Mua aina potuttaa rankasti äidit, jotka pätevät tyttäriensä ulkonäöllä.
Puetaan aina NIIN prinsessoiksi, ei osteta muuta kuin prinsessajuttuja ja sitten HUPS! Todetaan, että "kyllä se on sitten jännä juttu, kun nuo tytöt on aina niin muodin perään ja sellaisia pikkuprinsessoita, että"...
Ei kai kukaan oikeasti tahdo, että lapsi rakentaa identiteettinsä ensisijaisesti ulkonäön varaan? Mites olisi, jos mieluummin hokisitte sitä miten taitavia tyttärenne ovat juoksemaan, heittämään palloa, keskustelemaan, tekemään palapelejä, kuinka loogisesti väittelevät jne.
Kommentit (66)
että monissa kulttuureissa vaatetuksella on oma arvonsa. Esimerkiksi ulkomaisessa bisneskulttuurissa pukeutumusetiketti olisi hyvä hallita ja pukeutua edustavasti tilanteen mukaan. Tämä taitaa näky myös Suomessa: katsokaa vain Tarja Rantalaa tai muita naisjohtajia, heidän ulkoinen habituksensa on viimeisen päälle tyylikäs ja naisellinen. En ihan vielä tämän perusteella vetäisi johtopäätöksiä, että koulutus on jäänyt puolitiehen ja naisilla ei ole järjen hiventä päässä.
Vaikka tavissuomalaisen ajatusmaailmaan tämä ei uppoa, maailmalla korkeasti koulutetut, urallaan pitkälle menevät naiset joutuvat hallitsemaan myös tyyliasiat. Esimerkiksi Yhdysvalloissa jotkut suuret lakitoimistot puuttuvat juristien pukeutumiseen jo työsopimuksessa. Tiedän naisjuristin, jonka tulee käyttää eri asua joka päivä.
jotka häpeävät omaa sukupuoltaan ja opettavat tyttärensäkin häpeämään naiseuttaan ihannoimalla poikien leikkejä ja vaatetusta ja halveksumalla tyttöjen vastaavia. Millä tavalla poikien "reippaat" vaatteet ja puissakiipeilyleikit ovat parempia kuin tyttöjen vaaleanpunaiset unelmat ja prinsessaleikit?
jotka häpeävät omaa sukupuoltaan ja opettavat tyttärensäkin häpeämään naiseuttaan ihannoimalla poikien leikkejä ja vaatetusta ja halveksumalla tyttöjen vastaavia. Millä tavalla poikien "reippaat" vaatteet ja puissakiipeilyleikit ovat parempia kuin tyttöjen vaaleanpunaiset unelmat ja prinsessaleikit?
Asia on juuri näin! Naiseus ja tyttömäisyys on aina alempiarvoisempaa, huonompaa, tyhmempää ja halveksittavampaa kuin miehekkyys ja poikamaisuus ja IKÄVÄ kyllä naiset itse pahimpina pitävät yllä tätä harhakuvaa. Miehet voivat ajaa ympyrää päivästä toiseen (vrt. formulat) eikä juuri kukaan kyseenalaista miehen täyspäisyyttä...
En edes ymmärrä, mitä tarkoitetaan prinsessavaatteilla?! Siis rooliasujako vai ihan tavallisia tyttöjen vaaleanpunaisia mekkoja ja yleensä kauniita vaatteita?! Meillä lapset on aina nätisti puettuja, niin tytöt kuin poikakin ja mielelläni jopa laitan kaikille toisiinsa yhteensopivat vaatteet, jos menemme juhliin tai kylään. Olemme opettaneet lapsillemme, että siisti ja kaunis pukeutuminen on osa toisten huomioonottamista.
mulla on 3 tyttöä ja esikoisella alkanut prinsessavaihe.
Hyväksyn hänet prinsessana. Jos muut ovat myös samaan suuntaan meneviä niin hyvä, ihan miten haluavat.. Tytöistä kasvaa naisia ja toivon, että itseään kunnioittavia, itsestään huolehtivia ja reippaita..
tyttöni saa olla prinsessa ja onkin minun oma prinsessani oli vaikka juutti säkki päällä.
Eli ehkä se vaan kuuluu tiettyyn ikään. Tyttölapsi haluaa olla prinsessa ja äiti mielellään (tai ei niin mielellään) ostaa niistä hörsöjä. Ja kyllä ne älynlahjat ja käytös mun mielestä tulee kyllä sitten ihan ympäristön vaikutteista ja geeneistä. Oma tyttö eli prinsessavaiheensa ja nyt tuolla nenä kirjassa kiinni lukee, päällä näköjään farkkushortisit ja sininen t-paita...
Meillä tytöllä (nyt kohta 6 v) on kaksi isoveljeä joiden vanhat vaatteet on myös tytölle kierrätetty eikä todellakaan ole kohdeltu prinsessana, MUTTA niin sekin vaihe vaan tuli että prinsessaa pitää leikkiä.
Niin olen tehnyt minäkin, äidin verhot päässä kulkenut jne, mutta ajoin myös mopolla ja motskarilla sitten myöhemmin (kuten takuulla tulee tyttömmekin tekemään). Jos nyt vaan annetaan kaikkien kukkien kukkia!