Neuvolan "herännyt huoli"
Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?
Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.
Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.
Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.
Kommentit (788)
Kun neuvolatäti puhuu margariinista ja rasvattomasta maidosta, niin kerrot vaan niitä käytettävän teillä. Kotona sitten sipaiset hymyillen voita ruisleivälle ja annat lapselle.
Neuvolakäynnit on teatteria, jossa rooli täytyy pelata oikein. Täyttä teatteria.
Tärkeintä on sanoa, että kaikki on hyvin.
Pitää muistaa nyökytellä ja tärkeää on olla olevinaan samaa mieltä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mainitsit keskivartalo-obeesin?
Sillä tuskin on lasun kanssa tekemistä.Juopottelee. Haisi vanhalta viinalta ja tupakalta.
Ei teillä paljon äly päätä pakota, lasu on lapsen parhaaksi eikä mikään ruoskinta vanhemmille. Jos ongelmia on, niihin saa ja pitää saada apua, eikä ajautua hukuttamaan kolme kakaraa ammeeseen kännissä, stna. Sitäkin on tapahtunut.
Niihin ei saa apua.
Joku ei uskonut kun isovanhempien puutteesta syyllistettin. Se ON totta. Mun neuvolan terkalla on oikein pkkomielle että isovanhemmat pitää olla.
Mun appikset ei osallistu kun anoppi on apen omaoshoitaja ja masentunut. Terkka on ehdotellut että ottakaa ne teille asumaan! Ventovieraat ihmiset mitä lapseni ei ole nähneet juuri koskaan. Ehkä 2-3 ker elämänsä aikana.
Omiin vanhempiin on välit poikki, isä mt-ongelmainen riehuja, hakkasi lapsena ja aikuisena käynyt kimppuun myös, hiippailee nurkissa ja on vaarallinen. Välit ollut jo 15v poikki. Lähes JOKA KERTA terkka ehdottaa että joko nyt soitat vanhemmillesi, sovihan nyt ne välit kun on lapsellista kiukutella.
Kiukutella! Mun isä on uhannut vaikka millä, sitä ei voi päästää lainkaan lähelle koska tuhlisa käytös jatkuu vaan eikä jäänyt lapsuuteen.
Oikeasti on nöyryyttävää että tällaisen taustan - josta olen kertonut - jälkeen th sanoo että lopetas kiukuttelu...
Joillain on todella ruusuinen luva että saa apua kun pyytää. Ei saa. Ei todellakaan. Ei vaikka soittaa kaikki paikat läpi (neuvola, sossu, seurakunta) mineen kertaan.
Oikeasti pitää tavallisten ihmistenkin olla varovaisia aina kun joutuvat näiden sossujen kanssa tekemisiin.
Vaikka menisit neuvolaan pää kainalossa, niin hymyile ja sano pystyväsi ja jaksavasi
lääkärin kuuluu kirjata sentyyppisiä asioita, kuten pukeutuminen, ja ulkoinen olemus (siisti, huoliteltu) ja esim. ap.n tapauksessa lääkäri on kirjannut painoon liittyvän huomautuksen, sillä vaikkapa masennuksessa paino usein muuttuu radikaalisti. samoin ap olisi voinut olla täysin vuodenaikaan sopimattomissa vaatteissa, huomattavan likainen tai epäsiisti,tai vaikkapa pukeutunut prinsessaksi, joka sekin kertoisi omaa kieltää ap:n mielenterveydestä
Vierailija kirjoitti:
lääkärin kuuluu kirjata sentyyppisiä asioita, kuten pukeutuminen, ja ulkoinen olemus (siisti, huoliteltu) ja esim. ap.n tapauksessa lääkäri on kirjannut painoon liittyvän huomautuksen, sillä vaikkapa masennuksessa paino usein muuttuu radikaalisti. samoin ap olisi voinut olla täysin vuodenaikaan sopimattomissa vaatteissa, huomattavan likainen tai epäsiisti,tai vaikkapa pukeutunut prinsessaksi, joka sekin kertoisi omaa kieltää ap:n mielenterveydestä
Lääkäri on idiootti jos kirjaa vasta synnyttäneen naisen mahan ”ylipainoksi”, kyse vielä kolmannesta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä neuvolassa ei tarvitse käydä ollenkaan, jos vauva on syntynyt terveenä. Lääkärillä voikäydä kerran vuodessa, jos hkuinkaaluaa.
Samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että systeemi on vaarallinen eikä kannata avautua mistään, ellei hae ohjausta psykologille/psykiatrille. Ongelmaon nimittäin verkostoituminen ja sosiaalialalla ilmenevä mielivaltaisuus.
Sinun mielipidekö on oikeamoi kuin tutkittu tieto? Neuvola pelastaa joka vuosi sekä äitien että vauvojen henkiä. Ihan ne peruskasvukäyrät ja raskauden aikaiset tutkimukset pelastavat monta elämää. Sitä ei nykyajan olemattomaan äiti- ja lapsikuolleisuuteen tottunut edes tajua.
Minulle ei tule yhtäkään terveydenhoitajan toimenpidettä mieleen, jota normijärjellä varustetut vanhemmat ei osaisi itse suorittaa. Lääkärikäynnit erikseen.
Kuinka moni vanhempi mittaa ja punnitsee lasta säännöllisesti ja mittaa päänympärystä? Ja laittaa luvut käyrälle ja tulkitsee niitä? Tai rokottaa lapset itse ja tutkii refleksit? Tai tutkii näön ja testaa kuulon? Ne lääkärikäynnitkin saa neuvolassa.
Noin puhuu aito systeemin palanen, joka ei itse osaa ajatella. Riemusta kiljuen mittaisin ja punnitsisin, yrittäisin näkötestit ja pallon heitot lasten kanssa kotona ja syöttäisin tiedot sähköiseen systeemiin. Nyt kolme krt vuodessa pitää ajella terkkariin, varailla aikoja, jonottaa, odottaa ym. Lääkärikäynnillä voisi tuikata rokotteet.
Samoin raskaana: niitä liuskoja saa apteekista, vaaka ja verenpainemittari löytyy myös. Myös mittanauha. Älkää nyt olko avuttomia.Miksi sitten olet avuton? Neuvola oan vapaaehtoinen. Voit mittailla ihan itseksesi eikä ole mikään pakko käydä missään.
Vaan kun neuvola ei oikeasti ole vapaaehtoinen. Jos et siellä käy raskaana tai synnyttäneenä, niin tulee lastensuojeluilmoitus. Eli pakollinen on ja neuvolan sääntöjä noudatettava. Jos ne sanoo, että puuro syötävä, niin silloin se puuro syödään.
On se vapaaehtoinen. Mä en käynyt kertaakaan, hoidin koko raskausajan seurannan yksityisellä lääkärillä. Neuvola sai tietää kun lapsi syntyi, sairaalasta meni sinne tieto.
Tuntuu hullulta lukea tämmöisiä kokemuksia. Minä sanoin neuvolassa ihan suoraan, että olen aivan kuolemanväsynyt vauvavuoden valvomisten jäljiltä ja sen takia ison osan ajasta ärtynyt ja pinna kireällä. Sain aluksi keskusteluapua ja sittemmin kotiapua. Koskaan kukaan ei arvostellut tai vihjaillut mitään, vaan koen saaneeni osakseni vain myötätuntoa ja konkreettisesta apua.
Näin sen mielestäni pitäisikin mennä. Tietenkin on paljon tapauksia, joissa on oikeasti aihetta siihen kuuluisaan huoleen, mutta aika usein lienee kysymys lähinnä uupumuksesta ja stressistä, joka olisi pitkälti korjattavissa yksinkertaisella käytännön avulla. Meilläkin lähti puolen vuoden jälkeen tilanne helpottamaan ja ruvettiin pärjäämään omillamme.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta lukea tämmöisiä kokemuksia. Minä sanoin neuvolassa ihan suoraan, että olen aivan kuolemanväsynyt vauvavuoden valvomisten jäljiltä ja sen takia ison osan ajasta ärtynyt ja pinna kireällä. Sain aluksi keskusteluapua ja sittemmin kotiapua. Koskaan kukaan ei arvostellut tai vihjaillut mitään, vaan koen saaneeni osakseni vain myötätuntoa ja konkreettisesta apua.
Näin sen mielestäni pitäisikin mennä. Tietenkin on paljon tapauksia, joissa on oikeasti aihetta siihen kuuluisaan huoleen, mutta aika usein lienee kysymys lähinnä uupumuksesta ja stressistä, joka olisi pitkälti korjattavissa yksinkertaisella käytännön avulla. Meilläkin lähti puolen vuoden jälkeen tilanne helpottamaan ja ruvettiin pärjäämään omillamme.
Mitä ihmeen keskustelemista on univelassa?
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa saa noin ”pienellä” perusteella kotiapua? Kun meillä sitä ei saa vaikka on kotiäiti kolmen vaippaikäisen kanssa ja murtaa jalkansa. Saati että itse sairastuisi, uupuisi tai tulisi joku kriisi perheessä.
Ihan pe*seestä että tää saatavuus vaitelee aivan mielivaltaisesti asuinkunnittain.
Saimme esikoisen mieheni kanssa, kun olimme 20v. Lapsi oli suunniteltu ja tervetullut, mutta äitiysneuvolasta tehtiin ennakollinen lastensuojeluilmoitus, kun hoitaja oli varma ettemme pärjää. Lastensuojelusta käytiin ennen vauvan syntymää ja kaksi kertaa sen jälkeen, eikä heidän mielestään meillä ollut mitään ongelmaa eikä asiakkuus alkanut.
Kun vauva oli 6kk ikäinen, neuvolan hoitaja jäi äitiyslomalle ja sijaiseksi tuli tämä hoitaja äitiysneuvolasta. Hän kyseli miten lastensuojelun kanssa kävi ja kerroimme, ettei heillä ollut huolta lainkaan jaksamisestamme tai mistään muustakaan. Hoitaja oli vieläkin sitä mieltä, ettemme voi pärjätä kun olemme nuoria eikä meillä ollut sukua paikkakunnalla ja teki uuden ilmoituksen. Taas lastensuojelusta todettiin, ettei ole tarvetta asiakkuudelle tai muulle tuelle. Sanottiin kyllä, että on mahdollista saada perhetyöntekijä, joka vaikka katsoo vauvaa sen aikaa kun käymme kaupassa. Kyllä siinä miehen kanssa naureskeltiin, että mitä ihmettä, tottakai vauva on mukana kaupassa. Asia jäi taas siihen.
Vauvan seuraavassa neuvolassa, 7kk ikäisenä, oli vielä tuo hoitaja ja teki taas ilmoituksen. Sillä kertaa vain soittivat lastensuojelusta ja kysyivät, että tarviiko tulla edes käymään, no ei tarvinnut. Tuon jälkeen otimme yhteyttä hoitajan esimieheen, että alkaa tuntua kiusanteolta ja hoitaja sai ilmeisesti puhuttelun, kun ei enää 8kk neuvolassa puhunut mitään ilmoituksen teosta.
Lapsi on nyt 4v ja muutimme uudelle paikkakunnalle pari vuotta sitten eikä ole ollut mitään ongelmaa uuden neuvolan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joku ei uskonut kun isovanhempien puutteesta syyllistettin. Se ON totta. Mun neuvolan terkalla on oikein pkkomielle että isovanhemmat pitää olla.
Mun appikset ei osallistu kun anoppi on apen omaoshoitaja ja masentunut. Terkka on ehdotellut että ottakaa ne teille asumaan! Ventovieraat ihmiset mitä lapseni ei ole nähneet juuri koskaan. Ehkä 2-3 ker elämänsä aikana.
Omiin vanhempiin on välit poikki, isä mt-ongelmainen riehuja, hakkasi lapsena ja aikuisena käynyt kimppuun myös, hiippailee nurkissa ja on vaarallinen. Välit ollut jo 15v poikki. Lähes JOKA KERTA terkka ehdottaa että joko nyt soitat vanhemmillesi, sovihan nyt ne välit kun on lapsellista kiukutella.Kiukutella! Mun isä on uhannut vaikka millä, sitä ei voi päästää lainkaan lähelle koska tuhlisa käytös jatkuu vaan eikä jäänyt lapsuuteen.
Oikeasti on nöyryyttävää että tällaisen taustan - josta olen kertonut - jälkeen th sanoo että lopetas kiukuttelu...
Asia ei TH:lle kuulu, oli virhe kertoa. No nyt jää mahdollisuudeksi vaihtaa terkkaria, se on oikeutesi. Omalääkärinkin saa vaihtaa, ei tarvi selitellä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän neuvolassa ole terveydenhoitajalla noussut huolta mistään. Ja hymyssä suin sinne on aina mentykkin, hyvin meillä on aina mennyt.
Niin. Mitähän on kantaan kirjoitellut. Käypä lukaisemassa.
Eipä tuolla ole lukenut muuta kun "äidin kanssa neuvolassa ja kasvu johdonmukaista, tehtävät tekee ikätasoisesti jne" ja lisäksi tietoja rokotuksista ja näitä siellä on aina lukenut :) meinaatko että kaikista nousee joku huoli :D
Noinhan se on.
Itse olin aivan käsittämättömän väsynyt kahden pienen lapsen kanssa. Neuvolaan menin tekopirteänä meikattuna ja mahdollisimman laitettuna kaikin tavoin. Ja siis olin sosiaalipuolella tuossa kohtaa töissä.