Miten saada keski-iässä pömppävatsa pois? Kaikki rasva kertyy vyötärölle vararenkaaksi.
Varmaankin kyse liiallisista hiilareista? Olen kuitenkin normaalipainoinen, toki normipainon ylärajalla. 5- 7 kiloa on liikaa siihen, mikä omasta mielestäni on oma ihannepaino (tai mitä se oli 30 vuotta sitten). Vyötäröllä on enemmän rasvaa mitä painoisellani keskimäärin on. Miten saan sen pois, epäilen, ettei pelkkä painonpudotus tuota riittävää hyötyä ja vaikka olisin tuon 5-7 kiloa kevyempi, vyötäröön jää vielä liikaa ylimääräistä. Auttaako liikunta? Pelkkä hiilareiden vähentäminen?
Kommentit (33)
HIITtiä. Alkoholia vähemmän. Ja lihaskuntoa riittävän raskailla painoilla.
Ap halusi pömppövatsan pois. Laihdutus auttaa siihen. Kevytkin liikunta ja keskikehon lihasten vahvistaminen (ns korsetti) riittää.
Lankutus ei kai enää ole muodissa, mutta on tehokasta eikä vie paljon aikaa.
Minä olen saanut painoasioihin jotain rotia seuraavin keinoin:
1: olen kokannut itse ja syönyt terveellistä, hyvin kasvispitoista ruokaa ja jättänyt herkut kokonaan pois
2: olen lisännyt arkeen sellaista liikuntaa joka motivoi minua (minulle se on ollut kävelyä, pyöräilyä, retkeilyä ja hiihtoa, siis sellaista liikuntaa jossa maisemat vaihtuvat ja saan nauttia luonnon äänistä ja tuoksuista)
Tällä yhdistelmällä paino on lähtenyt putoamaan. Vaikka saliohjelmia myyvät trainerit voivat toisin väittää, ruokavalio on ehdottomasti etusijalla näissä asioissa. Fakta: voit syödä parissa minuutissa enemmän kaloreita kuin ehdit kuluttaa tunnin mittaisella reippaalla pyörälenkillä.
Lisäksi on hyvä arvioida onko se nykymuodin mukainen saliharjoittelu itsellesi hyvä asia vai ei. 70-luvulla joka mies ja nainen oli todella hoikka, eikä kukaan käynyt salilla. Silloin syötiin niukemmin kuin nykyään ja kestävyysurheilu oli muotia.
Mä tein ton eli aloitin puolivuotta sitten kuntosalin ja aloin katsoa syömisiä ja nyt -5kg ja tiukka korsetti. Vatsaan mullakin alkoi kertyä. Nyt en syö kun yhden lämpösen aterian ja illalla kuuden jälkeen ei mitään. Salilla 3-4krt vko isoilla painoilla ja sitää lankutusta ja muita keskivartalon rutistuksia. Mitään isompaa ruokavalio remppaa en tehnyt, ihan perus kotiruokaa ja ruisleipää, mutta määrät kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut painoasioihin jotain rotia seuraavin keinoin:
1: olen kokannut itse ja syönyt terveellistä, hyvin kasvispitoista ruokaa ja jättänyt herkut kokonaan pois
2: olen lisännyt arkeen sellaista liikuntaa joka motivoi minua (minulle se on ollut kävelyä, pyöräilyä, retkeilyä ja hiihtoa, siis sellaista liikuntaa jossa maisemat vaihtuvat ja saan nauttia luonnon äänistä ja tuoksuista)
Tällä yhdistelmällä paino on lähtenyt putoamaan. Vaikka saliohjelmia myyvät trainerit voivat toisin väittää, ruokavalio on ehdottomasti etusijalla näissä asioissa. Fakta: voit syödä parissa minuutissa enemmän kaloreita kuin ehdit kuluttaa tunnin mittaisella reippaalla pyörälenkillä.
Lisäksi on hyvä arvioida onko se nykymuodin mukainen saliharjoittelu itsellesi hyvä asia vai ei. 70-luvulla joka mies ja nainen oli todella hoikka, eikä kukaan käynyt salilla. Silloin syötiin niukemmin kuin nykyään ja kestävyysurheilu oli muotia.
Kerrankin joku puhuu asiaa näissä merkeissä. Ei kikkailla syömisten kanssa ja liikunta on sellaista josta nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Pitänee laihtua lisää ja tehdä lisää elämäntapamuutoksia siis. Olen jo saanut 7 kiloa pois ja painon normaaliksi, nyt sitten olisi vielä toinen mokoma painoa pudotettavana. Olen jo viilannut syömisten laatua ja määrää mutta niin, että muutokset olisivat mahdollisimman pysyviä, ei mitään hetken tsemppauksia ja sitten palaisi toisenlaisiin tottumuksiin. Liikuntaa pitäisi varmastikin lisätä, liikun paljon tavallisissa arkiaskareissa, fillarilla ja kävellen, mutta jotain ihan "kunnon" liikuntaakin - vaikka uintia - pitänee mahduttaa kalenteriin. Hulahulavanne olisi kuulemma tehokas, mutta ei ehkä minulle sopiva. Kuntosalia vähän vierastan, kun en ole koskaan sellaisella käynyt, niitä ei ollut vielä nuoruudessani. Riittäisiköhän uinnin lisäksi jonkinlainen jumppa ja kuntopyörällä ajo (kotona)? Ap
Kotonakin voi treenata painoilla, ei tarvitse mennä salille. Muutama esim. käsipaino riittää (mielellään kahta eri kokoa, esim. 2 x 4 kg + 2 x 6 kg). Nilkkoihin voi ostaa tarralla kiinni laitettavat nilkkapainot. Netistä löytyy vaikka miten paljon ohjeita kotona tehtävään treeniin, mutta ihan perusliikkeillä pääsee jo pitkälle; kun treenaa kaikki isot lihasryhmät läpi, saa koko kroppa treeniä ja rasva-aineenvaihdunta kohenee. Lisäksi sitten reipasta kävelyä, uintia, mitä nyt tykkää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitänee laihtua lisää ja tehdä lisää elämäntapamuutoksia siis. Olen jo saanut 7 kiloa pois ja painon normaaliksi, nyt sitten olisi vielä toinen mokoma painoa pudotettavana. Olen jo viilannut syömisten laatua ja määrää mutta niin, että muutokset olisivat mahdollisimman pysyviä, ei mitään hetken tsemppauksia ja sitten palaisi toisenlaisiin tottumuksiin. Liikuntaa pitäisi varmastikin lisätä, liikun paljon tavallisissa arkiaskareissa, fillarilla ja kävellen, mutta jotain ihan "kunnon" liikuntaakin - vaikka uintia - pitänee mahduttaa kalenteriin. Hulahulavanne olisi kuulemma tehokas, mutta ei ehkä minulle sopiva. Kuntosalia vähän vierastan, kun en ole koskaan sellaisella käynyt, niitä ei ollut vielä nuoruudessani. Riittäisiköhän uinnin lisäksi jonkinlainen jumppa ja kuntopyörällä ajo (kotona)? Ap
Kotonakin voi treenata painoilla, ei tarvitse mennä salille. Muutama esim. käsipaino riittää (mielellään kahta eri kokoa, esim. 2 x 4 kg + 2 x 6 kg). Nilkkoihin voi ostaa tarralla kiinni laitettavat nilkkapainot. Netistä löytyy vaikka miten paljon ohjeita kotona tehtävään treeniin, mutta ihan perusliikkeillä pääsee jo pitkälle; kun treenaa kaikki isot lihasryhmät läpi, saa koko kroppa treeniä ja rasva-aineenvaihdunta kohenee. Lisäksi sitten reipasta kävelyä, uintia, mitä nyt tykkää tehdä.
Kannattaa ostaa levypainosetti.
Se mitä monet naiset eivät tajua on että lihaskuntotreeniä on tehtävä isommilla painoilla. Se ei ole cardiota jossa tehdään 30 toistoa ja saadaan hikeä pintaan/syke nousemaan.
Sitä nuoruuden vyötäröä lienee mahdoton saada, koska hormonitoiminta pitää huolen siitä.
Olen 55-kiloinen, kuten nuoruudessani (BMI 21) ja ikä myös tämä 55. Vyötärö on nykyyän 70 cm ja nuorena oli alle 60.
Tosin tässä on kolmen lapsen synnytyskin välissä. En tiedä kuinka olennaista se on. Näyttää noilla lapsettomillakin olevan vähän pyöreämmät vyötäröt.
Mutta onko sillä edes yhtään mitään väliä? Rennolla elämänasenteella ja perusterveillä elämäntavoilla ihan hyvin menee...
Kunhan nyt tulisi jonkinlainen vyötärö ja alle riskirajan 80 senttimetrin. Se tavoitteena. Nyt juuri vyötäröllä on kaikki ylimääräinen, sehän se on terveyden kannalta pahinta. En tosin tiedä mistä kohtaa tarkalleen vyötärön ympärysmitta lasketaan, vähän navan yläpuoleltä? Levein kohta eli "vararengas" on kuitenkin alempana. Painoindeksi on 24,2 eli onhan tässä varaa vielä vähentää painoa. Yritän syödä fiksusti ilman mitään "laihdutuskuureja", niillä ei pääse pysyviin tuloksiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt tulisi jonkinlainen vyötärö ja alle riskirajan 80 senttimetrin. Se tavoitteena. Nyt juuri vyötäröllä on kaikki ylimääräinen, sehän se on terveyden kannalta pahinta. En tosin tiedä mistä kohtaa tarkalleen vyötärön ympärysmitta lasketaan, vähän navan yläpuoleltä? Levein kohta eli "vararengas" on kuitenkin alempana. Painoindeksi on 24,2 eli onhan tässä varaa vielä vähentää painoa. Yritän syödä fiksusti ilman mitään "laihdutuskuureja", niillä ei pääse pysyviin tuloksiin. Ap
Mitä se sun "fiksusti syöminen" tarkoittaa?
Vähärasvaista proteiinia, kasviksia, hedelmiä, täysjyvää, pähkinöitä ja oliiviöljyä. Paljon vettä ja hyvät yöunet tärkeää hormoonitoiminnan kannalta. Hyötyliikuntaa, eli pitkiä reippaita kävelyitä, portaiden tarpomista kuudenteen kerrokseen, siivoamista. Itse sain 10 kg laihdutuksella pömppömahan pois. Olen yli nelkyt. Syön joskus myös herkkuja kun tarjotaan. Mitään en punnitse enkä laske. No joskus käyn vaa'alla kun huvittaa.
Minun fiksusti syöminen tarkoittaa, että syön kohtuudella, eli annoskoko on maltillinen. Syön 4-5 kertaa päivässä ja yritän mitoittaa ruoan siten, että ehtii tulla nälkä välissä. Jos syön jollain aterialla liikaa, seuraavalla sitten vähemmän tai voin jättää iltapalan pois, jos illalla ei ole yhtään nälkä. SYön ihan kaikkea (paitsi punaista lihaa vähän, vain töissä, ellei ole vaihtoehtoa), mutta suosin kasviksia ja kalaa. Yritän syödä joka aterialla terveellisiä asioita. Teen salaatteja ja syön marjoja ja hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä. Syön useana päivänä viikossa kalaa ja joka päivä erilaisia kasviksia. Välttelen pikkukarkkeja, mutta satunnaisesti voi niitä syödä, jos jossain tarjotaan, suklaata voin joskus itsekin ostaa. Syön myös jäätelöä ja "herkkuja", mutta kohtuudella ja vain joinakin päivinä viikossa, jos mieli tekee. Samana päivänä ei tarvitse syödä kakkua ja jäätelöä (ellei ole juhlat). En siis syö mitenkään yltiöterveellisesti, mutta suurimmaksi osaksi ihan laadukasta ravitsevaa ruokaa, ja päälle vähän turhuuksia. Painoa on tippunut puolen vuoden aikana 7 kiloa ilman että olen lisännyt liikunnan määrää. Painoindeksi on nyt 24.2. Alkoholia juon pari annosta viikossa (eli siiderin tai pari lasia viiniä). ap
Sama ongelma. Painan 75 kg ja olen van 165 cm pitkä. Olen nyt aloittanut 30 minuutin juoksutreenit aamuisin joka toinen aamu ennen töihin lähtöä. Lisäksi olen jättänyt sokerit, alkoholin ja vehnät pois. Kuinka nopeasti voisi odottaa tuloksia? Niin ja nyt eka viikko menossa.