Miksei kierukan laitossa käytetä puudutusta?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Kehoni meni shokkiin toimenpiteestä ja meinasin menettää tajuntani terveyskeskuksen aulassa. Istuin penkillä kivuissani ja järkyttyneenä ja lääkäri käveli ohitseni hymyillen. Oli siis menossa tauolle tms. Yksi elämäni kauheimmista kokemuksista.
Mulle lääkäri sanoi, että kannattaa toimenpiteen jälkeen ottaa iisisti kun helposti alkaa pyörryttämään. Ja niinhän se alkoikin. Lepäilin vartin verran siellä käytävällä ja hoitaja, joka oli mukana siinä, kävi vielä kysymässä kertaalleen, että onko kaikki ok. Tämä julkisella Helsingissä.
Tuo lääkäri oli todella hyvä juuri tässä kierukan laitossa, osasi nopeasti tehdä sen, haparoimatta. Nyttemmin hän on jäänyt eläkkeelle. Mietiskelen juuri, miten seuraava vaihto onnistuu ja kuka olisi yhtä hyvä lääkäri. Vuoden sisällä olisi vaihto edessä.
Asia on sikäli hämmentävä, että oikeastihan kierukka on helpompi asentaa sellaiseen potilaaseen, joka ei tunne mitään kipua. Koska kivuton pysyy rauhallisesti paikallaan. Mutta kipu saa potilaan vääntyilemään ja säpsähtelemään, mikä hankaloittaa asennusta aika paljonkin. Sama se on hammaspuolella, kivuton potilas pitää päätään liikahtamatta rauhassa paikallaan, kivulias saattaa kivun vuoksi kiskaista päätään yhtäkkiä johonkin suuntaan ja pora voi lipsahtaa kieleen tai ikeneen.
Vierailija kirjoitti:
Puudutuksen suunnattomat riskit ja komplikaatiot tähän kiitos.
Itse olen saanut puuduteaineesta anafylaktisen shokin. Johtaa kuolemaan hyvinkin nopeasti ilman hoitoa. Todella harvinaista, mutta ei naurata kun kohdalle osuu.
Oli otettava lapsi mukaan kierukanlaittoreissulle. Kun ei iskälle taas millään sopinut hoitaa se aika omaa lastaan. Bussilla vielä kuljettiin, mutta taisin olla kaikesta kolhimisesta parkkiintunut ja kova mimmi, etten kyllä muista edes, oliko se kuinka kivulias toimenpide. Nyt kun jotain tuollaista pitäisi tehdä, takuulla vaatisin puudutusta.
Ennenhän hampaitakin porattiin ilman mitään puudutuksia, nyt en suostuisi. Minun hampaitani on todella paikattu.
Onko sitä nainen heikentynyt?
Sellaista helvettiä se oli, etten uskalla tätä ketjua lukeakaan. Vietiin rouva takahuoneeseen hengittelemään kun menin saatanallisesta kivusta paniikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla siksi, että laitto kestää vain pari minuuttia? Toki jos se sattuu ihan mielettömästi ja kovat jälkikivut, silloin pitäis puudute saada.
Otin just elämäni ensimmäisen kierukan (hormoni), en ole synnyttänyt. Menkat olleet 15v, todella kivuliaat alusta asti. Olen koko vatsan alueelta ollut aina herkkä kivuille, jo lapsena muistan kipuja luokkaa "umpilisäkekö se siellä". Kiinnikkeitäkin on, mitkä vaikeuttaa myös suolisto-oireita.
Otin ennen asennusta tulehduskipulääkkeen ja parasetamolia maksimiannoksen. Asennus oli yllättävän helppo! Olen siis todella yllättynyt. Suosittelen etsimään huoneesta jonkin kiintopisteen, mihin katsoa ja keskittymään hengitykseen. Mulla ei ollut edes menkkoja (jotka siis helpottais asennusta?).
Odotin menkkamaisia kipuja, mutta sen sijaan mulla on ollut outoja kipuja, jotka paljon lievempiä kuin menkkakivut. Enempi häiritsee epämukava olo/kipu ja täyteläisyys sekä lonkkakivut, jotka tulee esille kun vaihtaa asentoa tai makaa vatsallaan. Välillä en tunne mitään, sitten välillä tulee ihan friikki tuntemus vatsaan jos siirryn vaikk just vatsalle. Mielestäni eivät ole supistuksia, vaan pikemmin kierukka painaa jonnekin? Esimerkiksi vatsan päälle ei voi välttämättä laittaa kättä kun tulee liikaa painetta eikä pissahätää päästää kovin suureksi. Suosittelen pitämään hyvin löysiä housuja asennuksen , välttämään vetoa ja huonoja asentoja asennuksen jälkeen.
Jokatapauksessa.. vaikka ois kipuherkkä gynekologisille tutkimuksille tai menkoille jne. eikä synnyttänyt niin asennus ei silti välttämättä satu kipulääkkeiden kanssa kovasti. Ei voi tietää etukäteen, mikä sattuu ja mikä ei. Toki itsekin pyysin puudutusta, mutta sitä ei ollut saatavilla.
Olen tosin kuullut, että poisto voi olla toisille kivuliaampaa kuin toisille, joten nähtäväksi jää, millainen se mahdollisesti on.
Miksi alapeukut? Vois edes perustella. Kerroin vain oman kokemukseni. Olin lukenut netistä etukäteen noita kokemuksia ja olin jo perääntymässä koko hommasta. En ole missään vaiheessa väittänyt etteikö asennus voisi olla kivulias, niin miksi alapeukut? Halusin vain kertoa, ettei oma kipukynnys välttämättä korreloi ton asennuksen kanssa.
Kovimmat kivut asennuksen aikana kestivät joitakin sekunteja. Jälkikäteen krampit oli ehkä 1/6 siitä, mitä mun kuukautiskivut on. Pyörrytystä oli kyllä ja vielä myöhemminkin. Papat olleet mulla kivuliaampia kuin asennus.
Vierailija kirjoitti:
Oli otettava lapsi mukaan kierukanlaittoreissulle. Kun ei iskälle taas millään sopinut hoitaa se aika omaa lastaan. Bussilla vielä kuljettiin, mutta taisin olla kaikesta kolhimisesta parkkiintunut ja kova mimmi, etten kyllä muista edes, oliko se kuinka kivulias toimenpide. Nyt kun jotain tuollaista pitäisi tehdä, takuulla vaatisin puudutusta.
Ennenhän hampaitakin porattiin ilman mitään puudutuksia, nyt en suostuisi. Minun hampaitani on todella paikattu.
Onko sitä nainen heikentynyt?
Mäkin kestin hampaiden poraamisen ilman puudutusta monia kertoja. Sitten tuli se kerta kun sattui niin että puristin rystyset valkoisina penkinkahvoja ja uikutin. Hammaslääkärin
olisi vain pitänyt pistää piikki kyselemättä sillä reikä oli iso ja syvä. Rohkeuteni mureni sillä kerralla. Sulla on vain sattunut joku toimenpide yhden kerran liikaa.
Toki monelle varmasti epämiellyttävä toimenpide, eikä puudutuksesta varmasti haittaakaan juuri olisi muuten kuin kustannusten muodossa. Mutta pelotteluista huolimatta kyllä esimerkiksi itselleni se puudutus olisi ollut epämukavampaa kuin itse kierukan laitto, joka ei tuntunut kuin hetken nipistyksenä. Ja olin 16-vuotias, juuri täyttänyt, enkä todellakaan synnyttänyt. Neitsytkin. 800 mg buranaa alla toki kyllä.
Luojan kiitos pidin pääni ja otin sterin. 40-v, synnyttämätön, ja niin vaan kierukkaa tyrkytettiin "kun se ei ole niin lopullinen ratkaisu". Tyhmä olin kuvitellut, että 40-v nainen joka ei ole yrittänyt lisääntyä on vähän niinkuin jo tehnyt ne lopulliset ratkaisut...
Tämän ketjun perusteella sterissä jonka pelotellaan pelotellaan olevan isompi toimenpide on luvassa suunnilleen saman verran tuskaa, sillä erotuksella että toimenpide tehtiin anestesiassa ja sen jälkeen sai syödä kunnon kipulääkkeitä sen pari päivää kun tarpeen oli. Eikä tarvitse enää ikinä huolehtia poistamisista tai uusimisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos annetaan kipulääkkeitä tai sedaatio niin täytyy jäädä tarkkailuun muutamaksi tunniksi
Mitä sitten, siinähän jää.
No jos haluaa 5min toimenpiteestä päivän mittaisen lääkärireissun itselleen ja ajokiellon päiväksi niin siitä vaan. Yksityiselle vaan, siellä hoituu homma helposti ja nopeasti.
Voihan mies kuskata naista, koska kierukasta on miehellekin hyötyä. Eikä aina tarvitse olla niin tehokas, että hoitaa kierukanlaiton viidessä minuutissa. Odotteluaikana voi lukea tai nukkua.
Koska Suomessa naisen kipua ei vaan koskaan oteta tosissaan. Huomaa siinä, miten monia synnyttäjiä, endomitroosipotilaita ja mammographian kävijöitä kohdellaan. En toki väitä, että miehet automaattisesti saa hyvää kohtelua, tuon vaan esille, että erityisesti tilanne järkyttävä naisten kipujen kohdalla. Karsea asenne, johon tulisi tulla muutos.
Itse sain tapella kynsin hampain, että saisin julkisella puolella 70e ylimääräistä maksavan nukutuksen, koska raiskaustraumojen vuoksi en todellakaan voi mitenkään laittaa itseäni jalat auki kidutettavaksi. Kuulemman pitää ensin ”kokeilla, jos sattuu ja sitten, jos sattuu, voidaan ehkä laittaa nukutus”. Eli pitää ensin uudelleen traumatisoida itsensä, jotta kunta voisi säästää rahaa.
Näin ollen kieltäydyin kierukasta ja valitsin ehkäisykapselin, joka ei siis ollut ensimmäisen toiveeni (en nyt muista miksi, sivuoireita kai oli enemmän tms.).
Kunnan lääkärin sisätutkimus ja labran papa-koe sattuvat, yksityisellä ei ollut juuri koskaan sitä ongelmaa. Kunnalla muovinen väline, yksityisellä metallinen. Naisia pitäisi varoittaa näistä ja antaa jokaiselle mahdollisuus yksityiseen mahdollisimman kivuttomaan gynekologiin. Että ihmiset ylipäätään menevät sinne ja terveys pelastuu.
Kolmen kierukan (Mirena) kokemuksella kyllä se puudutus olisi sattunut enemmän.
Mulla ei myöskään kipua. Tuntui kuin papakoe. Veikkaan, että kohdun tai kohdunkaulan asennolla on vaikutusta kivun tuntemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan lääkärin sisätutkimus ja labran papa-koe sattuvat, yksityisellä ei ollut juuri koskaan sitä ongelmaa. Kunnalla muovinen väline, yksityisellä metallinen. Naisia pitäisi varoittaa näistä ja antaa jokaiselle mahdollisuus yksityiseen mahdollisimman kivuttomaan gynekologiin. Että ihmiset ylipäätään menevät sinne ja terveys pelastuu.
Mulla just päinvastoin. Ensimmäinen yksityisellä tehty papa ultraäänitutkimuksineen sattui paljon enemmän kuin tk:n terveydenhoitajan ottama koe ja tk-lääkärin asentama kierukka. Raha ei takaa onnea.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin itse mietin välillä, miten heikkoja ihmiset ovat. Ulistaan ja huudetaan dramaattisesti hetken kestävästä kivusta, niin kuin tässäkin ketjussa on kerrottu. Eikö teillä ollenkaan mitään kykyä kestää hetkellisesti mitään? Itse kun olen, en toki Suomessa, joutunut katsomaan vierestä ja vielä itsekin kokemaan valtavia kipuja alueilla, joissa ei saada edes Buranaa, jotenkin ihmettelen tätä dramaattista hetken kestävän kivun aivan äärimittoihin menevää dramatisointia.
Oletko kotoisin jostakin vähemmän kehittyneestä maasta. Jossa sinulle on tehty nuorempana kovaa kipua aiheuttavia operaatioita ilman kivunlievitystä.
Minuun ei ole koskaan sattunut mikään niin paljon kuin kierukan laitto. On katkennut raaja, ja poistettu hammas leikkaamalla ja pirstomalla se ilman, että puudutusaine vaikutti (niin paha tulehdustila joka ei talttunut antibiooteilla ettei puudutusaine vaikuttanut). Ne eivät ole olleet mitään verrattuna tuohon kipuun mitä tunsin kierukkaa asennettaessa! En pelännyt ja suhtauduin rutiininomaisesti koska papa-kokeet yms. ei koskaan satu yhtään. Laitteet sisään, ei ongelmaa, sitten niin kova viiltävä kipu vatsan sisällä että selkä kouristui kaarelle ja karkasi huuto. Sörkintää jatkettiin 20 minuutin ajan jona itkin kivusta ja pyysin että lopetetaan, ei suostuttu lopettamaan koska "pitäähän se nyt saada asennettua". EI EDES SAATU LOPULTA ASENNETTUA. Aivan turhaa rääkkiä, olisi pitänyt heti lopettaa, kun alkoi kramppaus. Älytöntä touhua. Kivut jatkui vielä monta päivää sen tilanteen jälkeenkin mutta aina vaan sanottiin että ota Buranaa, ota Buranaa kun otin yhteyttä lääkäriin.
Kysymyksiä teille kierukanasennuskipua vähätteleville. Oletteko synnyttäneet? Otitteko jonkun kipua lievittävän menetelmän jossain vaiheessa synnytystä? Jos otitte niin miksi, koska eikös tuokin kerro vain kipuherkkyydestä? Oikeasti olen sitä mieltä, että synnytys sattuu paljon. Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman puudutuksia ja hengissä selvinnyt ilman traumoja. Siksipä en pidä itseäni erityisen kipuherkkänä. Mutta kierukan asennus on sattunut järkyttävästi. Viimeisellä kerralla kohdunkaula puudutettiin, mutta sattui silti. Puudutus itsessään ei tuntunut sen kummemmin kuin puudutus yleensäkään. Eli pari pientä pistosta. Mutta se kohdunkaulan levittäminen on niin tuskallista, että ei sitä voi oikeen mihinkään verrata.
Mulla on kuparikierukka ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. En taida kuitenkaan enää uskaltaa laittaa uutta. Hormonejakaan en voi syödä. Ongelmallista on...
Mulle laitettiin kierukka valtavien kuukautiskipujen ja erittäin runsaiden vuotojen takia. Myös mielialan vaihtelut oli yhtä helvettiä. Ihana elämä ollut jo 11 vuotta ilman kuukautisia. Miehellä ei tämän kanssa ole mitään tekemistä. Ihan itseni takia laitoin.