Tiedätkö mikä on suurin sähkösyöppö taloudessasi?
Meillä yksittäisistä kapistuksista yllättäen oli tv, mutta kun on monta tietokonetta niin yhteensä ne.
Kommentit (34)
Kuivaavan pyykinpesukoneen kuivaustoiminto. Mulla on kaasu-uuni, joten vaikka uuni onkin sähkösyöppö, sitä se ei siis mun taloudessani ole.
En tiedä, mutta sähköä kuluu. Ollaan samassa kulutusluokassa kuin pienteollisuuslaitokset :D
Veikkaisin lattialämmitystä. Se on päällä 365/24.
Kuinka usein saunotte te jotka vastaatte kiuas? Meillä oli sauna edellisessä aunnossa ja silloin laskimme että kertasaunominen on parin kilowatin luokkaa, silloin oli myös pesutorni, joka vei enemmän kuin kertaviikkosaunominen. ap.
Kaksi kylpyhuonetta ja sauna. Lattialämmitys aina päällä.
Älypuhelimet. Ne kuluttavat yhden netflix-sarjan aikana enemmän sähköä, kuin jääkaappi vuorokauden aikana. Siis kun suhteutetaan kokoon. Jos meillä olisi pöytäkone, se kuluttaisi puhelimia enemmän. Televisiota meillä ei olekkaan.
Tuli laskettua tuo telkkarin kulutus, kun vaihettiin kuvaputkesta littuun. Sähkönkulutus kasvoi 60 W:sta 150 W:n tunnissa. Sitä se on tää nykytekniikka. ap.
Veikkaisin uuni/hella kun ei ole kiuasta. Pieni läppäri vie vähän virtaa, samoin telkkari vähän virtaa vievä LED. Jääkaappikaan ei vie yhtä paljon kuin uuni/hella.
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimet. Ne kuluttavat yhden netflix-sarjan aikana enemmän sähköä, kuin jääkaappi vuorokauden aikana. Siis kun suhteutetaan kokoon. Jos meillä olisi pöytäkone, se kuluttaisi puhelimia enemmän. Televisiota meillä ei olekkaan.
Eivätkä kuluta. Se YLE:n uutinenhan oli virheelliseksi havaittu ihan YLE:n itsensäkin mielestä. Mene lukemaan päivitetty versio ja ennenkaikkea asiantuntijoiden puheet. Minäkin saan streamattua videota maailman toiselle äärelle täysin mitättömällä määrällä sähköä, huomioiden välissä olevat reitittimetkin, joten Netflix ei taatusti ole sen surkeampi. Itse kännyhän ei käytä yhtään mitään sähköä, kun se koko akkukin on vain mitättömän 10 Wh.
Vierailija kirjoitti:
Tuli laskettua tuo telkkarin kulutus, kun vaihettiin kuvaputkesta littuun. Sähkönkulutus kasvoi 60 W:sta 150 W:n tunnissa. Sitä se on tää nykytekniikka. ap.
Laskettua, vai mitattua? Oliko se CRT joku 14" minimalli?
150 W on 30" plasma tai 50" LCD telkkari tai 65-70" LED.
Mä luulen, että uuni ja hella. Ne on vanhoja, 90-luvulta. Muut kodinkoneet on uusittu, ja meillä on loppujen lopuksi aika vähän sähkövimpaimia. Sähkölaskussa on esimerkit tietyn kokoisten perheiden sähkönkulutuksesta, ja vaikka me ollaan nelihenkinen perhe, jonka molemmat vanhemmat työskentelevät kotona tietokoneella (ja mä laitan mulle ja miehelleni aina lounasta kotona, ja tähän päälle tietty illallinen ja muu ruuanlaitto), meidän sähkönkulutus vastaa kaksihenkisen perheen kohtuullista sähkönkulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskettua, vai mitattua? Oliko se CRT joku 14" minimalli?
150 W on 30" plasma tai 50" LCD telkkari tai 65-70" LED.
Laskettu ihan valmistajan ilmoittamasta.
"Yle: Neljän päivän leffaputki voi vastata päästöiltään yhden ihmisen lentomatkaa Helsingistä Tukholmaan"
Mittalaitteella mitattuna eniten kulutti pölynimuri, silitysrauta ja ompelukone.
Pakstin ei muute kuluttanut juuri mitään sen jälkeen, kun oikea lämpötila oli saavutettu.
Kiuas ei kuulunut repertuaariin, koska puulämmitys.
Kaikki vempaimet käytiin läpi. Yllätys oli steroiden äänenvoimakkuuden lisääminen kulutti hitosti sähköä.
Kondensoiva kuivauskaappi ja ilmanvaihtokone.
Vastasin joku muu, koska en tiedä. Omituinen kysely, kun ei ollut sitä vastausta. :D
Vierailija kirjoitti:
Mittalaitteella mitattuna eniten kulutti pölynimuri, silitysrauta ja ompelukone.
Pakstin ei muute kuluttanut juuri mitään sen jälkeen, kun oikea lämpötila oli saavutettu.
Kiuas ei kuulunut repertuaariin, koska puulämmitys.
Kaikki vempaimet käytiin läpi. Yllätys oli steroiden äänenvoimakkuuden lisääminen kulutti hitosti sähköä.
Myös jatkuvasti virtaa sammuksissakin kuluttavat vanhemmat laitteet imaisee yllättävän paljon sähköä vuodessa, kun vertaa uusiin alle 1 watin valmiustilalaitteisiin.
Tarkoitetaanko nyt hetkellistä kuormaa vai koko vuoden kulutusta? Sähkökiuas varmaan voittaa hetkellisessä kulutuksessa.
Meillä se on Tesla mutta sähkö on kuitenkin auton polttoainekuluiltaan vain n. kolmasosan siitä mitä olisi bensa- tai dieselautona.