Miksei kierukan laitossa käytetä puudutusta?
Kommentit (160)
Kysyin joskus gyneltä (siis ihan pätevältä ja helläkätiseltä) samaa, hänen mukaansa voimakas kipu on indikaatio, että jotain on menossa pieleen. Kierukkalla voi vahingossa puhkaista kohdunseinämän, jolloin kipu varoittaa ajoissa. Kun laitettaessa ainoa apu on ultra ja kapeat näkymät, tuntoaisti toimii varojärjestelmänä.
Tiedä sitten, onko tämä totta. Olisi kiva kuulla totuus palstan asiantuntijoilta, kai täällä edes pari gyneä on?
Jos kierukan laitossa puudutettaisiin, se vaatisi kohdunkaulapuudutuksen (sama pcb/parakervikaali mitä synnytyksissäkin joskus käytetään). Eli pitäisi pistää kahteen kohtaan ja puudutuksen osuminen oikeaan kohtaan on joka tapauksessa epävarmaa ja siten myös teho on epävarma. Vaikutusta pitäisi odottaa useampia minuutteja.
Toisekseen, kivun kokeminen kierukan laiton kohdalla on tosi yksilöllistä. Olen laittanut satoja/tuhansia kierukoita, ja suurin osa naisista on raportoinut, että "sattuihan se vähän, mut eipä juuri papa-koetta pahempi". Niitä, joilla "ei tuntunut missään", on paljon enemmän kuin niitä, joihin sattui paljon. Eli jos kaikki rutiinisti puudutettaisiin, tulisi todennäköisesti puudutuksiin liittyviä ongelmia ja riskejä enemmän kuin puudutuksesta olisi hyötyjä.
Olisin toki valmis puuduttamaan esim. sellaisen jolla on aiempi hankala kokemus taustallaan tai jos esim. sondimittaus ennen varsinaista kierukkaa olis tosi kivulias, jos ne puudutusvälineet olisi saatavilla. Mutta neuvoloissa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Äänestä Perussuomalaisia niin tämäkin asia korjaantuisi
Ei vaan katoasisi kaikkialta se ensimmäinen ilmainen ehkäisy ja kelakorvaus näistä koska persut näkisi asian sukupuolittuneena epätasa-arvona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut edes sitä buranaa, ja eihän se mukavaa ole ollut, mutta en kyllä koe tunteneeni mitään kipuakaan, kierukan poistossa vielä vähemmän. Muiden tuntemuksia yhtään vähättelemättä, minun on vaikea kuvitella, miten joku voisi tarvita kyseiseen toimenpiteeseen puudutuksen. Omalla kohdallani esimerkiksi nielunäytteenotto on ollut huomattavasti epämiellyttävämpi ja kivuliaampi toimenpide.
Toisaalta, en kärsi myöskään minkään näköisistä kuukautiskivuista, mahtaakohan tällä olla yhteyttä siihen, etten koe myöskään gynekologisia toimenpiteitä kivuliaina?
Raskaus ja synnytys taas olivat ihan täyttä tuskaa, siltä ei ilmeisesti voi välttyä minkään sortin kipukynnyksellä.
Niin, olet synnyttänyt, tietysti se yleensä silloin sattuu vähemmän. Synnyttämättömällä aivan eri tilanne.
Minulla on kylläkin ollut kierukka nimenomaan ennen raskautta, se, että olen myöhemmin synnyttänyt tuskin vaikuttaa asiaan?
Oho, mä luulin olevani ainoa, joka oksensi. Tosin oksensin vasta kun kierukka oli asennettu. Se sattui ihan hirveästi! Itkin kivusta. En ole synnyttänyt. Saa olla nyt sen 5 v mitä kestää, sitten otatan ulos nukutuksessa eikä enää ikinä uutta!
Se oli kyllö järkyttävää. Pahempaa kuin synnytyskipu. Kesti toki vähemmän aikaa kuin synnytyskipu, mutta oli myös kovempaa kipua. Mutta varmaan puudutus (neulan pistot) sille alueelle olisi myös melko kamalaa?
Vierailija kirjoitti:
Persut tavoittelee naisten oikeuksien alasajoa.
Kohdunkaulanpuudutus sattuu hitosti enemmän, en missään tapauksessa suostuisi ottamaan. Mikään pintapuudutus geelillä tms taas ei varmaan oleellisesti auta, koska kipu tulee kudoksen venymisestä, ei siitä limakalvon pinnasta. Ja puudutteen kikkailu sinne kohdunkaulankanavaan olisi jo itsessään varmasti kivuliaampaa kuin se pari sekuntia mikä kierukan itsensä laitossa tulee.
Olen synnyttämätön ja mulle kierukan laitto oli sellainen AI PRKle ai se olikin siinä -kokemus. Yksilöllistä tietty, mua esim. suuhygienistillä sattuu paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut edes sitä buranaa, ja eihän se mukavaa ole ollut, mutta en kyllä koe tunteneeni mitään kipuakaan, kierukan poistossa vielä vähemmän. Muiden tuntemuksia yhtään vähättelemättä, minun on vaikea kuvitella, miten joku voisi tarvita kyseiseen toimenpiteeseen puudutuksen. Omalla kohdallani esimerkiksi nielunäytteenotto on ollut huomattavasti epämiellyttävämpi ja kivuliaampi toimenpide.
Toisaalta, en kärsi myöskään minkään näköisistä kuukautiskivuista, mahtaakohan tällä olla yhteyttä siihen, etten koe myöskään gynekologisia toimenpiteitä kivuliaina?
Raskaus ja synnytys taas olivat ihan täyttä tuskaa, siltä ei ilmeisesti voi välttyä minkään sortin kipukynnyksellä.
Niin, olet synnyttänyt, tietysti se yleensä silloin sattuu vähemmän. Synnyttämättömällä aivan eri tilanne.
Eihän tuossa missään kohtaa mainittu, että kierukan asennus olisi tehty nimenomaan synnyttämisen jälkeen...
Eikö käytetä? No en sitten kyllä ota kierukkaa ikinä. Pyytäessä/maksaessa puudutteen sitten saisi? Kolme kertaa olen synnyttänyt enkä kertaakaan kestänyt loppuun asti ilman puudutusta vaikka tarjonnan vuoksi siihen tähtäsin. Kohdun sörkkiminen tuntuu aina kivuliaalta, kiihottuminen tai hormonit laskisi kipukynnystä, mutta harva antautuu gynekologille... Mitä kivun sietäminen tuossa tapauksessa edesauttaisi? Synnytyksen kulkua se yleensä helpottaa (ei aina), mutta miten kierukan asennus sujuisi paremmin ilman puudutusta? Raha?
Minulla piti vielä laajentaa kohdunkaulakanavaa eikä puudutusta tarjottu. Laittajana oli yksityinen gyne. Hän kyllä sanoi, että saan puudutuksen, jos haluan, mutta sanoi, että vaikutatniiltä naisilta, jotka osaavat hallita kipua, joten uskoo, että homam onnsituu ilman puudututustakin. Tiesin ennestään, että niin se on ja päätin, että kokeillaan. En ole koskaan pelännyt kipua, joten kykenu rationaalisesti havainnoimaan kipua ja huomasin, että se sattuu ainoastaan aina silloin kun työnnetään se laajennussondi kk-kanavaan ja kun siinä vaiheessa hengittää rauhalliesti, niin kipu siirtyy pois. olin ihan tyytyväinen ettei puudutettu. Ei siksi, että siitä saisi jonkun naisten inttitarinan, vaan siksi että ymmärrän ja tiedostan liian hyvin puudutusaineiden ja niiden laittamisen vaarat.
minulla oli myös kivuton synnytys. tai tottakai se sattui, mutta synnytyskipu teki töitä minun hyväkseni ja minun tuli vain myötäillä kehoani, niin kipu väistyi ja muutti suuntaansa lihakseen päin ja lihas teki enemmäntöitä.enosaa oikein selittää tuota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut tavoittelee naisten oikeuksien alasajoa.
Höpö höpö.
Joillain asennus ei juuri tunnu, mutta onpa muutama kuitenkin kertonut sen kivun olleen pahempaa kuin synnytyksessä...
Itselläni on ollut 2 kierukkaa eri lääkäreiden asentamina. Ensimmäisen laitto oli nopea homma, vaikka kerran kirpaisikin. Toisella kerralla lääkäri mittasi ensin kohtua kovakouraisesti ja asennuskin kesti pidempään. Silloin koin elämäni kamalimmat kivut ja itkin. Tällöin harjoittelija näki kyyneleet ja kertoi lääkärille, että nyt sattuu. Melkein pyörryin operaation jälkeen. Ei ikinä enää... Järjetön synnytyspelko tuli tuosta. Jos pakokauhuisena itken kohdun mittausta ja kierukan laittoa, kuinka voisin selvitä synnytyksestä?
Olin myös vatsalaukun tähystyksessä ja onni oli ihana aviomies, joka antoi minulle omista rauhoittavistaan ennen sitä. Oli kamala kokemus sekin, vaikka sain "esilääkityksen", jota ei edes terveydenhuoltomme tarjonnut.
Onneksi en lukenut tätä keskustelua ennen kierukan laittoa.
Minuun ei onneksi sattunut kuin vähän.
Enemmän se sattui kun se pari viikkoa "muljahteli" tuolla kohdussa ennen kuin asett
Minulta gynekologi puudutti kohdunkaulan kierukan vaihdon yhteydessä viime keväänä. Vaikka olin ottanut ibuprofeiinia ja parasetamolia, vanhan kierukan poisotto teki niin kipeää että aloin itkeä. Kierukka oli hieman tarttunut kohdun limakalvoon, mikä teki operaatiosta ilmeisesti tavallista kivuliaamman. Ennen uuden kierukan laittoa ystävällinen gynekologi laittoi pari pistosta, joiden kertoi vastaavan hammaslääkärissä käytettävää puudutusainetta. Pistot juilivat laitettaessa, mutta helpottivat paljon asennuskipua kohdunkaulassa. Ensimmäisen kierrukan laitto oli todella tuskallinen, kun olin esilääkinnyt itseni vain käsikauppasärkylääkkeillä. En ole synnyttänyt alateitse.
Olen synnyttänyt kaksi lasta ja ei nyt varsinaisesti sattunut mutta oli erittäin epämiellyttävän tuntuista. Poisto olikin huomattavasti mukavampi ja nopeampi.
Vierailija kirjoitti:
Voidaan puuduttaa ja jopa nukuttaa mikäli kyseessä sairauden hoito tai muut ehkäisymenetelmät eivät sovi.
Alapeukut on aivan turhia, näin tehdään viikoittain ison yliopistosairaalan naistentautien polilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla piti vielä laajentaa kohdunkaulakanavaa eikä puudutusta tarjottu. Laittajana oli yksityinen gyne. Hän kyllä sanoi, että saan puudutuksen, jos haluan, mutta sanoi, että vaikutatniiltä naisilta, jotka osaavat hallita kipua, joten uskoo, että homam onnsituu ilman puudututustakin. Tiesin ennestään, että niin se on ja päätin, että kokeillaan. En ole koskaan pelännyt kipua, joten kykenu rationaalisesti havainnoimaan kipua ja huomasin, että se sattuu ainoastaan aina silloin kun työnnetään se laajennussondi kk-kanavaan ja kun siinä vaiheessa hengittää rauhalliesti, niin kipu siirtyy pois. olin ihan tyytyväinen ettei puudutettu. Ei siksi, että siitä saisi jonkun naisten inttitarinan, vaan siksi että ymmärrän ja tiedostan liian hyvin puudutusaineiden ja niiden laittamisen vaarat.
minulla oli myös kivuton synnytys. tai tottakai se sattui, mutta synnytyskipu teki töitä minun hyväkseni ja minun tuli vain myötäillä kehoani, niin kipu väistyi ja muutti suuntaansa lihakseen päin ja lihas teki enemmäntöitä.enosaa oikein selittää tuota...
Intti on kuule kärpäsen pa.ska kierukan laittoon verrattuna ja puudutusaineet eivät ole vaarallisia eikä niiden laittamisessa ole vaaraa! Mitå ihmettå höpötät? Ja se lääkäri alisti sinua kehumalla sinua, piti tyhmänä.