Miksi lähihoitajasta on tullut suosittu koulutus ja ammatti monelle huonosti koulussa menestyneelle?
Miksei ole suosittua ryhtyä vaikka siivoojaaksi tai kaupanmyyjäksi, jos haluaa ei-niin-paljon koulutusta vaativiin töihin? Miksi ihmeessä juuri lähihoitajaksi? Pääseekö siihen koulutukseen helpommin ja kuka tahansa? Ainakin takavuosina ammattikouluihinkin oli "pääsyvaatimukset", kuten päästodistus, tietty keskiarvo, joihinkin koulutuksiin oli valinta-/soveltuvuuskokeet, mutta nykyään tuosta lähihoitajakoulutuksesta saa vaikutelman, että sinne vain mennään.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Lähihoitaja voi kilpailla monista samoista työpaikoista AMK koulutetun kanssa ja toimia hoitotyön ohella vaikka nuorisokodin ohjaajana. Lyhyt koulutus, mutta antaa uskottavan pohjan monenlaiselle hyvinvointialan jatkokoulutukselle ja töihin.
Kestoon nähden ehkä hyödyllisin koulutus, mitä suomalaisilla työmarkkinoilla on.
Lastenkodin ohjaajat ovat joitain väheneviä poikkeuksia lukuunottamatta sosionomeja.
Muutenkin, jos työhön haetaan sosionomia tai sairaanhoitajaa, niin siihen ei lähihoitajaa oteta. Kannattaa perehtyä lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä..
Sijaisuuksiin,eli määräaikaisiin otetaan.
Lähihoitajan koulutuksesta saa monta vaihtoehtoa. Vuoden lisäopiskelulla voi hankkia toisen suuntautumisen. Hyvin monipuolinen tutkinto siis ja mahdollisia työpaikkoja on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jossain lähärikeskustelussa täällä joku esitti kysymyksen, miksi lääkelaskuja pitää vielä laskea itse hoitotyössä eikä sitä ole koneistettu automatisoitu koneilla kuten teknisillä aloilla.
Mikä oli vastaus, koska jäin itsekin miettimään tätä? :O
Kyllähän ne laskimellakin saa laskettua jos ei päässä mene. Mutta nähdäkseni tärkeintä tässä on ymmärtää mitä on laskemassa. Itsekin insinöörinä lasken kaiken koneella, mutta tuloksesta täytyy osata arvioida voiko se pitää paikkaansa? Jos saunan kiukaan virraksi tarvitaan 100A, joku meni pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lähärikeskustelussa täällä joku esitti kysymyksen, miksi lääkelaskuja pitää vielä laskea itse hoitotyössä eikä sitä ole koneistettu automatisoitu koneilla kuten teknisillä aloilla.
Mikä oli vastaus, koska jäin itsekin miettimään tätä? :O
Kyllähän ne laskimellakin saa laskettua jos ei päässä mene. Mutta nähdäkseni tärkeintä tässä on ymmärtää mitä on laskemassa. Itsekin insinöörinä lasken kaiken koneella, mutta tuloksesta täytyy osata arvioida voiko se pitää paikkaansa? Jos saunan kiukaan virraksi tarvitaan 100A, joku meni pieleen.
Lasken aina itse liuoksen tiputusnopeuden ja ajan vaikka sen asetan myös laitteeseen. Ja kyllä minä lähihoitajana teen tätä jokaisessa työvuorossani.
Kouluttaako työkkäri edelleen työttömistä lähihoitajia?
Koska aloituspaikkoja on niin paljon niin jostainhan ne oppilaat pitää saada. Sitten kun esim päihdekuntoutujalle tai todella huonolla peruskoulun todistuksella pitää löytyä opiskelupaikka niin avot lähihoitaja. Ihan sama soveltuuko ollenkaan alalle.
Yleensäkään hoitopuolen soveltuvuuskokeilla ei ole koskaan katsittu pois alalle soveltumattomat vaan juuri päinvastoin.
Onhan se hyvä että aikuisille on jotain kansansivistystyötä vaikka jonkun koulutuksen varjolla. Itsekin menisin mutta kun olen jo töissä.