Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maaseudun ja syrjässä asuvat oikein syövät?

Vierailija
12.08.2019 |

En keksi muuta kuin kaikkea epäterveellistä eli viljoja, maitotuotteita ja sokeria. Ystäväni on muuttamassa miehen perässä tuppukylään, nainen joka asuu vielä hetken Helsingin ydinkeskustassa ja on tottunut ostamaan erikoisuuksia. En usko, että kyseisiä tuotteita saa maalta tai pikkukylistä.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeaa kyllä välillä. Hapansilakoita ja hapankaalia. Juomavesi purosta.

Vierailija
22/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettua ja jäkälää. Joskus saan loukutettua ahman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain erikoistuotteet ovat hyviä, kaikki muu on paskaa. En voisi elää ilman erikoistuotteita.

T: Urbaani lady

Vierailija
24/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein semmoista perinteisempää suomalaista kotiruokaa. Itse olen vegetaristi ja tykkään paljon esim. kiinalaisesta, thairuoasta ja meksikolaisesta, harvoin syön mitään tyypillistä suomalaista. Kyllä pienten kylien ja kaupunkien kaupoista on vaikea saada kaikkea tarvittavaa. Kasvissyöjä sinänsä pystyisi kyllä olemaan niidenkin tarjonnalla, jos tykkäisi maultaan perinteisemästä suomalaisesta.

Ilmastonmuutoksen torjunta täytyy ottaa tosissaan ja tuollaiset ulkomaiset raaka-aineet tulisi kieltää. Meillä on Suomessa paljon hyviä vihanneksia. Peruna, kurkku, tomaatti, lanttu, marjat ja hedelmiäkin. Valtava hiilijalanjälki kuljettaa jostain Thaimaasta kalakastiketta tai Meksikosta eksoottisia hedelmiä.

Vierailija
25/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gonamies kirjoitti:

Jäisiä käpyjä ja pettuleipää. Älä vain tule tänne sieltä Helzinkin ydinkestustasta. Noin onneton tapaus ei täällä pärjää.

Maalla ei näköjään enää opetata lukemaan. ;) Kyse ei ole minusta vaan ystävä muuttaa miehen perässä. Minä käyn pari kertaa viikossa työn takia maalla ja syrjäseudulla, mutta en asu maalla.

Ei näköjään kaupungissakaan. En minä ystävästäsi huolissani ollut. Hän vaikuttaa ihan täyspäiseltä ihmiseltä ja on muuttamassa maalle, tietäen, että täällä saa ruokaa. Usein monipuolisempaa ja laadukkaampaa kuin kaupungissa.

Sanoin sinulle, että älä sinä vain tule tänne. Vaikutat aika avuttomalta tyypiltä, jos ruokahuolto Helzinkin ydinkeskustan ulkopuolella tuntuu vaikealta. Ajatteles jos vaikka the joku muu ei ole käynyt hiekoittamassa ja auraamassa pihaasi. Jäisit koko talveksi vangiksi taloosi.

Vierailija
26/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä mainitsemasi erikoistuotteet ovat? 

t. stadilainen, jolla kesämökki tuppukylässä

Vierailija
27/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teille on normaalia kotiruokaa? Mietin vaan kun sitä Halla-ahon kanatököttiäkin pidettiin muka normaalina kotiruokana.

Vierailija
28/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me täällä syrjässä syödään aivan samaa ruokaa kuin muutkin suomalaiset.

Asumme luonnon keskellä harrastuksien ja rauhallisen elämäntavan takia.

Perheessämme on kaksi autoa. Käymme töissä läheisesseä kaupungissa, lapset kulkevat kouluun linja-autolla ja kyydissämme, vaihdellen.

Meillä on kaikilla kännykät neljän hengen perheessä, tabletteja on kaksi ja yksi työtabletti, lisäksi kaksi kannettavaa tietokonetta.

On upea puutarha josta saadaan vihanekset, juurekset, yrtit ja perunat, marjoista mehua.

Kauppaan on viisikilometriä, isot vaativat ostokset tehdään kaupungista.

Lapin paimenkoirakin meillä, kuin myös moottorivene ja soutuvene, moottorikelkat ja sukset ja laskettelu välineet.

Mitä luulet, kuollaankohan me nälkään täällä maaseudun syrjäkulmilla?

Vierailija
29/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pidät "maalla" asumisena? Jos tarkoitat pikkukaupunkeja (10,000 - 30,000 asukasta), niin kyllä niistä yleensä suuret prismat ja citymarketit löytyy, ja ehkäpä jotain etnisiä kauppojakin.

Vierailija
30/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppoja ei ole ihan joka nurkalla, joten kaupassa käydään harvoin. Syödään perunaa (itse kasvatettuja), ruskeakastiketta ja leipää. Leivän päälle on levitettä ja leikkeleitä ja toisinaan myös kurkkua ja / tai tomaattia.

Vierailija
31/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me täällä syrjässä syödään aivan samaa ruokaa kuin muutkin suomalaiset.

Asumme luonnon keskellä harrastuksien ja rauhallisen elämäntavan takia.

Perheessämme on kaksi autoa. Käymme töissä läheisesseä kaupungissa, lapset kulkevat kouluun linja-autolla ja kyydissämme, vaihdellen.

Meillä on kaikilla kännykät neljän hengen perheessä, tabletteja on kaksi ja yksi työtabletti, lisäksi kaksi kannettavaa tietokonetta.

On upea puutarha josta saadaan vihanekset, juurekset, yrtit ja perunat, marjoista mehua.

Kauppaan on viisikilometriä, isot vaativat ostokset tehdään kaupungista.

Lapin paimenkoirakin meillä, kuin myös moottorivene ja soutuvene, moottorikelkat ja sukset ja laskettelu välineet.

Mitä luulet, kuollaankohan me nälkään täällä maaseudun syrjäkulmilla?

Tod. näk.

Vierailija
32/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oravapaisti on ihan ykkönen tähän vuodenaikaan. Se kannattaa maustaa tuoreilla pihlajanmarjoilla.

Vierailija
33/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyisin niin, että maalla on varaa asua vain hyvin toimeentulevilla ihmisillä.

Auto ja hyvä asunto ovat ykkösjuttuja ja luontoon liittyvät harrastukseet, sekä korkeasti palkattu ammatti,

joka takaa kaikki  maalla elämisen kulut.

Maalla asuminen on valinta, ehkä elämäntapakin.

Useille hyvä asunto maalla, kauniilla paikalla, antaa suuren sisällön elämään, verrattuna passiiviseen elämään jossakin suurkaupungina keskustassa.

Maalla pystyy  asumaan vain hyvin aktiiviset ja toimeliaat ihmiset, ja verkostoituminen on ykkösasia,

miten muuten pääset aamulla töihin, jos naapuri ei ole aurakoneellaan puhdistanut pihatietäsi.

Vierailija
34/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nykyisin niin, että maalla on varaa asua vain hyvin toimeentulevilla ihmisillä.

Auto ja hyvä asunto ovat ykkösjuttuja ja luontoon liittyvät harrastukseet, sekä korkeasti palkattu ammatti,

Useille hyvä asunto maalla, kauniilla paikalla, antaa suuren sisällön elämään, verrattuna passiiviseen elämään jossakin suurkaupungina keskustassa.

Maalla pystyy  asumaan vain hyvin aktiiviset ja toimeliaat ihmiset, ja verkostoituminen on ykkösasia,

miten muuten pääset aamulla töihin, jos naapuri ei ole aurakoneellaan puhdistanut pihatietäsi.

Millä tavoin urbaani elämä on passiivista? Useimmat käyvät töissä ja harrastavat päälle, lapset mukaan lukien. Ei siellä sohvalla vanuta,

Vierailija
35/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla mitkään huipputulot. Minä olen kotirouva ja mies maanviljelijä.

Vierailija
36/101 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oravapaisti on ihan ykkönen tähän vuodenaikaan. Se kannattaa maustaa tuoreilla pihlajanmarjoilla.

Älä tunnusta, ei nyt ole vielä laillinen oravanmetsästysaika! Eikä ole pihlajanmarjatkaan kypsiä.

Mitä ihmeellisiä erikoisruokia ap:n ystävä kaipaa? Sitä on tivattu tässä jo kohta kaksi sivua, mutta vastausta ei näy. Täällä saa noin 50 km:n etäisyydeltä mm. kengurunlihaa, sushia, kevätkääryleitä. Tuoreita vihanneksia ym. on ihan lähimarketissa.

Ja mitäkö me itse sitten syömme? Omalta maalta haettuja perunoita, itsepyydettyä kalaa, riistaa, marjoja  ...

No tottahan toki täällä leipääkin syödään, päälle paksu siivu juustoa joten ei ap aivan väärässä ole siinä, että viljaa ja maitoa menee. Ternimaito on muuten hyvää.

Vierailija
37/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinää, jäkälää, maitohorsmaa. Pihlajanmarjat on suurta herkkuani toivottavasti syksyllä on runsas pihlajanmarjasato.

Vierailija
38/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

annukka86 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein semmoista perinteisempää suomalaista kotiruokaa. Itse olen vegetaristi ja tykkään paljon esim. kiinalaisesta, thairuoasta ja meksikolaisesta, harvoin syön mitään tyypillistä suomalaista. Kyllä pienten kylien ja kaupunkien kaupoista on vaikea saada kaikkea tarvittavaa. Kasvissyöjä sinänsä pystyisi kyllä olemaan niidenkin tarjonnalla, jos tykkäisi maultaan perinteisemästä suomalaisesta.

Ilmastonmuutoksen torjunta täytyy ottaa tosissaan ja tuollaiset ulkomaiset raaka-aineet tulisi kieltää. Meillä on Suomessa paljon hyviä vihanneksia. Peruna, kurkku, tomaatti, lanttu, marjat ja hedelmiäkin. Valtava hiilijalanjälki kuljettaa jostain Thaimaasta kalakastiketta tai Meksikosta eksoottisia hedelmiä.

Mun mielestä koko ilmastohömpötyksen saisi tunkea suoleen. Uskon ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen mutta olen sitä mieltä että antaa mennä vaan!

Vierailija
39/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahan omituinen kysymys :) 

Me kaydaan kerran viikossa autolla "isolla kirkolla" kauppareissulla. Siella on kolme eri isoa ketjuruokakauppaa ja yksi etninen. Mita ei etnisesta loydy, haetaan sitten supermarketista. 

Viimeisen kahden viikon sisalla ollaan syoty mm. korealaista, thaimaalaista, intialaista ja iranilaista ruokaa. Veikkaan, etta syodaan paremmin (so. terveellisemmin ja monipuolisemmin) kuin keskiverto kaupungissa asuva...

Bonuksena: ollaan omavaraisia kananmunien, yrttien ja tiettyjen vihannesten suhteen. Meilla on pieni kasvimaa, jossa tana vuonna kasvaa tomaatteja, chilipippureita, harkapapuja, salaattia ja porkkanoita. Minttu, basilika, persilja, tilli ja korianteri niinikaan omasta puutarhasta.  

Vierailija
40/101 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksoottisempiin ruokiin maku tulee ensisijaisesti mausteista, joita pitäisi olla helppo tilata syrjäseuduillekin, kuten muitakin ei-tuoreita aineksia nuudeleista riisiviinietikkaan.

Tietysti tämä edellyttää sitä, että tekee ruuat itse eikä turvaudu puolivalmisteisiin tai valmisruokiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi