Ovatko metallimusiikkia kuuntelevat ihan tosissaan?
Kuuntelevatko metallimusiikin ystävät näitä lauluja Saatanasta ja kuolemasta ihan tosissaan, vai suhtautuvatko musiikkiin, örinään ja sanoituksiin huumorilla?
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, yhtään väheksymättä tai paheksumatta. Onko täällä hevareita tai hevareiden puolisoja, jotka tietäisivät enemmän heidän sielunmaisemasta?
Kommentit (332)
Black metal ainakin on ihan täyttä pelleilyä, kuten tällaisista videoista huomaa:
Eiväthän nuo bändit ota edes itse itseään tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiheita metallimusiikissa käsitellään erityisen paljon? Varmasti aika monella on mielikuva saatan anpalvontamusiikista, nyt on tilaisuus avartaa tätä käsitystä :)
Ihan juuri sellaisista asioista kuin mikä tahansa muukin artisti, mutta myös paljon syvällisemmistä, vaikeistakin asioista joista usein yhteiskunta vaikenee. Biisit käsittelevät elämää noin ylipäätään, vaikeita asioita, omia kokemuksia elämästä, rakkautta ja ihan vaikka sotaa ja muita yhteiskunnan varjopuolia. Noin niinkuin tiivistetysti.
Vierailija kirjoitti:
Black metal ainakin on ihan täyttä pelleilyä, kuten tällaisista videoista huomaa:
Onko metallimusiikki sama asia kuin hevi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sir Vivaldi kirjoitti:
Hyvin matala ja negatiivisen energian omaavaa musiikkia kuten heidän kuuntelijakuntansakkin. Harvoin näkee hevaria kulkemassa selkäsuorana rintarottingilla ja leukapystyssä.
Klassisen musiikin kuuntelijat ovat yleensä snobeja pikkurilli pystyssä konjakkia juovia "parempia" ihmisiä.
Kyllä ja ovat ainakin kovia arvostelemaan muiden musikkia kovin sanoin. Rajoittunut musiikkimaku.
Jaa-a, minä olen pitkätukkainen ja -partainen metallimies joka kuuntelee myös klassista ja löytää jopa yhtäläisyyksiä sen ja metallin välillä. Konjakkikin maistuu toisinaan vaikka single malt viskit ovat enemmän minun makuuni. M47
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt, Immortal on hieno bändi, eikä edes saatanallinen!
Tuo Masturbörg kumppaneineen on parodiaa (ja osaa oikeasti soittaa).
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuosta jälkimmäisestä tuli pelottava ja ahdistunu olo. Vähänkuin kuin jotain sekopäitä laulamassa.
Ja en ole uskonnollinen, kuuntelen kyllä monenlaista musiikkia, enkä edes katonut mistä tuon biisin sanat kertoi. Karmiva hyi.
Mutta jos joku tykkää niin ei kait siinä :)
No kyllä minä ainakin olen aivan tosissani. :D
Kasvoin kuullen/kuunnellen paljon rockia ja heviä kun kotona sitä soitettiin paljon ja se ikään kuin kasvoi minuun kiinni. Nykyään kuuntelen paljon muutakin musiikkia, ei ole montaakaan sellaista genreä mitä en voisi lainkaan sietää. Silti metallimusiikki on minussa niin syvällä, että sen voisi sanoa olevan osa identiteettiäni. Olen ihan tavallinen parikymppinen nainen, käyn töissä ja pukeudun naisellisesti, rakastan muotia ja meikkaamista, minusta ei siis ehkä heti ulospäin uskoisi että kuuntelen raskaampaa musiikkia. Blackmetal ja muu totaalinen örinä ei uppoa minuunkaan, mutta oikeastaan kaikki muu menee. Rakastan syvällisiä lyriikoita, taidokkaasti soitettua ja sävellettyä musiikkia, kitarasooloja ja sitä voimaa musiikissa jonka voin tuntea ihan joka solulla kehossani. Heh, olipa dramaattisesti ilmaistu, mutta musiikki todella on minulle sielun asia ja jos jonkin asian suhteen olen tosissani, niin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuosta jälkimmäisestä tuli pelottava ja ahdistunu olo. Vähänkuin kuin jotain sekopäitä laulamassa.
Ja en ole uskonnollinen, kuuntelen kyllä monenlaista musiikkia, enkä edes katonut mistä tuon biisin sanat kertoi. Karmiva hyi.Mutta jos joku tykkää niin ei kait siinä :)
Okei, no lopun höpöttelyt tuolla jälkimmäisellä videolla vähän kevensi tunnelmaa, jopa naurahdinkin ihan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luulet, että metallimusiikki on vain örinää ja sanoituksia Saatanasta et oo kyllä ihan perillä musiikista.
Valaise meitä tyhmiä, laita vaikka esimerkkibiisin sanat tähän? Itse olen joidenkin biisien sanoja katsonut, ja kyllä yllättävän monessa puhutaan ihan saa tanasta tai jostain muista örvelöistä.
Ja örinää se kyllä valitettavasti on, ainakin kaikille muille paitsi niille, joiden korva on ehkä tottunut kuuleemaan ne sanat sieltä seasta.
Oli kyllä Turmion Kätilötkin aluksi örinää enkä tykännyt yhtään, sitten korva tottui ja tykästyinkin. (vaikka ei tähän aiheeseen kuulukkaan niin kuitenkin, ymmärrän jos tietyn genren harrastaja kuulee laulun eri tavalla kuin muut).
Kun nyt jäit kiinni suomalaisiin bändeihin kuten Turmion Kätilöihin laitetaan sanoja toisesta suomalaisesta.
Stam1na - Viimeinen Atlantis:
Jääkarhut kyllä jäävät elämään
Jos ne vaihtavat väriään roskameressä
Siivekkäät pesivät styroksiin
Jo silloin aiemmin meitä paremmin
Meren yllä on manner muovia
Lauttana peittäen Eurooppaa
Syvään nukkuu viimeinen Atlantis
Koneen siivet aaltojen varassa
Yksi matkaaja tarinan lopussa
Jääkarhut kyllä jäävät elämään ilman jäätä
Meren yllä on manner muovia
Eloonjääneellä, silminnähneellä
Tavoitteena vain selviytyä
Minimoida vahinko ja tuho,
Kasata maailma pala kerrallaan
Eloonjäänyt jää kadonneeksi
Vihdoin nukkuu
Vihdoin nukkuu viimeinen Atlantis
Syvään hukkuu
Syvään hukkuu viimeinen Atlantis
Vihdoin hukkuu
Vihdoin hukkuu viimeinen Atlantis
Kuten huomaat, sanat eivät kerro Saatanasta vaan siitä miten ihmiset tuhoavat tämän planeetan. Edelleen ajankohtainen sanoma. Surulliset sanat, oikeastaan koko tuo levy on enemmän kevyttä soundiltaan ja tarinallinen. Eivät myöskään örise.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kuuntelee vaikka kantria?
No, tuosta biisistä en nyt tiedä, mutta itse kuuntelen myös Usan countrymusiikkia sen metallin, rokin ja punkin lisäksi. Varmasti meitä on monia, jotka kuuntelevat ihan fiiliksenkin mukaan erilaisia musiikin genrejä. Jokaisella bändillä on varmaan kappaleita, jotka ovat sanoituksiltaan ikäviä, mutta pop musiikissa ne keskittyvät varmaan enemmän siihen, että näkyy vaan paljasta pintaa ja seksistisiä videoita. Itse en kannata sitä. Jo lapsena mietin, että miksi kaikki biisit kertovat vaan rakkaudesta tai suhteesta. Kyllähän muustakin voi laulaa ja monesti metallimusiikki tuo niitä muitakin aiheita esiin. Tähän vielä pitää mainita se, kun osittain vahingossa ostin lapsena Behemothin levyn. Olin siis etsimässä metallimusiikkia levykaupasta ja näyttävän kannen perusteella levyn valitsin. Ei minusta silti mitään s*tanan palvoljaa tullut kuitenkaan ja levyä en paljon tuolloin edes kuunnellut, kun se meni tavallaan yli silloin, vaikka olinkin joitakin metallibändejä jo kuunnellut ennenkin. Olen myös nuori nainen.
Katsotaanpa. Kuuntelen monenlaista metallia, eikä kovinkaan monen bändin sanoituksissa ole tullut saatanaa vastaan. Otetaan esimerkkejä siitä millaisia biisejä kuuntelen:
Stam1na: Ovi
Dragonforce: Through the Fire and Flames
Meshuggah: Mind's Mirrors
Mokoma: Takatalvi (:D)
https://www.youtube.com/watch?v=Vz70IgmrpG4
Turmion kätilöt: Eläköön!
https://www.youtube.com/watch?v=2Hpgpf4TJbo
-------------------
Kuuntelen siis heviä "tosissaan". Tarkoittaen siis sitä, että nautin todella paljon kyseisestä musiikinlajista. Käyn festareilla, omistan bändipaitoja ja ennen kaikkea, olen onnellinen kuunnellessani heviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luulet, että metallimusiikki on vain örinää ja sanoituksia Saatanasta et oo kyllä ihan perillä musiikista.
Valaise meitä tyhmiä, laita vaikka esimerkkibiisin sanat tähän? Itse olen joidenkin biisien sanoja katsonut, ja kyllä yllättävän monessa puhutaan ihan saa tanasta tai jostain muista örvelöistä.
Ja örinää se kyllä valitettavasti on, ainakin kaikille muille paitsi niille, joiden korva on ehkä tottunut kuuleemaan ne sanat sieltä seasta.
Oli kyllä Turmion Kätilötkin aluksi örinää enkä tykännyt yhtään, sitten korva tottui ja tykästyinkin. (vaikka ei tähän aiheeseen kuulukkaan niin kuitenkin, ymmärrän jos tietyn genren harrastaja kuulee laulun eri tavalla kuin muut).
Kun nyt jäit kiinni suomalaisiin bändeihin kuten Turmion Kätilöihin laitetaan sanoja toisesta suomalaisesta.
Jo silloin aiemmin meitä paremminMeren yllä on manner muovia
Syvään nukkuu viimeinen AtlantisKoneen siivet aaltojen varassa
Jääkarhut kyllä jäävät elämään ilman jäätäMeren yllä on manner muovia
Syvään nukkuu viimeinen AtlantisEloonjääneellä, silminnähneellä
Eloonjäänyt jää kadonneeksiSyvään nukkuu viimeinen Atlantis
Vihdoin nukkuu
Syvään hukkuu
Vihdoin hukkuu
Vihdoin hukkuu viimeinen AtlantisKuten huomaat, sanat eivät kerro Saatanasta vaan siitä miten ihmiset tuhoavat tämän planeetan. Edelleen ajankohtainen sanoma. Surulliset sanat, oikeastaan koko tuo levy on enemmän kevyttä soundiltaan ja tarinallinen. Eivät myöskään örise.
Joo sori, minua tosiaan hämäsi tuo "metallimusiikki", jolloin automaattisesti ajattelin deathmetallia, enkä mitään stam1naa :D En ole ajatellut että metalli ja hevi on sama asia. Siitä kai tuo sekaannus päässäni.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta AP, millaista musiikkia itse kuuntelet?
Helpompi on ehkä vastata kysymykseen, mitä en kuuntele; en kuuntele (black-/heavy-) metallimusiikkia, räppiä enkä iskelmiä. Jos autossa pitää valita radiokanava, niin se on Radio Rock. YleX:llä soitettavaa musiikkia en pysty kuuntelemaan.
Vastaus kysymykseesi on Rock/Pop.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko metallimusiikki sama asia kuin hevi?
On ja ei? Heavy metal = hevimetalli. Ihmiset tuntuvat käyttävän paljon erilaisia termejä puhuessaan "raskaasta musiikista", jotkut puhuvat hevistä, toiset metallimusiikista ja jotkut jostain muusta. Joskus tulee sekaannuksia kun ihmiset ymmärtävät väärin mistä puhutaan ja toisaalta taas jotkut ovat niin genreuskovaisia nörttejä että suuttuvat siitä, jos joku käyttää "väärää" termiä ja ovat heti pätemässä.
Hevikansa osaa kyllä olla harvinaisen ahdasmielistäkin porukkaa, mutta ei voi silti yleistää tietenkään. Olin itse aikoinaan Facebookissa jossain Heavy Metal- ryhmässä jossa keskustelu meni aina elitistien puolesta tappeluksi siitä, mikä bändi todella on heviä ja mikä ei. Jos joku linkkasi ryhmään biisin glam metalia, elitistit olivat lynkkaamassa ja pätemässä siitä että "tuo ei ole kunnon heviä". Metalia on niin paljon erilaista, että on naurettavaa yrittää alkaa määräämään mikä on sitä todella ja mikä ei. Ja mitä väliä? Jos musiikki on hyvää, se on hyvää, vtut genrestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin nukkuu
Syvään hukkuu
Vihdoin hukkuu
Vihdoin hukkuu viimeinen AtlantisKuten huomaat, sanat eivät kerro Saatanasta vaan siitä miten ihmiset tuhoavat tämän planeetan. Edelleen ajankohtainen sanoma. Surulliset sanat, oikeastaan koko tuo levy on enemmän kevyttä soundiltaan ja tarinallinen. Eivät myöskään örise.
Joo sori, minua tosiaan hämäsi tuo "metallimusiikki", jolloin automaattisesti ajattelin deathmetallia, enkä mitään stam1naa :D En ole ajatellut että metalli ja hevi on sama asia. Siitä kai tuo sekaannus päässäni.
Hevi tulee sanasta heavy METAL. Lienee aika ilmiselvää, että sekin lasketaan metallimusiikkiin. Toki ihmiset tuntuvat aina yhdistävän metallin pelkästään kirkonpolttometalliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin nukkuu
Syvään hukkuu
Vihdoin hukkuu
Stam1na on kylläkin metallibändi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti taannoin metallimies. Sain kuitenkin höristyä sisälle päin. Kuuntelen myös metallia. En kyllä enää, jotenkin se raakuus ja hirmuinen aggressio herättää sellaista kevyttä myötähäpeää
Tosin saa siitä kitarasta ja rummusta vähän lisää energiaaKaunis on ilma
Se kato, kun testot on tasoa eunukki on parempi pysyä klassisessa
Klassinen musiikki on sitä mitä täällä varmasti kannattaisi ihmisten kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta AP, millaista musiikkia itse kuuntelet?
Helpompi on ehkä vastata kysymykseen, mitä en kuuntele; en kuuntele (black-/heavy-) metallimusiikkia, räppiä enkä iskelmiä. Jos autossa pitää valita radiokanava, niin se on Radio Rock. YleX:llä soitettavaa musiikkia en pysty kuuntelemaan.
Vastaus kysymykseesi on Rock/Pop.
Ap
Radio Rock soittaa myös metallia, mutta ehkä et vain ole huomannut jos kerran kuvittelet että metalli = örinää paholaisesta. En ole varma mitkä biisit kanavalla nykyään soivat kun en itse kuuntele radiota, käsittääkseni kuitenkin soittavat enemmän modernia heviä ja rockia nykyisillään kuin old school-kamaa. Kanavalla soi varmasti ainakin Maidenia ja Metallicaa jotka ovat molemmat metallia (joskin keskenään erilaista sellaista) eikä kumpikaan bändi ole örinää stanasta.
Sama täällä. Juuri tuo "nehän ovat jo vanhoja pappoja ja siksi epäuskottavia" huutaa oikein sitä pinnallisuutta mistä nimen omaan ei pitäisi olla musiikissa kyse. Se on musiikkia, ei pinnallista ulkonäköön tai ikään tuijottamista. Minuakaan ei voisi vähempää kiinnostaa minkä ikäisiä tai näköisiä ne ukot siellä soittimien takana ovat, kun se musiikki iskee sieluun ja se on kaikki millä todella on väliä. No, pinnalliset ei ymmärrä. N24