Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2134)

Vierailija
1461/2134 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilihavuus on kammottava ilmiö. Luotan onneksi laihdutuslääkkeiden (Wegovy ym) tuovan tähän muutoksen lähivuosina. Itsellänikin ainakin 20 kg liikaa.

Laihdutuskuurin sijaan kannattaa muuttaa elämäntapoja pysyvästi niin ei kilot tule aina takaisin.

Vierailija
1462/2134 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2134 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri Italiassa lomalla ja jeesus että ihmiset näyttivät kauniilta ja hoikilta. Luulen että osittain selittyy sillä että heidän tapoihinsa kuuluu syödä ateriat täsmällisesti tiettyihin aikoihin. Lisäksi he syövät toistensa seurassa.

Suomen kaupoissa on järkyttävän suuret karkkihyllyt, syömme välipaloja paljon ja suuressa kuvassa ruuasta sekä yhdessä syömisen nauttimisen kulttuuri puuttuu.

Toisaalta olin Italiassakin näkevinäni useampia ylipainoisia lapsia.

Outoa. Itse olin myös Italiassa lomalla ja katselin, että ihmiset oli sielläkin aikamoisia pullukoita. Tosi harva keski-iän ylittänyt oli hoikka.

Muistelen että Italiassa oli Euroopan vakavin lasten lihavuusepidemia

Vierailija
1464/2134 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamme liikaa energiaa paskoista kaupan tuotteista. Tehtaat voisivat valmistaa terveellistä ja maistuvaa ruokaa, mutta terveys ei tehtaita kiinnosta.

Vierailija
1465/2134 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika syöminen on paljossa samantyyppinen asia kuin liika juominen. Tarkoitan siinä mielessä että molempia on vaikea hallita ja saada tahdonvoimalla kuriin ja molemmissa käy samalla tavoin, jos yrittää pakottaa itsensä lopettamaan ahminta tai alkoholin kittaaminen. Molemmissa esim se ilmiö, että jos vähäksi aikaa saa painon/juomisen  hallintaan, niin tuollaisen jakson jälkeen seuraa rajumpi syömis- ja juomisjakso, jolloin tauti siis entisestään pahenee. Koettu on.

Olen itse nyt selvillä vesillä (siinä mielessä tämä tuntuu puskasta huutelulta), mutta sen voin sanoa että itsensä pakottaminen - tai pakolla ja kielloilla yrittäminen - tuottaa entistä suuremman syömä- ja juomahimon.

Mieli kuntoon. Miten onnistuu avun saaminen nykypäivän Suomessa, missä terveydenhuolto on aivan rappiolla. Masennun toisten puolesta tässä.

Vierailija
1466/2134 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika syöminen on paljossa samantyyppinen asia kuin liika juominen. Tarkoitan siinä mielessä että molempia on vaikea hallita ja saada tahdonvoimalla kuriin ja molemmissa käy samalla tavoin, jos yrittää pakottaa itsensä lopettamaan ahminta tai alkoholin kittaaminen. Molemmissa esim se ilmiö, että jos vähäksi aikaa saa painon/juomisen  hallintaan, niin tuollaisen jakson jälkeen seuraa rajumpi syömis- ja juomisjakso, jolloin tauti siis entisestään pahenee. Koettu on.

Olen itse nyt selvillä vesillä (siinä mielessä tämä tuntuu puskasta huutelulta), mutta sen voin sanoa että itsensä pakottaminen - tai pakolla ja kielloilla yrittäminen - tuottaa entistä suuremman syömä- ja juomahimon.

Mieli kuntoon. Miten onnistuu avun saaminen nykypäivän Suomessa, missä terveydenhuolto on aivan rappiolla. Masennun toisten puolesta tässä.

Ylensyöntiä on helppo hallita, eikä siihen tarvita edes tahdonvoimaa. Eikä lääkkeitä eikä mitään muitakaan poppakonsteja.

Vierailija
1467/2134 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa lihavuusohjelmissa lihavat ihan selvästi pelkäävät, että HEIDÄN pitäisi tehdä jotain laihtumisen eteen. Luottavat täysillä lääkäriin, hoitoihin ja valmentajaan, mutta pelkäävät että heidän pitäisi yhtään mennä epämukavuusalueelle.

Suurin osahan lihoo takaisin vuoden parin sisällä.

Vierailija
1468/2134 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassoilla en voinut olla kiinnittämättä huomiota pariskuntaan; mieheen ja hikiseen, lihavaan naiseen. Lihava nainen tivasi mieheltä kiukkuisesti, että "anna ne nyt, anna" ja mies kaivoi ostoskasan keskeltä naiselle 1,5 litran limupullon ja pari isoa suklaapatukkaa ja jatkoi ostosten pakkaamista. Nainen sanoi vielä miehelle että "sähän tiedät, että mulle tulee huono olo, jos en saa syödä mitään" ja rojahti penkille istumaan miehen pakatessa ostoksia.

tuossa just oli hyvä esimerkki siitä että lihotaan siksi, että ollaan jo lihavia ja elimistö on mennyt siitä sekaisin.

Vierailija
1469/2134 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamme liikaa energiaa paskoista kaupan tuotteista. Tehtaat voisivat valmistaa terveellistä ja maistuvaa ruokaa, mutta terveys ei tehtaita kiinnosta.

se mitä voi itse tehdä on että syö vähemmän niitä kaupan paskoja tuotteita.

Vierailija
1470/2134 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no koska liikkuminen on erittäin vaivalloista ja epämukavaa. paaljon helpompi maata sohvalla ja ajankuluksi syödä ja juoda.

Vierailija
1471/2134 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Kesällä etelässä lomailleena oli virkistävää olla keskieuroppalaisten joukossa, eipä juuri ylipainoisia eikä myöskään tatuointeja kohteessamme näkynyt. Lähes kaikki hoikkia, muita suomalaisia ei meidän lisäksi tässä resortissa ollut. Paluulennolla sitten jo lähtöportilla olikin näky aivan toinen, valitettavasti, ei ollut epäselvää, mihin kone oli lähdössä. Tatskat ja hiusvärit monilla kilojen kaverina. Koneessa viereisillä penkeillä nuori, erittäin isokokoinen pariskunta tuskin ehti turvavöitä kiinnittää, kun pringlespurkki alkoi jo hupenemaan vauhdilla. Mikä meitä vaivaa, ei ne geenit voi ihan kaikkeen olla syynä.

Vierailija
1472/2134 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mikään instanssi kiinnostu suunnittelemaan positiivista kampanjaa tai ohjelmaa näiden ylikilojen ja lihavuuden poistamiseksi? Joskus ennenmuinoin oli menestyksekäs Pohjois-Karjala-projekti, silloin vähennettiin onnistuneella kampanjalla sydän-ja verisuonitauteja. TV ja netti vain hyödyksi, hyvöt esikuvat ja asiantuntijat vetäjiksi, iloinen meininki ja palkitseva ohjelma, missä käytäisiin kiinni tämän ongelman syihin ja opetettaisiin uusia, parempia tapoja. Tämä maa hukkuu muuten läskiin ja on isot ongelmat edessä, jos ei pian jotain tehdä. Vai onko tämä vaikenemisen kulttuuri jo niin pitkällä, että pitää vain hyssytellä, ettei kukaan vain loukkaannu.

Vierailija
1473/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mikään instanssi kiinnostu suunnittelemaan positiivista kampanjaa tai ohjelmaa näiden ylikilojen ja lihavuuden poistamiseksi? Joskus ennenmuinoin oli menestyksekäs Pohjois-Karjala-projekti, silloin vähennettiin onnistuneella kampanjalla sydän-ja verisuonitauteja. TV ja netti vain hyödyksi, hyvöt esikuvat ja asiantuntijat vetäjiksi, iloinen meininki ja palkitseva ohjelma, missä käytäisiin kiinni tämän ongelman syihin ja opetettaisiin uusia, parempia tapoja. Tämä maa hukkuu muuten läskiin ja on isot ongelmat edessä, jos ei pian jotain tehdä. Vai onko tämä vaikenemisen kulttuuri jo niin pitkällä, että pitää vain hyssytellä, ettei kukaan vain loukkaannu.

Tuo hyvä pointti että kannustaen ei syyttämällä saa parempaa aikaan. .Minusta iso ongelma on se ettei monikaan ylipainoinen edes tajua olevansa lihava. Ja näin ollen ei tee mitään asialle. Ylipaino lisääntynyt niin paljon ja siitä tullut hyväksytympää.

Vierailija
1474/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on suomalaisten huonot ruokatavat. Ruokaa ahmitaan ja lapioidaan jo seuraavaa haarukallista lautaselta, vaikka juuri on työnnetty edellinen suuhun. Jos syötäisiin enemmän yhdessä ja juteltaisiin samalla, olisi se paljon terveellisempää, kun silloin tulisi syödyksi hitaammin. Ruoka pitäisi syödä rauhallisesti ja pureksia kunnolla. Ne ruokailuvälineet voi jättää lepäämään välillä, eikä kauhoa kuin joku nälkäinen metsuri. Ja ne välipalat! Nykyään syödään ja juodaan joka välissä, kävellessäkin. Isoa remonttia meidän syömistavat tarvitsevat.

Vierailija
1475/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minkä ihmeen takia kaikkien pitäisi laihtua? Työkyvyttömät lihavat ovat aika harvassa. Hoitelen päivät työkseni lähinnä vanhuspotilaita ja mietin, että mikähän idea siinä on elää 90-100-vuotiaaksi, kun ne vaivat, mm. muistisairaus tulee kuitenkin jossain vaiheessa ja hyväkuntoinen elimistö vaan jaksaa pidempään kun ei armahtavaa sydänkohtausta tule. Ja vaikka asuisi pidempään kotonakin, eläke on maksettava ja vaivat hoidettava. Urheilijataustaiset muistisairaat on pahimpia tappelemaan vastaan, kun pää ei pelaa mutta perse on pestävä.

Itse sanon aina, että mun perse on säästökokoa. Yhteiskunta säästää pitkän pennin, kun häivyn tästä maailmasta ennen kalleimpia vuosiani. Jos joku polvi pitää uusia niin se on pikkuraha siihen verrattuna, että vanhusta ajelutetaan ambulanssilla kaatumisten, kusitulehdusten ja keuhkokuumeiden takia päivystykseen ja tk:n vuodeosastolle. Lääkärit ja hoitajat ovat yötä päivää töissä, valmiudessa ja se on kallista. Lisäksi se vanhus kärsii. 

Että miettikää tätäkin puolta. Vaikka tuskin tässä nyt mitkään verorahat painaa, kunhan haluatte painaa jotakin ihmisryhmää alaspäin.

Vierailija
1476/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä toiselle on "kärsivä" rivivanhus virtsatietulehduksineen, toiselle hän on virkeä kahdeksankymppinen äiti tai mummi, jolle on sattunut tulemaan virtsatietulehdus. Miksi iän vuoksi pitäisi jättää hoitamatta ja sitten voivotella miten vanhus kärsii, kyllä pitäisi päästä tästä maailmasta pois? Tunnen useamman yli 99-vuotiaan, jotka asuvat omassa kodissa ja yrittävät vaivata yhteiskuntaa mahdollisimman vähän.

On törkeää, että nuoremman sukupolven ihmiset arvottavat vanhempien ihmisten elämän arvoa ja hoitamisen tarvetta tuolla tavoin.

Vierailija
1477/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomisessa on nykyisen käsityksen mukaan kyse huonosta suolistofloorasta. Huono ruoka ja lääkitykset saavat aikaan huonon suoliston bakteerikannan. Tämä on testattu tieteessä jo moneen kertaan.

Ihmiset laihtuvat kun heihin siirretään laihan ihmisen ulostetta. Floora vaihtuu.

Antibiootit, mielialalääkkeet, särkylääkkeet, huono ruoka, jne tuhoavat suoliston flooraa, ja ihminen lihoo.

Mulla tuhoutui erään sairauden hoidossa kaikki elävä mikrobisto suolistosta, ja en suinkaan lihonut, vaan laihduin alipainoiseksi. Entuudestaan olin normaalipainoinen. Ja kesti aika pitkään päästä normaalipainoon, kun pikku hiljaa suolisto palautui kuntoon. Että ei nyt ihan tuokaan selityksesi pidä yksiselitteisesti paikkaansa.

Vierailija
1478/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä toiselle on "kärsivä" rivivanhus virtsatietulehduksineen, toiselle hän on virkeä kahdeksankymppinen äiti tai mummi, jolle on sattunut tulemaan virtsatietulehdus. Miksi iän vuoksi pitäisi jättää hoitamatta ja sitten voivotella miten vanhus kärsii, kyllä pitäisi päästä tästä maailmasta pois? Tunnen useamman yli 99-vuotiaan, jotka asuvat omassa kodissa ja yrittävät vaivata yhteiskuntaa mahdollisimman vähän.

On törkeää, että nuoremman sukupolven ihmiset arvottavat vanhempien ihmisten elämän arvoa ja hoitamisen tarvetta tuolla tavoin.

Et ole selvästikään hoitanut vanhuksia. 8-kymppinen, jolla on vain se virtsis, on ihan helppo tapaus. Väännän nyt ihan rautalangasta: muistisairaus siinä pisteessä, että antibiootit ja muut lääkkeet syljetään pois, vaippaa ei saa vaihdettua ilman useamman hoitajan kiinnipitoa, vanhus huutaa, häneen ei saada kontaktia muistisairauden ja huonon kuulon vuoksi. Puhumattakaan väkisin tehtävistä haavanhoidoista tai katetroinneista. Kaatumiset ja niiden aiheuttamat kivut siihen vielä päälle. Jatkanko vielä listaa? 

Iän vuoksi ei ketään pidäkään jättää hoitamatta, vaan siksi, että hänen elämänsä on täyttä kärsimystä. Ja tämä tulisi määritellä hoitotahdolla. Ihan itse jokaisen. Jos elämän arvostaminen on sitä, että kivulias vanhus elää mahdollisimman pitkään, niin olemme kyllä eri linjoilla hyvästä elämästä.

Ja pointtihan oli se, että yhteiskunnassamme on todella paljon vanhuksia, joten tilanne on se, ettei hoiville ja palvelukoteihin pääse ja hoitajat loppuvat. Niin eikö se ole hyvä, että ihmisten elämät loppuu aikanaan, luonnollisesti, vaikka sydänsairauteen? 

Vierailija
1479/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lihon koska syön vaikeaan masennukseeni. Olen miettinyt tänäkin talvena, että en tiedä jaksanko enää tämän talven yli. Ei kiinnosta enää ulkonäkö, eikä mikään. Olen pystyyn kuollut. Terveyteni on pilalla ja se on yksi osa masennusta. Ei johdu syömisestä ne terveysongelmat. En jaksa enää ja haluan pois. Aivan sama miltä näytän uimarannalla, enpä sielläkään enää käy. Elämä on yhtä kärsimystä minulle.

Jos saan lohtuni siitä että ahdan ruokaa suuhuni niin so be it.

Vierailija
1480/2134 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kysyä itseltään syökö elääkseen vai elääkö syödäkseen? Niin helppoa se on...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän