Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnioitus ansaitaan vs. kaikkia kunnioitetaan

Vierailija
01.06.2026 |

Kumpaan ryhmään kuulut ja miksi?

Tuntuu, että tässä asiassa on kahta koulukuntaa. Joko kunnioitus ansaitaan kovalla työllä tai kaikkia kunnioitetaan, mutta kunnoituksen voi menettää hölmöilemällä. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia pitää kunnioittaa heidän ihmisyytensä takia. Olemme Jumalan luomia

Vierailija
2/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta Raamatussa kehoitetaan rakastamaan lähimmäistään. Myös vaikeita tapauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh kohtelen kaikkia nykyään lainmukaisesti. Ystävällisyys ja kunnioitus on varattu niille, jotka oikeasti toimivat yhteiskunnassa ja elämässä arvostettavilla tavoilla. Se ei vaadi mitään ihmeellisiä suorituksia vaan ihan perus hyväntahtoisuus ja anteliaisuus (omastaan) riittää, mutta aika vähän sitäkään näkee nykyään. Pyytäjiä ja kiukuttelijoita on kyllä joka lähtöön.

Vierailija
4/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ihmisiä pitää kohdella kunnioittavasti. Mitäs tykkäisitte vaikka siitä, että minä opettajana kohtelisin oppilaita eri tavoin riippuen siitä, mitä kokeista tulee? 

Vierailija
5/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskunnioitus kaikille. Perseilijä menettää senkin. Ansioilla saa lisäkunnioitusta.

Vierailija
6/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia kohdellaan lähtökohtaisesti kunnioittavasti, niin kaikilla on mukavampi olla. Törttöilemällä se kunnioitus sitten menetetään.

Vierailija
7/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan lähtökohtaisesti kaikkia. En ymmärrä miksi jonkun pitäisi ryhtyä erityisesti minun kunnioitustani ansaitsemaan, tai minun hänen.

Vierailija
8/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta Raamatussa kehoitetaan rakastamaan lähimmäistään. Myös vaikeita tapauksia. 

Aikansa ehkä joo. Mutta pohjattomaan kaivoon ei kannata kaataa. Ensin pitää tukkia se reikä mihin energia ja rakkaus katoaa ja sitten opettaa henkilölle mielellään, että miten tuottaa itse rakkautta, ei miten nyhtää sitä toisista.

Esimerkiksi lemmikin tai huonekasvin ottaminen ja sille omistautuminen, siitä huolehtiminen, on rakastamista. Kun rakastaa, saa rakkautta takaisin. Tämä on luonnon ja universumin laki. Huhujen mukaan sen pitäisi palautua myös kolminkertaisena, kuten huonojenkin tekojen.

Vierailija
9/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ihmisiä pitää kohdella kunnioittavasti. Mitäs tykkäisitte vaikka siitä, että minä opettajana kohtelisin oppilaita eri tavoin riippuen siitä, mitä kokeista tulee? 

Entä niitä, jotka puhuvat sun päälle ja häiritsevät tuntia?

Vierailija
10/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn kannssa olen samoilla linjoilla

"Kunnioitus on myönteinen, syvää arvostusta ja huomioimista osoittava tunne tai toimintatapa. Se on ihmistenvälisten suhteiden, luottamuksen ja terveen vuorovaikutuksen ehdoton perusta. 

Kunnioitus rakentuu arjessa muun muassa seuraavista osa-alueista:

Aito kuunteleminen: Toisten mielipiteiden ja näkökulmien huomioiminen sekä ymmärtämään pyrkiminen.

Tasa-arvo ja hyvä käytös: Kohtelias, rehellinen ja avoin vuorovaikutus ilman ennakkoasenteita.

Yksilöllisyyden hyväksyminen: Toisten henkilökohtaisten rajojen, arvojen ja tilan kunnioittaminen.

Vastavuoroisuus: Kunnioitus ei ole vain auktoriteetin vaatimista, vaan se ansaitaan teoilla ja osoitetaan puolin ja toisin. "

Vierailija
11/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi ihan ok. Oppisivat jo koulussa, että elämässä saa mitä ansaitsee, eikä sen oppiminen jäisi jonnekin 20 - 25 ikävuoteen.

Vierailija
12/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi ihan ok. Oppisivat jo koulussa, että elämässä saa mitä ansaitsee, eikä sen oppiminen jäisi jonnekin 20 - 25 ikävuoteen.

Taidat olla terve?

Vierailija
13/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia pitää kunnioittaa heidän ihmisyytensä takia. Olemme Jumalan luomia

Samaa mieltä. Raamatussa jopa sanotaan, että "toinen toisenne kunnioituksessa kilpailkaa keskenänne." 

Pyrin kunnioittamaan kaikkia mutta toisia arvostan enemmän, peruskunnioituksen lisäksi, jos he sen ansaitsevat, esim. ahkeruuden, ystävällisyyden, rehellisyyden tai luotettavuuden perusteella. Terveet rajat silti kaikille, myös itsekunnioitus on tärkeää.  

Vierailija
14/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varmaan paha ihminen, mutta semmoinen max kuutosen oppilas, joka ei edes halua yrittää saisi multa erilaisen asenteen kuin seiskan oppilas, jonka näkee yrittävän. 

Vierailija
15/15 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän talossa mummo hallitus nyt meni överiksi heidän älypierut. pidämme uuden yhtiökokouksen ja vaihdamme heidät. jo 3v kuvitelleet että heitä pitää kunnioittaa. valitseneet kokouksissa toinen toisensa. nyt tämä mummo mafia loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä