Miksei kierukan laitossa käytetä puudutusta?
Kommentit (160)
Tottakai kierukan laitto sattuu, koska se ei ole todellakaan normaalia että kohtuun tungetaan joku vierasesine. Kamala kipu on kehon reaktio ilmoittaa siitä, että nyt on jotain epätavallista meneillään. Enemmän minä ihmettelen niitä joita toimenpide EI satu! Varmaan sitten monta synnytystä takana tai jotenkin ihan super hyvä lääkäri.
Kierukka asennettiin neiti ihmisenä ja pikkasen nippas. Ei siinä puudutuksia tarvi. Eihän siinä mene kun muutama sekunti. Samaten papa koe vähän se nippaa. Samaten mammorafia kone rutistaa tissit ja ei siinä kauaa mene. Vaatikaa mieheltä vasektomia koska kierukan pano gamalaa vaikuttaa olevan.
Vierailija kirjoitti:
Apua nyt en kyllä uskalla ottaa kierukkaa.. Toivottavasti saisin ehkäisylaastarin
Ei siinä oo mitään ihmeellistä . Ei kauaa kestä ja rentouta itsesi.
Mua ei kehotettu ottamaan edes sitä Buranaa. Ei ennen eikä jälkeen. Ja laitto oli kamalaa... Kohdun mittaus oli kivuliasta ja teki pyörryttävän olon. En kyennyt olemaan paikallani. Laiton jälkeen meinasi taju lähteä ja oksennus lentää.
Olin 22v ja synnyttämätön, kun otin ensimmäisen kuparikierukan. Tarvitsin pitkäaikaisen hormonittoman ehkäisyn, jota ei tarvitse muistaa eikä ajatella (aiemmin olin käyttänyt vuosikausia e-pillereitä).
Tiesin odottaa asennuksen sattuvan, mutta se kipu yllätti ja oli paljon pahempaa kuin osasin arvatakaan. Tuntui kuin keihäs olisi puskettu sisuksista läpi, kipu oli niin kova että keho pyrki pöydällä pakoon ja hengitys salpautui. Aivan hirveää. Lääkäri ei edes kertonut mitä tapahtuu ja aloin suorastaan hätääntyä.
Pelkäsin tottakai sitten kierukan poistoa ja uuden asennusta niin että pitkitin ekan kierukan kanssa 8 vuoteen. Kun sitten viimein rohkenin tilata ajan, kerroin että viimeksi sattui tosi paljon ja nyt pelkään. Lääkäri oli paljon osaavampi ja empaattisempi kuin aiempi, kertoi koko toimenpiteen ajan mitä tekee ja miksi, oli hellä ja varovainen, vanhan kierukan poisto ei sattunut ja asennuksen kivuliain vaihe oli siedettävä. Olin kuulemma aivan kalpea ja minua kehotettiin lepäämään makuuasennossa ennen kuin nousen, sain viltin päälle.
Silti, olisin mahdollisesti ottanut puudutuksen jos sellaista olisi ehdotettu tai itse olisin keksinyt pyytää. Sitä on niin tottunut siihen että sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuparikierukka ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. En taida kuitenkaan enää uskaltaa laittaa uutta. Hormonejakaan en voi syödä. Ongelmallista on...
Kuparikierukkaa voit onneksi huoletta pitää vuosikausiakin "yliaikaa", eihän se sinällään vanhene miksikään. Uuden laitolla ei siis varmaan ole kiirettä.
Ei oo tehty paksusuolen tähystystä mutta siihen vaatisin kipulääkityksen . Kierukan laitto ja poisto ei juuri mitään kipua. Sehän on nopea toimitus. Papakoe vähän sattuu ja viimeksi tuli p....kele ja pyysin anteeksi. Yksi lapsi ja yksi nk kiireellinen sektio ja kokemuksena mieleenpainuva ja helppo.
Itselläni kierukan laitossa meni 20 min ja kipeää kävi
Mulla ei sattunut yhtään. Kuparikierukka, ainut pitkäaikainen hormoniton ehkäisymenetelmä. Kortsut on sitä paitsi hankalia, kalliita ja epävarmoja ja vievät spontaanin ilon. Puudutus kuulostaa liioittelulta, samoin kuin nuo muka kivusta oksentelut. Pitää osata olla jännittämättä. En ole synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitatatte kierukan itsellenne? Se on kaikista mahdollisista ehköisymuodoista ainoa, jonka laitto on tuollainen epämukava, jopa hirveä toimenpide.
Muuten, ehkäisykapselinkin laittoon saa puudutteen automaattisesti. Uskomatonta ettei kierukkaan 😂
Mutta kun mikään muu kuin kuparikierukka ei monesta syystå käy ja en missään tapauksessa halua tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei sattunut yhtään. Kuparikierukka, ainut pitkäaikainen hormoniton ehkäisymenetelmä. Kortsut on sitä paitsi hankalia, kalliita ja epävarmoja ja vievät spontaanin ilon. Puudutus kuulostaa liioittelulta, samoin kuin nuo muka kivusta oksentelut. Pitää osata olla jännittämättä. En ole synnyttänyt.
On hyvä vähätellä muiden kipua, jos "sulla ei sattunut yhtään." Nostat vielä itsesi sankarin asemaan, kun osasit olla jännittämättä! Ja "muka kivusta oksentelut liioittelua"... Melkein toivon, että voisit itse kokea sen itse kokemani kivun.
Enpä minäkään osannut ennen asennusta jännittää, kun varauduin toimenpiteen olevan lähinnä verrattavissa papa-kokeeseen. Silti vaan se kipu oli kauhein elämässäni, ja olen kyllä murtanut luita ja synnyttänytkin... Itselläni on taakse päin kallellaan oleva kohtu. Ehkä se vaikutti asennukseen, en tiedä? Tai sitten oli kovakourainen lääkäri.
Itselleni lääkäri kyllä sanoi pahoinvoinnin/oksentelun ja pyörryttämisen/pyörtymisen olevan normaalia, kun sorkitaan kohdunsuuta. Eihän sitä ole suunniteltu siihen, että sitä välineillä laajennetaan ja sisään laitetaan mitään... Kivun tuntu jossain "sisällä" paikassa, jota et yleensä juurikaan tunne, voi itsessään aiheuttaa pahoinvointia. Tai sitten se pahoinvointi ja pyörrytys tulee ihan siitä pakokauhusta, mitä sellainen kidutuskipu tekee.
Ei se kyllä tuntunu juuri miltään.. sen jälkeen tuli kyllä kivulias supistus, mutta se meni ohi. Poisotto kesti sekunnin, eikä tuntunu.
Edelleenkin naiseuden aiheuttamat kivut ja koettelemukset koetaan jotenkin likaisina ja aiheellisina. Eli siis kun olet nainen, tulee sinun sen vuoksi kärsiä. Itse aion potkaista naamaan seuraavaa gyneä, joka tarkoituksellisesti satuttaa minua tehdessään toimenpiteitä.
Kun se ei kuulemma satu. Mua sattu ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kipua vähätellään tutkimusten mukaan, ei miesten. Miehet saa kipuunsa tehokkaammat lääkkeet ja miesten kipu otetaan todesta toisin kuin naisten. Naisten hoito myös viivästyy kuukausista vuosiin samoista sairauksista verrattuna miehiin, näin Suomessa. Naiset on terveydenhuollossa kakkosluokan kansalaisia.
Tämä on totta! Mistähän johtuu, osaisiko joku kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kipua vähätellään tutkimusten mukaan, ei miesten. Miehet saa kipuunsa tehokkaammat lääkkeet ja miesten kipu otetaan todesta toisin kuin naisten. Naisten hoito myös viivästyy kuukausista vuosiin samoista sairauksista verrattuna miehiin, näin Suomessa. Naiset on terveydenhuollossa kakkosluokan kansalaisia.
Tämä on totta! Mistähän johtuu, osaisiko joku kertoa?
Kristinuskosta.
Mulle laitettiin vuosi sitten kuparikierukka, kun en halunnut mitään hormonaalisia menetelmiä (taipuvuutta ihon ongelmiin ja migreeniin). Luin netistä valmiiksi eri kokemuksia, jotta osasin varautua, mutta silti niin iso kipu tuli yllätyksenä. Otin jopa kaksi 1g buranaa hyvissä ajoin ennen laittoa... Lääkäri oli todella mukava ja selitti koko ajan, mitä on tekemässä, sekä rauhoitteli jatkuvasti. Sekään ei auttanut, kun kohdun mittaaminen nipistysmenetelmällä (?) sattui sekin jo aivan kauheasti, meinasin pyörtyä kivusta ja potkaista lääkäriä naamaan. Puhumattakaan sitten itse kierukan laitosta.... En liioittele, kun sanon saaneeni traumat tästä kivusta. Makasin viitisentoista minuuttia hänen vastaanotollaan, kunnes päätin lähteä kotiin. Kohdun aiheuttama kipu oli niin jäätävää, että pyörrytti ja oksetti lähes koko päivän, kotimatka oli aivan tuskaa. Onneksi olin tajunnut ottaa päivän vapaaksi töistä, en olisi todellakaan kyennyt menemään.
Luojan kiitos kierukka on pysynyt paikallaan hyvin ja pahempia menkkakipuja on ollut vain parisen kertaa vuodessa. Menkatkin kestävät vain muutaman päivän ja vuoto on runsasta ainoastaan yhtenä päivänä. Neljän vuoden päästä mietin kyllä laittoa uudestaan, tai sitten otan sen yksityisellä ja vaadin puudutusta/nukutusta.
N20
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla siksi, että laitto kestää vain pari minuuttia? Toki jos se sattuu ihan mielettömästi ja kovat jälkikivut, silloin pitäis puudute saada.
Otin just elämäni ensimmäisen kierukan (hormoni), en ole synnyttänyt. Menkat olleet 15v, todella kivuliaat alusta asti. Olen koko vatsan alueelta ollut aina herkkä kivuille, jo lapsena muistan kipuja luokkaa "umpilisäkekö se siellä". Kiinnikkeitäkin on, mitkä vaikeuttaa myös suolisto-oireita.
Otin ennen asennusta tulehduskipulääkkeen ja parasetamolia maksimiannoksen. Asennus oli yllättävän helppo! Olen siis todella yllättynyt. Suosittelen etsimään huoneesta jonkin kiintopisteen, mihin katsoa ja keskittymään hengitykseen. Mulla ei ollut edes menkkoja (jotka siis helpottais asennusta?).
Odotin menkkamaisia kipuja, mutta sen sijaan mulla on ollut outoja kipuja, jotka paljon lievempiä kuin menkkakivut. Enempi häiritsee epämukava olo/kipu ja täyteläisyys sekä lonkkakivut, jotka tulee esille kun vaihtaa asentoa tai makaa vatsallaan. Välillä en tunne mitään, sitten välillä tulee ihan friikki tuntemus vatsaan jos siirryn vaikk just vatsalle. Mielestäni eivät ole supistuksia, vaan pikemmin kierukka painaa jonnekin? Esimerkiksi vatsan päälle ei voi välttämättä laittaa kättä kun tulee liikaa painetta eikä pissahätää päästää kovin suureksi. Suosittelen pitämään hyvin löysiä housuja asennuksen , välttämään vetoa ja huonoja asentoja asennuksen jälkeen.
Jokatapauksessa.. vaikka ois kipuherkkä gynekologisille tutkimuksille tai menkoille jne. eikä synnyttänyt niin asennus ei silti välttämättä satu kipulääkkeiden kanssa kovasti. Ei voi tietää etukäteen, mikä sattuu ja mikä ei. Toki itsekin pyysin puudutusta, mutta sitä ei ollut saatavilla.
Olen tosin kuullut, että poisto voi olla toisille kivuliaampaa kuin toisille, joten nähtäväksi jää, millainen se mahdollisesti on.
Muista etsiä huoneesta kiintopiste ja hengitellä kipu pois muissakin toimenpiteissä, kuten juurihoidossa tai poraamisen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla siksi, että laitto kestää vain pari minuuttia? Toki jos se sattuu ihan mielettömästi ja kovat jälkikivut, silloin pitäis puudute saada.
Otin just elämäni ensimmäisen kierukan (hormoni), en ole synnyttänyt. Menkat olleet 15v, todella kivuliaat alusta asti. Olen koko vatsan alueelta ollut aina herkkä kivuille, jo lapsena muistan kipuja luokkaa "umpilisäkekö se siellä". Kiinnikkeitäkin on, mitkä vaikeuttaa myös suolisto-oireita.
Otin ennen asennusta tulehduskipulääkkeen ja parasetamolia maksimiannoksen. Asennus oli yllättävän helppo! Olen siis todella yllättynyt. Suosittelen etsimään huoneesta jonkin kiintopisteen, mihin katsoa ja keskittymään hengitykseen. Mulla ei ollut edes menkkoja (jotka siis helpottais asennusta?).
Odotin menkkamaisia kipuja, mutta sen sijaan mulla on ollut outoja kipuja, jotka paljon lievempiä kuin menkkakivut. Enempi häiritsee epämukava olo/kipu ja täyteläisyys sekä lonkkakivut, jotka tulee esille kun vaihtaa asentoa tai makaa vatsallaan. Välillä en tunne mitään, sitten välillä tulee ihan friikki tuntemus vatsaan jos siirryn vaikk just vatsalle. Mielestäni eivät ole supistuksia, vaan pikemmin kierukka painaa jonnekin? Esimerkiksi vatsan päälle ei voi välttämättä laittaa kättä kun tulee liikaa painetta eikä pissahätää päästää kovin suureksi. Suosittelen pitämään hyvin löysiä housuja asennuksen , välttämään vetoa ja huonoja asentoja asennuksen jälkeen.
Jokatapauksessa.. vaikka ois kipuherkkä gynekologisille tutkimuksille tai menkoille jne. eikä synnyttänyt niin asennus ei silti välttämättä satu kipulääkkeiden kanssa kovasti. Ei voi tietää etukäteen, mikä sattuu ja mikä ei. Toki itsekin pyysin puudutusta, mutta sitä ei ollut saatavilla.
Olen tosin kuullut, että poisto voi olla toisille kivuliaampaa kuin toisille, joten nähtäväksi jää, millainen se mahdollisesti on.
Muista etsiä huoneesta kiintopiste ja hengitellä kipu pois muissakin toimenpiteissä, kuten juurihoidossa tai poraamisen aikana.
Miksi pitää ilkeillä? En missään nimessä väittänyt etteikö jotakuta voisi sattua enemmän kuin minua. Sanoin tämän jo kaksi kertaa. Kerroin nuo vain vinkkinä niille, jotka pelkäävät toimenpidettä, mutta haluavat sen siitä huolimatta.
Tiedoksesi, että hampaitani paikattiin lapsena aivan valtavasti eivätkä kaikki paikat pysyneet paikoillaan. En meinannut puutua, vaikka sain 3 eri puudutusta. Lisäksi kaikki muut hampaat vihloivat vedestä. Toimenpiteet oli kuitenkin saatettava jotenkin loppuun.
Olen kärsinyt kovista vatsakivuista koko elämäni, siis aivan jäätävistä. Sen lisäksi minua on lapsena hyväksikäytetty (vakava hyväksikäyttö) toistuvasti ja gynekologiset toimenpiteet sattuvat. Just siksi kehoitan etsimään kiintopisteen, koska siten voi pitää oman mielen hetkeksi muualla (niinkuin hyvöksikäytössäkin mieli suojautuu!).
Pelkäsin kierukan laittoa aivan hirveästi etukäteen ja melkein peruin koko homman kun menin lukemaan tällaisia keskusteluja netissä. Olin siis viime hetkelläkin perumassa.
Halusin vain kertoa oman kokemukseni, jotta kukaan ei luulisi että synnyttämättömyys, kipuherkkyys gynekologisille tutkimuksille, hyväksikäyttö tai muu kipuherkkyys ois automaattisesti sen merkki, ettei kierukkaa voi laittaa.
Tiedoksenne siis että olen erittäin kipuherkkä ja pelokas, gynekologiset toimenpiteet ovat henkisesti vaativia - samoin suolistoon liittyvät toimenpiteet (minut on ns per**raiskattu lapsena). Voin sanoa että kaikkein karmein kokemukseni on tähän mennessä ollut kolonoskopia, jossa ihmettelen, etten menettänyt tajuntaani (joka voi kestää puolesta tunnista johonkin tuntiin). Mulle kerrottiin, että kierukan laitto on 5 minuutissa ohi. Se kesti todellakin jokin 2-3 minuuttia. Laitosta on nyt kohta viikko, tähän mennessä kaikki kivut olleet siedettäviä. Olin toki ottanut asennukseen kahta eri kipulääkettä (tulehduskipulääke + parasetamoli) etukäteen. Aiemmin olen ottanut esim papaan pelkän tulehduskipulääkkeen, eikä se ole riittänyt.
Olen kuullut ja lukenut, että joillakin toimenpide on kestänyt kauemmin tai laitto ollut kivuliasta, jos kohdun koko tai rakenne poikkeavat. Katsoin jonkun videon, jossa joku nainen sanoi, että lääkäri oli survonut kierukan väkisin, koska hänen kohtunsa oli mutkan takana ja vielä sen lisäksi jotenkin kallistunut. En ymmärrä, miksi sellaisissa tapauksissa suostutaan laittamaan kierukkaa. Pakkausselosteessa lukee selvästi, ettei kierukkaa saa laittaa väkisin.
Käykää siis gynekologilla tutkimassa kohtunne muoto ja koko ym ultraäänellä ennen kuin harkitsette kierukkaa, sillä lukemani perusteella näillä on jokin yhteys siihen, kuinka kipeää asennus käy. Jos jotain poikkeavaa löytyy, kannattaa harkita ennemmin vaikka käsivarteen laitettavaa laitetta, sillä siihen saa puudutuksen eikä tarvitse pelätä joutuuko olemaan vatsakivuissa jatkuvasti.
Mä aion mennä kyllä keväällä Terveystalolle tms ja otan sedaation tai puudutuksen ja siinä kierukka ulos ja uusi kierukka sisään. Maksoi mitä maksoi, ihan sama.