Kerrostaloyhtiömme terroristitupakoitsijalle kysymys?
Onko sinun ihan pakko kessutella aamutuimaan savukkeesi makkarisi tuuletusikkunasta, jolloin kessusavusi nousevat suoraan meidän yläpuolella asuvien asuntojen samassa linjassa olevista makkarin tuuletusikkunoistamme meidän asuntoon?
Inhottaa herätä aamuisin naapurin kitkerään tupakan savun hajuun, kun itse en edes polta.
Jotkut tässä talossamme menevät myös talomme pihalle seinustan viereen polttelemaan ja samalla savu nousee suoraan myös meidän muiden yläpuolisten huoneiden avoinna olevien tuuletusikkunoittemme kautta sisään. YÄKS!!!
Näin meidän taloyhtiössämme toimivat silloin tällöin tupakoivat pari naapuria, koska eivät ilmeisesti ilkeä parvekkeillaan savutella.
Kommentit (18)
Onko tuo tupakoitsija AV-palstalainen, vai miksi tänne avaudut? Jätä reilusti heippalappu porraskäytävän ilmoitustaululle.
Nii, missä ajattelit sitten et mun pitää polttaa?
Laita kiinni tuuletusikkunasi, en mä aamutuimaan lähde mihinkään kilometrien päähän polttelemaan, kun ei ole kieltoa parvekkeella polttamisesta, sitten kun se kielto tulee, niin lähden röökini polttelemaan kauemmas
Ellei saa suutansa auki niin sitten pitää kärsiä. Helppo keino olisi vain huomauttaa, voi olla ettei vain tullut ajatelleeksi että savu menee tuuletusikkunoista sisään ja siirtyy kohteliaasti jos huomauttaa.
No, enhän laita tuuletusikkunaamme kiinni, haluan raikasta ilmaa ulkoa makkariimme, enkä naapurin kessun savua pilvisinä ja sateisina aamuina kesäaikaan ja talvisin kovilla pakkasilla ja lumisadeilmoilla.
Ei sulla ole muuta vaihtoehtoa kuin pitää oma ikkunasi kiinni. Turhaan vikiset.
Olen valittanut jo vuosia sitten isännöitsijälle tästä kyseisestä ilmiöstä kerrostalossamme, mutta mitäpä se auttaa, kun hän ei voi mennä kenenkään kotiin utelemaan, että kuka polttaa ja mistä huoneistosta; monikerroksinen talo näet. Vuosia sitten kylläkin talossamme asui vähän aikaa yksi pariskunta, jotka kävivät talomme seinustan viereisissä tuoleissa polttelemassa savukkeensa, koska eivät parvekkeella naapurien takia saanneet poltella, mutta eipä se asiaa auttanut, kun ongelma siirtyi meidän asukkaiden harmiksi, jolla on seinustatupakoivan pariskunnan yläpuolella kolmen huoneen tuuletusikkunat vierekkäin per asunto.
Ei auta kuin lähteä vissiin seuraavaan yhtiön osakekokoukseen kertomaan suoraan asianosaisille heidän huonosta tavastaan, joka häiritsee meitä tupakoimattomia. Siinähän sitten menee naapurisopu niiden kahden kanssa, kun varmaankin alkavat vänkyröimään, että he saavat poltella omassa asunnossaan sisällä pöllyttäen savunsa tuuletusikkunasta ulos.
Taloyhtiössä pitää sopia tupakointisäännöt, ei sen kummempaa ole.
Niin, ainahan mennään idiooteimman mukaan, joka ei pysty edes ajattelemaan muiden kuin omaa viihtyvyyttään ja addiktioitaan. Raitis ilma kuuluu jokaisen perusoikeuksiin, eikä näillä käryttäjillä ole muuta ajatusta kuin päivittäisen myrkkyannoksensa kiskominen silmät nurinpäin päässä keuhkoihinsa.
Saako Suomessa vielä joissakin sisällä polttaa tupakkaa, vaikea uskoa moista?
Useimmissa taloissa ei saa polttaa edes ulko-oven lähettyvillä, vaan tupakointipaikka on jossain pihan perällä.
2/7:lle: Isännöitsijä on kieltänyt laittamasta mitään "Heippa-lappuja" alaporraskäytävän ilmoitustauluille, jossa yksittäinen osakkeen omistaja/vuokralainen ojentaa ketään mistään asiasta; ja nolojahan ne ovatkin, ja vieläpä ilman kirjoittajan nimeä - nähty on niitäkin tässä talossa vuosikymmenien varrella.
Kerran tuli nimetön vessapaperipalalle kirjoitettu lappu meillekin, kun lapsemme soittivat joskus pieninä ollessaan pianoa kello kympin jälkeen.
Edellisessä asunnossa isännöitsijä EI olisi puuttunut naapurin sisällä tupakoimiseen, ellei siitä olisi tullut suoraan hajuhaitat meille. Asunto oli rivitalossa, joka monella tapaa poikkeaa normaaleista mm. sillä, että asuntoja yhdistää katetut terassit eli ns. vilpolat, ei suoraan seinät. Näissä vilpoloissa oli paitsi huonot äänieristeet, myös muutenkin huono ilmanvaihto, joten kun avasi oman vilpolan oven, oli kuin siellä olisi joku polttanut. Tähän isännöitsijä sitten puuttui, kun millään ilmanvaihtokavavien putsauksilla sun muilla ei olisi saanut hajuhaittaa pois.
No se haju sitten tietenkin siirtyi ulos, ja niin loppui meidän perheen ulkona oleilu, pyykkien kuivatus ja vauvan vaunuissa nukuttaminen. Lopulta muutimme pois.
Minä luulen, että tähän asiaan aletaan hiljalleen puuttua, sillä niin paljon on nyt ollut esillä se miten tupakansavu häiritsee muita.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa taloissa ei saa polttaa edes ulko-oven lähettyvillä, vaan tupakointipaikka on jossain pihan perällä.
Miten ihmeessä voitaisiin valvoa, ettei joku polta asunnossaan sisällä, varsinkin jos kyse ei ole vuokra-asunnosta? Eikä se kielto vuokrasopimuksessakaan mitään estä.
Vierailija kirjoitti:
2/7:lle: Isännöitsijä on kieltänyt laittamasta mitään "Heippa-lappuja" alaporraskäytävän ilmoitustauluille, jossa yksittäinen osakkeen omistaja/vuokralainen ojentaa ketään mistään asiasta; ja nolojahan ne ovatkin, ja vieläpä ilman kirjoittajan nimeä - nähty on niitäkin tässä talossa vuosikymmenien varrella.
Kerran tuli nimetön vessapaperipalalle kirjoitettu lappu meillekin, kun lapsemme soittivat joskus pieninä ollessaan pianoa kello kympin jälkeen.
Olen sama kuin tuon edellisen kirjoittaja, ja jatkan vielä, että tuokin lappu tuli erään uudenvuodenaaton vieton jälkeen, ja uskoisin, että kyse ei ollut ihan siitäkään, että musiikki soi tuon yksittäisen juhlapyhän aaton iltana vain tunnin yli ajan. Ei se mitään, että joku nimetön asukas siihen aikaan oikein postiluukustamme huomautuksensa oli pudottanut, mutta vessapaperin palaselle ja nimettömänä, se oli kyllä noloa, ja emme tietenkään saanneet selville, kuka asialla oli ollut, mutta tänä päivänäkin soitan itsekkin pianoa, mutta siitä ei huomautusta ole tullut kertaakaan, vaikka saatan soittaa pimputella tuntitolkulla välillä, mutta ennen iltakymppiä.
No tässä talossa on vuosikymmenien saatossa aikoinaan nähty alakerran ilmoitustaululla näitä nimettömiä valituksia milloin mistäkin, mutta eivät ole suunnattu meille, että ilmeisesti nyt kun niitä ei enää ole näkynytkään vuosiin, on kyseinen henkilö tullut joko järkiinsä tai hän on delannut tai sitten nykyinen isännöitsijä on ojentanut tätä anonyymiasujaa toiminnastaan, ettei lappuja laitella alakäytävän ilmoitustaululle milloin mistäkin aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä asunnossa isännöitsijä EI olisi puuttunut naapurin sisällä tupakoimiseen, ellei siitä olisi tullut suoraan hajuhaitat meille. Asunto oli rivitalossa, joka monella tapaa poikkeaa normaaleista mm. sillä, että asuntoja yhdistää katetut terassit eli ns. vilpolat, ei suoraan seinät. Näissä vilpoloissa oli paitsi huonot äänieristeet, myös muutenkin huono ilmanvaihto, joten kun avasi oman vilpolan oven, oli kuin siellä olisi joku polttanut. Tähän isännöitsijä sitten puuttui, kun millään ilmanvaihtokavavien putsauksilla sun muilla ei olisi saanut hajuhaittaa pois.
No se haju sitten tietenkin siirtyi ulos, ja niin loppui meidän perheen ulkona oleilu, pyykkien kuivatus ja vauvan vaunuissa nukuttaminen. Lopulta muutimme pois.
Minä luulen, että tähän asiaan aletaan hiljalleen puuttua, sillä niin paljon on nyt ollut esillä se miten tupakansavu häiritsee muita.
Eli tämä isännöitsijä puuttui asiaan lainvastaisesti? Jollei taloyhtiössä (tuohon aikaan ei ollut mahdollista) ole YKSIMIELISESTI yhtiökokous sopinut tupakoimattomuudesta parveikkeilla ja tämän jälkeen viranomaisilta hakenut päätöstä, ei isännöitsijällä ole mitään oikeutta puuttua asiaan. Oli hajuhaittaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Laita ikkuna kiinni.
Pakkohan se on silloin tällöin laitettavakin kiinni, koska en todellakaan halua sitä aika-ajoittaista kessun savua kotiini, joka leijailee mun sieraimiini silloin tällöin sateisina aamuina, kun itse oikoilen sängyssäni herättyäni ennen ylösnousuani, ja eikä se savu sittenkään mihinkään katoa, vaikka nousen ylöskin ja siirryn vessan kautta keittiöön tai olkkariin. Parvekkeella ei haise tupakan savu nykyisin kuin hyvin harvoin, joten olen päätellyt tämän ilmiön johtuvan siitä, että nämä kaksi naisasukasta, jotka kessuttelevat vain silloin tällöin eivät vaan viitsi mennä omille parvekkeilleen muiden näkyville polttelemaan, kun esittävät muuten niin terveellisten elintapojen viettäjää. :D Tarkoitan siis, että eivät polttele tupakkia koskaan mukamas, vain heidän sisäpiirinsä jäsenet tietävät heidän silloin tällöin imevän savukkeitaan.:D
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lain mukainen etäisyys ulko-ovesta, jossa saa polttaa?
Jos tupakoitsija rikkoo lakia, niin mielestäni silloin voi syyttää pahoinpitelystä.
Laita ikkuna kiinni.