Kysy jotain oppimisvaikeuksiin erikoistuneelta psykologilta
Otsikossa se sanotaan: Kysy mieltäsi askarrutavista asioista (koulu)psykologilta, joka on erikoistunut oppimisvaikeuksien tutkimukseen ja kuntoutukseen. Erityisesti työssä saatua tietoa on kielellisistä vaikeuksista, mutta vähintään teoriapohjalta voin vastata muihinkin koulumaailmaan liittyviin huoliin. Pääosin olen työskennellyt alakouluikäisten kanssa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi erikoistuit tuollaiseen "pinnalliseen" juttuun missä autat onnellisia ja hyvinvoivia ihmisiä jotka pärjäisivät ilman apuakin? Koska kyllä oppimattakin voi elää ja olla onnellinen. Eli miksi et erikoistunut aivan täysin toivottomien ihmisten auttamiseen joiden koko henki riippuu hyvästä ammattiavusta, eli esim kidutuksen uhrien auttamiseen? Tai vaikkapa seksuaalisesti hyväksikäytettyjen tai muutoin vakavasti kaltoinkohdeltujen lasten auttamiseen?
Kysyn siksi että itse en ymmärrä miksi yksikään ihminen tekee koskaan mitään "pinnallista", olen aivan järkyttävä tosikko, en koskaan pidä hauskaa, en koskaan viihdy, koska minua vakavasti kaltoinkohdeltiin pikkulapsena. En ymmärrä miksi psykologit ym päättävät auttaa joitain muita kuin niitä jotka apua eniten tarvitsevat. Taksikuski ei oikein voi valita mitä työtä tekee tai minkälaisia asiakkaita palvelee. Psykologi voi valita.
Kuten joku jo totesikin, ovat mainitsemasi vaikeudet enemmän psykoterapeuttien alaa. Psykoterapeutiksi voi pyrkiä opiskelemaan, jos on jo valmiiksi korkeakoulututkinto ns. ihmisalalta (lääkäri, psykologi, sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä tai pappi - voi olla että unohdan jonkun). Se on erillinen muutaman vuoden koulutus, ja maksaa 10.000 - 30.000 euroa koulutuksesta riippuen.
Olen kiinnostunut enemmän kognitiosta kuin emootiosta, eli tietojenkäsittelystä ennemmin kuin tunteiden tasolla olevista ongelmista. En halua tehdä työtä, jossa joutuisin päivästä toiseen kuuntelemaan kovin rajuja ihmiskohtaloita. En kuitenkaan pidä koulumaailmassa työskentelyä missään nimessä pinnallisena vaihtoehtona. Koulu on lapselle puolikas maailma, ja vaikeudet siellä heijastuvat kaikkialle. Lukivaikeus ja adhd ovat hirvittävän yliedustettuja vangeilla, eli pahimmillaan aivojen poikkeavuus syrjäyttää koko yhteiskunnasta, jos lapsi ei saa niihin tukea. Muutenkin itsensä huonoksi tunteminen ja kiusatuksi joutuminen jättävät jälkensä ihan aikuiselämään asti. Koulussa on lasten pakko käydä (kotiopetus on hyvin marginaalista), ja sen vuoksi heillä on oikeus siihen, että koulu vastaa heidän tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin, eikä ainakaan nitistä oppimisen halua.
Ap
Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa. Maassa on noin 400 kotikoululaista. Ei paljon mutta on kuitenkin. Vastoin yleistä luuloa suuri tai suurin osa heistä ei ole kotiopetuksessa uskonnollisten syiden takia (eikä myöskään eristäytynyt kotiinsa).
Monelle lapselle se on parempi vaihtoehto kuin homekoulu, koulukiusaaminen, se, ettei koululla ole resursseja tukea....
Ja nykyaikana työkään ei sido vanhempia yhteen paikkaan joten monet käyvät ”matkakoulua”.
Kotikoulussa on myös lahjakkuuksia ja niitä, joille koulu ei tarjoa mitään haastetta.
Vähän teeman ohi mutta tämän verran kommentoin.
Kiitos ap, erittäin mielenkiintoinen keskustelu! Äärimmäisen selkeitä ja huoliteltuja vastauksiasi on mukavaa lukea. T. Sivustaseuraaja
Kiitos tästä. Valitettavasti näen yleensä vain tuon käsien pystyyn nostamisen. Opettajilla olisi paljon valmiuksia tukemiseen ja jeesaaviin juttuihin, mutta oppimistyötä emme voi tehdä oppilaan puolesta :)