Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV3: ”koulukyyti voi jättää 5-vuotiaan jopa 1,5 kilometrin päähän kotoaan”

Dei Adams
09.08.2019 |

Minä en nelilapsisen perheen äitinä ymmärrä uutisen pointtia. Olen asunut lasten ollessa pieniä sekä pääkaupunkialueella että maalla syrjäkylillä. Ikinä en ole kuvitellut, että kunnat järjestäisivät lapsilleni kyydit esikouluun ja kouluun kotiovelta. Itse on järjestetty lasten noudot ja haut bussipysäkkien sijainnin mukaan kun ovat olleet liian pieniä kulkemaan tai sää on ollut kylmä/pimeä. On ollut päivän selvää jo lasten hankintavaiheessa, että nämä erimoiset velvollisuudet kuuluvat vanhemmuuteen lasten ollessa pieniä.

Jutussa kerrotaan että äiti odottaa lasta kotona. Jos ei ole autoa jolla viedä hakea lapsi kyytipisteestä, eikä jakseta saattaa kävellen/pyöräillen reilua kilsaa niin uutiskynnys ylittyy muusta syystä kuin kuntien välinpitämättömyydestä. Uusavuttomuudesta kenties.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koulukyyti-voi-jattaa-5-vuotiaan-jo…

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan äitiyslomat, vanhenpainvapaat, ilmainen raskausajan seuranta neuvolassa ja ilmainen terveydenhoito lapselle, ilmainen hammashoito raskaana olevalle äidille, ilmainen äityspakkaus ja ilmainen peruskoulu lapselle ja koulukyydityksiä tarjotaan syrjäseuduilla. Ei pitäs olla kauheen vaikeaa enää.

Mut sitte ollaan ihan hoo moilasena että ei voi olla totta: eiks toi taksi tuo kotiin asti tätä lasta. Pitääkö MUN mennä lasta vastaan, ihan ite?

Kyl mä ny soitan johonki toimitukseen tästä hei.

Vierailija
2/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä vaan, että täällä kaupungissa eskarilainen piti joka päivä saattaa ja hakea, ihan perille asti. Ja saattajan piti vielä olla 18v. täyttänyt.

Ei ollut edes tuota 1,5 km matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Maikkari vois vaihtaa otsikkoa. ”5-vuotiaan lapsen äiti ei halua hakea lasta koulumatkaltaan, vaikka välimatka vain 1.5 km., vaatii kunnalta yksityiskyytiä”.

Kolikon toinen puoli, se oikeampi.

Vierailija
4/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nämä taksikyydit myös ihan terveille lapsille? 

Olen luullut, että vain "erityisille". 

Vierailija
5/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi uutinen on tuo äiti, joka ei hoida lastaan sieltä pysäkiltä kotiin.

Vierailija
6/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on joku kilometrirajakin. Monissa kunnissa 5 km.

Vierailija
7/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo lukekaa jos osaatte juttu ennen kuon kommentoitte.

Äiti ei ole kotona vaan hänen äitinsä tulee iltapäivällä lasta odottamaan ettei yksin tarvi olla.

Ja voin sanoa, että jäisi teiltäkin useammalta kävelemättä se reilu kilometri syksyllä umpi pimeässä.

Vierailija
8/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka asiasta pitää valittaa. Mikä sinua vaivaa? Katkeruus?

Vierailija
9/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on joku kilometrirajakin. Monissa kunnissa 5 km.

Perosopetuslain mukaan 5 km, joissain kunnissa saa lyhyemmälläkin matkalla, mutta lähinnä vain pienimmät koululaiset.

Vierailija
10/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi uutinen on tuo äiti, joka ei hoida lastaan sieltä pysäkiltä kotiin.

Toiset äidit käy töissä ja hankkii elannon ilman tukia eli ei jouda olemaan paikalla.

Vierailija
11/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ole mitään järkeä. Kunta järjestää kuljetuksen, mutta se vaatii että vanhempi järjestää oman kuljetuksen sinne mihin kunnan kuljetus loppuu. Jos äiti kävisi töissä, niin joutuisi jäämään työstä pois. Tai jos olisi sairaana tai muuten estynyt hakemaan, niin mitä sitten kävisi?

"On ollut päivän selvää jo lasten hankintavaiheessa, että nämä erimoiset velvollisuudet kuuluvat vanhemmuuteen lasten ollessa pieniä."

Syntyvyys on pienempi kuin koskaan, pitääkö sitä edelleen alentaa tekemällä kaikesta mahdollisimman hankalaa?

Vierailija
12/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä vaan, että täällä kaupungissa eskarilainen piti joka päivä saattaa ja hakea, ihan perille asti. Ja saattajan piti vielä olla 18v. täyttänyt.

Ei ollut edes tuota 1,5 km matkaa.

Kyllä, koulukyydeissä on sama ajatus että lapsi sekä viedään että noudetaan täysi-ikäisen toimesta sieltä kyytipisteeltä. Koulutaksi tietää että siellä on oltava joku hakemassa eli vastassa. Tätä lasta ei vanhempi tullut hakemaan ja hänet piti ajaa siksi kotiin asti.

Uutisointia on provokaatiohalusta hieman vääristelty, taksit eivät jätä 5 vuotiasta yksin keskelle ei mitään. Tarvitaan vanhemman kirjallinen lupa jos halutaan et pieni lapsi saa kulkea ilman saattajaa.

Ei tässä sen kummempaa jännää ole.

Vierailija
13/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei ole kotona vaan hänen äitinsä tulee iltapäivällä lasta odottamaan ettei yksin tarvi olla.

Ja voin sanoa, että jäisi teiltäkin useammalta kävelemättä se reilu kilometri syksyllä umpi pimeässä.

Esiopetuksessa oleva on oikeutettu myös varhaiskasvatukseen. Eli saa olla päiväkodissa, jos vanhemmat töissä tai koulussa.

Vierailija
14/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä että 5 v lapsen täytyy kulkea yksin tuo matka. Sitten kun tulee pimee ja pelottava muutenkin metsätie. Äitihän on töissä vai? 

Vierailija
15/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 v eskarissa? eli täyttää tänä vuonna 6 v. Saa olla päiväkodissa vaikka klo 17 saakka. Eskarihan päättyy klo 12 eli kestää 4 tuntia. 

Vierailija
16/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ymmärrä mikä on ongelma. Jos vanhemmat ovat töissä, silloin lapsi on kuitenkin hoidossa, koska 5v ei voi olla yksin kotona työpäivän ajan. Jos vanhempi taas on kotona, tottakai se on hänen velvollisuutensa järjestää lapsi turvallisesti kotiin? Kunta avustaa siinä tämän verran, koska eskari on pakollinen. Sama koulussa, mutta silloin lapsi on jo kypsempi kulkemaan matkat itse ja voi olla myös yksin kotona.

Vierailija
17/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esiopetuksessa oleva on oikeutettu myös varhaiskasvatukseen. Eli saa olla päiväkodissa, jos vanhemmat töissä tai koulussa.

Tämä ja terve järki. Yrittääkö sitten vanhemmat säästää rahaa tuolla tavoin toimimalla.

Vierailija
18/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pääsee 12v taksilla kotiovelle asti.

Vierailija
19/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä nyt on? :0

Työsskäyvien lapsethan ovat päivähoidossa, eskaritoiminnan osuus on hoitopäivästä vaan muutamia tunteja. Samalla sapluunalla mennään tavallisesti eka kouluvuosikin, lapsi on aamu- ja iltapäivähoidossa ja esim. 9-13 koulussa.

Aamu- ja iltapäivähoitopaikat ovat ihan alakoulun vieressä ihan tästä syystä.

Kun lapsi on riittävän iso kulkemaan koulumatkan ja/tai osan siitä omatoimisesti koulukyydillä ja olemaan myös yksin iltapäivisin kotona eli yleensä tokaluokalla, niin sittenhän vasra päivähoidosta luovutaan.

En ole koskaan kuullut, että alle 7-v menis yksin eskariin tai sieltä pois kävellen tahi taksilla, sen kieltää lakikin. Jos ei vanhempi huolehi eskarilaisen päivähoitoa tai noutoja, se on lastensuojeluasia. Taksi teki tässä oikein kun ei ollu kukaan lasta vastassa.

En ymmärrä mikä ongelma tällä äidillä on... Liekö joku uutisankka koko juttu

Vierailija
20/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v sitten oma lapseni oli 3-vuotias. Menin itse kurssille, koska ei ollut töitä mihin palata. Vein talvella lasta pulkassa vetäen ensin päikkyyn, ja siitä kurssitilaan, matkaa tuli 3km. Sama toisinpäin tietysti. Kesällä kärryissä. Olen lisäksi jaloistani vammainen. En edes ajatellut että saisin mitään apua mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä