Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia kansalainen saa maksutta kuulolaitteen, mutta ei silmälaseja?

Vierailija
15.08.2019 |

Niin, eikö näkökyky olekkaan yhtä tärkeä kuin kuulo?

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pee aa.

Vierailija
122/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanmallinen kuulolaite sopii melkein kaikille. Silmälasit taas pitää olla jokaiselle yksilölliset.

No ei näin ole, kuulolaiteitta on useita eri malleja. Samoin voisi ajatella, että silmälaseja on vain yksi malli, kaksi sangaa ja lasit.

Yhteiskunta maksaa kuulolaitteen muttei kaikille, aika kovat kriteerit on ja jonotusaika on puolesta vuodesta kahteen vuoteen, että yleensä pääsee tutkimuksiin. Kuulolaite maksaa 1000- 3000 euroa eli huomattavammasti enemmän kuin silmälasit.

Silmälasitkin maksaa 1000 € siinä vaiheessa kun miinuksia on paljon ja hajataiton lisäksi ikänäkökin on alkanut vaivata. Siinä vaiheessa ei todellakaan voi ostaa mitään halvimmasta päästä olevia linssejä, ja vaikka jollain 29 euron kehyksillä pärjäisi varmasti jonkin aikaa, niitä ei kannata hankkia koska kalliilla linsseillä ei tee enää mitään siinä vaiheessa kun onnettomat halpiskehykset hajoaa käyttökelvottomiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulolaite ei ole oma. Sitä ei moni muista. Myös kuoleman jälkeen omaisten tai hoitohenkilökunnan pitäisi palauttaa laite sinne mistä on saatu

Tämä on tärkeä pointti. Kuulolaite on hoitoapuväline, joka on lainassa siinä missä muutkin apuvälineet. Tuskin kukaan nyt lähtisi vanhuksilta ja liikuntarajoitteisilta kyynärsauvoja tai rollaattoreitakaan pois viemään sillä perusteella, että silmälasit maksetaan yleensä itse.

Silmälasitkin voi saada julkiselta, silloin tosin valitaan ne lasit jotka saadaan, ei niitä joita itse haluaisi.

Pätee toki kuulolaitteisiin. Ei mikään estä ostamasta yksityiseltä firmalta ikiomaksi kuulolaitteita, jotka ovat parempia kuin julkisen puolen laitteet.

Itselläni on sekä lasit että kuulolaite. Lasit olen maksanut itse, kuulolaitteen sain sairaalasta. Lasit nyt kuitenkin ovat aika lailla halvemmat kuin kuulolaite, lasit saa muutamalla sadalla, kunnon kuulolaitteen muutamalla tonnilla.

Vierailija
124/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulolaite ei ole oma. Sitä ei moni muista. Myös kuoleman jälkeen omaisten tai hoitohenkilökunnan pitäisi palauttaa laite sinne mistä on saatu

Tämä on tärkeä pointti. Kuulolaite on hoitoapuväline, joka on lainassa siinä missä muutkin apuvälineet. Tuskin kukaan nyt lähtisi vanhuksilta ja liikuntarajoitteisilta kyynärsauvoja tai rollaattoreitakaan pois viemään sillä perusteella, että silmälasit maksetaan yleensä itse.

Silmälasitkin voi saada julkiselta, silloin tosin valitaan ne lasit jotka saadaan, ei niitä joita itse haluaisi.

Pätee toki kuulolaitteisiin. Ei mikään estä ostamasta yksityiseltä firmalta ikiomaksi kuulolaitteita, jotka ovat parempia kuin julkisen puolen laitteet.

Itselläni on sekä lasit että kuulolaite. Lasit olen maksanut itse, kuulolaitteen sain sairaalasta. Lasit nyt kuitenkin ovat aika lailla halvemmat kuin kuulolaite, lasit saa

Koska nämä jankkaajat laittavat sen kaupan (sic) nimen, josta saa vahvat silmälasit parilla sadalla?

Vierailija
125/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasien käyttäjiä on Suomessa miljoonia, jonkun tutkimuksen mukaan 71% suomalaisista käyttää silmälaseja tai piilolinsseja ainakin joskus. Kuulolaitetta taas käyttää 100 000 - 150 000 henkilöä. Ei valtio voi kustantaa silmälaseja samalla tavalla kuin kuulolaitteita. Kustannuskysymys.

Vierailija
126/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sekä lasit että kuulolaite. Lasit olen maksanut itse, kuulolaitteen sain sairaalasta. Lasit nyt kuitenkin o

Specsaversista saa lasit 29 eurolla, vaikka miinuksia olisi paljon. 

Vierailija
127/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat silmälaseja köyttävät ihmiset näkevät ilman lasejakin sen verran, että normaalielämässä pärjää kohtuullisesti. (Mind you, ihmisen ei tarvitse esim ajaa autolla, se on ylellisyyttä.) Ne, jotka eivät todellakaan näe juuri mitään, saavat kyllä apuvälineensä ilmaiseksi (mutta yleensä eivät halua, koska ne yhteiskunan maksamat rillit ei ole kovin stylejä). Sen sijaan kuulolaitteen saa käytännössä vasta siinä vaiheessa kun ilman ei normaalielämässä pärjää.

Heh. En pärjäisi ilman laseja, vaikka olisin liikkeellä jalan. En uskaltaisi ylittää yhtäkään autotietä, kun pelkäisin etten näe autoa jos tämä ei ole maastoon verrattuna räikeän värinen.

Bussipysäkillä joutuisin pysäyttämään jokaisen bussin, en näe bussin numeroa ilman laseja.

Ja ihan itse maksan silmälasit, sekä reseptiä varten silmälääkärikäynnit (operoitu silmä, niin optikko ei voi niitä määrätä tai vahvuuksia päivittää). Viimeksi nämä oli juuri yht. liki 500e.

Voi kun olisikin käänteisiä laseja, jolla voisi kokeilla minkälaista elämä on, jos tarvitsee lasit vahvuudella esim. -5.

Vierailija
128/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheen vierestä menee, mutta mietin että miten onnistuu jos tulevaisuudessa haluan näönkorjausleikkaukseen, mutta käytän pelkästään piilolinssejä enkä edes omista silmälaseja. Näönkorjausleikkasta varten kun pitäisi olla viikko ennen leikkausta ilman piilareita! :o Tarjoaako silmäasemat jotain puoli-ilmaisia silmälaseja vahvuuksilla?

Ja tätäkin hyvää kysymystä pitää alapeukuttaa, vaikka on monille ihmisille ihan oikea huolenaihe! Joku piilolinssien käyttäjä haluaa mennä näönkorjausleikkaukseen. No, ongelma tulee siinä kohtaa kun pitäisi olla viikko ennen leikkausta ilman niitä piilareita. Ja tässä sitten herää käytännön ongelma että miten normaali arki hoituu likinäköisenä sen yhden viikon? Saako saikkua? Pitääkö ottaa palkatonta? Tarjoaako silmäasema jotain "varasilmälaseja" tuoksi ajaksi?

Tämä kysymys on niin hyvä, että ei ole mitään syytä alapeukuttaa sitä! Sen sijaan olisi superkivaa jos tuohon saisi ihan oikean vastauksen!

Vierailija
129/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat silmälaseja köyttävät ihmiset näkevät ilman lasejakin sen verran, että normaalielämässä pärjää kohtuullisesti. (Mind you, ihmisen ei tarvitse esim ajaa autolla, se on ylellisyyttä.) Ne, jotka eivät todellakaan näe juuri mitään, saavat kyllä apuvälineensä ilmaiseksi (mutta yleensä eivät halua, koska ne yhteiskunan maksamat rillit ei ole kovin stylejä). Sen sijaan kuulolaitteen saa käytännössä vasta siinä vaiheessa kun ilman ei normaalielämässä pärjää.

Hahahah! Mistä revit tällaisen fantasian? Likinäköä -8 ja päälle ikänäkö. En näe ilman laseja edes nenänpäähän eikä mikään taho ole koskaan kompensoinut lasejani. 

Vierailija
130/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheen vierestä menee, mutta mietin että miten onnistuu jos tulevaisuudessa haluan näönkorjausleikkaukseen, mutta käytän pelkästään piilolinssejä enkä edes omista silmälaseja. Näönkorjausleikkasta varten kun pitäisi olla viikko ennen leikkausta ilman piilareita! :o Tarjoaako silmäasemat jotain puoli-ilmaisia silmälaseja vahvuuksilla?

Ja tätäkin hyvää kysymystä pitää alapeukuttaa, vaikka on monille ihmisille ihan oikea huolenaihe! Joku piilolinssien käyttäjä haluaa mennä näönkorjausleikkaukseen. No, ongelma tulee siinä kohtaa kun pitäisi olla viikko ennen leikkausta ilman niitä piilareita. Ja tässä sitten herää käytännön ongelma että miten normaali arki hoituu likinäköisenä sen yhden viikon? Saako saikkua? Pitääkö ottaa palkatonta? Tarjoaako silmäasema jotain "varasilmälaseja" tuoksi ajaksi?

Tämä kysymys on niin hyvä, että ei ole

Joskushan on ollut kampanjoita kehyksien ostajalle linssit 0e (en tiedä onko enää), siis ne ihan täysin ohentamattomat jne. Ja siihen sitten jotkut muutaman kympin alekehykset, viikon jos vain tarvitsee niin tuskin haittaa vaikkei olisi täysin mieleisimmän näköiset 

Vierailija
131/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahah! Mistä revit tällaisen fantasian? Likinäköä -8 ja päälle ikänäkö. En näe ilman laseja edes nenänpäähän eikä mikään taho ole koskaan kompensoinut lasejani. 

Itse tarvitsin juuri aamuvarhain silmälaseja nähdäkseni edes, että sataako ulkona 😅 en ihan oikeasti edes tuollaista näe ilman laseja.

Vierailija
132/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanmallinen kuulolaite sopii melkein kaikille. Silmälasit taas pitää olla jokaiselle yksilölliset.

No ei näin ole, kuulolaiteitta on useita eri malleja. Samoin voisi ajatella, että silmälaseja on vain yksi malli, kaksi sangaa ja lasit.

Yhteiskunta maksaa kuulolaitteen muttei kaikille, aika kovat kriteerit on ja jonotusaika on puolesta vuodesta kahteen vuoteen, että yleensä pääsee tutkimuksiin. Kuulolaite maksaa 1000- 3000 euroa eli huomattavammasti enemmän kuin silmälasit.

Kävin hakemassa uudet rillit pari viikkoa sitten. Hinta 1700 €. 

Vierailija
133/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulolaitteen saa, että voi kuulla persujen huudon "mene töihin". Silmälaseja ei saa, ettei näe totuutta.

Vierailija
134/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sekä lasit että kuulolaite. Lasit olen maksanut itse, k

Specsaversista saa lasit 29 eurolla, vaikka miinuksia olisi paljon. 

Ja tuleeko niihin myös ohennukset tuohon samaan hintaan? Mitä enemmän miinusta, niin ilman hiontaa linssin paksuus alkaa olla melkoista.

Vierailija
135/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan pärjäisi elämässä yhtään ilman silmälaseja. En näe ilman silmälaseja hyvin edes metrin päähän, jos seison ja katson lattialle, en näe pieniä asioita siinä. Kyllä voisi sanoa, että olen näkövammainen, en voisi edes pyörällä ajaa ilman laseja, bussillakin olisi vähän vaikea kulkea, kun ei näe bussin numeroa saati missä on menossa.

Ei minun laseja silti o

Sulla ei ole silmäsairautta, jonka hoitoon kuuluvat silmälasit. Esimerkiksi itselläni on silmäsairaus,  johon saan pilarit, itse joudun ostamaan puhdistusaineet yms.  Kuulokojeet sain n. vuosi sitten,  ne eivät  ole omat, eivätkä omaksi tule. Jos laite vaurioituu, joudun korvaaman sen. Myös niissä on tarvikkeita, joita joutuu ostamaan itse.

Vierailija
136/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kysymys on niin hyvä, että ei ole

Halvat lasit voi hankkia vaikka netistä tai jostain Specsaversilta. Eiköhän niillä viikon pärjää, vaikka jatkuvaan käyttöön ei sopisikaan. Jos lasit on niin huonot että niistä tulee päänsärkyä tms., kotona voi ottaa lasit pois ja kuunnella vaikka äänikirjoja. 

Töistä ei tietenkään saa saikkua, ellei leikkaus ole välttämätön. 

Vierailija
137/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä saa mitään tukea silmälaseihin, vaikka ilman niitä näen juuri ja juuri 10cm eteeni. Mulla on muitakin silmävammoja, joiden vuoksi tarvitsen törkeän kalliit erikoislinssit, en saa niihinkään mitään tukea. Käytän samoja silmälaseja 5-6 vuotta, koska ei vain ole rahaa uusia useammin. Otan aina halvimmat kehykset, kun ne pelkät linssit maksaa niin paljon. Mulle siis kelpaisi oikein hyvin Kelan maksamat rumat lasit, ihan yhtä rumia nämä itse maksetut on. Silmälaseihin vaan ei saa tukia, ei ole kyse mistään turhamaisuudesta.

Ja ei, piilolinssejä en voi käyttää. Leikkauksen hyödyt olisivat mitättömät ja riskit valtavat. Vaihtoehtoja ei oikein ole. 

Ei se leikkauskaan halpa ole ja ei sitäkään kenellekään kustanneta 

Kumpi tulee sun mielestä halvemmaksi se 3000e leikkaus vai 1000e silmälasit 5 vuoden välein koko elämän ajan? 

Vierailija
138/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa oikeasti joku näyttämään mistä ne mulle käyttökelpoiset lasit saa 29e tai alle 200e tai edes alle 500e 🤣🤣🤣

Vierailija
139/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä saa mitään tukea silmälaseihin, vaikka ilman niitä näen juuri ja juuri 10cm eteeni. Mulla on muitakin silmävammoja, joiden vuoksi tarvitsen törkeän kalliit erikoislinssit, en saa niihinkään mitään tukea. Käytän samoja silmälaseja 5-6 vuotta, koska ei vain ole rahaa uusia useammin. Otan aina halvimmat kehykset, kun ne pelkät linssit maksaa niin paljon. Mulle siis kelpaisi oikein hyvin Kelan maksamat rumat lasit, ihan yhtä rumia nämä itse maksetut on. Silmälaseihin vaan ei saa tukia, ei ole kyse mistään turhamaisuudesta.

Ja ei, piilolinssejä en voi käyttää. Leikkauksen hyödyt olisivat mitättömät ja riskit valtavat. Vaihtoehtoja ei oikein ole. 

Ei se leikkauskaan halpa ole ja ei sitäkään kenellekään kustanneta 

Yksi parhaista sijoituksista kuitenkin. Pelkästään silmälasien hankintakustannuksissa olen säästänyt leikkauksen hinnan jo moneen kertaan - mutta tärkeitä on se vapauden tunne, kun näkee ilman laseja ihan missä vaan.

Vierailija
140/151 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään käytä silmälaseja, koska väität tuollaista potaskaa, että ilman laseja pärjää normaalielämässä. Enn pysty esim. tekemään työtäni ilman laseja. Näen, mutta en saa selvää. Mutta kaipa se työntekeminen on mielestäni ylellisyyttä, että ei tarvii tehdä, jos ei näe!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä