Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei kierukan laitossa käytetä puudutusta?

Vierailija
15.08.2019 |

Sanotaan vaan, että ota pari buranaa nassuun.

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluis kyllä sitä sedaatiossa. Sedaatiossa olet ihan sekaisin, puhut ja horiset ihan mitä sattuu ja kasa hoitajia ja lääkäri+ anelääkäri ympärillä kuuntelemassa 😂😂

Vierailija
82/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sattui kyllä, muttei todellakaan ollut niin paha mitä luulin keskustelupalstojen perusteella. Olin 19v synnyttämätön nainen sillon kun laitettiin ja toimenpiteessä oli nuori naislääkäri ja naisterkkari joilla molemmilla oli myös kierukka eli ihan omaa kokemusta toimenpiteestä. Kesti ehkä 5min kaiken kaikkiaan ja oli tosi nopeasti ohi. Ei jäänyt kyllä mitään traumoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen hinku ap:lla on trollata kierukasta? Sen asentaminen/poisto EI satu. Pelkopotilaiden tuskan ymmärrän, he voivat ottaa buranan.

Vierailija
84/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sattui kyllä, muttei todellakaan ollut niin paha mitä luulin keskustelupalstojen perusteella. Olin 19v synnyttämätön nainen sillon kun laitettiin ja toimenpiteessä oli nuori naislääkäri ja naisterkkari joilla molemmilla oli myös kierukka eli ihan omaa kokemusta toimenpiteestä. Kesti ehkä 5min kaiken kaikkiaan ja oli tosi nopeasti ohi. Ei jäänyt kyllä mitään traumoja.

Ksi täältä saa helposti vääristyneen kuvan, kun lukee sen sinnikkään trollin kierukka-vastaisia juttuja. Hän tekee sitä ihan työkseen.

Vierailija
85/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on  laitettu kolmesti ja aina on puudutettu kohdunsuu, kahdesti laitettu yksityisellä ja kerran polilla. Viimeksi vaihdossa oli eri gyne ja pyysin puudutteen ja sain. Hänkin kyllä sanoi ettei puudutetta juurikaan käytetä. Olen kokenut huomattavasti kivuliaampiakin puudutuksia kuin kohdunsuun puudutus. Sattuuhan se silti sen hetken kun kohtu mitataan ja kierukka laitetaan, mutta ei ainakaan tule kipua kohdunsuulle.

Suomessa on kyllä tyyli, että kipua vähätellään olipa kyse millaisesta kivusta hyvänsä. Valehdellaan päin naamaa ettei kivun lievitys ole mahdollinen ja sitten kun itket pelosta ja kieltäydyt jostain toimenpiteestä niin alkaa löytyä apua.

No höpö höö. Jos vertaa hammaslääkärikokemusta ja kierukan laittoa niin tuossa ensimmäisessä puudutukset usein ihan tarpeellisia, hermoon kun sattuu poratessa niin kyllähän se tuntuu. Sen sijaan kierukan asettaminen on erittäin nopea toimenpide, nipistää hetken mutta hyvin äkkiä ohi. Täällä keskustelee lähinnä ne kipuherkät, ja siksi ketjusta saa vääristyneen kuvan toimenpiteen kivuliaisuudesta. Todennäköisesti nämä kierukan laittoa kivuliaana pitävät kärsivät kaikesta muustakin kivusta muita enemmän. OK niin, ja he tietävät tarvitsevansa puudutuksen tikun poistossa sormestakin, mutta suurin osa ihmisistä kokee kivun vähemmän dramaattisesti.

Vierailija
86/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tehdään normaalisti niin paikalla on ainoastaan lääkäri ja hoitaja ja kesto käynnille on noin 5min eikä välttämättä sitäkään. Itse laittoon menee ehkä minuutti. Olet hereillä ja tilanteen tasalla koko ajan.

Jos tehdään kovissa puudutuksissa tai sedaatiossa niin paikalla on lääkäri, anestesialääkäri, hoitaja ja todennäköisesti ainakin myöhemmin paikalle tulee myös toinen hoitaja tai useampikin. Olet aivan pihalla siitä mitä tapahtuu etkä tiedä mistään mitään, makoilet siellä alapää paljaana ja ihan pihalla kaikesta. Olet kovassa tarkkailussa koko ajan. Kestoa toimenpiteelle tulee reilusti enemmän ja toimenpiteen jälkeen lähdet lepäämöön ainakin pariksi tunniksi.

Vierailija
87/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta ku Terveystalolle tai johonkin vastaavaan niin saatte kierukan laiton tai poiston humautuksessa tai kohdunsuu puudutuksessa. Hintaa tottakai tulee.

Vierailija
88/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kierukkaa ole mikään pakko ottaa, muitakin ehkäisymenetelmiä on jos tietää olevansa erittäin kipuherkkä. Ja kuten joku jo sanoikin niin aina voi maksaa yksityiselle ja saa toimenpiteen puudutuksessa tai kevyessä nukutuksessa.

Vierailija
89/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, tällaista en tiennytkään! O_O Ihan älytöntä touhua. Itse asun Saksassa, ja puudutus oli ihan itsestäänselvyys, ei tainnut edes olla mahdollisuutta kieltäytyä ja kuului vakuutuksen kattamaan perushintaan. Sama kivunlievitys on pätenyt kaikilla hammaslääkärikäynneillä jne. En kyllä osaisi edes kuvitella, että kierukan "asennuksen" kestäisin ilman puudutusta (tai että se edes onnistuisi!). Hyvä tietää, että Suomen gynet voi jättää jatkossa väliin... Huh huh.

Vierailija
90/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin itse mietin välillä, miten heikkoja ihmiset ovat. Ulistaan ja huudetaan dramaattisesti hetken kestävästä kivusta, niin kuin tässäkin ketjussa on kerrottu. Eikö teillä ollenkaan mitään kykyä kestää hetkellisesti mitään? Itse kun olen, en toki Suomessa, joutunut katsomaan vierestä ja vielä itsekin kokemaan valtavia kipuja alueilla, joissa ei saada edes Buranaa, jotenkin ihmettelen tätä dramaattista hetken kestävän kivun aivan äärimittoihin menevää dramatisointia. 

Kuten aiemminkin joku sanoi emme ole kehitysmaassa. Miksi puudutuksia ja kipulääkkeitä sekä nukutuksia olisi kehitetty jos niitä ei ole tarvetta käyttää. Nykyään vaan halutaan säästää. Ihmiset ovat erilaisia ja tuntevat toimenpiteet ja kivut erilailla. Kipu jättää jälkensä ainakin joillekin, hienoa jos sinä et välitä mitään vaikka olisit ollut tajuttomana kivusta tai valvonut pari kuukautta kivun vuoksi. Jos kivulla ei olisi mitään rajaa niin ei me oksenneltaisi, huudettaisi tai pyörryttäisi kivusta se ei ole hyvinvointivaltiossa inhimillistä. Meidän pitäisi siis kestää poikkimenneet jäsenet, leikkauksista toipumiset, hampaiden kiskomiset sun muut ilman kivun lievitystä sen vuoksi ettei monessa maassa ole minkäänlaista terveydenhoitoa saati lääkkeitä. Vaikka kärjistettyjä esimerkkejä niin joillekin se kierukan laitto voi olla sellainen ettei siihen suostu kivun vuoksi uudelleen.

Vierailija
91/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä täällä jotkut kiistävät kierukan laiton aiheuttaman kivun mahdollisuuden? Minulla se sattui enemmän kuin mikään ikinä. Alkoi kohdun mittauksesta, se ilmeisesti sai koko kohdun kramppaamaan rajusti. Itse asentaminen ei meinannut onnistua, muistaakseni lääkäri sanoi että kierukka jotenkin kimposi pois kun hän yritti sitä asettaa, joten toimenpide kesti reilusti pidempään kuin jonkun mainitseman minuutin. Muistan kirkkaasti miten haukoin henkeä kauhuissani. Normaalisti itken kivusta, nyt lamaannuin niin etten edes itkenyt.

Vierailija
92/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta ku Terveystalolle tai johonkin vastaavaan niin saatte kierukan laiton tai poiston humautuksessa tai kohdunsuu puudutuksessa. Hintaa tottakai tulee.

Kyllä tuon voi maksaa, kun miehelle kuuluu puolet hinnasta.

Vierailija
93/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tyylinä, että mihinkään naisen alapäähän liittyvään toimenpiteeseen ei saa mitään puudutusta, kipulääkettä tai rauhoittavaa esilääkitystä. Mieluummin sidotaan jalat kiinni telineisiin, ettei kivusta huutava nainen potkaise lääkäriä. Monet todella kivuliaat tutkimukset ja toimenpiteet tehdään ulkomailla esilääkityksessä tai nukutuksessa, mutta täällä ei tunneta empatiaa. En ymmärrä, miksi juuri naistentautien alalla ollaan niin ymmärtämättömiä. Olen saanut kaikilla muilla aloilla tarvittaessa kunnon lääkkeet ja kaikki ovat huolehtineet, etten tunne kipua. On pyydetty sanomaan heti, jos tuntuu jotain, että voidaan keskeyttää ja lisätä lääkitystä. 

Naistentaudit tulevat jälkijunassa. Vähän sama juttu kuin hammaslääkäri vielä 90-luvullakin, jolloin ei puudutettu eikä kiinnitetty huomiota kivun ja pelon hoitoon. Nykyään siinä on menty eteenpäin.

Word!

Vierailija
94/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä saa missään kipulääkettä, kävin kesällä paksusuolen tähystyksessä, en ottanut kipulääkettä kun en löytänyt hoitajia mistään ennen toimenpidettä, sit mainitsin hoitajalle juuri ennen toimenpidettä, et olisin halunnut kipulääkkeen, hoitaja vaan kohautti olkaansa? Kummallista.

Vierailija
95/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän jos miehille tehtäisiin joku kovaa kipua aiheuttava operaatio genitaalien alueelle. Sidottaisiin vain jalat telineisiin kiinni ja käskettäisiin olemaan hiljaa. Jotteivat odotustilassa olevat potilaat säikähdä😂

Vierailija
96/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä täällä jotkut kiistävät kierukan laiton aiheuttaman kivun mahdollisuuden? Minulla se sattui enemmän kuin mikään ikinä. Alkoi kohdun mittauksesta, se ilmeisesti sai koko kohdun kramppaamaan rajusti. Itse asentaminen ei meinannut onnistua, muistaakseni lääkäri sanoi että kierukka jotenkin kimposi pois kun hän yritti sitä asettaa, joten toimenpide kesti reilusti pidempään kuin jonkun mainitseman minuutin. Muistan kirkkaasti miten haukoin henkeä kauhuissani. Normaalisti itken kivusta, nyt lamaannuin niin etten edes itkenyt.

Ei kukaan kiistä pelkopotilaita.

Eikä siinä ole mitään hävettävää, että aikuiset ovat käyttäytyneet epäluotettavasti ja aiheuttaneet pelon kipua kohtaan. Se yliherkkyys voi oikeasti moninkertaistaa normaalin kiputuntemuksen, eikä ole vapaan tahdon asia.

Siitä en kuitenkaan pidä, että kaikkia kohdeltaisiin kuin pelkopotilaita... sehän olisi sama asia kuin pohtisi, tarviiko rokotusta varten yleisanestesian.

Vierailija
97/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla ei sattunut yhtään. Jännitti ihan pirusti ja siinä kun makasin jalat levällään, lääkäri sanoi että vedähän syvää henkeä. Odotin, mitä nyt tapahtuu mutta sitten sanoi että no niin, siellä on. Tulin kotiin ja mies sanoi että eikö se laittanutkaan, kun kävin niin nopeasti.

Vierailija
98/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kipu on ihan verrattavissa synnytyskipuihin. 3 synnytystä joista 2 olen luomuna synnyttänyt, yli 4kg painoisia kaikki. Silti kierukan laitto sattuu niin että on paruttu kivusta ja vuolaasti. Minulla sattuu todella paljon tavallisetkin gynekäynnit. On vain herkät paikat.

Vierailija
99/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kiistä pelkopotilaita.

Eikä siinä ole mitään hävettävää, että aikuiset ovat käyttäytyneet epäluotettavasti ja aiheuttaneet pelon kipua kohtaan. Se yliherkkyys voi oikeasti moninkertaistaa normaalin kiputuntemuksen, eikä ole vapaan tahdon asia.

Siitä en kuitenkaan pidä, että kaikkia kohdeltaisiin kuin pelkopotilaita... sehän olisi sama asia kuin pohtisi, tarviiko rokotusta varten yleisanestesian.

Mikä ihmeen pelkopotilas minä olin? En minä pelännyt, mutta silti sattui niin maan vietävästi.

-se jolle vastasit

Vierailija
100/160 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän jos miehille tehtäisiin joku kovaa kipua aiheuttava operaatio genitaalien alueelle. Sidottaisiin vain jalat telineisiin kiinni ja käskettäisiin olemaan hiljaa. Jotteivat odotustilassa olevat potilaat säikähdä😂

Miehet eivät ikinä suostuisi tuollaiseen. Kävelisivät nauraen ulos ja nostaisivat oikeusjutun jonka voittaisivat ja saisivat kunnon korvaukset häpäisemisestä.