Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2118)
Se on prosessoitu huonolaatuinen ”kotiruoka” joka lihottaa. Lisäksi sitä syödään liikaa.
Arkiliikunta on unohdettu. Salikäynti 2-3 krt/viikko ei riitä, jos muuten ajetaan autolla joka paikkaan ja istutaan.
Herkut. Mainokset kertovat meille, että itseään pitää rakastaa ja palkita koko ajan. Herkuilla. Herkuttelusta on tullut jokapäiväinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristömyrkyt, kallis terveellinen ruoka ja kemikaalijämät arkiruoassa (mm; roundup viljassa, antibiootit maidossa, lisä- ja väriaineet jogurteissa yms). Ei paljon tartte ihmetellä, kun tietää mitä ruokaamme laitetaan.
Mitä on tuo "kallis terveellinen ruoka"? Kasvikset ja vaikkapa kala eivät ole mitään kalliita, jopa minä pienehköpalkkainen (1600 euroa jää minulle) voin ostaa noita ilman penninvenytystä. Olen hoikka mies, ollut aina ja en aio lihoa myöhemminkään.
On paljon helpompaa hakea pari euron juustoa, kuin alkaa raaputtelemaan kasviksia ja paistelemaan kalaa...
Eihän silloin ongelma ole siinä että terveellinen ruoka olisi liian kallista, vaan se on (muka) liian vaivalloista. Jostain syystä ei vaan haluta myontää omaa laiskuutta, vaan on kivempi sanoa "terveellinen ruoka on liian kallista", kuin totuus "terveellinen ruoka pitää tehdä itse enkä viitsi".
Terveellistä ruokaa on vaivalloisempaa laittaa, mutta on terveellinen ruoka myös kalliimpaakin. Vrt esim eines”liha”pullapussi vs tuore kala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristömyrkyt, kallis terveellinen ruoka ja kemikaalijämät arkiruoassa (mm; roundup viljassa, antibiootit maidossa, lisä- ja väriaineet jogurteissa yms). Ei paljon tartte ihmetellä, kun tietää mitä ruokaamme laitetaan.
Mitä on tuo "kallis terveellinen ruoka"? Kasvikset ja vaikkapa kala eivät ole mitään kalliita, jopa minä pienehköpalkkainen (1600 euroa jää minulle) voin ostaa noita ilman penninvenytystä. Olen hoikka mies, ollut aina ja en aio lihoa myöhemminkään.
On paljon helpompaa hakea pari euron juustoa, kuin alkaa raaputtelemaan kasviksia ja paistelemaan kalaa...
Eihän silloin ongelma ole siinä että terveellinen ruoka olisi liian kallista, vaan se on (muka) liian vaivalloista. Jostain syystä ei vaan haluta myontää omaa laiskuutta, vaan on kivempi sanoa "terveellinen ruoka on liian kallista", kuin totuus "terveellinen ruoka pitää tehdä itse enkä viitsi".
Terveellistä ruokaa on vaivalloisempaa laittaa, mutta on terveellinen ruoka myös kalliimpaakin. Vrt esim eines”liha”pullapussi vs tuore kala.
Miksi elohopeaa ja muita myrkkyjä sisältävä kala olisi terveellisempää kuin lihapullat?
- Eri
Jokunen aika sitten täällä tuli yhdessä keskustelua vähän offtopicina ilmi, että joidenkin mielestä sipsit ovat mainio eväsruoka. Koska briteissäkin normaali lounaseväs.
Olin vähän tyrmistynyt. Ihan jo sitä suolan ja rasvan määrää ajatellen sipsejä ei pitäisi syödä kuin todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuore kala on kallista, joskin esimerkiksi haukea löytää joskus edullisesti.
Esimerkiksi broilerin koivet eivät maksa paljoa lihapullapussia enempää, ja on terveellisempää kuin pitkälle prosessoidut eineslihapullat.
Vierailija kirjoitti:
Jokunen aika sitten täällä tuli yhdessä keskustelua vähän offtopicina ilmi, että joidenkin mielestä sipsit ovat mainio eväsruoka. Koska briteissäkin normaali lounaseväs.
Olin vähän tyrmistynyt. Ihan jo sitä suolan ja rasvan määrää ajatellen sipsejä ei pitäisi syödä kuin todella harvoin.
Tai sitten elät harhassa. Brittien terveys on paljon parempi, vaikka vetävät aamupalaksi pekonia ja kananmunia, lounaaksi kalaa ja sipsejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Sen saman suolan ja rasvan saat jo muutamasta margariinilla sipaistusta ruispalasta. Niitä suositellaan syötäväksi päivittäin.
Syynä voi hyvin olla monen kohdalla trendikäs hiilihydraattipitoinen ruokavalio. meatheals.com
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ylltätys jos paljastuisi että esimerkiksi elintarviketeollisuus on lihottanut karjaa hormooneilla ja sama aine imeytyy nyt ihmisiin. Puolet kansasta ei voi olla lihavia tietämättömyyden, laiskuuden tai geenien takia.
Puolet kansasta on alle 95 ÄO. Sulla on aika korkea mielipide "kansasta".
Kyllä vaan niitä ignorantteja läskijuntteja on aivan joka puolella mihin vaan menee, ja se on tietämättömyyden, mukavuudenhaluisuuden ja laiskuuden syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten elät harhassa. Brittien terveys on paljon parempi, vaikka vetävät aamupalaksi pekonia ja kananmunia, lounaaksi kalaa ja sipsejä jne.
Millä mittarilla brittien terveys paljon parempi? Lihavuus siellä huipussaan, EU:n lihavimpia unkarilaisten ohella.
Ihmiset alkavat olla jo ihan sekaisin jatkuvista ruokauutisista ja tutkimustuloksista, jotka ovat keskenään ristiriidassa. Kaikesta tulee jokin tauti ja myös terveellisissä ruoka-aineissa on sitten ympäristömyrkkyjä. Moni on varmaan heittänyt jo kirveen kaivoon, kun ei ole varaa syödä pelkkää luomuruokaa. Ja vielä kun sen ison pussillisen paskaa saa niin paljon halvemmalla kuin pienen.
Voisiko lihominen johtua mm. siitä, että
1) herkkujen pakkauskoot ovat kasvaneet aivan tolkuttomiksi. Vielä 90-luvulla karkkipussit olivat 150 g, nyt yli 300 g.
2) epäterveellinen ruoka on edullista ja helppoa, esim. pikaruokapaikoissa ateria maksaa alle 10 e.
3) ihmisillä on täysin vääristynyt käsitys siitä, paljonko he kuluttavat energiaa. Kuvitellaan, että istumatyötä tekevä, muutaman kerran viikossa kävelyllä käyvä nainen tarvitsee yli 2000 kcal päivässä jne.
Saman huomasin yllättäen Helsingin reissulla tänä kesänä. Olen aina ajatellut että täällä maalla ollaan lihavampia, syytä en tiedä mutta selvästikään ulkonäkökeskeisyyttä ei ole niin paljoa. Olen itsekkin pullakka, olen ollut vauvasta asti. Nyt 40 vuotiaana olen valmis luovuttamaan ja olemaan suosiolla lievästi ylipainoinen ennenkin kuin jatkuvasti urheilla ja vahtia kaloreita. Toki teen sitä nytkin mutta paljon rennommin että päähän mahtuu muutakin asiaa. Kolmesta lapsestani yksi on samanlainen kuin minä, pullea vaikka mitä tekisi tai olisi tekemättä. Muut syö enemmän mutta pystyvät hoikkina.
Harvassa on todella isokokoiset ihmiset mutta niin on hoikatkin. Suurin osa on selkeästi ylipainoisia. Kieltämättä on syytä olla huolissaan.
Mekin ollaan aina syöty perusterveellisesti omatekemää ruokaa, välillä herkutellaan. Ne määrät on kyllä isoja, myönnän. Lapsille voi olla omat lauantai-pussit, sipsipussi joka jaetaan kolmelle ja oikein överipäivänä vielä pienet jäätelöt. Onhan tuossa selkeästi liikaa vaikka tämä ei ole edes viikoittaista.
Olen lisännyt enemmän kasviksia ruokavalioon vaikka niitä on syöty aina muutoinkin. Karkkipäiviä on vain max 2 kertaa/kk ja olen yrittänyt taas liikkua lasten kanssa enemmän.
Pakkohan tässä on toimia, toivottavasti nämä kiristykset toimii.
Ylipaino vaikuttaa niin moneen asiaan ettei sellainen joka ei koskaan ole ollut normaalipainoinen voi edes kuvitella. Minusta on hienoa ettei lihavuutta tarvitse sinänsä hävetä nykyään mutta vaikka kuinka hyväksyy itsensä ja toiset kiloineen päivineen, ei se silti tarkoita että ylipainossa on hyvä olla. On kuitenkin satavarmaa että kevyempänä olo on kaikinpuolin parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että lihomiseen on monia syitä ja suurimmat niistä ovat elintarvikkeiden jatkuva tarjonta (esim. makeisia saa nykyään varmaan jo vaatekaupoistakin) ja makujen manipulointi erilaisilla aromeilla. Oli helppoa kieltäytyä ruoasta 70-luvulla, kun se ei maistunut kovin kummoiselta ja ainoat "makeiset" olivat appelsiinit ja hillot sekä sokeripalat. Ei ollut elintarvikkeiden postimyyntiä saati 24h kauppoja.
Tässä sinulle salaisuus: niitä ei tarvitse syödä ja ostaa vaikka niitä myytäisiinkin.
Tässähän kysyttiin, miksi lihotaan. Todennäköisesti ne, jotka eivät liho nykyaikana, ovat geeneiltään erilaisia. Ainakin omat hoikat tuttavani ovat aivan yhtä makean- ja roskaruoanhimoisia kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuore kala on kallista, joskin esimerkiksi haukea löytää joskus edullisesti.
Esimerkiksi broilerin koivet eivät maksa paljoa lihapullapussia enempää, ja on terveellisempää kuin pitkälle prosessoidut eineslihapullat.
Et tunne hintoja. Lihapullia saa pussillisen noin 70 sentillä (360g). Broilerin kolme koipea maksaa halvimmillaan pari euroa. Eli samalla hinnalla saakin jopa kolme pussia lihapullia. Valmistuvat nopeasti ja säästävät sähköä.
Itse olen samaa mieltä, kuin joku aiempi. Ei se ruoka 70-luvulla hyvää ollut. Esimerkkinä silakkalaatikko munamaitoon tehtynä, hyi kauhistus. Ei käytetty kermoja koskaan ruoanlaittoon. Peruna ja ruskeakastike oli Arjen perusruoka, joskus tehtiin makkarakastiketta. Aamuisin ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.
Joskus sunnuntaina haettiin kioskilta puolen litran jätskipaketti, joka viivottimen kanssa jaettiin neljälle,
Ruoan ainoa tarkoitus oli täyttää vatsa. Sitten myöhemmin tuli tää hirveä välipalavouhotus, jonka lasken yhdeksi syyksi lihomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän liikuntaa ja vääränlaista ravintoa. Siinäpä se. Sitäpaitsi nythän on ihanaa ja rohkeeta ja kaunista olla "kurvikas". :/
Voi helvetin ääliö.
Tältä näyttää käytännössä, kun se Osuu & Uppoaa. Tehokkaasti, suoraan ytimeen. A U T S !!!
No voitko selittää, miksei esim. Flow-festareilla näkynyt näitä trendikkäitä läskejä? Sehän on nyt tosi haluttua ja kuuminta hottia olla lihava. Taisi olla ainoa trendi, jota ei näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen samaa mieltä, kuin joku aiempi. Ei se ruoka 70-luvulla hyvää ollut. Esimerkkinä silakkalaatikko munamaitoon tehtynä, hyi kauhistus. Ei käytetty kermoja koskaan ruoanlaittoon. Peruna ja ruskeakastike oli Arjen perusruoka, joskus tehtiin makkarakastiketta. Aamuisin ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.
Joskus sunnuntaina haettiin kioskilta puolen litran jätskipaketti, joka viivottimen kanssa jaettiin neljälle,
Ruoan ainoa tarkoitus oli täyttää vatsa. Sitten myöhemmin tuli tää hirveä välipalavouhotus, jonka lasken yhdeksi syyksi lihomiselle.
Juu, meilläkin litran jäätelö jaettiin 4-5 osaan ja litra limpparia kolmelle. Nyt juodaan limpparia yksinään 1,5 litraa/kerta.
Leireille lihavat ja uuniin. Ole sinä mestarina.. Loppuu valituksesi.
Varmaan pitää paikkansa .
Mutta helpompi on vastustaa näkkileipää sinapilla kuin kaikkia herkkuja joita nykyään on kaupat pullollaan ja ihmisillä vara ostaa.