Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauan sitten tapahtuneet erikoisuudet suvuissanne?

Vierailija
09.08.2019 |

En oo löytänyt omastani kuin että

-5 polvea sitten 1812 esiäitini oli kartanon tytär ja meni naimisiin kartanon rengin kanssa. (varmaan harmitti vanhempia).

- toisessa haarassa 4 polvea sitten esi-isäni joutui sotavangiksi Englantiin Oolannin sodassa.

Mitä teillä on?

Kommentit (231)

Vierailija
181/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä onko ihan kauhean erikoista aikaansa nähen. Mutta isoisoisäni vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on 30 vuotta. Vanhin lapsi sai samoihin aikoihin oman esikoisensa kuin isänsä kuopuksensa. 

Kaikki lapset tehty pitkillä ikäeroilla, kuulemma tykkäsi että aina oli joku pieni ns. jaloissa pyörimässä. Kun aiempi lapsi oli noin kuus vuotias, syntyi seuraava. Tosin viimeisella lapsella on eri äiti, kun ensimmäinen vaimo kuoli sairauteen.

Mun kolmekymppisellä kaverilla on itseään vuoden nuorempi täti 😊

Eräs tuttuni on kuusi vuotta nuorempi kuin täyden veljensä vanhin lapsi. Hänellä ja vanhimmalla sisaruksellaan eli tällä veljellä oli ikäeroa 25 vuotta. Eli tuttuni oli ”täti” paljon ennen syntymäänsä.

Vierailija
182/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luvun alusta löytyi merkintä, että yksi esi-isä on kuollut pistohaavaan, mutta ei ole löytynyt selitystä haavalle.

Isoisäni äiti kuoli ja isoisän isä meni hetken päästä naimisiin isoisän tädin (äidin siskon) kanssa. Isoisän nuoremmat sisarukset ovat siis hänen äitinsä siskon lapsia (eli siis myös hänen serkkujaan).

Toisen puolen suku on kotoisin Suomen ja Venäjän rajalta ja taistelivat osittain eri puolilla sodassa. Venäjälle jääneistä ei ole kai ketään suvusta enää jäljellä. Suomessa meidän lapset sukunsa ainoita omassa polvessaan. Melkoisen traumaattisesti vaikutti ilmeisesti tuo sodan myötä rikkoontunut suku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt ei suoranaisesti kuulu tänne eikä ole mitenkään hirveän erikoista, mutta olen itse 36-vuotias ja ukkini oli syntynyt 1800-luvulla.

Todennäköisesti siis jompikumpi vanhemmistasi oli erittäin iäkäs syntyessäsi.

Vierailija
184/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isopappa oli kotoisin karjalasta ja hetken aika hänen isänsä ehti toimia tsaarin perheen hevoskuskina. Kuulema tsaarin tyttärillä oli usein salaista sutinaa näiden tallipoikien kamssa ennen vallankumousta ja niistä syntyi moni salattu lapsi jotka sitten lähetettiin isän mukaan turvaan kun tilanne Venäjällä alkoi käydä liian levottomaksi.

Onkohan juttu lähtenyt hieman elämään, sillä olisi yllättävää, että tsaarin tyttäret olisivat synnyttäneet monta salalasta tallipoikien kanssa.

Juuri näin. Ennen vallankumousta tsaari Nikolai II:n tyttäret ovat kaikki olleet hyvin nuoria. Tyttäristä vanhin, Olga, täytti 22 vuotta vuonna 1917, ja nuorin, Anastasia, 16 vuotta. Lisäksi tyttäriä valvottiin ajan tavan mukaan tarkasti. Tilanteita, joissa suuriruhtinatar olisi voinut olla kahdestaan tallirengin kanssa, ei varmasti syntynyt helposti.

Tyypillisesti kun ollaan tyytymättömiä hallitsijoihin, pyritään heidän maineensa tahraamaan, ja yksi keino tähän on keksiä juttuja kuningatarten ja prinsessojen seksuaalisesta holtittomuudesta.

Vierailija
185/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monilla on lapsi syntynyt noin 4-7 kk avioliiton jälkeen. Eli menty raskaana ollessa paniikissa naimisiin tavallaan pakon edessä.

Mm. 1920-luvulla isoisäni syntyi 5 kk avioliiton jälkeen, samoin hänen vanhemmista ainakin isällä oli samanlainen syntyhistoria.

Isoisoisoäitini sisko tuli 1850-luvulla avioliiton ulkopuolella raskaaksi ja ainakin siihen aikaan joutui hakemaan synninpäästön papilta. Tämä on kirjattu kirkonkirjoihinkin, että hän oli saanut synninpäästön, tuo synninpäästö oli haettu pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen.

Usein puhutaan, että ennen vanhaan ihmiset olivat siveellisempiä, mutta omien tutkimusteni mukaan ainakin omassa suvussa on ollut ihan yhtä siveetöntä menoa kuin sanotaan, että on nykypäivänäkin. Nykyään vaan esimerkiksi ne aviottomat lapset voi kasvattaa usemmin yksinhuoltajana kun taas ennen vanhaan moni joutui pakon edessä naimisiin.

Kyllä nykyään on paljon siveettömämpää. Pannaan ketä sattuu ennnen naimisiin menoa.

Ennen vanhaan, kun raskaus seurasi lähes heti seksi suhteen alettua, mentiin paniikissa naimisiin sen ekan seksi suhteen kanssa ja aviossa myös pysyttiin koko elinikä.

Itse asiassa ihmisten seksuaalikäyttäytyminen on muuttunut paljon noista ajoista ja usko tai älä, paljon rauhallisempaan suuntaan. 

En usko. Kyllä seksi villiintyi valtavasti e-pillerin keksimisen jälkeen.

Ennen oli pakko olla siveä, kun ei haluttu äp*rälapsia.

Jos nykyinen määrä seksiä harrastettaisiin yhtä vaihtuvien kumppaneiden kanssa kuin nykyään ja e-pillereitä ei olisi eikä nykyisiä kehittyneitä kondomeja, äp*riä olisi aivan valtavasti. Monella naisella yli 5 äp*rää enne pysyvämpää kumppania. Ensimmäisiä alkaisi tulla 16-vuotiaana.

Vieläkö löytyy ihmisiä jotka luulevat ettei ajalla ennen eepillereitä ollut mitään ehkäisyä ja ihmiset todella elivät jalat kiinni? :D 

Kerro toki, mitä varmoja ja yleisesti käytössä olleita ehkäisykeinoja menneinä vuosisatoina sitten oli?

Eihän ne varmoja ole nykyäänkään. Viimeinen konsti oli silloinkin abortti. Ja lapsen antaminen pois.

Jo muinaiset egyptiläiset käyttivät alkeellisia kondomeja. Kondomeina käytettiin myöhemmin mm. eläinten suolta.

Vierailija
186/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monilla on lapsi syntynyt noin 4-7 kk avioliiton jälkeen. Eli menty raskaana ollessa paniikissa naimisiin tavallaan pakon edessä.

Mm. 1920-luvulla isoisäni syntyi 5 kk avioliiton jälkeen, samoin hänen vanhemmista ainakin isällä oli samanlainen syntyhistoria.

Isoisoisoäitini sisko tuli 1850-luvulla avioliiton ulkopuolella raskaaksi ja ainakin siihen aikaan joutui hakemaan synninpäästön papilta. Tämä on kirjattu kirkonkirjoihinkin, että hän oli saanut synninpäästön, tuo synninpäästö oli haettu pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen.

Usein puhutaan, että ennen vanhaan ihmiset olivat siveellisempiä, mutta omien tutkimusteni mukaan ainakin omassa suvussa on ollut ihan yhtä siveetöntä menoa kuin sanotaan, että on nykypäivänäkin. Nykyään vaan esimerkiksi ne aviottomat lapset voi kasvattaa usemmin yksinhuoltajana kun taas ennen vanhaan moni joutui pakon edessä naimisiin.

Kyllä nykyään on paljon siveettömämpää. Pannaan ketä sattuu ennnen naimisiin menoa.

Ennen vanhaan, kun raskaus seurasi lähes heti seksi suhteen alettua, mentiin paniikissa naimisiin sen ekan seksi suhteen kanssa ja aviossa myös pysyttiin koko elinikä.

Itse asiassa ihmisten seksuaalikäyttäytyminen on muuttunut paljon noista ajoista ja usko tai älä, paljon rauhallisempaan suuntaan. 

Jos nykyinen määrä seksiä harrastettaisiin yhtä vaihtuvien kumppaneiden kanssa kuin nykyään ja e-pillereitä ei olisi eikä nykyisiä kehittyneitä kondomeja, äp*riä olisi aivan valtavasti. Monella naisella yli 5 äp*rää enne pysyvämpää kumppania. Ensimmäisiä alkaisi tulla 16-vuotiaana.

Vieläkö löytyy ihmisiä jotka luulevat ettei ajalla ennen eepillereitä ollut mitään ehkäisyä ja ihmiset todella elivät jalat kiinni? :D 

Kerro toki, mitä varmoja ja yleisesti käytössä olleita ehkäisykeinoja menneinä vuosisatoina sitten oli?

1. aliravitsemus

2. tulehdukset naisen synnytyselimissä johtuen sen ajan hygieniasta ja sairaudenhoidosta

3. puoliso (käytännössä mies) töissä toisella paikkakunnalla tai hakemassa sieltä töitä

Tää on vähän asian vierestä, mutta miksi jotkut luulevat, että kaikki ihmiset paneskelevat ketä sattuu 16-vuotiaasta alkaen?

Se ei näet todellakaan ole kaikille luonteenmukaista käytöstä.

Mua nolotti ihan hemmetisti 80-luvulla, kun olin lähdössä opintomatkalle ja isäni halusi, että alan sen takia käyttää e-pillereitä. Koska muuten muka tulisin raskaaksi opintomatkalla. Olin yli 20- vuotias. En siihen mennessä ollut tarvinnut ehkäisyä enkä tarvinnut silloinkaan.

Mistä tuollaisen tulkinnan vetäisit? Kuka luulee, että KAIKKI tekee yhtään mitään? Jotkut asiat vain voivat olla tavallisempia kuin toiset. Taidat itse nyt syyllistyä yleistämiseen.

Vierailija
187/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni puolen sukuselvitys on kirjoitettu ruotsiksi, enkä ole koskaan jaksanut lukea sitä huolella. Voi kun joku kääntäisi sen minulle :)

Samoin minun. Olen se, jonka isopapan veljenpoika haastatteli sukulaiset läpi v. 1931.

Erittäin ärsyttävää. Etenkin, kun oma sukuni on täysin suomenkielistä. Vain tuo isopappani veli sattumoisin meni naimisiin ruotsinkielisen kanssa. Ja sitten hänen lapsensa kasvatettiin ruotsinkileisiksi. Eli juuri tuo suku historian kerääjäkin.

Vierailija
188/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyi mielenkiintoinen artikkeli niistä Sursilleistä.

https://seura.fi/ilmiot/mysteerit/7-sisarusta-ja-puoli-miljoonaa-jalkel…

Vierailija
189/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isomummoni synnytti 12 lasta. 2 niistä kuoli lapsena. Elintasonsa oli aivan hyvä ja lapset terveitä.

Silti hän sai vain kaikenkaikkiaan vain 2 lastenlasta.

Lastenlasten lapsia hänellä on 3. Nuo 3 ovat jo yli 50-v. Heistä vain yhdellä on yksi lapsi. Koko jatko on tämän yhden varassa.

Eli jotkut suvut pienenee rajusti, kun toiset taas lisääntyy kaikki suurperheinä.

Eli Isomummoltank selvisi aikuisiksi yhteensä 10 lasta ja yhteensä heidän kaikkien jälkeläisistä on yhteensä jäljellä enää yksi, joka voi ehkä lisääntyä vielä. Muiden lasten suvut ovat jo päättyneet.

(Joku ymmärsi tämän väärin. Siksi selitys)

Vierailija
190/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit olivat se oleellinen juttu, että seksi yleistyi.

Joku siansuoli oli kuitenkin hyvin epävarma menetelmä ja varmaan nykykondomeja epämiellyttävämpi. Mahtoiko levittää tulehduksiakin.

Mistä siihen hätään vetäisee tuoreen ja kimmoisan siansuolen. Tokko kestää kauan käyttökuntoisena.

Ja epämiellyttävä, niin ei miehet suostu käyttämään.

Vierailija
191/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä tänään iäkästä väkeä liikkeellä kun keskustelijoiden isovanhempien vanhemmat olleet mukana punakapinassa ja yksi jo 1850-luvun Turussa.

Onko tämä joku ET-lehden Aihe vapaa?

Isovanhempani ovat syntyneet 1892, 1896, 1900 ja 1903 ja heidän vanhempansa:

1851 ja 1858, 1875 ja 1874, 1864 ja 1863 ja 1854 ja 1864.

Itse olen 1990- luvulla syntynyt ja äitini 1950- luvulla ja sai minut 35 -vuotiaana eli aika "vanhana". Hänen vanhempansa ovat syntyneet 1930- luvulla. Ja heidän vanhempansa puolestaan 1900- luvun alussa. Ainakin isän syntymävuosi muistaakseni 1901 ( en nyt muista ihan tarkkaan). Heidän vanhempansa eli ( isoisoisovanhemani) ovat siis syntyneet reilusti 1800-luvun puolella. Tämä pariskunta kuului punaisiin ja mies oli vankileirillä pitkään. Olisko ollut silloin noin maksimissaan 50- vuotias. En muista vuosilukuja ihan tarkkaan, kun muutenkin suvusta aika vähän tietoa, kun nämä vanhemmat polvet kuolivat niin aikaisin, ettei esim minun pappallani ei ollut paljon tietoa omista isovanhemmistaan, kun kuolivat jo ennen hänen syntymäänsä. Itse en myöskään ole ehtinyt näkemään omia isän puoleisia isovanhempia, kun kuolivat melko nuorina ennen syntymääni. Oikeastaan en tiedä edes sitä kuka on tarkkaan ottaen kuulunut punaisiin ja kuka valkoisiin. Uskon, että molempia on ollut. Tosin kukaan ei tietääkseni ole kuollut missään sodissa ja pari, jotka ovat vankileirillä olleet ovat selvinneet sieltä.

Minulla ei ole edes omaa kuvaa niistä isän puolen isovanhemmista ja nyt kun viimein kuvan näin pitkästä aikaa niin katsoin vaan sitä niin pitkään ja etsin samoja piirteitä ja totesin, että näytän ihan heiltä ja en muistuta äitini sukua. Olisi kiva tietää enemmän, mutta sukuni aika "ristiriitainen" keskenään ja asioita ei ole helppo selvittää. Kun sen kuvan nyt edes saisi itselleenkin, että voisi jollekin näyttää, että tässä ovat ne isovanhempani. Se silti aina jotenkin järkyttää minua, kun olen paljon tutkinut Suomen "sisällissotaa" ja tiedän monia ihmisiä, jotka ovat menettäneet läheisiin niillä leireillä tai on muuten ammuttu. 

Vierailija
192/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku meidän suvun rouva oli poltettu roviolla noitana kun oli alkanut yhtäkkiä hillua alasti julkisilla paikoilla. Raukka taisi olla vaan päästään sairas, niinkuin koko meidän muukin suku tähän päivään asti.

Vierailija
193/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oli suuret nälkävuodet 1700-luvulla. Jopa 1/3 kuoli. Jopa talollisia. Mutta aika suurella todennäköisyydellä ensin ovat menneet huutolaiset tai jos näitä puolimanneja oli. Harvojen isojen talojen palvelusväki selvisi.

Vierailija
194/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. aliravitsemus

2. tulehdukset naisen synnytyselimissä johtuen sen ajan hygieniasta ja sairaudenhoidosta

3. puoliso (käytännössä mies) töissä toisella paikkakunnalla tai hakemassa sieltä töitä

Tää on vähän asian vierestä, mutta miksi jotkut luulevat, että kaikki ihmiset paneskelevat ketä sattuu 16-vuotiaasta alkaen?

Se ei näet todellakaan ole kaikille luonteenmukaista käytöstä.

Mua nolotti ihan hemmetisti 80-luvulla, kun olin lähdössä opintomatkalle ja isäni halusi, että alan sen takia käyttää e-pillereitä. Koska muuten muka tulisin raskaaksi opintomatkalla. Olin yli 20- vuotias. En siihen mennessä ollut tarvinnut ehkäisyä enkä tarvinnut silloinkaan.

Tällä palstalla tämä tuntuu olevan itsestään selvää.

Paneskellaan ja harrastetaan suuseksiä kaikkien kanssa.

Vierailija
195/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista luettavaa!!!!!!!! ♥

Mun isänisäni (synt. 1887, juut.) tuli Suomeen äitinsä kanssa, koska oli avioton lapsi ja häpeä ilmeisesti kaikille omassa suvussaan.

Äidinäiti (synt. 1924) osoittautui isänsä kautta romaniksi, mistä ymmärsin piirteeni ja hiusteni värin.

Äidinäidinisä teki itsemurhan.

Kukaan ei tiedä minkä takia.

Vierailija
196/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun iso-iso vaari tai joku kaveriporukka oli kai tappanut jonkun eivätkä jääneet siitä kiinni. Vieläkin on tuohon tapaukseen liittyvä sanonta seudulla olemassa. "Ole kunnolla, ettei käy kuin Iisaksonin Matille "( nimi muutettu).

Vierailija
197/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oli suuret nälkävuodet 1700-luvulla. Jopa 1/3 kuoli. Jopa talollisia. Mutta aika suurella todennäköisyydellä ensin ovat menneet huutolaiset tai jos näitä puolimanneja oli. Harvojen isojen talojen palvelusväki selvisi.

Siis missä vaiheessa 1700-luvulla oli suuret nälkävuodet, kerrotko tarkemmin? Nimittäin suurina nälkävuosina tunnettu ajanjakso oli noin 1866-1868. Sitä edeltävä paha nälänhätä nykyisen Suomen alueella oli 1690-luvulla. 1700-luvulla toki tapahtui kaikkea ikävää, kuten vaikkapa Isoviha, mutta silloin nälkää suurempi riski oli joutua venäläisten kiduttamaksi tai tappamaksi tai poisviemäksi, jos sattui asumaan alueilla jonne kyseinen armeija siirtyi.

Vierailija
198/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoisänisän I vaimo kuoli lapsivuoteeseen 5. lapsen synnyttyä. Mies meni heti uudelleen avioon nuoren naisen kanssa, jonka kanssa sitten seuraava lapsisarja. Ei kummallista muuten, mutta tässä välissä mies vaihtoi sukunimensä... Lapset olivat siis I sarjassa sukunimellä XXXX ja II sarjassa YYYY, mutta kumpikaan sukunimi ei ole "nykyinen" sukunimi.

Isoäidin kaksi tätiä lähtivät Amerikkaan suurina siirtolaisuusvuosina. Selvitin heidän kohtaloitaan ja nykyäänkin löytyy hänen jälkeläisiään, toisesta leidistä ei ole tietoja. Toinen avioitui USA:laisen kanssa, jolloin hänenkin sukunimensä tietysti vaihtui ja tätä sukulinjaa on vieläkin elossa.

Osaatko sanoa, miksi sukunimeä vaihdettiin.

Sääliksi käy niitä ekan sarjan lapsia. Oli varmaan aika hylätty olo äitipuolen hoteissa.

Sukutarina kertoo, että nimeä olisi vaihdettu "häveliäisyyssyistä". Eli ilm. siksi, että uusi vaimo oli todella huomattavan nuori (16 - 17-v. muistaakseni) ja avioliitto solmittiin hyvin pikaisesti, koska uusi vaimo oli niin tarpeen. :/ Tottahan tuo tietysti noina aikoina. Lapset tarvitsivat äitiä ja uusia lapsia tuli vielä 7 kpl. Entinen sukunimi oli ruotsalainen, mutta tämä ei tapahtunut vielä suuren sukunimien suomentamisen aikaan vaan jo paljon aikaisemmin. Perhe asui torpassa (huone ja tupa, alle 60 neliötä), pariskunta ja 12 lasta. Ulkorakennuksina sauna, pieni navetta ja liiteri. 2 - 3 lehmää, jokunen lammas ja 1 - 2 sikaa. Oli kovaa ja rankkaa elämää.

Vierailija
199/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoisänisän I vaimo kuoli lapsivuoteeseen 5. lapsen synnyttyä. Mies meni heti uudelleen avioon nuoren naisen kanssa, jonka kanssa sitten seuraava lapsisarja. Ei kummallista muuten, mutta tässä välissä mies vaihtoi sukunimensä... Lapset olivat siis I sarjassa sukunimellä XXXX ja II sarjassa YYYY, mutta kumpikaan sukunimi ei ole "nykyinen" sukunimi.

Isoäidin kaksi tätiä lähtivät Amerikkaan suurina siirtolaisuusvuosina. Selvitin heidän kohtaloitaan ja nykyäänkin löytyy hänen jälkeläisiään, toisesta leidistä ei ole tietoja. Toinen avioitui USA:laisen kanssa, jolloin hänenkin sukunimensä tietysti vaihtui ja tätä sukulinjaa on vieläkin elossa.

Osaatko sanoa, miksi sukunimeä vaihdettiin.

Sääliksi käy niitä ekan sarjan lapsia. Oli varmaan aika hylätty olo äitipuolen hoteissa.

Sukutarina kertoo, että nimeä olisi vaihdettu "häveliäisyyssyistä". Eli ilm. siksi, että uusi vaimo oli todella huomattavan nuori (16 - 17-v. muistaakseni) ja avioliitto solmittiin hyvin pikaisesti, koska uusi vaimo oli niin tarpeen. :/ Tottahan tuo tietysti noina aikoina. Lapset tarvitsivat äitiä ja uusia lapsia tuli vielä 7 kpl. Entinen sukunimi oli ruotsalainen, mutta tämä ei tapahtunut vielä suuren sukunimien suomentamisen aikaan vaan jo paljon aikaisemmin. Perhe asui torpassa (huone ja tupa, alle 60 neliötä), pariskunta ja 12 lasta. Ulkorakennuksina sauna, pieni navetta ja liiteri. 2 - 3 lehmää, jokunen lammas ja 1 - 2 sikaa. Oli kovaa ja rankkaa elämää.

Mitä tarkoittaa ”pikaisesti”? Esim. 1800-luvulla lesken suruaika oli vuoden (raskauden mahdollisuus piti poissulkea), mutta leskimiehen vain puoli vuotta. Mitä olen omaa sukua tutkinut, niin ei ollut mitenkään tavatonta, että uuteen liittoon mentiin heti suruajan päätyttyä, varsinkin jos oltiin talollisia. Talo tarvitsi sekä emäntää että isäntää.

Vierailija
200/231 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiäideissä oli pariskunta joka sai lapsen, lapsi kastettiin Antiksi, hän kuoli vauvana. Seuraavana vuonna syntyi taas poika, kastettiin Antiksi, kuoli pian. Kolmantena vuonna syntyi taas poika, Antti hänkin, eikä hänkään saanut elää. Neljäntenä vuonna syntyi poika, hänet kastettiin Olaviksi, jäi eloon.

Tämän jälkeen tässä sukulinjassa ei ole yhtään poikaa nimellä Antti, enkä itsekään harkinnut omalleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi