Ilmiöoppiminen ja uusi opetussuunnitelma ovat Saa.tanasta
Kukaan oppilas ei tule oppimaan huoneessa, missä pulpettien sijasta on sohvia ja palleja ja luokassa on kaikenlaisia virikkeitä. Siitä seuraa levottomuutta ja meteliä. Ja jos opettaja ei enää opeta luokan edessä yhteistä asiaa, miten asioita enää opitaan? Opettajan opetus nyt vain on keskeinen asia opetuksessa, kaikkea ei ole parempi oppia joidenkin ryhmätöiden tai digilaitteiden avulla. Olen varma siitä, että ilmiöoppiminen on saat.anan tuote, ja Suomen Pisa-tulokset lähtevät hurjaan alamäkeen piakkoin. Ai niin, nehän ovatkin jo lähteneet.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pulpetti kuule vaikuta oppimiseen kuin korkeintaan heikentävästi. Ihmisen aivot tutkitusti toimivat paremmin silloin kun ihminen liikkuu.
No ei ne pulpetit olekaan se pääasia, vaan se, että opettajat eivät enää opeta. Opettajat jättävät oppilaat tekemään omiaan eivätkä opeta enää asioita yhteisesti luokalle.
Eikä ohjaa eikä pidä kuria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on oma pulpetti, ankkuroi edes johonkin. Mutta mites nyt?
Kenen idea oli tuhota koululaitos?
Vai oliko lähtökohta että ADHD lapsetkin oppisi? Ja kaikkien pitää mennä muutaman erityislapsen ehdolla?Laiskojen ja typerien ehdoilla on menty 30 vuotta. Tämä oppimistyyli suosii älykkäitä ja kypsiä. Ihan hyvä vaihteeksi näin!
Just. Et taida tietää, miten paljon 30 vuodessakin on asiat ajoittain muuttuneet :) välillä tavallisten eduksi, välillä heikompien eduksi ovat nämä muutokset olleet aina.
varmaan voisi luopua luokkahuoneistakin. Koulu ois enemmän kokeilu ja kokemusseikkailu. Joiakin päinä sitten matkustetaan jonnekkin muualle oppimaan. Vaikka vaeltamaan nepaliin pariksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulpetissa pönöttäminen ei valmista työelämään.
Miksi ne pitäisi opettaa alistumaan porvarin orjiksi suurpääoman palvelukseen?
Ehkä ne opetetaan innovatiivisiksi uutta luoviksi ajattelijoiksi eikä 1960-luvun kommunismiin jämähtäneiksi työtä vieroksuviksi sossupummeiksi.
Aivoissa ja niiden käyttötaidossa raha ja valta piilee, rakas pölynkerääjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oliko lähtökohta että ADHD lapsetkin oppisi? Ja kaikkien pitää mennä muutaman erityislapsen ehdolla?Laiskojen ja typerien ehdoilla on menty 30 vuotta. Tämä oppimistyyli suosii älykkäitä ja kypsiä. Ihan hyvä vaihteeksi näin!
Älyllä ja metelinsiedolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Saako mennä oppimaan yksin jos oppii niin parhaiten?
Käsittääkseni uudessa peruskoulussa on mahdollisuus myös mennä tekemään tehtäviä käytävälle tms. hiljaiseen paikkaan.
Mäkin harrastan ilmiöoppimista kotona.!pesköön hampaat jos ite hoksaa.
Pukekoon jos huvittaa
Opetelkoot potalle jos tahtoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyllä ja metelinsiedolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Saako mennä oppimaan yksin jos oppii niin parhaiten?
Käsittääkseni uudessa peruskoulussa on mahdollisuus myös mennä tekemään tehtäviä käytävälle tms. hiljaiseen paikkaan.
Oikeasti sitä hiljaista paikkaa ei ole. P
Minä olin lahjakas lapsi 1980-luvun peruskoulussa, enkä usko että nykypäivänä kaltaisiani voidaan kohdella ainakaan huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pulpetti kuule vaikuta oppimiseen kuin korkeintaan heikentävästi. Ihmisen aivot tutkitusti toimivat paremmin silloin kun ihminen liikkuu.
No ei ne pulpetit olekaan se pääasia, vaan se, että opettajat eivät enää opeta. Opettajat jättävät oppilaat tekemään omiaan eivätkä opeta enää asioita yhteisesti luokalle.
Sinula on vanha käsitys opettamisesta ja oppimisesta. Ei enää uskota, että opettamunen on tiedon kaatamista.
Saati että uskot yhteisesti luokalle opettamisen olevan se juttu. Se ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Itseohjautuvat ja motivoituneet varhaiskypsät lapset pärjäävät ja loput jäävät heitteille. Varsinkin poikien syrjäytyminen tulee lisääntymään.
Itse en ole koskaan oppinut mitään kouluissa. Jos opin jotain se on tullut omasta tekemisestä.
Vaikka niin että olen piirtänyttaloa ja samalla lähteny selvittämään painoja ja paineita ja painonjakautumista ja vastaavaa. Sitten laskeskellu itsekseni.
Tulee tosin vastaan ongelma että oon saayyanu missata jotain kriittistä.
Mutta ainakin papereilla nämä ilmankosteusansat yms tornit on toiminu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sitä hiljaista paikkaa ei ole. P
Meidän työpaikalla muutama meluherkkä käyttää kuulosuojaimia. Samoin lapseni koulussa.
Lahjakkaat pärjää aina. Sitten on se, että tällä mallilla tiputetaan ne jotka oppii opettajan johdolla. Kuuntelemalla. Katsomalla.
Ja ne joilla on keskittymiskykypuutteita.
Se että on sellainen meteli koulussa että joutuu kuulosuojaimia käyttämään on persiistä.
Vierailija kirjoitti:
Pukekoon jos huvittaa
Aivan. Jos on riittävän välkky lapsi, se oppii vaikka itse vaihtamaan vaippansa. Vanhemmat lapset sitten ihan itse keksivät tuon hammaspesun, pukemisen ja potalle oppimisen. Sehän on vaan älystä ja uteliaisuudesta kiinni oppiiko ja mitä. Tyhmemmät paskokoon lattialle.
Koulussa pitäisi antaa mahdollisuus kaikille. Pitää voida valita oma sopiva oppimistapahtuma. Koulut voisi erikoistua
Minä en aikuisena auta lapsiani. Kokatkoon ruokaa itse tai käykään kaupassa. Mä meen baariin ja soittakoon kännykkä jos on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukekoon jos huvittaa
Opetelkoot potalle jos tahtooAivan. Jos on riittävän välkky lapsi, se oppii vaikka itse vaihtamaan vaippansa. Vanhemmat lapset sitten ihan itse keksivät tuon hammaspesun, pukemisen ja potalle oppimisen. Sehän on vaan älystä ja uteliaisuudesta kiinni oppiiko ja mitä. Tyhmemmät paskokoon lattialle.
Mun nuoremmat lapseni ovat kyllä oppineet esimerkiksi pottailun katsomalla mallia isommista.
Mutta otan kyllä kunnian itselleni siitä, että olin kyllin fiksu opettaakseni vanhimman hyvin.
Nykyisin luokassa on kova meteli, vaikka istutaan pulpetissa ja opettaja opettaa luokan edessä.
Peruskoulu on oppilaiden käytöksen takia kaaoksessa, mikään muutos ei ainakaan voi enää pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Pukekoon jos huvittaa
Oikeasti se meni kyllä niin päin, että ensin sinä ja kaltaisesi keksitte soveltaa tuota "ilmiöoppimista" kodeissa, ja sitten koulut joutuivat mukautumaan tyyliinne.
Minulle on kyllä sinänsä sama, mennäänkö koulussa hitaimman ehdoilla vai jokainen omaa tahtiaan. Omat lapseni pärjäävät.
Itseohjautuvat ja motivoituneet varhaiskypsät lapset pärjäävät ja loput jäävät heitteille. Varsinkin poikien syrjäytyminen tulee lisääntymään.