Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneksi Suomen kouluissa ei ole pakollisia koulupukuja kuten Japanissa

Vierailija
09.08.2019 |

Japanissa tuo koulupuku intoilu on mennyt jo niin pitkälle että siellä on säädetty tuo koulupukeutuminen jopa kampausta ja histen väriä myöten. Ne joilla on sääntöjen vastaiset kuontalot joko käyttävät koulussa peruukkia tai värjäävät tukkansa sääntöjen mukaiseksi jotta kaikki olisivat mahdollisimman saman näköisiä. Tällä Japanissa pyritään vähentämään eriarvoisuutta ja kiusaamista.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin se köyhä lapsi jolla oli vain ihan pari asukokonaisuutta ja kyllä siitä kiusattiin. Vaatteet ei muutenkaan ikinä uusinta tai hienointa, ja perheongelmien takia jouduin toisinaan stressaamaan että kehtaakohan laittaa samat vaatteet kolmatta päivää putkeen kun muuta ei ole vielä tullut pesusta... Lisäksi vaatteet olivat aina tyyliä halvimmat mahdolliset collegehousut ja huppari Anttilasta tai Halpa-Hallista.

Koulupuku olisi helpottanut elämää niin paljon. Samalla se vähentäisi teinien ylilyöntejä kuten minihameita tai napaan asti ulottuvia kaula-aukkoja.

Kun muutin omilleni ja menin töihin, olin loputtoman kiitollinen siitä, että meillä oli työpaita ja pukukoodi. Tarvitsi keksiä vain housut ja alusvaatteet! En ollut oppinut mitään pukeutumissääntöjä tai sitä, mikä minulle sopii, koska teinivuodet olin viettänyt niissä hemmetin kollareissa. Nykyään käytänkin vain mekkoja ja farkkuja.

Kiusaamisen ratkaisu on siis laittaa kaikki samaan muottiin. Eli unisexkouluburkha pelastaa jälleen! Ja aiemmin joku sanoi, että käytetään nimien sijaan numeroita, ettei ketään kiusata hassusta nimestä. Eikä kukaan voi kiusata toisen vanhempien perusteella, koska kukaan ei tiedä kuka kukin on!

Vierailija
82/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä systeemi ole melkein käytössä päiväkodeissa? Kaikilla on reimatecin haalarit ja rukan kurikset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme maassa, jossa käytettiin koulupukua. Puvut ostettiin koulupukukaupasta ja muilta käytettyinä, oli kyllä helppoa. Kaikki samoissa vaatteissa, ei ollut merkkivaate kilpailua yms. Ei mitään aamuruljanssia, että mitä päälle. Varakkaat eivät erottuneet vähemmän varakkaista jne...Kun muutimme pois pidimme yhden puvun, sen ensimmäisen muistona, muut myimme ja ne todella suunnilleen vietiin käsistä, on kyllä hyvä systeemi ja elämää helpottava

Me asutaan myös ulkomailla ja sama systeemi. Ostettiin yksi koulupuku uutena koulupukukaupasta ja muut puvut käytettyinä - ovat hyvälaatuisia ja kestäviä. Kaikilla koululaisilla täsmälleen sama puku. Ei aamuisin mitään tappeluita pukemisesta, kätevää. Meillä on nykyään pukuja useampi, niin helpottaa pyykkiruljanssiakin. Asumme lämpimässä maassa, jossa ei tarvitse ulkovaatteita. Suomessa ulkovaatteiden ja vaihtelevan sään takia olisi varmasti hankalampi asia miettiä sopivia koulupukuja.

Tuo aamuinen taistelu tuodaan usein esille, että pakko kysyä, onko se todella niin suuri ongelma perheissä?

Vaikeinta on nimenomaan teinien kanssa kun teinejä ei saa pukemaan kouluun mitään järkevää ja asiallista, halutaan pukeutua sen massamuodin mukana ja sitten valitetaan kun talvella paljaat nilkat on jäässä ja päätä paleltaa kun pipo pilaisi muuten fledan. Puhmattakaan sitten siitä että laitettaisiin kunnon paksu toppatakki ja kunnon talvikengät, samoilla ohkasilla kangastennareilla halutaan juosta kesät ja talvet.

