Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja lausuu Phoebe-nimen Pepeksi!

Vierailija
13.08.2019 |

Meidän kolmasluokkalaisen koulunaloitus ei mennyt oikein putkeen tänään. Tyttö aloitti vallan uudessa koulussa, uudessa luokassa ja kova jännitys oli heti alkajaisiksi vaihtunut kunnon nolostumiseen, kun opettajan näkemys Phoebe -nimen lausumisesta on Pepe! Tyttö oli pyytänyt lausumaan nimen oikein, mutta pyyntö oli mennyt kuuroille korville ja nyt meillä onkin sitten koko ilta itketty uutta tahatonta lempinimeä. Laitoin opettajalle wilmaan viestiä ja vastauskin oli saapunut: hän kuulemma ääntää kuten kuuluukin. Kuinka mä nyt saan tuon opettajan päähän sen, että tuollainen tarpeeton jääräpäisyys ei ole oikein kohtuullista, etenkin kun luokkakaverit olivat jo kuulemma lällätelleet pepeä välitunnilla? :(

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukenut tän saman jutun täältä ennenkin - eli provo. No, huvinsa kullakin. Mutta jos joku oikeasti antaa suomalaiselle tollasen nimen niin sitä saa mitä tilaa. Siinä saisi tyttöraukka olla koko ajan nevomassa miten nimi äännetään (ja muka opettaja ei uskoisi, please...)

Tää sama provo oli muodossa "anoppi ei osaa sanoa lapsen nimeä".

Kerran oli myös että pappa ei osaa lausua nimeä.

Vierailija
22/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut myös sellaisen lempinimen kuin Pemppu tai Pemppis, sehän on melkein kuin Phoebe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
24/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se sitten äännetään? Mä ääntäisin varmaan "fööbe", muttei hajuakaan, miten tollanen Phoebe äännetään.

Fiibi, ja kannattanee muuttaa ulkoasua siihen kun suomi sentään on junttien luvattu maa.

Hippomedusa ois ollu helpompi nimi junteille lausua.

Jaha, sitten 99,9% maailman ihmisistä on juntteja. USA:ssa, Englannissa, Saksassa tai Ranskassa ei osata lausua Päiviä tai Pirjoa, ei myöskään Ranskassa tai Espanjassa oikein Heinrichia tai Karl-Heinzia, Saksassa ei välttämättä Josea tai Juanitaa... niin se menee, eikä kukaan nimitä toista sen takia juntiksi - paitsi suomalainen.

Vierailija
25/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihan tämä on, mutta ihme juttu kun mammat syyllistävät äitiä siitä, että on antanut vääränlaisen nimen. Mistä tiedätte, että lapsi on syntynyt Suomessa? Pitäisikö kaikkien muista kieliyhteisöistä muuttaneiden ottaa suomalainen nimi Suomeen muuttaessaan? Mielestäni kuulostaa aika kohtuuttomalta. Ja jos kerran tarinan mukaan opettajalle on kerrottu, miten nimi kuuluu ääntää, niin sitten se äännetään niin eikä tällä kuvitteellisella opettajalla ole mitään perustetta perseilylleen.

Vierailija
26/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se sitten äännetään? Mä ääntäisin varmaan "fööbe", muttei hajuakaan, miten tollanen Phoebe äännetään.

Vitsailetko?? Jopa minä tiedän että äännetään Phiibi.

Ja vanhemmat naureskelevat kun lapsensa kiusaavat toista lasta.

27/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama aloitus on ollut täällä aiemminkin. 

Vierailija
28/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on max. 4 Phoebeä, vissiin kaikilla niillä on sitten ongelmia lausumisen kanssa 😁

Vierailija
29/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, ettei alkanut turhaa hifistelemään.

Vierailija
30/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se äänetään FEOPE!

Vierailija
31/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aloitus on ollut aiemminkin, vaihtuiko opettaja tänä vuonna? Vai kokeilet uudelleen provota samalla aloituksella? :)

Vierailija
32/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiibi.

Ootko ap Friendit-sarjan fani, aika erikoinen nimi suomalaiselle lapselle.

Vierailija
33/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiibi.

Ootko ap Friendit-sarjan fani, aika erikoinen nimi suomalaiselle lapselle.

Niin että minkä sarjan fani?

Vierailija
34/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää taitaa muuten olla jo koulunaloitus-klassikko. Älkää antako lapsillenne noin vaikeita nimiä, joita tavikset eivät osaa ääntää!

T. Chloën, Daphnen ja Persephonen mutsi

Vierailija
35/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppu.

Vierailija
36/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä paikkakunnalla tämä on tapahtunut? Itselläni myös tytär, jolla on hieman harvinaisempi nimi.

Vierailija
37/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä on, mutta ihme juttu kun mammat syyllistävät äitiä siitä, että on antanut vääränlaisen nimen. Mistä tiedätte, että lapsi on syntynyt Suomessa? Pitäisikö kaikkien muista kieliyhteisöistä muuttaneiden ottaa suomalainen nimi Suomeen muuttaessaan? Mielestäni kuulostaa aika kohtuuttomalta. Ja jos kerran tarinan mukaan opettajalle on kerrottu, miten nimi kuuluu ääntää, niin sitten se äännetään niin eikä tällä kuvitteellisella opettajalla ole mitään perustetta perseilylleen.

Trollihan tuo aloittaja on mutta ihan yleisesti minusta on kummallista että vaikka asuttaisiinkin ulkomailla niin suomalainen äiti joka tietää että lapsella on sukulaisia ja näin ollen side myös toiseen kotimaahansa, antaa lapselleen nimen joka on suomalaisille vaikea lausua. Jotenkin olisi älykkäämpää valita nimi joka sopii molempiin maihin ja kieliin. Jos ei kuitenkaan ole itse toiminut näin, on vähän lapsellista valittaa kun ei lausuta oikein. Ja kun on vielä valinnut yhden niistä englanninkielisistä nimistä joka on vaikeimpia suomalaisille ääntää ihan jo sen vuoksi että kirjoitus ja ääntämisasut ovat niin kaukana toisistaan. Jos ei esimerkiksi ole ennen nähnyt tätä nimeä kirjoitettuna, on vain kuullut sen äännettynä vaikka leffassa, ei ehkä heti hoksaa mistä nimestä on kyse. Kyllähän jokainen normaalin älykkyysosamäärän omaava tajuaa että esimerkiksi Ella (myöskin suht yleinen englanninkielinen nimi) on helpompi nimi suomalaisen ääntää kuin Phoebe, ja helpompi tajuta mistä nimestä on kyse.

Vierailija
38/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole provo, niin ota tyttö kotikouluun. Työttömänä sinulla on aikaa opettaa, Phoebe tulee äidiksi 15 vuotiaana niin opiskelut jää kesken kuitenkin.

Vierailija
39/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksi nyt jo v*ttuun sen piipiis kans!

Vierailija
40/40 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ietuna, kyllä tämä muuten ihan kelvollinen olis mutta kun tää on ollut niin monta kertaa jo täällä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi