa?

Pahoittelut, ilmaisin asiani puutteellisesti. Keskusteluapu liittyi siis siihen, että synnytyksenjälkeisen alakulon ja väsymyksen seurauksena olin aika hukassa äitiyteni kanssa enkä kokenut olevani vauvani arvoinen. Näihin tuntemuksiin viittasin tuolla stressillä, ja sitä sitten käytiin keskustelemalla läpi. Mikä kyllä auttoikin.

On kyllä epäreilua, että palveluiden saatavuus vaihtelee niin rajusti paikkakunnittain. Tämä tapahtui Pirkkalassa jokunen vuosi sitten.

Vierailija
265/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hullulta lukea tämmöisiä kokemuksia. Minä sanoin neuvolassa ihan suoraan, että olen aivan kuolemanväsynyt vauvavuoden valvomisten jäljiltä ja sen takia ison osan ajasta ärtynyt ja pinna kireällä. Sain aluksi keskusteluapua ja sittemmin kotiapua. Koskaan kukaan ei arvostellut tai vihjaillut mitään, vaan koen saaneeni osakseni vain myötätuntoa ja konkreettisesta apua.

Näin sen mielestäni pitäisikin mennä. Tietenkin on paljon tapauksia, joissa on oikeasti aihetta siihen kuuluisaan huoleen, mutta aika usein lienee kysymys lähinnä uupumuksesta ja stressistä, joka olisi pitkälti korjattavissa yksinkertaisella käytännön avulla. Meilläkin lähti puolen vuoden jälkeen tilanne helpottamaan ja ruvettiin pärjäämään omillamme.

Pahoittelut, ilmaisin asiani puutteellisesti. Keskusteluapu liittyi siis siihen, että synnytyksenjälkeisen alakulon ja väsymyksen seurauksena olin aika hukassa äitiyteni kanssa enkä kokenut olevani vauvani arvoinen. Näihin tuntemuksiin viittasin tuolla stressillä, ja sitä sitten käytiin keskustelemalla läpi. Mikä kyllä auttoikin.

On kyllä epäreilua, että palveluiden saatavuus vaihtelee niin rajusti paikkakunnittain. Tämä tapahtui Pirkkalassa jokunen vuosi sitten.

Anteeksi tosiaan, en näköjään oman tilanteeni yhteydessä maininnutkaan mitään tuosta stressistä vaan ainoastaan univelasta. Muistin väärin, mitä kirjoitin.

Vierailija
266/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä jaksa noita keskusteluja yhtään. En varsinkaan jonkun ventovieraan kanssa, joka ei välttämättä ole lainkaan oikeantyyppinen.

Vierailija
267/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän keskusteluun jaetut kokemukset kuulostavat todella ahdistavilta ja osa aivan kaistapäisiltä viranomaisen taholta, olkoonkin että osassa on varmasti vähän lapinlisää mukana. Tuntuu todella oudolta että huostaanottojen määrät ovat vain kasvaneet omista lapsuusajoistani (olen syntynyt -93), samalla kun koko kansan alkoholin käyttö on vähentynyt, yleinen koulutustaso noussut, lapsiin ja perheenjäseniin kohdistuva väkivalta vähentynyt, rikollisuus kantaväestön keskuudessa alentunut jne jne. Toki tässä ajassa on paljon sellaisia haasteita, esim pätkätyöläisyyden lisääntyminen, jota ei ennen (kai?) samoissamäärin ollut. Ja tuo toinen ketju, jossa koulusta kerätään tietoja vanhempien päihteiden käytöstä... Ahdistaa tämä kyttäyskoneiston paisuminen ja tyhmien itsensä ylentäminen toimimalla sokeasti virallisen kannan mukaan. Tässä lapsentekoiän ollessa paransta aikaa kulumassa alkaa todenteolla miettiä omia lisääntymishalujaan. Haluaisin kovasti 2-3 lasta, mutta pelottaa mitä perheellemme kävisi, jos näitä lapsia tulisi. Meillä on miehen kanssa molemmilla taustalla masennusdiagnoosi kesken korkeakouluopintojen, jotka ovat myös molemmilla venyneet yli tavoiteaikojen. Mies tekee koulutustaan vastaavaa työtä, minä olen pienipalkkaisessa palveluammatissa ja pyöritän pienyritystä, joka on käytännössä enemmän harrastus kuin varsinainen tulonlähde. Olemme molemmat rauhallisia ja vieraiden seurassa vähäsanaisia. Itse jouduin jopa lapsena käymään koulukuraattorilla "ujouden", (en edes ole ujo tai arka vaan pelkästään hiljainen introvertti). Pelottaa että meidän lapsista todennäköisesti tulisi meidän kaltaisia juroja tavissuomalaisia ja jouduttaisiin sen vuoksi neuvolan tai koulun tarkkailulistalle ongelmaperheenä, tai jopa lastensuojelun asiakkaiksi.

Tätä asiaa pitäisi ehdottomasti tuoda julkisuudessa esille enemmän, varsinkin poliitikkojen taholta. Sekä selvittää perimmäiset syyt tähän perheiden kohteluun. Onko tosiaan kyse siitä, että sossut pyrkivät pitämään itsensä työllistettyinä, vai ovatko he vallanhimon ja oman kaikkivoipaisuutensa sokaisemia?

Vierailija
268/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän keskusteluun jaetut kokemukset kuulostavat todella ahdistavilta ja osa aivan kaistapäisiltä viranomaisen taholta, olkoonkin että osassa on varmasti vähän lapinlisää mukana. Tuntuu todella oudolta että huostaanottojen määrät ovat vain kasvaneet omista lapsuusajoistani (olen syntynyt -93), samalla kun koko kansan alkoholin käyttö on vähentynyt, yleinen koulutustaso noussut, lapsiin ja perheenjäseniin kohdistuva väkivalta vähentynyt, rikollisuus kantaväestön keskuudessa alentunut jne jne. Toki tässä ajassa on paljon sellaisia haasteita, esim pätkätyöläisyyden lisääntyminen, jota ei ennen (kai?) samoissamäärin ollut. Ja tuo toinen ketju, jossa koulusta kerätään tietoja vanhempien päihteiden käytöstä... Ahdistaa tämä kyttäyskoneiston paisuminen ja tyhmien itsensä ylentäminen toimimalla sokeasti virallisen kannan mukaan. Tässä lapsentekoiän ollessa paransta aikaa kulumassa alkaa todenteolla miettiä omia lisääntymishalujaan. Haluaisin kovasti 2-3 lasta, mutta pelottaa mitä perheellemme kävisi, jos näitä lapsia tulisi. Meillä on miehen kanssa molemmilla taustalla masennusdiagnoosi kesken korkeakouluopintojen, jotka ovat myös molemmilla venyneet yli tavoiteaikojen. Mies tekee koulutustaan vastaavaa työtä, minä olen pienipalkkaisessa palveluammatissa ja pyöritän pienyritystä, joka on käytännössä enemmän harrastus kuin varsinainen tulonlähde. Olemme molemmat rauhallisia ja vieraiden seurassa vähäsanaisia. Itse jouduin jopa lapsena käymään koulukuraattorilla "ujouden", (en edes ole ujo tai arka vaan pelkästään hiljainen introvertti). Pelottaa että meidän lapsista todennäköisesti tulisi meidän kaltaisia juroja tavissuomalaisia ja jouduttaisiin sen vuoksi neuvolan tai koulun tarkkailulistalle ongelmaperheenä, tai jopa lastensuojelun asiakkaiksi.

Tätä asiaa pitäisi ehdottomasti tuoda julkisuudessa esille enemmän, varsinkin poliitikkojen taholta. Sekä selvittää perimmäiset syyt tähän perheiden kohteluun. Onko tosiaan kyse siitä, että sossut pyrkivät pitämään itsensä työllistettyinä, vai ovatko he vallanhimon ja oman kaikkivoipaisuutensa sokaisemia?

Sekä että,

Mulla on nuorempi lapsi tuollainen vähäpuheinen rauhallinen introvertti ja pelkäsin ihan samaa. Yksi eskariope otti hänet hampaisiinsa, mutta Helsingissä on helppo valita päiväkoti ja koulu ja sen olen sitten tehnytkin.

Vierailija
269/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kostoksi kirjoittaa joka käynnistä nettiin, että käytiin tänään neuvolassa ja neuvolantäti oli lihava, maanisen oloinen ja ehkä alkoholikin haiskahti. Ja että sinulla heräsi suunnaton huoli.

Vierailija
270/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 23-vuotias, lapseton, hyväosainen suomenruotsalainen nuori nainen. Hän tekee työkseen huostaanottopäätöksiä. Voitte vain kuvitella mitä tuosta seuraa.

No mitä?

Vierailija
271/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä valitan varmaan joka kerran neuvolassa eikä terkka ole mitään ikävää kantaan laittanut. On kannustava ja kiva.

Aikaisempi terveydenhoitaja ei ollut yhtälailla suosiossani, mutta samalla tavalla lempeästi kuitenkin suhtautui negailuuni.

Vierailija
272/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tuo lapsiperheen kotipalvelu, mutta hinta riippuu tuloista..minä oon kodinhoidontuella ja mies töissä(peruspalkka) niin silti se olisi ollut tuon 40e tunti tai yli..neuvolassa sitä monesti ehdotettu kun tukiverkkoa ei ole, mutta käytännössä jos molemmat on ilman töitä sen voi ottaa..mll hoitaja on 9e tunti ja sitä käytetään joskus

Älkää levittäkö tällaisia vääriä tietoja, kotipalvelu ei todellakaan ole noin kallista. Ainakaan täällä päin, vaikka olisi itse maksanut koko hinnan niin olisi ollut reilusti alle 40 e tuntihinta. Palvelusetelin kanssa noin 5 euron luokkaa per tunti. Tietysti riippuu tuloista, mutta ei mitenkään voi olla yli 40 e tunnilta, ihan järjetön väite.

Vierailija
273/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan tällä hetkellä ensimmäistä lastani ja olen jo saanut ensimaun tästä koneistosta. Ensimmäisenä moitteita sain vegaaniruokavaliosta, se ei missään nimessä ole sopiva. THL toista mieltä, mutta neuvolan täti (alle 30v) vauhkosi tätä faktana. Missään ei kuulemma ole kalsiumia kuin lehmän maidossa.. joopa joo ja neuvolakortin kannessa komeilee VALIO. 

Alkoi ahdistamaan, että raskaudesta on tehty neuvolassa joku hirvittävä mörkö ja jos en käy joka viikko jossain mittauksessa tai juttele parisuhteesta tai tukiverkoista niin emme voi selvitä ja kuollaan minä ja lapsi. Raskaus on täysin luonnollinen asia ja on nimen omaan tärkeää luottaa omaan kehoonsa, kyllä se kertoo jos tarvitsee mennä lääkäriin. Näillä ajatuksilla soitin neuvollaan ja kerroin, etten tule mm. voimavarakeskusteluun tai kokonaisvaltaiseen terveystarkastukseen. En koe niille mitään tarvetta. Terkkari aivan hermostui että kyllä pitää tulla koska heidän pitää varmistua siitä, että vauvan on turvallista tulla meille... siis mitä?! Lähtökohta siis, että kaikki lapset on vaarassa, ellei toisin todisteta. Sain puoli tuntia vääntää terkkarin kanssa asiasta ja ymmärsi lopulta ettei neuvolassa ole edes pakko käydä tai voisin vaikka käydä yksityiselläkin tai en ollenkaan. Käyttäytyvät myös niin, että heillä on jotain sellaista tietoa, mitä ei muualta löydä vaikka tänä informaatioteknologian aikana kaikki tieto on kaikkien saatavilla.. 

Saatiin siis sovittua räätälöidyt käynnit, mutta odotan kyllä mielenkiinnolla tuleeko huolilasuja. En aijo nimittäin käydä myöskään neuvolassa lapsen syntymän jälkeen, koska en halua lasteni kasvavan millään käyrillä, eikä neuvolan täti kerran vuodessa tapahtuvalla tunnin tapaamisella millään pysty saamaan kokonaiskuvaa lapsestani, joten käynnit aivan turhia. 

Inhottaa tällainen holhoaminen, jos tämä tällaisena jatkuu niin muutto ulkomaille on edessä. Briteissä esim. käydään vain kerran ennen synnytystä tapaamassa kätiöä ja muuten ei mitään seurantaa. 

N32

Tuttavallani myös joku ruokavalio, jossa ei puuroa ja maitoa. En muista tätä tarkemmin, mutta heillä korvaavat tuotteet, josta saa kalsiumin ja d-vitamiinit yms. Heistä tehtiin lasu, kun eivät noudattaneet neuvolan sääntöjä.

Mä luen näitä ihmetellen. Olen kotoisin Etelä-Euroopan maasta ja meillä syödään meidän maan tapojen mukaan, ja unirytmikin on suomalaiseen makuun hyvin myöhäinen. Synnytin suunnitellulla sektiolla ja valitsin olla imettämättä. Aamuisin syödään hedelmää ja keksejä, puuroa ei ole koskaan ollut. Juodaan vettä, ei tuttipulloiän jälkeen maitoa. Kalsiumia saa mm.parsakaalista enemmän kuin maidosta. Ei ole koskaan ollut ongelmia, päinvastoin, neuvolan th jutustelee mielellään kulttuuristamme ja kirjaa asioita tyyliin ”terve ja iloinen lapsi, kasvaa tasaisesti omalla käyrällään”.

Veikkaan ettei puurottomuus riitä lasuun.

Vierailija
274/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?

Siis kyse tuosta obseesista, ei yhtään mitään merkitystä ap:n varsinaisen asian kanssa.

