Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia kansalainen saa maksutta kuulolaitteen, mutta ei silmälaseja?

Vierailija
15.08.2019 |

Niin, eikö näkökyky olekkaan yhtä tärkeä kuin kuulo?

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman kuulolaitteita en pysty elämään tai kuulisi

Vierailija
102/151 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluisi saada sitä kuulolaitettakaan. Jokaisen kuuluu hankki omat romunsa ja lääkkeensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä saa mitään tukea silmälaseihin, vaikka ilman niitä näen juuri ja juuri 10cm eteeni. Mulla on muitakin silmävammoja, joiden vuoksi tarvitsen törkeän kalliit erikoislinssit, en saa niihinkään mitään tukea. Käytän samoja silmälaseja 5-6 vuotta, koska ei vain ole rahaa uusia useammin. Otan aina halvimmat kehykset, kun ne pelkät linssit maksaa niin paljon. Mulle siis kelpaisi oikein hyvin Kelan maksamat rumat lasit, ihan yhtä rumia nämä itse maksetut on. Silmälaseihin vaan ei saa tukia, ei ole kyse mistään turhamaisuudesta.

Ja ei, piilolinssejä en voi käyttää. Leikkauksen hyödyt olisivat mitättömät ja riskit valtavat. Vaihtoehtoja ei oikein ole. 

Vierailija
104/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen vierestä menee, mutta mietin että miten onnistuu jos tulevaisuudessa haluan näönkorjausleikkaukseen, mutta käytän pelkästään piilolinssejä enkä edes omista silmälaseja. Näönkorjausleikkasta varten kun pitäisi olla viikko ennen leikkausta ilman piilareita! :o Tarjoaako silmäasemat jotain puoli-ilmaisia silmälaseja vahvuuksilla?

Vierailija
105/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt tota, mutta kiitos tiedosta. Lähtökohtaisesti ajattelen, että jos joku saa jotain, ei se ole itseltäni pois. Plus, paljon mieluummin pidän kuulevat ja terveet korvat ja silmät kuin että kadehtisin sitä että joku saa ilmaisen kuulokojeen tms. N33

Vierailija
106/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarjoa. Kyllähän sulla pitäisi olla myös silmälasit, ei piilareita voi käyttää 24/7.

Vierailija
107/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat silmälaseja köyttävät ihmiset näkevät ilman lasejakin sen verran, että normaalielämässä pärjää kohtuullisesti. (Mind you, ihmisen ei tarvitse esim ajaa autolla, se on ylellisyyttä.) Ne, jotka eivät todellakaan näe juuri mitään, saavat kyllä apuvälineensä ilmaiseksi (mutta yleensä eivät halua, koska ne yhteiskunan maksamat rillit ei ole kovin stylejä). Sen sijaan kuulolaitteen saa käytännössä vasta siinä vaiheessa kun ilman ei normaalielämässä pärjää.

Likinäköisyys eli että ei näe kunnolla kauemmaksi on erittäin yleistä ja edellyttää tavallisesti silmälasien jatkuvaa käyttöä. Jos ei tunnistaisi tuttuja ihmisiä kohtuullisen etäisyyden päästä ilman silmälaseja, sinua pidettäisiin erittäin töykeänä ja omituisena ihmisenä. Likinäköisyyden huomaa ensimmäisenä vaikkapa siinä vaiheessa kun televisiota katsellessa joutuu siristämään silmiään eikä esimerkiksi näe kunnolla kuvaruuden tekstejä. Tai jos koululainen ei näe kunnolla luokkahuoneen edessä olevalle taululle.

Onneksi nykyisin linssit voidaan hioa hyvin ohuiksi, kestäviksi ja kevyiksi, niin että niitä on helppoa käyttää. Vanhat "pullonpohjamallit" olivat sitä vastoin varsin raskaita ja niistä pystyi suunnilleen arvioimaan linssien paksuuden perusteella miten hyvä tai huono näkökyky jollakin on. Jotkut kyllä saattavat käyttää urheillessa ns. kakkosrillejä tai piilolinsseja.

Vierailija
108/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat silmälaseja köyttävät ihmiset näkevät ilman lasejakin sen verran, että normaalielämässä pärjää kohtuullisesti. (Mind you, ihmisen ei tarvitse esim ajaa autolla, se on ylellisyyttä.) Ne, jotka eivät todellakaan näe juuri mitään, saavat kyllä apuvälineensä ilmaiseksi (mutta yleensä eivät halua, koska ne yhteiskunan maksamat rillit ei ole kovin stylejä). Sen sijaan kuulolaitteen saa käytännössä vasta siinä vaiheessa kun ilman ei normaalielämässä pärjää.

Soopaa suollat.

Vierailija
109/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanmallinen kuulolaite sopii melkein kaikille. Silmälasit taas pitää olla jokaiselle yksilölliset.

Ja paskat, mulla on eriasteinen kuulonallenema korvissa. Ja mitä tulee malliin et siitäkään tiedä mitään. Eri kuulovammoihin on erilaiset ratkaisut. Älä puhu asiasta mistä et ilmeisesti tiedä yhtään mitään.

Vierailija
110/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulolaitteita tarvitsee vähemmän kuin silmälaseja. Kustannuskysymys. 

Tarkoittanet että kuulolaitteita tarvitsevia ihmisiä on vähemmän kuin silmälaseja tarvitsevia ihmisiä, joten jälkimmäisten kustantaminen kaikille tulisi huomattavasti kalliimmaksi. Aikoinaan armeijassa varusmiehet saivat ilmaiseksi "firman" puolesta jonkinlaiset perusrillit, joiden piti olla kohtuuhintaisia. 

Tosin kun monet kulkevat nykyisin koko ajan jonkinlaiset kuullokkeet korvilla ja korvissa, niin tulevaisuudessa huonokuoloisuus saattaa lisääntyä vähän äänen voimakkuuden tasosta riippuen.

Vierailija
111/151 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit saa kaupasta parilla sataa euroa, kuulolaitteet tutkimuksineen maksaa helposti 2-3 tonnia.

Ja mitä tulee laitteisiin niin ne tosiaan on "vuokravehkeet" mutta käytännössä kun tulee tarve uusimisille ei niillä vanhoilla rikkinäisillä kojeilla tee mitään joten käytännössä ne ovat arvottomia yhteiskunnalle. Käyttäjä saa siis käytännössä pitää ne.

Vierailija
112/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulolaite ei ole oma. Sitä ei moni muista. Myös kuoleman jälkeen omaisten tai hoitohenkilökunnan pitäisi palauttaa laite sinne mistä on saatu

Kyllä minä sen muistan, ettei kokeilussani oleva jo toinen erimallinen kuulolaitteeni ole ikioma vaan lainassa sairaanhoitopiiriltä/kuulopolilta/-asemalta keskussairaalasta.

Mutta kun nyt tarvitsisin kaksitehosilmälasit, joihin minulla ei ole varaa, sillä olen työtön, ja en saa kelalta niihin edes osaksi korvausta, koska kela olettaa, että ei-työtön aviopuolisoni hankkisi ne lasit minulle.

Pitääkö tässä sitten erota, jotta saisin silmälasini kelan piikkiin, kuten sinkku työttömät saavat?

"koska kela olettaa, että ei-työtön aviopuolisoni hankkisi ne lasit minulle " - koska Kela noudattaa lakia. 

"Avioliittolain 4 luvun 46 :n mukaan kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen. Osallistuminen elatukseen koskee kumpaakin puolisoa."

Vierailija
113/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai kaupan kassa, joka ei näe mitä kassakoneen näytöllä lukee. Kirjanpitäjä, joka ei näe tietokoneen näytöllä olevia lukuja.

Tuo ongelma korjaantuu 3 euron lukulaseilla

Vierailija
114/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaupat vois lopettaa, olis vaan valtion varastoja, joista jaetaan kaikille samanlaiset sukat, kengät, lasit yms. Eihän ihminen VOI mennä töihin, jos sillä ei ole kenkiä ja Kela vaatii, että kengät on ostettava itse. 

Vierailija
115/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit sai verotukseen 1970-luvulla, mutta vähennysoikeus poistettiin, koska laseja / näköongelmia on kaikilla jossain vaiheessa. Kaikki hyötyvät, kun silmalaseja ei saa vähentää verotuksessa.

Silmälaseja saa nykyisin onneksi edullisesti. Ei ole mikään pakko ostaa merkkiliikkeestä merkkilaseja hintaa 500 euroa, koska vastaavat lasit ilman merkkiä linsseineen voi saada 100 eurolla muualta.

Kuulolaitteissa vain tietyt merkit ja laitteet saa ilmaiseksi. Jos haluaa paremman / uudemman mallin, niin sen joutuu maksamaan ja ostamaan itse.

Höpsistä. Jokainen, jolla on oikeasti huono näkö tietää että ne linssit maksavat aivan tajuttomasti. Omat linssini ohennuksineen ja hajataittoineen maksavat jo itsessään liki 300 €, tähän päälle kehykset, joita ei tietysti osteta kuin aina alesta. 

Odotan erittäin "innolla" ku

Ennen taittovirheleikkausta minulla sen verran likinäköä ja hajataittoa, että linssit olivat aina varastokokojen ulkopuolella. Vaikka leikkauksesta on aikaa vissiin yli 10 vuotta, niin en muistaakseni saanut silloinkaan linssejä alle 300 € vaan silmälasien kokonaishinta oli lähempänä 1000 € kuin 500 €. Niillä vahvuuksilla ohennetut (korkeataittoiset) linssit olivat aivan vältätmättömät ja kun laseja halusi pitää enemmän kuin vuoden, niin kovapinnoitukset yms. olivat myös tarpeen.

Kaiken lisäksi lasit eivät edes korjanneet taittovirhettä kunnolla, koska silmän taittoprofiili ei ole mitenkään yksinkertainen vaan korjaus oli vähän sinnepäin kompromissi.

Nyt vuosia myöhemmin mennään lukulaseilla ja niistäkin maksaa ihan mukavaasti, jos niitä tarvitsee työntekoon.

Vierailija
116/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman kuulolaitteita en pysty elämään tai kuulisi

Ilman silmälaseja en pystyisi ajamaan autoa, tekemään työtäni tai edes katselemaan telkkaria 

Mukulana joskus seisoin bussipysäkilla ja arvailin bussien numeroita kun en olisi halunnut käyttää laseja ollenkaan 

Vierailija
117/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä saa mitään tukea silmälaseihin, vaikka ilman niitä näen juuri ja juuri 10cm eteeni. Mulla on muitakin silmävammoja, joiden vuoksi tarvitsen törkeän kalliit erikoislinssit, en saa niihinkään mitään tukea. Käytän samoja silmälaseja 5-6 vuotta, koska ei vain ole rahaa uusia useammin. Otan aina halvimmat kehykset, kun ne pelkät linssit maksaa niin paljon. Mulle siis kelpaisi oikein hyvin Kelan maksamat rumat lasit, ihan yhtä rumia nämä itse maksetut on. Silmälaseihin vaan ei saa tukia, ei ole kyse mistään turhamaisuudesta.

Ja ei, piilolinssejä en voi käyttää. Leikkauksen hyödyt olisivat mitättömät ja riskit valtavat. Vaihtoehtoja ei oikein ole. 

Ei se leikkauskaan halpa ole ja ei sitäkään kenellekään kustanneta 

Vierailija
118/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanmallinen kuulolaite sopii melkein kaikille. Silmälasit taas pitää olla jokaiselle yksilölliset.

Ja paskat, mulla on eriasteinen kuulonallenema korvissa. Ja mitä tulee malliin et siitäkään tiedä mitään. Eri kuulovammoihin on erilaiset ratkaisut. Älä puhu asiasta mistä et ilmeisesti tiedä yhtään mitään.

Ethän sinäkään mitään yhteiskunnan kustantamia kojeita tarvitsisi kun kerran kuulet jotain. 

Näinhän meille likinäköisillekin aina sanotaan. En saa ajaa autoa ilman silmälaseja, mutta sinä saat ilman kuulokojetta. Hiukan on eriarvoista 

Vierailija
119/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasit saa kaupasta parilla sataa euroa, kuulolaitteet tutkimuksineen maksaa helposti 2-3 tonnia.

Ja mitä tulee laitteisiin niin ne tosiaan on "vuokravehkeet" mutta käytännössä kun tulee tarve uusimisille ei niillä vanhoilla rikkinäisillä kojeilla tee mitään joten käytännössä ne ovat arvottomia yhteiskunnalle. Käyttäjä saa siis käytännössä pitää ne.

No mistä kaupasta saa vaikkapa -10 lasit hintaan 200 euroa? 

Vierailija
120/151 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka saa kuulolaitteen ilmaiseksi? En minä ainakaan alle nelikymppinen kuulovammainen. Kuulokojeet on kalliita helposti yli 1000 euroa. Kuulokojeen perus huolto: patterin vaihto kahden viikon välein ja väliletkun vaihto myös säännöllisesti ei nekään mitään ilmaista ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan