Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2134)

Vierailija
2061/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla on paljon sairauksia.

Ne sairaudet ei kuitenkaan johdu siitä lihavuudesta, vaan huonosta ravinnosta.

Uniapnea, rasvamaksa, nivelkivut, selkäkipu, makuuhaavat, sydänsairaus, kakkostyypin diabetes, korkea verenpaine, huono kolestroli...

Aika paljon sairauksia saa hankittua lihottamalla itsensä.

Vierailija
2062/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea, rasvamaksa, nivelkivut, selkäkipu, makuuhaavat, sydänsairaus, kakkostyypin diabetes, korkea verenpaine, huono kolestroli...

Ne sairaudet tulevat sen huonon ruuan vuoksi, niin kuin se lihominenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jo pikkulapsille työnnetään koko ajan suuhun jotain naksuja, ihan kun ei rattaissa jaksaisi muutoin istua kaupasta kotiin.  Totutetaan jatkuviin välipaloihin sen sijaan, että syötäisiin vain ateria-aikoina terveellistä perusruokaa. Tämä jatkuu sitten aikuisena, karkkeja ja sipsejä ilman ei voi olla. 

Tää on itse asiassa jännä. Mulla kans puolisoni äidillä on tapana laittaa koko ajan jotain herkkua ja naposteltavaa tarjolle, vaikka oltais just syöty raskaastikin. Ja kyllähän sitä sitten otetaan. 

Mulla taas himassa syötiin perusruokaa vain ruoka-aikoina, oli ehkä iltapäiväkahvit. Mutta näiden väleissä ei mätetty yhtään mitään. Paitsi ehkä karkkipäivinä. Kyllä se vaan jännästi on jäänyt elämäntapoihin itsellenikin. Jotain kurinalaisuutta kai. 

Vierailija
2064/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsensä lihottanut käyttää myös alkoholia, syöpäriski on korkeampi kuin tervepainoisella tupakoijalla.

Vierailija
2065/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoiset miehet pois uimarannoilta 🤮

Vierailija
2066/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen kiinnostunut siitä juoksulenkistä, joka kuluttaa 1500 kcal, ja joka tehdään viidesti viikossa. Kerro,  tietäjä!

Vierailija
2067/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleen kiinnostunut siitä juoksulenkistä, joka kuluttaa 1500 kcal, ja joka tehdään viidesti viikossa. Kerro,  tietäjä!

Se aloitetaan su-ma yönä. Matkan aikana pyörrytään 4 kertaa, josta lasketaan aina lenkille uusi alku. Eli ei varsinaisesti koskaan lopeteta. Vaatii kurinalaisuutta ja aikaa, mutta on sen arvoista!

Vierailija
2068/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS uutisoi, että huono ja liian vähäinen uni lihottaa suomalaisia. 

Vierailija
2069/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo vain lihavien sairauksia ole eikä lihavalla välttämättä ole yhtäkään noista. 

Vierailija
2070/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole juuri sitä mitä aina toivotaan? Eli että ylipainoiset liikkuisivat. Mikä siis on ongelma Ap?

Vierailija
2071/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Threadissä oli hyvin asiaa kuvaava ketju. Äiti oli kauhuissaan kun terkkari oli sanonut lapsella olevan hieman ylipainoa ja pyöreyttä. Kommenteissa sadat muut vanhemmat lynkkasivat terkkarin, ei tuollaista saa sanoa ja kehorauha kuuluu lapsellekin. Parikymmentä vuotta sitten lapselta olisi siinä tilanteesa otettu herkut pois ja patistettu liikkumaan, tänä päivä kauhistellaan terkkarin sanoja.

No terkkarin mukainen lapsi ei välttämättä syö ollenkaan herkkuja, lapset kasvavat eri tahtiin. Joskus voi painoa kertyä enemmän ja sitten toisaalta pituutta enemmän toisena hetkenä.

Painoon puuttuminen tuolla tavalla voi aiheuttaa syömishäiriön, jos tapahtuu lpsen kuullessa. Siksi asiaa kritisoidaan. Ongelma ei ole itse asiassa vaan siinä miten siihen puututaan.  Ja aikuinen vastaa lapsen ravinnosta niin lapselle ei tarvitse puhua tästä ollenkaan. 

Vierailija
2072/2134 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenos kirjoitti:

Onkohan syynä tiedostamisen siirtäminen käytäntöön, siis ongelma siinä. Olen ollut aina alipainoinen, mutta nelikymppisenä paino on alkanut nousta. On turhauttavaa kun syön melko vähän kasvispainotteista ruokaa ja silti paino nousee herkästi. Nuoruuden alipainosta on nyt se hyöty, että paino on noussut normaalilukemiin vasta nyt.

Yritän etsiä tietoa ja tiedostaa, mutta helppoa se ei ole. Yritän edes pysäyttää painon nousemisen. Sen olen pistänyt merkille, että melko vaikeakin ylipaino on merkittävästi kasvanut. Siihen en henkilökohtaisesti haluaisi mennä. 

Itsellä sama juttu. Alle 40v. olin hoikka, alipainon rajoilla mutta nyt on paino alkanut mystisesti nousta. Olen aina kuntoillut mm. pilates, voimajooga, tanssi, punttisali jne, syönyt terveellisesti. Eli en vielä ole ylipainoinen vaan normaalipainoinen mutta se timmi solakkuus on alkanut "pehmetä"

Ja kyllä! tiedon etsiminen on todella haastavaa ja sitä on paljon ja ristiriitaista. Meille +40v naisille neuvotaan toisaalla ketoa ja  pätkäpaastoa tyyliin "syöminen pitää rajoittaa 8h ja loppuaika paastolla", sitten toisaalla sanotaan että tämä aiheuttaa vanhemmilla naisilla kortisolihormonin nousun mikä lisää rasvan kertymistä vyötärölle ja selkään ja hajoittaa lihaksia. Eli peppu kutistuu mutta jenkkakahvat suurenee. Myös ketoosi aiheuttaa kortisolihormonin nousua.

Sitten liikunnassa: punttien nostelu on 40v. naiselle parasta liikuntaa, koska lihasmassa alkaa vähetä tässä iässä ja aineenvaihdunta laiskistua ja toisaalta taas: ei missään nimessä punttien nostelua koska se lisää taas kortisolitasojen nousua! Meditointia ja kevyttä kävelyä sen pitää olla! 

Mutta toisaalta pitää olla kiitollinen siitä, että jo nuorena otti liikuntarutiinit ja terveelliset ruokailutottumukset ja itsestään huolehtimisen osaksi elämää. Se olisi hirveän haastavaa totutella kurinalaisuuteen vanhempana. Moni meidän ikäluokan naisista havahtuu vasta nyt että jotain pitäisi tehdä kun ylipanoa on reilusti ja rapakuntoinen. On huomattavasti "mukavampaa" tuskailla parin kosmeettisen lisäkilon kanssa kuin että sitä olisi 20kg "höllyvää"

Vierailija
2073/2134 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS uutisoi, että huono ja liian vähäinen uni lihottaa suomalaisia. 

Huono ja vähäinen uni voi johtua hoitamattomasta uniapneasta, joka arvioiden mukaan on 1 500 000 suomalaisella. Ja uniapnea yleensä johtuu siitä, että on lihottanut itselleen uniapnean.

Vierailija
2074/2134 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUMS MUMS MUMS! RÖÖÖYYHHHH!! 

Vierailija
2075/2134 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni huvittaa ajatus ihmisestä, joka katselee muita rannalla sillä silmällä, että onpa paljon lihavia ja kirjoittaa oikein keskustelupalstalla huolestaan. Oma rantapäiväni on tyystin toisenlainen.

Vierailija
2076/2134 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkumattomuuden kulttuuri. Pyörää kuljetetaan sähkömoottorilla tai auton perässä telineessä. Potkulaudoissakin on moottorit.

Ennen (vuosikymmeniä sitten) oli ihan tavallista kävellä kylästä toiseen useita kilometrejä. Tai kiertää Suomea kesällä polkupyörällä.

Noh, laihduttamisessa 80-90% riippuu syömisestä. Liikunta on sitten muuten hyödyllistä. Moneen kertaan on tämäkin palstalla kerrottu.

Ajattelen itse, että nykyinen ruoka on liian hyvää, harva syö liikaa perunoita ja ruskeaa kastiketta. Kasviksilla laimentaminen kuulostaa minusta hyvältä idealta.

Viisi 1500 kilokalorin juoksulenkkiä viikossa tekee jo 7500 kilokaloria viikossa. Se on kilon verran rasvaa.

Kerropa, kuinka itse tekisit juoksulenkin, joka kuluttaa 1500 kcal? Ja vielä viidesti viikossa? 

On se ainakin teoriassa mahdollista. Esim raskaampi pyöräily (yli 20 km/h) voi kuluttaa 400-500 kcal tunnissa. 3-4 tunnin rankalla pyöräilyllä voi hyvinkin saavuttaa 1500 kcal kulutuksen.

Itse olen joskus pyöräillyt 20 km työmatkaa. Aikaa meni 1-1,5 tuntia suuntaansa, eli 2-3 tuntia päivässä. Enempää en olisi jaksanut. Kalorikulutuksesta en tiedä, mutta ei minulla kovin kauaa kunto tuohonkaan riittänyt. Puolessa vuodessa terveyteni romahti ja päädyin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ehkä vähän vähemmällä rasituksella terveys olisi pysynyt parempana.

Ehkä joku tosikuntoilija voi vetää 4 tunnin hikilenkkejä ilman ongelmia, jos ei tee mitään kuormittavaa työtä.

Vierailija
2077/2134 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on sataprosenttisesti itse aiheutettu. Kuka tahansa pystyy laihduttamaan itsensä esim. fitnessmallin mittoihin. Kyse on ainoastaan siitä, haluaako ihminen riittävästi tätä. Käytännössä asia ei vaadi mitään muuta kuin kärsivällisyyttä, itsekuria, motivaatiota ja tavoitteellisuutta. Jos näitä ei löydy, niin sitten voi piiloutua vatsamakkaroiden taakse ja keksiä ne samat tekosyyt, jotka on kuultu jo miljoonaan kertaan.

Kyse ei ole myöskään iästä työikäisellä ihmisellä. Olen itse kohta viisikymppinen ja voisin koska vain mennä rasvojen puolesta kisalavalle. En myöskään työskentele liikunnan parissa.

Vierailija
2078/2134 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on prosessoitu huonolaatuinen kotiruoka joka lihottaa. Lisäksi sitä syödään liikaa.

Arkiliikunta on unohdettu. Salikäynti 2-3 krt/viikko ei riitä, jos muuten ajetaan autolla joka paikkaan ja istutaan.

Herkut. Mainokset kertovat meille, että itseään pitää rakastaa ja palkita koko ajan. Herkuilla. Herkuttelusta on tullut jokapäiväinen juttu.

Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä että suomalainen normaali ruoka lihottaa, varsinkin sen jälkeen kun päiväkodin aloittamisen jäljeen lapseni on lihonut. Päiväkodista tulee aina palautetta että valtavan hyvä ruokahalu ja syö joka aterialla paljon ruokaa, neuvolasta tulee palautetta että paino nousee ja syytellään vanhempia. Kotona me syödään salaattia aina alkupalaksi ja muutenkin tervellisesti. Ei herkkuja, limuja tai mehuja lähes koskaan. Kesälomalla paino lähtee aina yllättäen laskuun. Jatkuvasti ei edes ta

Nykyään monessa päiväkodissa ja koulussa tarjotaan lapsille suuressa keskuskeittiössä valmistettua edullista pitkälle prosessoitua ruokaa. Usein juuri ne edullisimmat lisäaineet ovat niitä pahimpia. Meillä on jo kuntia, joissa kunnan kaikkien julkisten paikkojen (sairaalat, vanhainkodit, päiväkodit, koulut, virastot) ruoat tehdään keskitetysti yhdessä suuressa laitoskeittiössä ja kuljetetaan sieltä ympäri kuntaa.

Omalla herkkävatsaisella lapsella vatsavaivat pahenivat sen jälkeen tuo tyyli aloitettiin omassa kunnassa. Hänellä ei vatsa siedä lainkaan pitkälle prosessoitua ruokaa. Eikä ole paino-ongelmia.

Tutkimuksen mukaan pitkälle prosessoitu ruoka vaikuttaa aivoihin siten, että ihminen alkaa syömään enemmän. Hienommin sanottuna, ultraprosessoitu ruoka vaikuttaa aivoalueisiin, jotka säätelevät syömiseen liittyvää käyttäytymistä.

Ravitsemus | Pitkälle jalostettu valmisruoka voi aiheuttaa rakenteellisia muutoksia aivoissa, kertoo tuore tutkimus

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011293259.html

Vierailija
2079/2134 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on aloitettu vuonna 2019.

Silloin ylipainotilanne ei ollut läheskään yhtä paha kuin nyt. Moni lihoi koronavuosina. Sille on varmasti monia syitä.

Itse hautauduin silloin kotiin ja söin herkkuja selvästi tavanomaista enemmän ja liikuin paljon vähemmän kuin normaalisti. Lihoin yli 20 kg enkä edes tajunnut sitä ennenkuin lääkäri käski puntarille 😱 Onneksi oli tahdikas lääkäri, joka osasi ottaa asian puheeksi loukkaamatta ja syyllistämättä. Se auttoi todella paljon.

Nyt olen laihduttanut ne kilot ja vähän enemmänkin ja pelkään, että paino nousee uudestaan heti jos teen pienenkin virheen ruokailussa.

Olen huomannut että en ole ainoa kuka lihoi oikeasti paljon niiden vuosien aikana.

Vierailija
2080/2134 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset miehet pois uimarannoilta 🤮

Kaikilla on oikeus käydä uimassa, kunhan vaan osaa uida. Lihaville uiminen on todella hyvää liikuntaa. Siksi juuri ylipainoisten kannattaa mennä rannalle ja uimahalliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi