Useimmat kasvikset EIVÄT ole halpoja!!!
Jos 2 tomaattia maksoi 70 senttiä, onko se halpaa? Ei.
Keskikokoinen, jopa pienehkö kukkakaali maksoi 2,27 euroa. Ei halpaa.
Keskikokoinen parsakaali maksoi 2,10 euroa. Ei halpaa.
Kotimainen keskikokoinen paprika 1,85 euroa. Ei todellakaan halpaa.
Ulkomainen keskikokoinen paprika 55 senttiä. No ei kallista, mutta en nyt sanoisi halvaksikaan.
Ja näitä pitäisi vetää vähintään 500 g, mielellään 1 kg PÄIVÄSSÄ.
Edullista on kilon säkki perunoita 1 e. Porkkanapussikin maksaa yli euron.
Jos päivän ruokabudjetti on 4,30 euroa, niin miten monipuolista ja tarpeeksi kasviksia sisältävää ruokaa sillä saa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
No tälleen satokauden aikana saa melko edullisia kauden kasviksia (kaalta, lanttua, porkkana yms.)
Missä myydään?
Vierailija kirjoitti:
Joo, perunat, porkkanat, kaalit, omenat, tomaatit ja kesäkurpitsa ovat halpoja. Joskus tekisi kuitenkin mieli erilaisia kurpitsoja, munakoisoa, salaatteja, meloneja, marjoja, hedelmiä...
Silmät auki sitten siellä kaupassa ja ehkä tosiaan kannattaa mennä jotain lähi-alepaa isompaan markettiin välillä. Ei siitä nyt ihan hirveän montaa viikkoa ole, kun esim. tuore ananas oli ihan naurettavan edullista. Samoin munakoisot. Erilaiset hedelmät on edullisia silloin, kun niiden satoaika on. Kannattaa ottaa satokausikalenteri haltuun, niin tiedät milloin mitäkin kannattaa kaupasta etsiskellä.
Sitähän voi alkaa itse viljelemään kasviksia, jos niiden hinta tuntuu kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
No tälleen satokauden aikana saa melko edullisia kauden kasviksia (kaalta, lanttua, porkkana yms.)
Arrggghhh. KAALTA!! Vttu se sana on KAALIA.
Ongelma siis näyttäisi olevan, että kaupasta ei saa mitä tahansa kasvista mihin tahansa vuodenaikaan juuri siihen hintaan, minkä itse suostuisi maksamaan. Elämme kovia aikoja, ystävät hyvät.
Jos sinulla on alle 5 euroa käyttörahaa per päivä, niin et hyödynnä joka ikistä tukea, joka sinulle kuuluu. Enkä kannusta elämään tukien varassa, mutta joskus se voi olla pakko.
Joo ja sinun parin euron budjettisi ei muuta sitä faktaa, että kasvikset ovat halpoja.
Lopetin jo aikoja sitten ruoan ostamisen niistä kahdesta ketjusta ja nykyisin kasvatan kasvikseni mökillä itse. Muut ruoat ostan sitten saksalaisesta ketjusta. Kaikilla ei tietenkään samaa mahdollisuutta ole, mutta kellä on niin kannattaa tosiaan kasvattaa itse. Tai ostaa suoraan tuottajalta. Kaupat nuo itse hinnoittelee noin kalliiksi.
Porkkanat on nyt halpoja, kilo maksoi 1,19 euroa lidlissä suomalaisia porkkanoita. :) samoiten marjat kannattaa ostaa pakasteesta, 200 g suomalaisia mustikoita on prismassa 1,83 e, eli ihan ok hinta.