Mitä maaseudun ja syrjässä asuvat oikein syövät?
En keksi muuta kuin kaikkea epäterveellistä eli viljoja, maitotuotteita ja sokeria. Ystäväni on muuttamassa miehen perässä tuppukylään, nainen joka asuu vielä hetken Helsingin ydinkeskustassa ja on tottunut ostamaan erikoisuuksia. En usko, että kyseisiä tuotteita saa maalta tai pikkukylistä.
Kommentit (101)
Samaa Ääss-markettia ne on Stokkan herkku ja meidän kylän Ässä.
Mulla ainakin on tapana syödä käpyjä ja kuusenkerkkiä, kun olen maalla. Joskus syön myös juuria ja lasken koivusta mahlaa juomaksi:D
N23
Asun maalla ja syrjässä. Ruoka tulee kasvimaalta, metsästä, Lidlistä, Cittarista ja Prismasta. Mistä (pää)kaupunkilainen ostaa ruokansa? Alepasta?
Kun mä asuin kaupungissa söin ihan normaalia ruokaa, mitä nyt kaupasta saa. Sit muutin maalle ja hommasin metsästyskortin ja pyssyluvat.
Niin, kaupungissa ei ikinä tullut syötyä riistaa, nyt saan vaikka joka viikonloppu lyödä hirven/peuran/kauriin sisäfilettä pöytään. Sit löytyy patalihoja ja hirven jauhelihaa, rusakkoo, kyyhkyä, sorsaa, ja metsäkanalintuja. Toisessa pakastimessa on kantarelliä, suppiksia, mustikkaa, karpaloita, puolukkaa, vattuja ja mustaherukoita. Kylmiössä on ite keitettyjä mehuja ja hilloja, ja tietenkin karpalohyytelöä riistan seuraksi. Että joo, ihan säälin itseäni kun joutuu syömään niin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maallakin on kauppoja. Tuliko yllätyksenä?
Käyn työni puolesta syrjäkylissä ja maalla, joten ei mutta siellä ei ole erikoistuotteita joita minä ja ystäväni käytämme. Tuliko tämä sinulle yllätyksenä? :)
Toivottavasti ei tullut yllätyksenä sille ystävällesi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidät "maalla" asumisena? Jos tarkoitat pikkukaupunkeja (10,000 - 30,000 asukasta), niin kyllä niistä yleensä suuret prismat ja citymarketit löytyy, ja ehkäpä jotain etnisiä kauppojakin.
Mulle ovat Helsingissä asuvat "kaverit" kauhistelleet just sitä, että "joudun" ostamaan ruokani jostain Järvenpään prismasta! Kauhistelevat, että miten pärjään, kun sieltä junttiprismasta ei varmasti saa niitä erikoistuotteita kuten Helsingistä. Että mitäpä teen kun oikein tekee mieli jotain hevosenlihapihviä.... en todellakaan tiedä, kun en ole tähän ikään (50 vuotta) mennessä hevosta maistellut. Alkuviinejä sen sijaan saa nykyisin jopa Keravan Alkosta. En tosin ole niitäkään maistellut.
Mä kasvatan äitini kanssa maalla ja syrjässä mm. pensasmustikoita, vadelmaa, tyrniä, montaa erilaista omenalajiketta ja luumuja. Kasvimaalla on myös mm. useampaa eri papulajiketta, parsakaalia (tavallista ja varsiparsakaalia), parsaa, maa-artisokkaa ja erilaisia kurpitsoita. Metsästä poimimme mm. puolukoita, kantarelleja ja herkkutatteja (minulla on aina kuivattuja tatteja). Saamme sukulaiselta hirven- ja sorsanlihaa. Luomukananmunat ostan naapurista, kalastajalta järvikalaa ja läheiseltä tilalta ostan luomulammasta. Tosi köyhäähän tämä on, eikä mitään erikoista niin kuin Helsingissä.
Pottuu ja silakkoo, syksyllä siantappaiskeittii. Kualii ja porkkanoo.
*huoh*
Tulihan se sieltä taas. Tosin piti odottaa peräti 19. vastaukseen. On omituista, että nuoremmalle polvelle ruoka on sontaa. Minulla ei ole vielä kertaakaan ollut lautasella sontaa, vaan aivan tavallista ruokaa, jota olen varmasti syönyt kauemmin kuin useimmat palstailijat. Mulla kyllä sonta tulee omasta takaa tuolta peräpäästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidät "maalla" asumisena? Jos tarkoitat pikkukaupunkeja (10,000 - 30,000 asukasta), niin kyllä niistä yleensä suuret prismat ja citymarketit löytyy, ja ehkäpä jotain etnisiä kauppojakin.
Mulle ovat Helsingissä asuvat "kaverit" kauhistelleet just sitä, että "joudun" ostamaan ruokani jostain Järvenpään prismasta! Kauhistelevat, että miten pärjään, kun sieltä junttiprismasta ei varmasti saa niitä erikoistuotteita kuten Helsingistä. Että mitäpä teen kun oikein tekee mieli jotain hevosenlihapihviä.... en todellakaan tiedä, kun en ole tähän ikään (50 vuotta) mennessä hevosta maistellut. Alkuviinejä sen sijaan saa nykyisin jopa Keravan Alkosta. En tosin ole niitäkään maistellut.
Eräät hakevat hevosenlihapihvit omasta pakastimesta ... kyllä, itse kasvatattua ja jopa teurastettua ( ikävä kyllä). Kengurunliha ostetaan kaupasta.
Kohta sata vastausta, mutta tähän mennessä ei ole taidettu muuta puuttuvaa erikoisherkkua mainita kuin hevosenlihapihvi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maallakin on kauppoja. Tuliko yllätyksenä?
No mä luulin että niitä on vain stadiis
Olen töissä maalaiskylän kaupassa ja se mitä paikalliset ostavat ovat: kalja, erilaiset makkarat ja einesruoa, tupakkaa unohtamatta. Joten ei todellakaan syödä erityisen terveellisesti.
Syömme kaikki tuotteet tuoreina suoraan tiloilta ja metsästämme, kalastamme ja marjastamme. Kaupoissa löytyy kaikki tarpeellinen.
Tiloilta laitamme kaupunkeihin kaiken B-luokan tavaran ja puhtaan moskan, josta elintarviketehtaat ja kaupat tekee teille pask… eikun erikoistuotteita. Onnellista mahasyöpää!
Puhtainta ja juuri maasta tullutta ruokaa söin niinä vuosina, kun olin "maajussin" miniä.
Syötiin ihania suoraan maasta nostetuja perunoita ja punajuuria keitteyinä, tein tuoreista sipuleista ja voista kastikkeen.
Tuoretta naurista raasteena, laatikkona.
Lihat lähitilalta, kalat lähijärvestä uunissa.
Olen kasvissyöjä, ja minua aina kunnioitettiin, ehkä siksi, että pidin heidän maailmastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä maalaiskylän kaupassa ja se mitä paikalliset ostavat ovat: kalja, erilaiset makkarat ja einesruoa, tupakkaa unohtamatta. Joten ei todellakaan syödä erityisen terveellisesti.
Joo, meidänkin kylän ässän tädit varmaan luulee että me eletään kahvilla, sokerilla ja suolalla. Tosiasiassa haetaan kaupasta vain se mitä ei omalta tilalta saada. Hedelmät haen lähimmän kaupungin (40km) litukasta kun ne on siellä paremman laatuisia ja halvempia. Makkaraa haetaan sillon ku lähetään retkelle ja halutaan paistaa sitä nuotiolla. Toivon kyllä ettei meidän kaupan tädit sääli mun ”yksipuolista” ruokavaliooni. 😂
Vierailija kirjoitti:
Kun mä asuin kaupungissa söin ihan normaalia ruokaa, mitä nyt kaupasta saa. Sit muutin maalle ja hommasin metsästyskortin ja pyssyluvat.
Niin, kaupungissa ei ikinä tullut syötyä riistaa, nyt saan vaikka joka viikonloppu lyödä hirven/peuran/kauriin sisäfilettä pöytään. Sit löytyy patalihoja ja hirven jauhelihaa, rusakkoo, kyyhkyä, sorsaa, ja metsäkanalintuja. Toisessa pakastimessa on kantarelliä, suppiksia, mustikkaa, karpaloita, puolukkaa, vattuja ja mustaherukoita. Kylmiössä on ite keitettyjä mehuja ja hilloja, ja tietenkin karpalohyytelöä riistan seuraksi. Että joo, ihan säälin itseäni kun joutuu syömään niin huonosti.
Monelleko hirvelle, peuralle ja kauriille teidän jahtiporukalla on lupa? Sisäfileitä on kullakin elukalla vain kaksi ja olet kyllä onnenpekka jos kaikista olet parhaat palat saanut. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräät hakevat hevosenlihapihvit omasta pakastimesta ... kyllä, itse kasvatattua ja jopa teurastettua ( ikävä kyllä). Kengurunliha ostetaan kaupasta.
Kohta sata vastausta, mutta tähän mennessä ei ole taidettu muuta puuttuvaa erikoisherkkua mainita kuin hevosenlihapihvi.
Mulla on saannollisesti vesipuhvelin lihaa pakkasessa ja vesipuhvelin maidosta tehtyja juustoja jaakaapissa. Asun maalla mutta "naapurissa" (so. n. 10 kilometrin) paassa on vesipuhvelifarmi, kaydaan siella saannollisesti ostoksilla. En tieda onko erikois"herkku" mutta vissiin ainakin vahan erikoisempi liha.
Ostatteko oikeasti useinkin kengurunlihaa? Kerran olen maistanut, ei ollut niin erikoista etta ihan varta vasten lahtisin sita ostamaan.
Maalla vasta voi terveellisesti syödä. Kasvattaa itse.
Marjapensaita olisi vaikka kuinka monta, oletko kuullut mustaherukasta?
Mustikoita ja sieniä löytyy paljon paremmin.
Olisi järkkyä asua jossain betoniviidakossa.
Nuuhkia autojen pakokaasuja ja katsella kerrostaloja, yök.
Mielestäni yleissivistykseen kuuluu ymmärtää että siellä maaseudulla voi kasvattaa vaikka mitä.
Kalatkin taitaa tulla omasta takaa.
Käpyjä,voikukkia,kiviä ja lantaa.Tietenkin!