Ovatko metallimusiikkia kuuntelevat ihan tosissaan?
Kuuntelevatko metallimusiikin ystävät näitä lauluja Saatanasta ja kuolemasta ihan tosissaan, vai suhtautuvatko musiikkiin, örinään ja sanoituksiin huumorilla?
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, yhtään väheksymättä tai paheksumatta. Onko täällä hevareita tai hevareiden puolisoja, jotka tietäisivät enemmän heidän sielunmaisemasta?
Kommentit (332)
Joo kyllä siihen kuuluu oleellisena osana rituaaliuhrit, kirkonpolttajaiset ja sen semmoiset.
Tuossa on ihan tavallisen hevarin nauhoitettu työhaastattelu. Sanoisin, että ainakin 90 % hevareista on tuollaisia. Minä ainakin olen.
Tämä tarina on tosi.
Sehän riippuu ihan ihmisestä että miten suhtautuu. Minä innostuin metallimusiikista (black/death/thrash/doom/heavy/speed) teininä ja siitä on yli 20 vuotta, edelleenkin minulla on pitkät hiukset ja käytän noita vihattuja bändipaitoja, itseasiassa tänään sain kolme bändipaitaa lisää. Minulla on myös metallibändien levykansien aiheita tatuoituna ihooni, suuriakin kuvia. Eli otan aika vakavasti nämäkin asiat. M37
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan ihmisestä että miten suhtautuu. Minä innostuin metallimusiikista (black/death/thrash/doom/heavy/speed) teininä ja siitä on yli 20 vuotta, edelleenkin minulla on pitkät hiukset ja käytän noita vihattuja bändipaitoja, itseasiassa tänään sain kolme bändipaitaa lisää. Minulla on myös metallibändien levykansien aiheita tatuoituna ihooni, suuriakin kuvia. Eli otan aika vakavasti nämäkin asiat. M37
Kiitos vastauksesta!
Ap
Kyllä olemme erittäin tosissamme.
En kuuntele metallia, mutta esim. turmion kätilöt on hyvä ja kyllä sitä ihan humoristisesti kuuntelen :D Tosin onhan siellä välillä totuuttakkin seassa mm. yhteiskunnan normien arvostelua, eli kai sitten puolivakavasti kuuntelen.
Örinäörinää en ole koskaan oikein ymmärtänyt, hassun kuuloista.
Ei kai niitä sen kummemmin tarvitse tosissaan ottaa kuin vaikkapa elokuvia. Onhan elokuvissakin jos vaikka minkälaista hirviötä, murhamiestä ja sotatantereiden veristä teurastusta. Samanlaista fantasiaa ovat. Hyvä tarina on hyvä tarina musiikissakin.
Jos luulet, että metallimusiikki on vain örinää ja sanoituksia Saatanasta et oo kyllä ihan perillä musiikista.
Kayn innoissani metallifestareilla. Asia, jota en ikina tunnustaisi omalla naamallani: en mene sinne musiikin vaan fiiliksen takia. Mun mielesta se musiikki on ihan karseeta kakofoniaa, eihan siina voi edes jalalla naputtaa tahtia kun rytmikin muuttuu kesken biisin. Kaikki biisit ja bandit on samaa orisemista ja kuulostaa taysin samalta, sanoistakaan ei saa selvaa. Mut tukat heiluu ja se on hauskan nakoista.
Tykkaan kuitenkin kayda festareilla kun jengi on siella aina niin rentoa ja fiilis on niin hyva. :)
Eli kaipa sitten lahinna huumorilla otan :D
N44
Vierailija kirjoitti:
Eli uskot siis tosissasi saatan an ihannoimis-sanomaan? Vai mitä tarkoitat, että vakavasti otat?
Vierailija kirjoitti:
Jos luulet, että metallimusiikki on vain örinää ja sanoituksia Saatanasta et oo kyllä ihan perillä musiikista.
Myönnetään, en saa kiinni mistä metallimusiikissa on kyse, jos ei hienoista kitarariffeistä ja örisevällä äänellä lauletuista kappaleista kuolemasta tai Saatanasta.
Ap
Metallimusiikki on aika laaja käsite ja sen sisään mahtuu niitä "tosissaan otettavia" bändejä sekä huumoribändejä, mitkä on toki myös viihdyttäviä. Väittäisin kuitenkin, että metallimusiikki on sanoituksiltaan ja sävellyksiltään paljon vakavasti otettavampaa kuin radiossa pyörivät listahitit, joissa lyriikat on täysin tyhjänpäiväisiä. Myös soittotaito on metallimuusikoilla yleensä huipputasoa, jota myös arvostan korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Valaise meitä tyhmiä, laita vaikka esimerkkibiisin sanat tähän? Itse olen joidenkin biisien sanoja katsonut, ja kyllä yllättävän monessa puhutaan ihan saa tanasta tai jostain muista örvelöistä.
Ja örinää se kyllä valitettavasti on, ainakin kaikille muille paitsi niille, joiden korva on ehkä tottunut kuuleemaan ne sanat sieltä seasta.
Oli kyllä Turmion Kätilötkin aluksi örinää enkä tykännyt yhtään, sitten korva tottui ja tykästyinkin. (vaikka ei tähän aiheeseen kuulukkaan niin kuitenkin, ymmärrän jos tietyn genren harrastaja kuulee laulun eri tavalla kuin muut).
Onhan se öriseminen vähän hupsua mutta sopii joissain kohtaa ihan hyvin taustaansa. Sanoja en yleensä juurikaan kitaristina edes kuuntele, tulee vaan keskityttyä kielisoittimiin ja biisien rakenteisiin. Lähempänä sydäntä onkin progressiivinen metalli, missä nyt ei ihan joka tahdilla lasketa neljään vaan on vaihtelua ja muistamista soittajallakin. Esim. Meshuggah on jo ihan kunnoitusta herättävää tuon vaativuutensa osalta tuon suhteen, vaikken nyt bändistä muutoin erityisemmin pidä.
Siinä uskossa olen kyllä ollut että valtaosa metallimusiikista ei käsittele näitä "saatanallisia" aiheita millään lailla? Varma en ole kun tosiaan ne musiikilliset aspektit menee itsellä lyyristen edelle. Hiukan tästä aloituksesta kyllä haiskahtaa asenne hevimusiikki=saatananpalvonta. Onhan sitä tosiaan Jeesus-heviäkin olemassa. "Kuuntelen enimmäkseen gospel-metallia" herättää huvitusta minussa ainakin :D
Itse kuuntelen rautalankamusiikkia, kait sekin kuuluu metallimusiikkiin rauta-alkuliitteensä puolesta. Kuuntelen sellaisia joissa ei lauleta mitään. Niin ja mistä tietää jos soittaisin niitä takaperin, ilmestyisikö itse Saatana kotiini. Hrrrrr!
Kuuntelen paljon metallia, muttei nyt heti tule mieleen yhtään biisiä joka kertoisi saatanasta tai kuolemasta :D
Hyvin matala ja negatiivisen energian omaavaa musiikkia kuten heidän kuuntelijakuntansakkin. Harvoin näkee hevaria kulkemassa selkäsuorana rintarottingilla ja leukapystyssä.
Mitä aiheita metallimusiikissa käsitellään erityisen paljon? Varmasti aika monella on mielikuva saatan anpalvontamusiikista, nyt on tilaisuus avartaa tätä käsitystä :)
Sir Vivaldi kirjoitti:
Hyvin matala ja negatiivisen energian omaavaa musiikkia kuten heidän kuuntelijakuntansakkin. Harvoin näkee hevaria kulkemassa selkäsuorana rintarottingilla ja leukapystyssä.
Klassisen musiikin kuuntelijat ovat yleensä snobeja pikkurilli pystyssä konjakkia juovia "parempia" ihmisiä.
Minun miesystäväni on pitkätukkainen metalliukko. Tosissaan tuntuu olevan.