Olin sairaalassa ja hoitaja mittasi
...minulta verenpainetta. Yhtäkkiä hoitaja tiuskaisi, etten saa katsoa mittaria mittauksen aikana. Säikähdin hänen vihaisuuttaan, ja pyytelin anteeksi. En edes tarkoituksella kohdistanut katsetta juuri mittariin, vaan ajatuksissani katsoin vaan johonkin.
Minulla on sh-koulutus, enkä silti tiedä syytä, miksi verenpainemittaria ei saa katsoa mittauksen aikana.
Kommentit (14)
Potilaan ei tuollaisia tarvitse anteeksi pyydellä.
Olisit kysynyt, miksi ei saa katsoa, ja kertonut seuraavaksi, että olet kollega.
Ehkä hoitaja ajatteli, että isojen lukemien näkeminen lisää jännitystä ja nostaa siksi mittaustulosta.
Katsominen nostaa verenpainetta.
Mittasin joskus naapurilta painetta. Oli ensin tosi korkealla ja kun mittasin uudestaan, peitin mittarin liinalla -> arvot laski heti. Kolmannella mittauksella annoin taas laitteen olla näkyvillä ja arvot oli pilvissä.
Liittyisko siihen että mittaria katsoessasi alitajuisesti voi alkaa jännittää tulosta. Eli alat jännittää tuleeko hyvä tulos vai huono. Siksipä hän varmaan tiuskaisi.
Hah. Mitenhän matalat mulla olisi, mikäli en mittaria katsoisi. katsellassa yläpaine pyörii 100-110 alapainen 55-65 :'D
Pitää varmaan kokeilla xD
Mittauksen aikana ei saisi myöskään puhua. Olin joskus sydänosastolla kaksi viikkoa erittäin korkeiden verenpaineiden vuoksi, ja siellä oli yksi hoitaja joka mitatessaan kälätti koko ajan ärsyttävää small talkia. Sitten hän päivitteli, kun oli kauhean korkeita lukemia. En viitsinyt sanoa, että voisi olla alhaisempia, jos olisit hiljaa.
Kuinka kauan sitten opiskellut sh olet? Meille kyllä on opetettu koulussa, että katsominen, monen muun asian lisäksi, vaikuttaa arvojen luotettavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Liittyisko siihen että mittaria katsoessasi alitajuisesti voi alkaa jännittää tulosta. Eli alat jännittää tuleeko hyvä tulos vai huono. Siksipä hän varmaan tiuskaisi.
Tiuskaisu aivan varmasti nosti lukemia.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mitenhän matalat mulla olisi, mikäli en mittaria katsoisi. katsellassa yläpaine pyörii 100-110 alapainen 55-65 :'D
Pitää varmaan kokeilla xD
Kokeiltu.
Näyttää pikemminkin laskevan paineita katselu, kun tietää vähän miten kauan se ikävä puristus vielä jatkuu.
:'D Enemmän stressaa se ikävän tunteen poismenon oottelu.
Juuri tuo jo mainittu syy. Yleisesti ajatellaan, että rr-mittausta katsoessa mitattava odottaa/jännittää tulosta jolloin rr-arvo voi olla hieman tavallista korkeampi. Tiedä häntä paljonko korkeampi se sitten on, katsoi tai ei katso. Tiuskaisu toki turhaa.
Erikoista toki, että sinä sairaanhoitajana moisesta et ole tietoinen.
T. myös sh
Itse olisin tiuskaissut takaisin, että en mä sun persettä tai rintoja sentään katsellut.
Minä en usko, että mittarin katsominen vaikuttaa _olennaisesti_ verenpaineeseen, kuten täällä kerrotaan. Laittakaa lähde (lääketieteellisesti pätevä) tuolle tiedolle.
Mittarin katsominen on tabu.