Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raivarit normaalia 6 vuotiaalla?

Vierailija
17.08.2019 |

Välillä vahdin naapurin 6 vuotiasta ja mietin kuuluuko tuon ikäisen saada mahdottomia raivokohtauksia? Luonani kaikki on mennyt aina hyvin, toki esille on tullut lapsen itsepäisyys.
Lapsen mummo on kuitenkin tavatessamme kertonut useaan kertaan lapsen saavan kotonaan ja hänen luonaan silmittömiä raivokohtauksia jolloin lapsi mm.heittää lautaselta ruuat pöydälle tai lattialle tai särkee astioita viskaamalla seinään. Lapsi myös lyö nyrkein aikuista kiukun aikana ja heittäytyy maahan. Vanhemmat eivät asiasta puhu,mutta selkeästi hyvin usein lasta vievät isovanhemmille ja tädeille hoitoon ja nyt uusimpana minulle.

Omat lapset kiukutteli ja raivosi uhmaikäisinä ja seuraavat raivarit on odotettavissa (ehkä) teini-iässä :D Tämä väliaika on mennyt nätisti ja välillä on ollut normaalia lapsen mökötystä tai "äiti,sä oot ihan tyhmä"-kommentteja,mutta mitään ei ole heitelty tai särjetty.

Silläpä ihmettelen onko normaalia, että tuon ikäinen saa uhmaikään rinnastettavia kiukkukohtauksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Lapsen itsenäistymisvaihe

Kuuden vuoden ikää on kutsuttu muun muassa kuningasvuodeksi: esikouluikä on kuin varhaislapsuuden kruunaus. Ikään liittyy samantyyppinen itsenäistymisvaihe kuin 2–3-vuotiailla. Joillakin 6-vuotiailla itsenäistymisvaihe menee ohi ilman suurempia kuohuja. Joissakin 6-vuotiaiden kodeissa taas elää vaihtelevan pitkän ajan tunnemyrskyissä kamppaileva ”pieni murrosikäinen”.

... jatkuu linkin MLL:n artikkelissa

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/6-7-v/6-7-vuotia…

2/6 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helikopterivanhemmat tai sitten valuvika. 

Kohta tulee 680 helikopteria alapeukuttamaan, mutta näin se vaan on (otetaan tavoitteeksi vähintäön 1000). Ja helikopteria pukkaa lisää koko ajan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla lapsella raivarit ovat noin dramaattisia, pettymyksen ilmaiseminen on yleensä maltillisempaa ja itsesäätely kehittynyt pidemmälle, vaikka onkin "kuningasvuosi" menossa ja voi olla uhmakkuutta. Yleensä minulla on ollut yksi tuollainen lapsi päiväkotiryhmässäni, missä siis on 21-24 lasta. 

Vierailija
4/6 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tsekkaa, onko muita autismiin viittaavia tekijöitä.

Vierailija
5/6 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla lapsella raivarit ovat noin dramaattisia, pettymyksen ilmaiseminen on yleensä maltillisempaa ja itsesäätely kehittynyt pidemmälle, vaikka onkin "kuningasvuosi" menossa ja voi olla uhmakkuutta. Yleensä minulla on ollut yksi tuollainen lapsi päiväkotiryhmässäni, missä siis on 21-24 lasta. 

Minun lapseni oli kuusivuotiaana päiväkodissa kiltti kuin enkeli, mutta oltuaan pitkän päivän siellä melussa ja kaaoksessa hän sai illalla kotona aivan kauheita raivareita.

Vierailija
6/6 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että joillakin aikuisillakin lentelevät tavarat, kun kunnolla suututtaa. Joten jätetään nyt ne diagnoosit väliin.