Ehkä se haluttiin kirjata koska joillekkin luo ihmisestä määrätyn kuvan. Keskivartalolihava sama kun elämänhallinta vaikeuksia.

Vierailija
275/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla tuntuu niiden mukavien ja ammattitaitoisten tyyppien lisäksi olevan töissä aivan todella häiriintyneitä ja jopa vaarallisia henkilöitä. Osa oikeasti sadistisia ja toiminta sellaista, että ei pitäisi lainkaan olla tekemisissä muiden ihmisten hengen tai terveyden kanssa. Tässäkin ketjussa sekä synnytysväkivaltaketjussa ja monissa muissa ketjuissa ilmennyt tahallinen kiusanteko, valehtelu ja tahallisen kärsimyksen aiheuttaminen toiselle ilmentävät hyvin ongelman ydintä. Näiden henkilöiden käytös sekä asenteet eivät ole normaaleja eikä ammattitaitoisia.

Toivottavasti tähän saadaan joskus joku muutos vaikka soveltuvuustestien ja psykologisten testien kautta. Persoonallisuushäiriöiset ja harhaiset sekä muut räikeät, sairaudentunnottomat mt-tapaukset eivät kuulu vastuuasemiin mitä tulee muiden terveyteen ja turvallisuuteen.

Vierailija
276/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?

Siis kyse tuosta obseesista, ei yhtään mitään merkitystä ap:n varsinaisen asian kanssa.

Ehkä se haluttiin kirjata koska joillekkin luo ihmisestä määrätyn kuvan. Keskivartalolihava sama kun elämänhallinta vaikeuksia.

Juuri synnyttänyt nainen ei ole keskivartalolihava!

Vierailija
277/788 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä terkalla heräsi huoli "äidin epäsiistin ulkoasun" (värjäämättömät rastat, ei meikkiä ) , vauvan kantoliinassa kanniskelun ja sen ettei isä ikinä tullut mukaan (koska oli aina töissä), takia.  Lasu tehtiin, 2  naista kävi meillä istahtamassa ja  totesi että  meillä on ihana idylli pihan omenapuineen ja tyytyväinen vauva hienossa vuorovaikutuksessa äidin kanssa. Mieskin todettiin ihan kunnon tapaukseksi ,vaikka kömpi unilta  puolialastomana keittiöön .D

Vierailija
278/788 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tuo lapsiperheen kotipalvelu, mutta hinta riippuu tuloista..minä oon kodinhoidontuella ja mies töissä(peruspalkka) niin silti se olisi ollut tuon 40e tunti tai yli..neuvolassa sitä monesti ehdotettu kun tukiverkkoa ei ole, mutta käytännössä jos molemmat on ilman töitä sen voi ottaa..mll hoitaja on 9e tunti ja sitä käytetään joskus

Älkää levittäkö tällaisia vääriä tietoja, kotipalvelu ei todellakaan ole noin kallista. Ainakaan täällä päin, vaikka olisi itse maksanut koko hinnan niin olisi ollut reilusti alle 40 e tuntihinta. Palvelusetelin kanssa noin 5 euron luokkaa per tunti. Tietysti riippuu tuloista, mutta ei mitenkään voi olla yli 40 e tunnilta, ihan järjetön väite.

Miksi tätä on alapeukutettu? Kirjoitin tuon ja oikeasti huolettaa että joku apua tarvitseva jättää pyytämättä apua, kun luulee ettei ole siihen varaa. Tuo lapsiperheiden kotipalvelu nimenomaan on sitä konkreettista apua eikä mitään kahvittelua ja juttelua. Ja työntekijä tulee yksityisestä firmasta, eikä ole neuvolan tai sosiaalipalveluiden työntekijä.

Vierailija
279/788 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä on alapeukutettu? Kirjoitin tuon ja oikeasti huolettaa että joku apua tarvitseva jättää pyytämättä apua, kun luulee ettei ole siihen varaa. Tuo lapsiperheiden kotipalvelu nimenomaan on sitä konkreettista apua eikä mitään kahvittelua ja juttelua. Ja työntekijä tulee yksityisestä firmasta, eikä ole neuvolan tai sosiaalipalveluiden työntekijä.

Kannattaa aina itse palkata apua ja välttää näitä julkisia huolehtijoita.

Vierailija
280/788 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina itse palkata apua ja välttää näitä julkisia huolehtijoita.

Lisätään nyt vielä, että kunnilla on lakisääteinen velvollisuus tarjota lapsiperheille kotipalvelu tietyissä tilanteissa, eikä se vaadi lastensuojelun asiakkuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän