Ilmiöoppiminen ja uusi opetussuunnitelma ovat Saa.tanasta
Kukaan oppilas ei tule oppimaan huoneessa, missä pulpettien sijasta on sohvia ja palleja ja luokassa on kaikenlaisia virikkeitä. Siitä seuraa levottomuutta ja meteliä. Ja jos opettaja ei enää opeta luokan edessä yhteistä asiaa, miten asioita enää opitaan? Opettajan opetus nyt vain on keskeinen asia opetuksessa, kaikkea ei ole parempi oppia joidenkin ryhmätöiden tai digilaitteiden avulla. Olen varma siitä, että ilmiöoppiminen on saat.anan tuote, ja Suomen Pisa-tulokset lähtevät hurjaan alamäkeen piakkoin. Ai niin, nehän ovatkin jo lähteneet.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin harrastan ilmiöoppimista kotona.!pesköön hampaat jos ite hoksaa.
Pukekoon jos huvittaa
Opetelkoot potalle jos tahtoo
Loistava idea!
Tätä voi todella soveltaa lastenkasvatukseen myös kotona.
Miksi kotien pitäisi tehdä enemmän kuin koulun opettamisen suhteen.
Ilmiöoppikoot lapset itse mallista kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on oma pulpetti, ankkuroi edes johonkin. Mutta mites nyt?
Kenen idea oli tuhota koululaitos?
Vai oliko lähtökohta että ADHD lapsetkin oppisi? Ja kaikkien pitää mennä muutaman erityislapsen ehdolla?Laiskojen ja typerien ehdoilla on menty 30 vuotta. Tämä oppimistyyli suosii älykkäitä ja kypsiä. Ihan hyvä vaihteeksi näin!
Äänestit jotain vihreää, jolla oli kiva tukka ja kiva tunika? Hipsterilook?
Vierailija kirjoitti:
Lahjakkaat pärjää aina. Sitten on se, että tällä mallilla tiputetaan ne jotka oppii opettajan johdolla. Kuuntelemalla. Katsomalla.
Ja ne joilla on keskittymiskykypuutteita.
Niinkuin on ollut aina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pulpetti kuule vaikuta oppimiseen kuin korkeintaan heikentävästi. Ihmisen aivot tutkitusti toimivat paremmin silloin kun ihminen liikkuu.
Tutkitusti myös keskittyminen esim. matematiikkaan on erittäin vaikeaa, jos pitää liikkua samalla. Pelkästään lukujen luetteleminen vaikeutuu huomattavasti kävellessä verrattuna paikallaan seisomiseen tai istumiseen.
Laita tälläinen tutkimus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukekoon jos huvittaa
Opetelkoot potalle jos tahtooAivan. Jos on riittävän välkky lapsi, se oppii vaikka itse vaihtamaan vaippansa. Vanhemmat lapset sitten ihan itse keksivät tuon hammaspesun, pukemisen ja potalle oppimisen. Sehän on vaan älystä ja uteliaisuudesta kiinni oppiiko ja mitä. Tyhmemmät paskokoon lattialle.
Mihin opettajia, tai vanhempiakaan enää tarvitaan, kun lapset kasvattavat itse itsensä?
Lapsen koulussa on edelleen pulpetit ja tuolit, opettajat opettavat ja kirjat ovat kirjoja ei digikirjoja. Lapsi oppii edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Pukekoon jos huvittaa
Opetelkoot potalle jos tahtoo
Mitä täsdä on ilmiöoppimista? Mikä on ilmiö, johon ohjaat, miten ohjaat?
Jos tahtoo, ei liity muuhun kuin ennakkoluuloosi.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuille tuo sopii, mutta ei tyhmille tai erityistapauksille. Tyhmät voisi jättää kouluttamatta ja elättämättä.
Eipä tahdo sopis keskinkertaisillekaan, joita on suurin osa.
He pärjäisivät opettajien tuella, mutta opettajien huomion vievät häntäpään oppilaat.
Petinteiset oppitunnit kunniaan!
Mihin me mitään koulua tarvitaan. Kaikki ilmiöoppikoon kotonaan! Pidetään kahdesti vuodessa kinkerit, joissa kuulustellaan onkos mitään opittu.
Olin tuollaisella luokalla jo parikymmentä vuotta sitten. Ihan hyvin se meidän luokalta sujui ja tehtiin kuulemma jo ala-asteella samanlaisia esseitä jne. kun jotkut lukiossa. Sitä en tiedä että ollaanko tässä nyt sen paremmin menestytty kuin muut, mutta ihan hyvät eväät elämään se antoi. Meidän luokalla tosin ei ollut häiriköitä, ongelmatapauksia eikä muunmaalaisia
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin luokassa on kova meteli, vaikka istutaan pulpetissa ja opettaja opettaa luokan edessä.
Peruskoulu on oppilaiden käytöksen takia kaaoksessa, mikään muutos ei ainakaan voi enää pahentaa tilannetta.
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Oman kpkemukseni mukaan nykyään olaan paljon kauniimmin koulussa kuin enen. Vaikkapa omana aikanani -75-84
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulokset lähtevät hurjaan alamäkeen piakkoin
Varmaan piti "uudistaa" harhautuksena että voidaan selittää pisa tulosten huononeminen jotenkin muuten kuin mámujen takia.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuille tuo sopii, mutta ei tyhmille tai erityistapauksille. Tyhmät voisi jättää kouluttamatta ja elättämättä.
Eipä tahdo sopis keskinkertaisillekaan, joita on suurin osa.
He pärjäisivät opettajien tuella, mutta opettajien huomion vievät häntäpään oppilaat.Petinteiset oppitunnit kunniaan!
Mitä ihmettä? Sinulle ne perinteiset oppitunnit sopii heikoiten. Tämä uusi malli parhaiten. Ehkä et vaan ymmärrä mistä on kyse kuten suurin osa vastaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulokset lähtevät hurjaan alamäkeen piakkoin
Varmaan piti "uudistaa" harhautuksena että voidaan selittää pisa tulosten huononeminen jotenkin muuten kuin mámujen takia.
Fomiohattu auttaa
Täällä tukea ja opetusta saavat vain heikoimmat. Esimerkiksi matikassa oli 9lk jaettu kolmeen ryhmään ja omani joutui "lahjakkaiden" ryhmään. Kiva ajatus, mutta kuulemma heille ei opeteta yhtään mitään. Tämä alkoi jo keväällä ja pelkään, että numero laskee. Katsotaan.
Kaikki lapset eivät ole itseohjautuvia, tekee tosi paljon hallaa oppimiselle jos pitää pyristellä jatkuvasti.
Ilmiöoppimisen ongelma on se että ei myönnetä että lapsetkin oppivat eri tavoilla. Osa tarttee kunnon opetusta. Osa oppii itse.
AP:n kuvailema tilanne ei ole ilmiöoppimista. Itseohjautuvuus ei myöskään ole sama asia kuin ilmiöoppiminen. Taitaa mennä kouluissakin puurot ja vellit sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
varmaan voisi luopua luokkahuoneistakin. Koulu ois enemmän kokeilu ja kokemusseikkailu. Joiakin päinä sitten matkustetaan jonnekkin muualle oppimaan. Vaikka vaeltamaan nepaliin pariksi kuukaudeksi.
Tällainen koulu on jo Mikkelissä. Varsinaisia luokkahuoneita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiöoppimisen ongelma on se että ei myönnetä että lapsetkin oppivat eri tavoilla. Osa tarttee kunnon opetusta. Osa oppii itse.
Ja itse niin etten opi mitään muutenkuin itsekseni kokeilemalla ilman mitään tarkkailua. En siedä ihmisiä enkä valvottuja olosuhteita. Molemmat haitallisia.
Ja joo koko 84-97 meni ihan hukkaan.
Tutkitusti myös keskittyminen esim. matematiikkaan on erittäin vaikeaa, jos pitää liikkua samalla. Pelkästään lukujen luetteleminen vaikeutuu huomattavasti kävellessä verrattuna paikallaan seisomiseen tai istumiseen.