Useimmille yksityisautoilijoille on tekosyy, että tarvitsevat autoa työmatkoihin
Todellisuudessa ovat vain laiskoja käyttämään julkisia ja liikkumaan edes pysäkille!
Kommentit (47)
Isäni mukaan hänellä pitää olla auto lähtövalmiina kun hän haluaa mennä jonnekin.
Mikä tekosyy? Mä valitsen mukavuuden, turvallisuuden ja koska arvostan vapaa-aikaani myös nopeuden. Ja maksan siitä ihan mukavasti joka päivä.
Mietitääs. Julkisilla kaksi vaihtoa ja aikaa kuluu keskimäärin jotain 50min ja 1,5h väliltä. Päälle kävelymatkat kummassakin päässä ja vaihtojen välillä. Autolla ruuhkasta riippuen 30-40 minuuttia, ovelta ovelle. Aika helppo valinta.
Mun mielestä se, että yksityisautoillen töihin ja takaisin säästän päivässä 1,5h jonka saan viettää lasteni kanssa, ei ole tekosyy vaan helvetin hyvä syy olla käyttämättä julkisia.
Pääsisin bussilla melkein samassa ajassa töihin ja takaisinkin, mutta se edellyttäisi kellon kyttäystä, bussipysäkillä seisoskelua, kaiken maailman räkänokkien seassa matkustamista, eikä matkan varrella esim. kauppaan poikkeamiset ole helppoja/mahdollisia. Matkustankin siis julkisilla vain kännissä, tai kun alkoholia on päivän aikana odotettavissa.
Julkinen liikenne on alaikäisille ja köyhille.
Olen kulkenut pyörällä töihin, siihen menee tunti per suunta. Autolla menee vartti ja nykyisin perheellisenä en halua pitää lapsia yhtään ylimääräistä minuuttia hoidossa.
kävin 1,5 vuotta töissä julkisilla. Pysäkki on muutaman sadan metrin päässä ja työmatka n. 8km. Päätepysäkiltä on muutama kilometri siihen pysäkille mistä nousin kyytiin, jostain syystä se linja-auto ajoi tämän matkan välillä kolmeen minuuttiin, yleensä kuitenkin siinä kesti se 20min. Eli jouduin käytännössä kävelemään aina reilusti ajoissa sinne pysäkille jotta pääsen varmasti kyytiin. Se oli joka aamu niin täynnä, että jouduin seisomaan siinä kuskin vieressä ja lisää jengiä lappaa joka pysäkiltä kyytiin. Siinä sitten survouduttiin peremmälle, jengiä oli tyyliin tuplat istumapaikkoihin verrattuna.
Tämä 8km työmatka kesti 45minuuttia suuntaansa, eli 1,5h päivässä meni tähän leikkiin. Autolla matka hoituu 10minuutissa.
Julkisia ei kulje vuorotyön mukaan ja en jaksa pyörällä ajaa 30km työmatkaa.
No niinpä! Meilläkin menee aamubussi klo 7.45 tuosta ohi ja on kaupungilla klo 8.15 ja mun työt alkaa klo 10. Voisin vaikka virkata tuon ajan! Iltapäivällä viimeinen bussi lähtee kotiinpäin klo 16.15 ja minä pääsen töistä klo 17.30. Varmaan voisin lähteä aina vähän aikaisemmin? Kyllä se mulle sopis, en tiedä sitten mitä työnantaja tuumis. Voisin tietysti kulkea vaikka pyörällä tai ostaa hevosen?
Ensin moralisoidaan ruokavaliota, nyt kulkutapoja.
Espoossa asun ja täällä ei julkisten käyttö yksinkertaisesti ole mahdollista, kun 10 minuutin automatkaan saattaa tuhraantua pahimmillaan 1,5 tuntia ja siinä vaihto välissä. Muutaman kerran olen joutunut julkisia käyttämään ja joka kerralla katunut päätöstä joko sen ajanhukan tai muuten vain partavedessä lilluvien, möykkäävien ihmisten takia.
Ostin pari vuotta sitten sähköavusteinen polkupyörän ja ajan sillä aina kuin suinkin pystyn sen 14 km/suunta työmatkan pääkaupunkiseudulla.
Mä olisin fillarillakin nopeammin kuin busseilla vaihtoineen (22km). Syy miksen kulje fillarilla on sitten taas aamuherääminen, lapsen yksinolo aamuin ja iltapäivisin ja illan lyhyys kotitöineen. Kuitenkin pitää kotoa lähteä autolla kauppaan, jos jokapäivä fillarilla pysähtyis niin se aikaolisi taas pois perheeltä.
Kannatan lämpimästi julkista liikennettä. Mitä useampi matkustaa karjavankkureilla, sitä paremmin liikenteessä on tilaa minulle ja autolleni.
Työmatka julkisillä ensin kaupunkiin 50min (10 euroa), sieltä kävely bussipysäkille 5min ja 40min matka työpaikalle paikallisbussilla (3 euroa).
Autolla 30min, kummankohan sitä valitsisi
Mulla kestää autolla työmatka 5min ja pyörällä reilu 10min, julkisia ei tuolla välillä kulje ikinä, täällä kun ei julkista kaupungin sisäistä liikennettä ole.
Kuljen autolla, koska olen liian laiska kulkemaan pyörällä :)
Jep. Tunnustan.
Meillä on lähin pysäkki 3 km päässä. Työt alkaa klo 8 ja bussi tulee 7.55. Olen kylällä klo 8.45 ja tyttö pitäisi viedä vielä päiväkotiin josta pysäkiltä on matkaa vielä 1 km. Vien lapsen hoitoon ja menen odottamaan bussia joka lähtee klo 15.00 ja kulkee työpaikkani ohi 16.15. Työaikani on silloin jo loppu. Tätä se julkinen liikenne on täällä maalla, vain koululaisia kuskaavat linjat kulkee kerran aamuisin ja kerran iltapäivisin.
Omalla autolla vien lapsen hoitoon ja ajan töihin puolessa tunnissa.
Kunhan pienin lapsi aloittaa koulun, siirryn kuitenkin pyöräilemään työmatkani.
Mikä on tekosyysi käyttää julkisia kun sen matkan voi vaikka KÄVELLÄ tai PYÖRÄILLÄ? Saisivat sinunkin läskisi liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Matka julkisilla: tunti. Matka omalla autolla: 15 minuuttia. Arvaa, kumman valitsen?
Sinä onnekas! Itselläni julkisilla 1 tunti 50 minuuttia yhteen suuntaan, tämä nopein mahdollinen reititys. Omalla autolla 30 minuuttia yhteen suuntaan.
Asun Espoossa, käyn töissä Helsingissä.
Arvaa kumman valitsen...?
EN minä edes väitä tuollaista. Toki pääsisin Helsingissä asuvana ja työssäkäyvänä julkisillakin. Mutta en halua. Tykkään jammailla radion tahdissa omassa autossa, samalla hakea työmatkalla ruokaostokset isosta marketista. Haluan myös voida pukeutua korkokenkiin ja vaatteisiin, joissa ei säällä kuin säällä kävellä pysäkeille tai niiltä pois. Koska minulla on varaa siihen, autoilen. Ympäristöasioista en välitä paskaakaan.
Meidän kaupungissa ei ole poikittaista julkista liikennettä, vaan kaikki linjat kulkee kaupungin keskustan kautta. Autolla pääsee suorinta reittiä 15 minuutissa, julkisilla menisi vaihtoineen reilu 2 tuntia.
Eli joo, kyllä pääsisin töihin julkisilla kun on vielä joustava työaikakin ja ihan vaan omaa laiskuuttani kuljen autolla. Mukavuudenhaluni on liian suuri siihen että käyttäisin 4-5 tuntia päivässä työmatkoihin.
Minä ajelen välillä ihan huviajeluitakin sen lisäksi että matkustan töihin mieluummin autolla kuin kaikenmaailman spitaalisten seurassa jossain tunkkaisessa bussissa. Kitinäsi ei ainakaan saa minua harkitsemaan autostani luopumista vaikka niin varmaan yksinkertaisessa päässäsi kuvitteletkin.