Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa sanottiin että suurin osa lihavista on lihonut sairauksien takia, ja tuotahan kannatettiin suuresti.
Ei ollut tarkennusta tosin tolle asialle.
niin, tai onko sairastettu lihavuuden takia, mene ja tiedä. En lähde uskomaan että valtaosalla syynä kilpirauhasen vajaatoiminta tms. Moni myös uskoo sokeasti yleislääkäriä joka herkästi pistää kaiken liikunnan pannaan kun joku kremppa tulee, vaikka erityyppisestä rauhallisemmasta liikunnasta voisi olla juuri apua kivunhoidossa, kuntoutumisessa tms. Täällä yleisresepti kaikkeen: napit kouraan ja jää odottamaan paranemista. Omaan vastuuseen vetoavat lekurit leimataan äkkiä huuhaakavereiksi, jos ehdottavat muutakin kun pillerihoitoja terveyden kohentamiseksi( ruokavalio, liikunta, uni, tietyt "henkiset" harjoitukset, luonnossa liikkuminen, stressin vähentäminen)
Huolehdi omista asioistasi !!! kirjoitti:
Minä kannusta ylipainoisia menemään uimarannalle uimaan. Jätetään ulisijat ulisemaan toisten asioita samalla eletään itse omaa elämäämme.
Menepäs taas syömään niin helpottaa taas hetkeksi.
Moni lihoo yli kriittisen pisteen ja sitten iskee tietämättä uniapnea joka aiheuttaa väsymystä ja saa ihmisen staattiseksi ja himoamaan makeita sokerikaloreita. Tämä vain kiihdyttää lihomista ja kiihdyttää kierrettä.
Vuonna 1996 uniapnea todettiin 8 600 henkilöllä.
Vuonna 2018 uniapneaa todettiin 61 000 henkilöllä!
20 vuotta sitten poliklinikkakäyntejä oli 9700.
Nykyään niitä on 122 000!
"Yksi syy uniapnean yleistymiseen on Filhan mukaan se, että yhä useampi meistä on ylipainoinen."
(Lähde: Iltalehti 14.3.2022)
Rankasti ylipainoinen työkaveri (nainen hänkin) on just tuollainen aina väsynyt veltto energiajuomalla, makealla ja jatkuvalla syömisellä just ja just hereillä pysyvä sohvaperuna. Olen 100-varma, että hänellä on uniapnea. Uskaltaisinkohan ottaa puheeksi vai annanko kuolla nuorena pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa katselin buffetissa, kun kaksi merkittävästi ylipainoisen näköistä nuorta naista mättivät sisäänsä järjettömät määrät rasvaista prosessoitua ruokaa, 3-4 lautasellista kumpikin ja pari annosta jäätelöä päälle. Pitelivät lopuksi mahojaan kasvoillaan huonosti voiva ja iloton ilme. Sitten ahtautuivat autoon ja ajoivat pois.
Tämä näky kiteyttää minusta aika paljon. Jotain henkistä pahoinvointia taitaa olla niin paljon, että tekee mieli turruttaa itsensä ylensyöntiin kerta toisensa jälkeen, vaikka siitä seuraa vain huonompi olo. Ylensyönti on nyky-yhteiskunnassa helppoa ja halpaa, joten se on ikään kuin helposti saatavilla.
Mitäpä itse teit buffassa? Et syönyt itse mitään, ihan vaan olit siellä sheimaamassa muita?
Typerää yleistämistä, etenkin kun itsekin olit siellä ahmimassa. Se että on ylipainoinen ei tarkoita että ahmii aina useita lautasellisia. Itse en ole käynyt buffetissa kuin kerran 90-luvulla. Pizzaa kun söin viimeksi niin söin 2 viipaletta ja tulin ihan ähkyyn siitäkin.
Se ylimääräinen päivittäinen 300 kcal voi tulla jo siitä että juo yhden ylimääräisen lasin marjasmoothieta ja maitokahvin. Tai liikuntakyky vähenee sairauden vuoksi puoleen. Ei tarvita valtavaa ahmimista.
terveisin ylipainoinen ilman roskaruokaa
Juu, niin varmasti. Itseään on helppo huijata, mutta ei muita.
Koska , kun maksa on jo rasvaa täysi siirtyy se elimistön ulkopuolelle samaa tahtia. Siinä syy. Maksat pitäisi siis puhdistaa oikein syömällä, mutta missä lääkärit valistamaan ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottakaa itsenne aivan vapaasti, mutta säästäkää edes lapsenne siltä. Kouluikäisellä ei kuulu olla selluliittiä, manboobseja tai raskausarpia. Lapsen ei kuulu painaa liki sataa kiloa.
Raskausarpia voi murroiässä tulla nopean kasvun myötä. Minullakin niitä oli vaikka olen aina ollut hoikka.
Samaten selluliittiä voi olla hoikallakin. Mulla tuli selluliitti murrosiässä jäädäkseen, vaikka olin normaalipainon alarajalla. Johtuu todennäköisesti geeneistä hormonitoiminnasta ja/tai verenkierron ominaispiirteistä, appelsiini-iho kun on ongelmana kaikilla äidinpuoleisen sukuni naisilla. Anoppini taas on runsaasti ylipainoinen, keski-iän jo ohittanut ja syö epäterveellisesti, mutta hänellä ei ole selluliittiä. Kuuluu siis niihin 5-10 % naisista, joilla sitä ei luontaisesti ole. Toivon näitä geenejä omalle tytölleni, sellainen stigma selluliitti ikävä kyllä on tässä yhteiskunnassa, normaalipainoisella ja terveelläkin naisella!
Selluliittia voi tosiaan olla hoikillakin ihmisillä ja sitten taas itselläni, keski-iän ylittäneellä lihavalla tädillä, ei ole eikä ollut myöskään äidilläni, vaikka hän oli välillä tuhdimmassa kunnossa kuuden lapsen äitinä. Geenit.
Vierailija kirjoitti:
Koska , kun maksa on jo rasvaa täysi siirtyy se elimistön ulkopuolelle samaa tahtia. Siinä syy. Maksat pitäisi siis puhdistaa oikein syömällä, mutta missä lääkärit valistamaan ihmisiä?
Lääkäreillä ei ole koulutusta ravinnosta. Ei ne pysty valistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Maksa on rasvoitettu sokeria syömällä. Se toipuu voita syömällä.
Siihen ei tarvita lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään voi puhua muiden kuin omasta puolestani, mutta mulla läskeys liittyy näin nopeasti ajateltuna ainakin seuraaviin asioihin;
- Olen toimistotöissä eli istun suurimman osan hereilläoloajastani. Toki meillä on sähköpöydät ja mahdollisuus tehdä töitä satulatuolissa tai seisoen, mutta kun on jo valmiiksi tällainen läski, niin 8 tunnin työpäivä seisoen saa polvet ja nilkat huutamaan hoosiannaa.
- Mulla ei ole erityisiä kiinnostuksenkohteita, intohimoja tai harrastuksia, joten vapaa-aikani käytän yleensä nukkumalla, pelaamalla tai katsomalla elokuvia. En osaa olla ollenkaan itseohjautuva niin, että ykskaks lähtisin vaan lenkille tai uimaan.
- Monet juhlat ja muut sosiaaliset menot pyörivät ruoan ja/tai alkoholin ympärillä (varsinkin nyt kesällä, kun on häitä, valmistujaisia yms) ja tarjoiltavat harvoin ovat erityisen terveellisiä.
- Usein kun töissä lounaalla, ravintolassa tai juhlissa otan pelkän salaatin, pienemmän annoksen tai jotain vähän terveellisempää, niin ihmiset äimistelevät ja hämmästelevät ympärillä, että "tuollako meinaat pärjätä?" "ota nyt säkin jotain kunnollista, kun mäkin syön pizzan" "kyllä nyt välillä saa/pitää herkutella". Tietenkään muiden puheille ei pidä antaa liikaa painoarvoa omissa valinnoissa, mutta siis jos ilmapiiri ympärillä on tuollainen, niin se ei varsinaisesti kannusta terveellisempään elämään.
Ehkä kaikki ylipainon syyt voi tiivistää siihen, että läskeillä ei ole itsehillintää, ne syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Mutta toisaalta jos tuolla tavalla oiotaan mutkissa eikä ruveta sen syvemmin miettimään, että mistä noi asiat johtuu, ei siitä oikein ole apua. Voin sanoa, että kyllä me läskit tiedetään, että pitäisi syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän.
Ja joo, mun mielestäni kehopositiivisuus on ihan kiva juttu, mutta voin omasta puolestani sanoa, että kyllä vituttaa ja hävettää oma ulkonäkö/terveydentila/saamattomuus.
Pakko kyllä huomauttaa että jätit tuosta sen lihomisen syyn pois. Syy ei ole istumatyö, eivät satunnaiset juhlaherkut eikä työkavereiden lounasjutut. Aika monella muullakin on sama tilanne. Silti normipainossa pysyy kun syö arkiruokaa ja herkkuja kohtuudella.
En oikein tiedä mitä lisäarvoa keskusteluun tuo toteamus, että jotkut ihmiset, jotka elävät kuten minä tai huonommin, ovat normaalipainoisia tai jopa hoikkia. Toiset ihmiset lihovat helpommin kun toiset.
Mun tapauksessa lihominen ei ainakaan ollut mikään yksittäinen tapahtuma, johon olisi jokin erityinen yksittäinen syy. Mun lihomiseen on samat syyt kuin siihen miksi olen nyt pysynytkin läskinä eli paskat elämäntavat. Olin nuorempana hoikka ja aktiivinen, sitten vanhemmiten aineenvaihdunta hidastui ja olin vähemmän aktiivinen, joten painoa kertyi pikkuhiljaa.
Mainittakoon, että en ole mikään jenkkityylinen superläski vaan lähinnä tällainen tanakka.
Sitä lisäarvoa että mainitsemasi syyt olivat enimmäkseen sellaisia mihin ei itse voi vaikuttaa: juhlissa tarjotut herkut, istumatyö, työkavereiden jutut. Kun takertuu siihen mihin ei voi vaikuttaa, keskittyy aivan vääriin asioihin jos on tarkoitus saada muutosta aikaan. Pätee kaikkeen elämässä.
Alkuperäisessä viestissäni halusin lähinnä ottaa kantaa siihen miksi suomalaiset on niin läskejä. Tai ainakin miksi mä olen. Sun mielestäsi jätin viestistäni lihomisen syyn pois ja kerroit, että lihomiseni taustalla ei ole istumatyö ja muut mainitsemani asiat, koska jotkut ihmiset elävät kuten mä ja he eivät liho, kunhan syövät "arkiruokaa" ja herkuttelevat "kohtuudella".
Pidin siis tuota toteamusta epäolennaisena tämän keskustelun kannalta, koska puhuin lähinnä omista lähtökohdistani ja omasta tilanteestani, joten siitä näkökulmasta katsottuna ei oikeastaan ole olennaista se, että miltä jonkun toisen henkilön vartalo näyttää jos tekee istumatyötä ja syö samalla tavalla kuin minä. Kuten todettu, lihomistaipumus on hyvin yksilökohtaista.
Tiedostan kyllä, että mun lihomisen taustalla on yksinkertaistaen se, että syön/juon enemmän kaloreita kuin kulutan. Mutta ajatus, että läskiyden taustalla olisi aina ylenpalttinen herkuttelu, on taas mutkien oikomista mielestäni. Kyllä sillä arkiruoallakin saa painoa kerrytettyä.
Olen kanssasi samaa mieltä. Useimmilla meistä normaalipainossa pysyminen vaatii ihan oikeasti keskittymistä, kilot tulevat pikkuhiljaa. Olin itse lähes alipainoinen parikymppiseksi asti, mutta niin vaan se todellisuus tuli lopulta itsellekin vastaan. Olen edelleen normaalipainoinen, mutta tarkkailen kyllä mitä syön ja mihin suuntaan vaaka menee. Ruokavalioon mahtuu ihan kiitettävä määrä herkkujakin, mutta yritän pitää annoskoot maltillisena. Jos on jäätelöä jälkkäriksi, voin syödä vähän pienemmän annoksen ja nauttia siitä ihan yhtä paljon. Joku voi pitää kituutteluna, mutta itse ajattelen tämän olevan panostus omaan terveyteen. En minä tykkää hampaiden pesustakaan, mutta silti teen sen säännöllisesti kaksi kertaa päivässä. Koska vielä vähemmän pidän hammaslääkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään voi puhua muiden kuin omasta puolestani, mutta mulla läskeys liittyy näin nopeasti ajateltuna ainakin seuraaviin asioihin;
- Olen toimistotöissä eli istun suurimman osan hereilläoloajastani. Toki meillä on sähköpöydät ja mahdollisuus tehdä töitä satulatuolissa tai seisoen, mutta kun on jo valmiiksi tällainen läski, niin 8 tunnin työpäivä seisoen saa polvet ja nilkat huutamaan hoosiannaa.
- Mulla ei ole erityisiä kiinnostuksenkohteita, intohimoja tai harrastuksia, joten vapaa-aikani käytän yleensä nukkumalla, pelaamalla tai katsomalla elokuvia. En osaa olla ollenkaan itseohjautuva niin, että ykskaks lähtisin vaan lenkille tai uimaan.
- Monet juhlat ja muut sosiaaliset menot pyörivät ruoan ja/tai alkoholin ympärillä (varsinkin nyt kesällä, kun on häitä, valmistujaisia yms) ja tarjoiltavat harvoin ovat erityisen terveellisiä.
- Usein kun töissä lounaalla, ravintolassa tai juhlissa otan pelkän salaatin, pienemmän annoksen tai jotain vähän terveellisempää, niin ihmiset äimistelevät ja hämmästelevät ympärillä, että "tuollako meinaat pärjätä?" "ota nyt säkin jotain kunnollista, kun mäkin syön pizzan" "kyllä nyt välillä saa/pitää herkutella". Tietenkään muiden puheille ei pidä antaa liikaa painoarvoa omissa valinnoissa, mutta siis jos ilmapiiri ympärillä on tuollainen, niin se ei varsinaisesti kannusta terveellisempään elämään.
Ehkä kaikki ylipainon syyt voi tiivistää siihen, että läskeillä ei ole itsehillintää, ne syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Mutta toisaalta jos tuolla tavalla oiotaan mutkissa eikä ruveta sen syvemmin miettimään, että mistä noi asiat johtuu, ei siitä oikein ole apua. Voin sanoa, että kyllä me läskit tiedetään, että pitäisi syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän.
Ja joo, mun mielestäni kehopositiivisuus on ihan kiva juttu, mutta voin omasta puolestani sanoa, että kyllä vituttaa ja hävettää oma ulkonäkö/terveydentila/saamattomuus.
Pakko kyllä huomauttaa että jätit tuosta sen lihomisen syyn pois. Syy ei ole istumatyö, eivät satunnaiset juhlaherkut eikä työkavereiden lounasjutut. Aika monella muullakin on sama tilanne. Silti normipainossa pysyy kun syö arkiruokaa ja herkkuja kohtuudella.
En oikein tiedä mitä lisäarvoa keskusteluun tuo toteamus, että jotkut ihmiset, jotka elävät kuten minä tai huonommin, ovat normaalipainoisia tai jopa hoikkia. Toiset ihmiset lihovat helpommin kun toiset.
Mun tapauksessa lihominen ei ainakaan ollut mikään yksittäinen tapahtuma, johon olisi jokin erityinen yksittäinen syy. Mun lihomiseen on samat syyt kuin siihen miksi olen nyt pysynytkin läskinä eli paskat elämäntavat. Olin nuorempana hoikka ja aktiivinen, sitten vanhemmiten aineenvaihdunta hidastui ja olin vähemmän aktiivinen, joten painoa kertyi pikkuhiljaa.
Mainittakoon, että en ole mikään jenkkityylinen superläski vaan lähinnä tällainen tanakka.
Sitä lisäarvoa että mainitsemasi syyt olivat enimmäkseen sellaisia mihin ei itse voi vaikuttaa: juhlissa tarjotut herkut, istumatyö, työkavereiden jutut. Kun takertuu siihen mihin ei voi vaikuttaa, keskittyy aivan vääriin asioihin jos on tarkoitus saada muutosta aikaan. Pätee kaikkeen elämässä.
Alkuperäisessä viestissäni halusin lähinnä ottaa kantaa siihen miksi suomalaiset on niin läskejä. Tai ainakin miksi mä olen. Sun mielestäsi jätin viestistäni lihomisen syyn pois ja kerroit, että lihomiseni taustalla ei ole istumatyö ja muut mainitsemani asiat, koska jotkut ihmiset elävät kuten mä ja he eivät liho, kunhan syövät "arkiruokaa" ja herkuttelevat "kohtuudella".
Pidin siis tuota toteamusta epäolennaisena tämän keskustelun kannalta, koska puhuin lähinnä omista lähtökohdistani ja omasta tilanteestani, joten siitä näkökulmasta katsottuna ei oikeastaan ole olennaista se, että miltä jonkun toisen henkilön vartalo näyttää jos tekee istumatyötä ja syö samalla tavalla kuin minä. Kuten todettu, lihomistaipumus on hyvin yksilökohtaista.
Tiedostan kyllä, että mun lihomisen taustalla on yksinkertaistaen se, että syön/juon enemmän kaloreita kuin kulutan. Mutta ajatus, että läskiyden taustalla olisi aina ylenpalttinen herkuttelu, on taas mutkien oikomista mielestäni. Kyllä sillä arkiruoallakin saa painoa kerrytettyä.
Olen kanssasi samaa mieltä. Useimmilla meistä normaalipainossa pysyminen vaatii ihan oikeasti keskittymistä, kilot tulevat pikkuhiljaa. Olin itse lähes alipainoinen parikymppiseksi asti, mutta niin vaan se todellisuus tuli lopulta itsellekin vastaan. Olen edelleen normaalipainoinen, mutta tarkkailen kyllä mitä syön ja mihin suuntaan vaaka menee. Ruokavalioon mahtuu ihan kiitettävä määrä herkkujakin, mutta yritän pitää annoskoot maltillisena. Jos on jäätelöä jälkkäriksi, voin syödä vähän pienemmän annoksen ja nauttia siitä ihan yhtä paljon. Joku voi pitää kituutteluna, mutta itse ajattelen tämän olevan panostus omaan terveyteen. En minä tykkää hampaiden pesustakaan, mutta silti teen sen säännöllisesti kaksi kertaa päivässä. Koska vielä vähemmän pidän hammaslääkäristä.
Samat kokemukset ja ruokailuun joutuu koko ajan kiinnittämään vanhempana enemmän huomiota. Helppo tapa hillitä herkkujen määrää on syödä ne ruoan päälle jälkkärinä, mutta jättää kaikenlaiset välipalat ja napostelut pois.
Vihreät naiset ovat hoikkia, koska he noudattavat ekologista ruokavaliota.
Nuo miettikääs vähän: Nykyään polkupyörissä ja potkulaudoissa on moottori!
Vierailija kirjoitti:
Ero oli kyllä huomattavan suuri parin viikon reissulla vilkkaassa Kreikan lomakohteessa.
Kaupungilla ja rannoilla lähes jokainen oli normaalipainoinen, tyylikäs ja kivasti pukeutunut ilman tehosteita kropassaan. Paluussa lentokentän lähtöselvitysjonossa kotimaahan päin taas heräsin todellisuuteen. Hoikat olivat vähemmistö, suurin osa paksuja, osa vielä tatuoitu, lävistetty, hiuksissa shokkivärit. Mistä ihmeestä tämä suomalaisten tyylittömyys nousee, vaatteista en nyt viitsi edes mainita.
Entäs ne kilot, mitä täällä tehdään niin väärin, että niin suuri osa nuoristakin on ylipainoisia?
Siis tämä viesti on kuin suoraan omalta näppäimistöltäni! Olen asunut Espanjassa jo kauan, mutta hiljattain olin pitkästä aikaa piipahtamassa entisessä kotimaassani, ja yhtään liioittelematta voin sanoa että lentoasemalla todellakin erotti jo 150 metrin päästä että mikä jono menee Suomeen. Pulskia, tatuoituja, hymyttömiä, mykkiä kännykän räplääjiä, miehillä ja pojilla maastokuvioiset shortsit sekä joku kulahtanut musta Metallica t-paita näytti olevan muotia, naisilla räikeiksi värjätyt tukat sekä telttamaiset kaavut päällä etteivät kilot näkyisi. Hämmentävää! Asia jäi mieleen, sillä en näe mitään tällaista koskaan missään täällä missä asun. En siis asu Fuengirolassa:)
Aasiassa vietettyjen vuosien jälkeen täytyy sanoa, että suomalaiset ovat aika vastenmielinen näky. Vaikea kuvitella, että suomalaisista naisista löytyisi enää niin naisellista naista, että kelpaisi minulle. Rima nousi hieman korkealle Aasiassa vietettyjen vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa vietettyjen vuosien jälkeen täytyy sanoa, että suomalaiset ovat aika vastenmielinen näky. Vaikea kuvitella, että suomalaisista naisista löytyisi enää niin naisellista naista, että kelpaisi minulle. Rima nousi hieman korkealle Aasiassa vietettyjen vuosien aikana.
Oletko Marko The Pedari?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin tuohon ilmiöön huomiota juuri eilen käydessäni ostoksilla eräässä kauppakeskuksessa n 50 km etäisyydellä pk-seudusta, ei mikään kovin suuri kunta kyseessä. Hellekelit ja hellepukeutuminen pajastivat järkyttävän näyn.
En nähnyt kauppakeskuksessa tai sen pihassa ainuttakaan normaalipainoista naishenkilöä. Ei ainuttakaan! Nuoresta varttuneeseempaan kaikki olivat järjestään ylipainoisia. Osa enemmän, osa vielä enemmän. Mammat vaappuivat kauhtanoissaan ja polvihousuissaan, hyllyvää valkohipiäistä lyllyä kaupan ja pihan täydeltä. Tuli hyvin kohonnut pullataikina mieleen. Ei ne ukotkaan tosin kovin hyvässä kunnossa näyttäneet olevan, mutta tilanne ei ollut ollenkaan niin karmaiseva kuin noiden emäntien kohdalla.
Mikä suomalaisia oikein vaivaa? Miksei itsestä pidetä huolta?
Sinulla taitaa olla jonkinlaiset suodattimet päässä. Kaikki naiset eivät varmastikaan ole järjestään olleet ylipainoisia. Pienen paikkakunnan marketin pikaotoksen perusteella suurin osa on normaalipainoisia, niin naiset kuin miehetkin.
Mun mielestä kukaan nykynainen ei ole "itsestään" tai luonnollisesti hoikka vaan se on aina tarkoitushakuista huomionkipeyttä. Hoikkana itseään kituuttava nainen yrittää vain todistella jotain muille. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Nuo miettikääs vähän: Nykyään polkupyörissä ja potkulaudoissa on moottori!
Tuo ei ole selitys miksi naiset on nyt läskejä, tuo kertoo miksi ne on läskimpiä muutaman vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kukaan nykynainen ei ole "itsestään" tai luonnollisesti hoikka vaan se on aina tarkoitushakuista huomionkipeyttä. Hoikkana itseään kituuttava nainen yrittää vain todistella jotain muille. Hyi!
Jeppis jepulis. Mutta eihän lihavuus tule itsestään,pitäähän sen eteen myös tehdä töitä ja rahaakin siihen tarvii.
Minä kannusta ylipainoisia menemään uimarannalle uimaan. Jätetään ulisijat ulisemaan toisten asioita samalla eletään itse omaa elämäämme.