Tunnusta vapaasti: oletko haksahtanut johonkin huijaukseen?
Turistihuijaus, verkostomarkkinointi, nettihuijaus... Oletko tullut huijatuksi tilanteessa, jossa olisi oikeasti pitänyt tietää paremmin?
Oma tunnustukseni: olen joutunut pienimuotoisen turistihuijauksen kohteeksi, onneksi menetin vain pienen summan rahaa ja ylpeyteni rippeet. Olisi tietenkin pitänyt tietää, ettei kukaan paikallinen ole turistirysissä avulias vain hyvyyttään. Tämän jälkeen olenkin osannut kieltäytyä ihan kaikista "ystävällisistä" eleistä ulkomailla.
Kehtaatteko tunnustaa?
Kommentit (15)
Maksoin Kouvolassa tuntemattomalle mummo-paralle 5€, jotta pääsee sairaalaan katsomaan ystäväänsä bussilla.
Ei mummo mihinkään lähtenyt, vaan jatkoi kerjäämistään. Päivästä toiseen.
Yläasteella uskoin, kun luokkatoverit kertoivat, että se komea ja suosittu poika, johon olin rakastunut, oli myös rakastunut minuun, rumaan ja epäsuosittuun tyttöön. Poika itse oli juonessa mukana. En ole oikeastaan pahoillani että uskoin, se oli kokemuksena hieno, vaikka toipumiseen meni vuosia.
Kokenut saman kuin ap. Menetin vain 6 e, mutta olin silloin tosi vihainen. Myöhemmin olen ajatellut, että ei se 6 e niin paljon ollut, kun sentään sain jotain vastinetta sille rahalle.
Tilasin kenkiä parilla sadalla eurolla huijaussivustolta. Rahat meni.
Vierailija kirjoitti:
Kokenut saman kuin ap. Menetin vain 6 e, mutta olin silloin tosi vihainen. Myöhemmin olen ajatellut, että ei se 6 e niin paljon ollut, kun sentään sain jotain vastinetta sille rahalle.
Puhumattakaan siitä, että pahemminkin voisi turistille käydä...
Tilasin Wishistä kaulakorun, sain suunnilleen barbielle sopivan helyn.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella uskoin, kun luokkatoverit kertoivat, että se komea ja suosittu poika, johon olin rakastunut, oli myös rakastunut minuun, rumaan ja epäsuosittuun tyttöön. Poika itse oli juonessa mukana. En ole oikeastaan pahoillani että uskoin, se oli kokemuksena hieno, vaikka toipumiseen meni vuosia.
Sama. Paitsi että poika ei ollut juonessa mukana ja toipumiseen meni ehkä viikko.
Jos näitä nyt huijaukseksi voi kutsua:
Barcelonan metrosta tullessa joku teeskenteli pudottavansa jotain edessäni liukuportaissa ja tukki tien. Kiinnitti tietysti huomioni ja kaverinsa takana nappasi lompakkoni. Huomasin vasta hetken päästä että lompakko poissa ja löytyihän se ilman seteleitä läheisestä roskiksesta, onneksi meni vain muutama kymppi ja kortit säilyi.
Kerran vastasin tilattavaan pilapuheluun, kuulostaa täysin aidolta suomenkieleltä kun taksikuski tai pitsalähetti kyselee vihaisena miksen tule ulos, he odottavat asuntoni edessä. Vastasin pari kertaa rauhallisesti etten ole tilannut mitään kunnes tajusin että jotain mättää ja löin luurin kiinni. Moni tuttavakin oli saanut tällaisia pilapuheluita eikä moni osannut epäillä pilaksi, niin aidolta kuulostaa. Netistä löytyy äänitallenteita kuinka jotkut ihmiset täysin hädissään vastailevat vihaisen sävyisille automaattisille pilapuheluille, mielestäni sairaita sellaiset ihmiset jotka tuollaisia tilaavat. Tein ilmoituksen poliisille tästä sovelluksesta mistä näitä tilataan, koska puhelussa vaadittiin vihaisesti rahaa eli uhkauksen merkkejä ja jotkut ihmiset hätääntyy ihan oikeasti.
Tutustuin netissä yhteen naiseen, joka oli sielunkumppanini. Tilanne oli hankala, koska ensiksi asuimme kaukana toisistamme ja toiseksi olin jo erittäin varattu. Kahden vuoden tuskailun jälkeen sain tietää, että naista ei ollut olemassakaan, vaan oli vain joku pilaileva mies.
Elämäni opettavaisin kokemus.
Ala-asteelaisena avasin sähköpostin liitteen lähettäjältä big@boss.com, oli vissiin aika yleinen virus siihen aikaan.
Lainasin rahat junalippuun ihmiselle, jolta oli muka varastettu reppu ja sen mukana rahat ja puhelin yms. Antoi sähköpostiosoitteen, josta saisin yhteyden häneen että voisi maksaa rahat takaisin. Osoite ei tietenkään ollut oikea.
Seuraavan kerran ostan lipun, en anna rahaa.
Olen itse ollut vastaavassa pulassa vieraassa kaupungissa ja sain apua ystävälliseltä ihmiseltä, joten lähtökohtaisesti koetan uskoa ja auttaa toisia. Minua suututtaa että huijareiden takia joku voi jäädä apua vaille, kun ihmiset ovat epäluuloisia ja luulevat kaikkien koettavan huijata.
Puhelinmyyjä lupasi ilmaiset lehdet, eihän ne tietenkään ilmaisia olleet. Tämä heti kun olin täyttänyt 18 niin en vielä tiennyt paremmin tai osannut reklamoida.