Hassua. Japanissa ongelmana on nimenomaan tuo että talvella koulupukuun ei kuulu pipoa yms., eikä tytöt saa pitää housuja tai mitään lämmintä hameen alla vaan nilkat jäässä viilettävät, vaikka sään puolesta niille olisi oikeasti tarvetta. Koulu perustelee näitä päätöksiä tyylillä, kun oppilaat ja näiden vanhemmat haluaisi heidän pysyvän lämpimänä.

Vierailija
84/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin se köyhä lapsi jolla oli vain ihan pari asukokonaisuutta ja kyllä siitä kiusattiin. Vaatteet ei muutenkaan ikinä uusinta tai hienointa, ja perheongelmien takia jouduin toisinaan stressaamaan että kehtaakohan laittaa samat vaatteet kolmatta päivää putkeen kun muuta ei ole vielä tullut pesusta... Lisäksi vaatteet olivat aina tyyliä halvimmat mahdolliset collegehousut ja huppari Anttilasta tai Halpa-Hallista.

Koulupuku olisi helpottanut elämää niin paljon. Samalla se vähentäisi teinien ylilyöntejä kuten minihameita tai napaan asti ulottuvia kaula-aukkoja.

Kun muutin omilleni ja menin töihin, olin loputtoman kiitollinen siitä, että meillä oli työpaita ja pukukoodi. Tarvitsi keksiä vain housut ja alusvaatteet! En ollut oppinut mitään pukeutumissääntöjä tai sitä, mikä minulle sopii, koska teinivuodet olin viettänyt niissä hemmetin kollareissa. Nykyään käytänkin vain mekkoja ja farkkuja.

No mikäs rahalla sulle olisi koulupuvut ostettu?

Help with the cost of buying uniforms

Talk to the head teacher if your child isn’t wearing the uniform, including PEkit, because you can’t afford it.

You may be able to get help with school uniform costs

--

Kohdistettu harkinnanvarainen tt-tuki

Saahan sitä eräs vähemmistöporukkamme hameeseen...

Vierailija
85/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme maassa, jossa käytettiin koulupukua. Puvut ostettiin koulupukukaupasta ja muilta käytettyinä, oli kyllä helppoa. Kaikki samoissa vaatteissa, ei ollut merkkivaate kilpailua yms. Ei mitään aamuruljanssia, että mitä päälle. Varakkaat eivät erottuneet vähemmän varakkaista jne...Kun muutimme pois pidimme yhden puvun, sen ensimmäisen muistona, muut myimme ja ne todella suunnilleen vietiin käsistä, on kyllä hyvä systeemi ja elämää helpottava

Me asutaan myös ulkomailla ja sama systeemi. Ostettiin yksi koulupuku uutena koulupukukaupasta ja muut puvut käytettyinä - ovat hyvälaatuisia ja kestäviä. Kaikilla koululaisilla täsmälleen sama puku. Ei aamuisin mitään tappeluita pukemisesta, kätevää. Meillä on nykyään pukuja useampi, niin helpottaa pyykkiruljanssiakin. Asumme lämpimässä maassa, jossa ei tarvitse ulkovaatteita. Suomessa ulkovaatteiden ja vaihtelevan sään takia olisi varmasti hankalampi asia miettiä sopivia koulupukuja.

Tuo aamuinen taistelu tuodaan usein esille, että pakko kysyä, onko se todella niin suuri ongelma perheissä?

Vaikeinta on nimenomaan teinien kanssa kun teinejä ei saa pukemaan kouluun mitään järkevää ja asiallista, halutaan pukeutua sen massamuodin mukana ja sitten valitetaan kun talvella paljaat nilkat on jäässä ja päätä paleltaa kun pipo pilaisi muuten fledan. Puhmattakaan sitten siitä että laitettaisiin kunnon paksu toppatakki ja kunnon talvikengät, samoilla ohkasilla kangastennareilla halutaan juosta kesät ja talvet.

Hassua. Japanissa ongelmana on nimenomaan tuo että talvella koulupukuun ei kuulu pipoa yms., eikä tytöt saa pitää housuja tai mitään lämmintä hameen alla vaan nilkat jäässä viilettävät, vaikka sään puolesta niille olisi oikeasti tarvetta. Koulu perustelee näitä päätöksiä tyylillä, kun oppilaat ja näiden vanhemmat haluaisi heidän pysyvän lämpimänä.

No se ei tarkoita ettei asiaa voisi tehdä täällä fiksummin?

Vierailija
86/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttuja taas. Ei ne koulupuvut nyt yleensä ole missään koko maassa yhtenevät, vaan ihan koulukohtaiset.

En usko että Suomessa ihan hevin tähän lähdetään. Vaadittaisiin lakimuutos, jos vanhempien tulisi osallistua kustannuksiin, ja valtion maksamana vielä älyttömämpi idea.

ei ne yleensä ole missään yhtenevät vaan blaa blaa blaa.

Mikä ihme estäisi sen ettei ne täällä voisi olla yhtenevät? Ajatuksen voi ottaa muualta ja muokata meille sopivaksi.

Ja vaatisiko oikein lakimuutoksen? Ai kauheaa. No se olisi ensimmäinen lakimuutos jonka mikään hallitus saa aikaiseksi. Ei ku hetkinen....

btw:

School uniform

Each school decides its uniform and must not discriminate based on sex, race, disability, sexual orientation, gender reassignment, religion or belief.

Discipline

The head teacher can discipline your child for not wearing the school uniform. Your child can be suspended or expelled if they repeatedly ignore the uniform rules.

Talk to the head teacher if your child isn’t wearing the uniform, including PEkit, because you can’t afford it.

You may be able to get help with school uniform costs.

Discrimination

Schools can decide if girls can wear trousers, or if religious dress is allowed. If you think your child is being discriminated against, talk to the head teacher.

--

eli mikä ongelma kulut on? Vaatteet pitää muutenkin löytyä päälle. Koko maahan yhtenäinen vaatetus = volyymiä ja lainsäädäntöön ettei sitä muuteta jatkuvasti ? volyymit ovat korkeat, jälleenmyyntiarvo on hyvä suhteessa vaatteen hintaan ja laatuvaatimukset kohilleen niin saadaan hinta järkeväksi. Ei noihin mitään NATO-sertifikaattia tarvita joten inttikamoihin on turva verrata.

Ai mutta nekin ovat edullisia vaatteiden osalta koska volyymit eikä ole jatkuvasti tarve mennä muodin mukana. Unohdin.

Kuinka virkistävän edistyksellistä:

"Schools can decide if girls can wear trousers"

No britit...

olihan siellä helleaalto eikä pojat saaneet pitää shortseja koska eivät kuuluneet uniformuun. Lainasi sitten siskoltaan hametta eikä koulu voinut asialle mitään.

Tuo ei tarkoita etteikö asiaa voisi hoitaa täällä fiksummin?

Vierailija
87/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen ratkaisu on siis laittaa kaikki samaan muottiin. Eli unisexkouluburkha pelastaa jälleen! Ja aiemmin joku sanoi, että käytetään nimien sijaan numeroita, ettei ketään kiusata hassusta nimestä. Eikä kukaan voi kiusata toisen vanhempien perusteella, koska kukaan ei tiedä kuka kukin on!

Luokanopettajana pakko sanoa, että jos "kiusaamismahdollisuuksista" poistettaisiin ulkoinen oma ilmaisu vaatteiden avulla, vähenisi se rajusti. Monet oppilaat klikkiytyy jo lukuvuoden alussa sen perusteella, että toisilla on kuuminta huutoa olevat vaatteet ja toisilla ei, tai eivät muuten halua kuulua pukeutumistyylillään siihen massaan. Silloin oppilaat eivät edes aidosti tutustu toisiinsa, vaan muodostavat tiiviitä porukoita joita opettajana yritän epätoivoisena sekoitella. Se on vaikeaa, koska oppilaat eivät aidosti kohtaa toisiaan, vaan näkevät toisensa tyylillä "se poika jolla on tommy hilfigeriä ja lacostea" tai "se tyttö jolla on kulunut heppapaita ja lapselliset housut". Toisen sanomisia ei oteta vakavasti koska hän ei ole omaa porukkaa, eikä välitetä tutustua keneenkään muuhun. Koulupuvut ehkäisisivät sen, että nuoret valitsisivat kaverinsa heti ekana päivänä sen perusteella, kenellä on omaan ns. sosiaaliseen luokkaan sopivat kuteet.

Vierailija
88/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Oliko sitä aikana, josta tuossa on kyse?

Vierailija
89/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, kyllä kääritään kouluaikanakin lyhyeksi tai venytetään ponnarilla pitkäksi (ponnari hameen hakaseen kiinni ja vetskari auki)

Olen ollut vaihto-oppilaana Japanissa ja sieltä löytyy neljä erilaista koulutyyppiä näiden koulupukujen suhteen.

1. Koulut jotka vaativat oppilaitaan noudattamaan pukeutumissääntöjään sataprosenttisesti. Eli määrätty koulupuku kenkiä ja laukkua myöten, ei värjättyjä hiuksia, koruja tai meikkejä tai edes puhelinta. On jopa kouluja joissa tyttöjen pitkät hiukset pitää olla niskassa ponnarilla, ei auki. Nämä koulut ovat aika harvinaisia. Koulupuvun hameet ovat Japanissa yleensä polvipituisia tai joskus pohjepituisia.

2. Koulut, joissa on koulupuku, mutta niitä voi esim. muokata hieman vaikka eri värisellä kauluspaidalla tai sukilla. Näissä kouluissa myös erilaiset hiustyylit, meikit ja korut on sallittu. Monesti myös kengät ja laukku saavat olla itse valittuja.

3. Koulut, joissa on koulupuku, mutta oppilaat pitää niitä miten sattuu (hame lyhyeksi käärittynä tai pidennettynä, pojat saattaa kääriä housujen lahkeita) värjätyt hiukset, räväkät meikit ja lävistykset ovat ihan arkipäivää. Itse kävin tälläistä yksityistä koulua. Oppilaat jopa polttivat wc-tiloissa.

4. Koulut, joissa saattaa olla koulupuvut, mutta niitä ei ole pakko pitää vaan saa tulla ihan omissakin vaatteissa kouluun.

Koulupuvut tulee ostaa itse lukuvuosimaksujen päälle ja niitä tulee olla vähintään yksi kesäpuku ja yksi talvipuku. Hameet, housut ja takit täytyi aina pesettää pesulassa, koska materiaali oli sellaista, ettei se kestänyt konepesua. (näissä saattaa olla variaatioita) Omassa koulussani en ikinä huomannut kiusaamista tapahtuvan sen perusteella miten pidät koulupukua, mutta muuten kiusaamista tapahtuu ihan yhtälailla kuin Suomessakin, näin ainakin uskoisin. Itse koin koulupuvun kätevänä, ei tarvinnut koskaan miettiä mitä laittaa päälle, vaikkakin kesällä koulupuvun hame oli tuskastuttavan kuuma

Vierailija
90/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä oli häiritsevää että aivan pikkutyttöjen puvun hame oli aivan vesirajalla + ne polvisukat... Muutenkin koko Japani oli täynnä lapsip*rnokauppoja ja -kahviloita. Japanissa olen siis asunut aikanaan.

Mä olen käsittänyt, että hame on itsessään pitkä(polveen) mutta ne jotka haluaa, käärii sen vesiraja-mittaiseksi? Vaihdossa olleilta olen kuullut näin.

Luokan kovikset käärivät. Tosin siitä voi tulla sanomista joten kaikkialla ei pidetä käärittynä.

Usein on myös polvipituista pitempi hamevaihtoehto jos haluaa käyttää sellaista.

Koulupuvun edut minusta ovat siinä, että koululaiset erottuvat heti muista.

Se myös rajoittaa riehumista kummasti kun vaatteista pääsee heti jäljille.

Japanissa on tietysti muitakin kieltoja. Kouluun ei saa tulla mopolla, autolla tms. Nuoret eivät saa olla myöhään ulkona elleivät ole huoltajan seurassa tai todistettavaasti matkalla kotiin (koulun) kerhosta.

Ei pahemmin nuorisojengit riehu.

Vierailija
91/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Oliko sitä aikana, josta tuossa on kyse?

Nyt en ole varma ymmärsinkö kysymystä, mutta tuo on ihan 2019

https://www.gov.uk/help-school-clothing-costs

Kyseinen tuki on Briteissä käytössä.

Vierailija
92/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä sielläkään tuota hiustenvärijuttua ole kaikissa kouluissa, joissakin todella vanhoillisissa opistoissa ehkä. Koulupuvut vähentäisivät kyllä Suomessakin kiusaamista vaatteiden vuoksi ja lapset näyttäisivät kohtuullisen siisteiltä ja neutraaleilta yleisilmeiltään ja opettaisivat lapset huolehtimaan vaatteistaan. Itse ainakin toivottaisin koulupuvut tervetulleeksi Suomeen. 

Vierailija
93/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä sielläkään tuota hiustenvärijuttua ole kaikissa kouluissa, joissakin todella vanhoillisissa opistoissa ehkä. Koulupuvut vähentäisivät kyllä Suomessakin kiusaamista vaatteiden vuoksi ja lapset näyttäisivät kohtuullisen siisteiltä ja neutraaleilta yleisilmeiltään ja opettaisivat lapset huolehtimaan vaatteistaan. Itse ainakin toivottaisin koulupuvut tervetulleeksi Suomeen. 

Suomessa kuitenkin voisi hyvin toimia tuo että kaikilla pitäisi olla tismalleen samanlainen kampaus ja saman värinen tukka. Sekin vähentäisi kiusaamista. Koulussa myös kaikilla pitäisi olla pakko pitää silmälasesja ihan vain näön vuoksi vaikka lähi- ja kaukonäössä ei olisi mitään ongelmaa.

Vierailija
94/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on massatehdas ja tässä mielessä on aivan sama onko koulupuvut vai ei - suurin osa oppilaista kuitenkin matkii toinen toisiaan, niin käyttäytymisen kuin pukeutumisenkin suhteen.

Vierailija
95/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta painotettaisiinko käytännöllisyyttä vai ulkoista siisteyttä? Ala-asteikäiset joka päivä hameessa ja sukkahousuissa olisi vähän epäkäytännöllistä. Toisaalta joku kurahaalarikumpparilinjakaan ei ole ihan järkevä, kun koulusta kuitenkin kyse.

Vierailija
96/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta painotettaisiinko käytännöllisyyttä vai ulkoista siisteyttä? Ala-asteikäiset joka päivä hameessa ja sukkahousuissa olisi vähän epäkäytännöllistä. Toisaalta joku kurahaalarikumpparilinjakaan ei ole ihan järkevä, kun koulusta kuitenkin kyse.

Ala-asteen ajan voisi ulkopuku olla haalarimallia (paksumpi talveksi ja ohuempi syksylle ja keväälle). Silloin sisävaate pysyisi siistinä kun haalari suojaisi housutkin ja sisävaatteet voisi olla vähän siistimmät.. Ja tytöillä housut ei hametta.

Vierailija
97/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen ajan voisi ulkopuku olla haalarimallia (paksumpi talveksi ja ohuempi syksylle ja keväälle). Silloin sisävaate pysyisi siistinä kun haalari suojaisi housutkin ja sisävaatteet voisi olla vähän siistimmät.. Ja tytöillä housut ei hametta.

Ratkaisu on ollut kokoajan silmiemme edessä! Opiskelijahaalarit!

Vierailija
98/98 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on ollut kokoajan silmiemme edessä! Opiskelijahaalarit!

Niitä modataan vähän liikaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi