Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maaseudun ja syrjässä asuvat oikein syövät?

Vierailija
12.08.2019 |

En keksi muuta kuin kaikkea epäterveellistä eli viljoja, maitotuotteita ja sokeria. Ystäväni on muuttamassa miehen perässä tuppukylään, nainen joka asuu vielä hetken Helsingin ydinkeskustassa ja on tottunut ostamaan erikoisuuksia. En usko, että kyseisiä tuotteita saa maalta tai pikkukylistä.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani:

Aamiaiseksi kahvia lehmänmaidolla, pala ruisleipää, ehkä viipale pullapitkoa

Lounaaksi edellisen päivän jämiä, yleensä perunaa, lihakastiketta, rypsiöljyssä yön yli vettynyttä salaattia näön vuoksi

Välipalaksi kahvia ja pullapitkoa

Illalliseksi keitettyjä perunoita ja jotain lihaa tai kalaa. Parhaimmillaan itse kalastettuja ahvenia, pahimmillaan marinoituja lihasuikaleita ketsuppi-ruokakerma-kastikkeessa. Jälkiruoaksi marjakiisseliä tai kääretorttua omista marjoista.

Jos välissä tulee nälkä niin pullapitkoa

Ovat ylipainoisia, liikkumattomia ja monisairaita

Vierailija
42/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupuuunkilainen citi hmo luuleee tietävänsä maaailmasta kaiken kun tietäää televisiooosta kaiken. Ihminenn luulee olevansa btonhlvetti lähiöiden kunkkkuna ymmmärtävänsä ja olevansa riikkaaaampi kuin muuut, mutttta todelllisuudesssa ihminen on vain kierompi kun käytttäää tietojaaan hyväkseeen tyhmempiä vastaaaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä luulet maaseudun autioituimisen ja väestökadon johtuvan? Meno täällä on kuin Ukrainan nälänhädän aikana. Eilen katosi jälleen kyläläinen. Meno on kuin post-apokalyptisestä elkouvasta.

Pelkään, koska naapurit ovat taas nälissään.

Vierailija
44/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun meidän hevonen oli vielä terve, päästiin käymään oikein Ääsmarketissa -ja joskus hulluteltiin ja mentiin ihan Cittariin saakka!- ja pöydästä löytyi ihan oikeaa eloveenapuuroa, jauhenlihasoossia ja hillomunkit jälkkäriksi. Nyt on tilanne vähän kehnompi, kun hummalta meni jalka poikki kylvötöissä ja on vielä toipilaana. Ollaan eletty koko kesä salametsästetyllä riistalla, itse kasvatetuilla juureksilla ja tietysti metsämarjoilla. Sieniä ei ole nyt noussut, kun on ollut niin kuivaa ja viljasatokin jää huonoksi samasta syystä. Toivotaan, että Polle on pian taas kunnossa, että päästään markettiin ostamaan sikanautaa ja eilisiä munkkeja!

Vierailija
45/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg. Omg.

Syödään ihan tavallista ruokaa sekä kaikkea erikoista.

Lähiteurastomolta käydään possun, ylämaankarjan ja lampaan lihat, naudan liha saadaan omista eläimistä. Munat käyn ostamassa naapurilta, hän saa minulta omenat. Jauhot käydään myllyltä suoraan ja mehut tehdään itse tai ostetaan eräästä pienestä liikkeestä. Kasvit kasvatetaan itse tai sitten ostetaan ihan kaupasta. Tosin täällä maalla on vielä ihan uskomaton yhteisöllisyys, me kasvatetaan kurpitsoita, saadaan vaihdossa kurkkuja, tomaatteja ja porkkanoita. Marjat kerätään itse tai sitten ostetaan. 50 km päässä on isot kaupat josta saa ihan samat erikoisuudet kuin mistä tahansa suurkaupungista.

Vierailija
46/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omg. Omg.

Syödään ihan tavallista ruokaa sekä kaikkea erikoista.

Lähiteurastomolta käydään possun, ylämaankarjan ja lampaan lihat, naudan liha saadaan omista eläimistä. Munat käyn ostamassa naapurilta, hän saa minulta omenat. Jauhot käydään myllyltä suoraan ja mehut tehdään itse tai ostetaan eräästä pienestä liikkeestä. Kasvit kasvatetaan itse tai sitten ostetaan ihan kaupasta. Tosin täällä maalla on vielä ihan uskomaton yhteisöllisyys, me kasvatetaan kurpitsoita, saadaan vaihdossa kurkkuja, tomaatteja ja porkkanoita. Marjat kerätään itse tai sitten ostetaan. 50 km päässä on isot kaupat josta saa ihan samat erikoisuudet kuin mistä tahansa suurkaupungista.

Unohdin sanoa että kalat saadaan ihan järvestä, poika 12 v kalastaa intohimoisesti ja tuoretta järvikalaa on viikottain pöydässä. Täällä myös hurmaava pieni leipomo jossa leipä on vielä kuumaa kun aamupäivästä hakee eikä ole kalliimpaa kuin kaupassa.

Mä itseasiassa koen että täällä maalla syödään erikoisemmin kuin siellä kaupungissa. En usko että tuore järvikala koristaa viikottain kovinkaan monen lapsiperheen pöytää. Tai että lapset lähtee pyörällä naapuriin munia hakemaan, istuuvat mansikkamaalla syömässä, juovat oma tekemää mustaherukkamehua tai että aamulla keräävät pienen purkin vadelmia aamupuuroon. Luxusta sanon minä.

Vierailija
47/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa me täällä syödään. Monesti lisäaineetonta. Luomutilallisena itsekasvatettua nautaa on pakkasessa, maitokin saadaan tankista. Munia kanoilta. Leivät ja pullat leivon itse, tarvikkeet joudun viel ostaan kaupasta mutta ei lisättyä sokeria. Marjoja ja sieniä kerään metsästä (hilla, vadelma ja mustikka kerätty nyt). Kasvimaalla kasvaa vihannekset ja juurekset. Maakellari on joten potut, sipulit ja porkkanat säilyy, punajuuret ja kurkut säilötään. Mehua keitän monenmoista.

Soijalattea on kyl hankala saada. Myönnän.

Paitsi jos tekee itse. Pienemmissäkin kaupoissa on nykyään kasvimaitoja.

Vierailija
48/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedääätkö mikä on hyvä vastauuus tuohoooon. Se mikä lähentäää ihmisiä, eli syöön makaronilaaatikkoa ja niiin muuuten minäkiiin, heiii sähäään olet ihan tavallllinenn. Siiinä suhteeessa kristillliset arvot ovat ihan hyvin säilyneeeetä tyhteiskunnnassssa.

Vierailija
49/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin äsken pastavuokaa, jossa oli kesäkurpitsaa, pastaa, kidneypapuja, tofua ja juustoa, söin jälkkäriksi leipäjuustoa ja lakkahilloa ja nyt juon kahvia kauramaidolla.

Vierailija
50/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joss mä syööön mifuuua ja ymms... pitääähän mullla ollla hyvät pakarat etttä jku mies vooosi klli pitkänä ollla mun peräään.

Vierailija
51/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä siellä kaupungissa syödään? Asfalttia? En keksi yhtään ruokaa joka tuotettu kaupungissa.

52/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän aikaa kimpassa yhden maanviljelijän kanssa Pyhtäällä. Oli auto eli kauppaan päästiin, jonnekin Kotkan Cittariin. Kuitenkin elettiin vain kahvilla ja pullalla. Pullasiivutkin leikkasi niin ohuiksi, että läpi näkyi. 😂

Vierailija
53/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen on pakko olla provo, mutta siltä varalta, ettei kuitenkaan ole (pelottava mahdollisuus, mutta mahdollisuus silti):

Meillä on kolme isoa markettia alle 10 km:n päässä, eikä sellaista tuotetta ole vielä mihinkään tarvinnut, mitä niistä ei olisi löytynyt. Niin ja Helsinkiin on 300 km matkaa, eli ihan periferiassahan tässä asutaan... Syömme kasvisvoittoisesti ja tykkään kokeilla ruokia eri maiden keittiöistä. Aina on kaikkeen löytynyt tarvikkeet oman kylän kaupoista. Paikallinen k-kauppias myös kuuntelee asiakkaiden toiveita ja tilaa niiden perusteella sellaista, mikä ei perusvalikoimaan kuulu.

Mitä me sitten syödään, kun kaupoista saa kaikkea? Tänään esimerkiksi tuorepuuroa, jossa soijajugurttia, kaurahiutaleita, pellavansiemenrouhetta ja metsämustikoita (itse poimittuja tietysti), juomaksi kahvia vapaan lehmän maidolla, lounaaksi ostin laiskuuttani valmiin pesto-kanasalaatin, päivälliseksi on itse tehtyä borssikeittoa ja iltapalaksi taidan syödä kevytviilin marjoilla ja ruis-kauramuroilla. Huomenna aamupalaksi ajattelin tehdä smoothien ja keittää pari omien kanojen munaa, päivälliseksi uunilohta ja juuresmuusia jne.

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä ap ja ystävänsä syövät, jollei pk-seudun ulkopuolelta muka löydy heille ruokaa?

Vierailija
54/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aikana laitan perheen jonoon kuivaamon ovelle.

Kullakin on emalimuki kädessä.

Lasken pohjaventtiilillä varustetusta siilosta jokaiselle mukillisen ohranjyviä.

Kukin sitten valmistaa siitä aterian mielensä mukaan, syö kuivana, keittää puuroa tai jauhaa jauhoksi käsikivillä, siitä laitta rieskaa ja ohrapuuroa.

Vierailija
55/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään syötiin valkosipulikermaperunoita, siikamurekepihvejä tilli-kermaviilikastikkeella ja tomaatti-mozzarellasalaattia. Kerran, vuosia sitten, etsin savoiardi-keksejä tiramisua varten ja niitä en löytänyt. Mainitsin asiasta kauppiaalle ja sen jälkeen niitä on aina ollut hyllyssä. Terkut täältä neljän tuhannen asukkaan kylästä.

Vierailija
56/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletk kovinkin huolissasi "ydinkeskustassa asuvan ystävättäresi" puolesta, ap?

Vierailija
57/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti syödään terveellisesti maaseudulla ja hiilijälkeä vähäsen.

Meillä matkaa lähimpään kaupunkiin 100kilometriä ja lähimpään kyläkauppaan 56kilometriä.Kerran kuukaudessa käydään kaupassa. Voin luetella mitä löytyy omista pakastimista ja kylmiöistä/kellarista.

Pakastimista. Marjoja. Lakkoja, mustikoita, mansikoita, karpaloita, puolukoita, puna/mustaherukka, mesimarjoja ja vadelmia. Kalaa. Lohta, harjusta, siikaa ja taimenta. Lihaa. Riekkoa, teertä, metsoa ja hirveä. Kellarissa/kylmiössä perunaa, porkkanaa, naurista, lanttua,punajuurta,kaalia ja mehuja. Ei tarvitse nälkää nähdä ja varmasti hiilijälki pieni. Jos yhteiskunta sortuis ja kaupoista loppuis ruoka niin varmaa elettäis ruuan puolesta pitempään kuin kaupungissa. Sähköt kestää olla poikki kun omalla agrikaatilla voisi sitten tuottaa sähkön.

Vierailija
58/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani maalainen asuu sadan metrin päässä järvestä. Syö paljon kalaa viikottain. Toinen asuu kuivalla maalla, mutta kasvattaa itse paljon vihanneksia, sienestää ja marjastaa. Monipuolisemmin varmaan syövät kuin lähiössä.

Vierailija
59/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ruokia teen vanhempieni luona maalla kuin miesystäväni luona Kalliossa. En käytä mitään super erikoisia aineksia, ihan niitä mitä saa isommista marketeista.

Vierailija
60/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä syönyt niin hyvin, kuin asuessani jonkin aikaa lappalaisen kanssa ihan perähikiällä. Eli syötiin poroa, hirveä, riistalintuja, paljon kalaa, marjoja, sieniä jne... Oli kyllä ihan maailman parhaat herkut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme