Onko luottotiedoton vuokralainen automaattisesti huono vuokralainen?
Ekaa kertaa asuntoa vuokraamassa ja kaikilla hakijoilla merkintä tai montakin.
Kaikki 'kunnollisethan' ostaa oman, joten nuo sitten vuokralla ymmärrettävästi. Pitäiskö vain luottaa ja ottaa luottotiedoton?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. - Paljon enemmän kertonee se miksi luottotiedot on menneet.... Ja mikä on elämäntilanne muutoin. Onko töissä, opiskeleeko, hakeeko akiivisesti töitä...
Elämäntilannetta on hankala todentaa. Vuokralle pyrkivä voi satuilla elämäntilanteensa.
Tämäkin -mahdollisuus satuiluun- on totta. Mutta toisaalta on myös hyväksyttävä, että elämässä on hyvin harva asia on ehdottoman varmaa ja ainakaan pysyvää. - Kuka takaa, että työpaikka on huomenna tai vaikka ensi tammikuussa? - Kuka takaa, ettei vuokralaisen "kaveri" tule hajottamaan paikkoja... Kaikkea voi alkaa epäillä ja maalaamaan piruja seinille. Varautua voi yrittää. kuten vakuuuksien , vuokratakuum tutustumalla vuokralaisesta käyttetävissä oleviin tietoihin (, kuten maksuhäiriörekiserin tietoihn) mutta ei silti pidä luulla, että olisi onnistunut luomaan sammon, joka jauhaa jatkuvaa tasaista tuottoa kokonaan vailla riskejä.
Toisaalta miksi ehdoin tahdoin etsii vaikeuksia ja valitsee luottotiedottoman, kun voi pienentää riskiä ottamalla sen, joka ei ole rahankäytössään ainakaan toistaiseksi ollut yhtä höveli. Asiakastiedot ovat juuri siksi kenen tahansa saatavissa, jotta kanssaeläjät voivat tarkistaa riskin suuruuden.
En vastaa nigerialaiskirjeisiin enkä anna luottokorttini tietoja, vaikka voisin voittaa vain euron maksamalla kalliin kodinkoneen. Voi olla, että minulla oikeasti on ollut isosetä, joka kuoli Afrikassa varakkaana tai että Gigantti ihan oikeasti arpoi minulle kotikylmiön ja haluaa pankkitilini tietojen avulla varmistaa henkilöllisyyteni, mutta en silti ota riskiä.
Riippuisi hyvin pitkälle siitä missä tilanteessa luottotietoihin on merkintä tullut vuokraisinko asuntoa luottotiedottomalle vai en. Joku yrityskonkurssi, ok, voisin vuokrata. Kuukausittain useita pikku laskuja rästissä, paljon vippejä, ei kiitos. Pyytäisin 3 kkn tilitiedot nähtäväksi ja arvioisin niistä, jos epäilyttää, ei kämppää irtoaisi.
Mitä on laillista pyytää ja kysyä. Tiliotteet? Palkkatodistus? Mistä saa selville edelliset vuokranantajat? Tyypit voi antaa kaverinsa puhelinnumeron, joka kertoo, että juu kyllä on aina vuokransa maksanut.
Saako työnantajalle soittaa ja varmistaa, että on töissä missä väittää olevansa?
Vakuus (ei vuokravakuus) sopimuksen kaikkien ehtojen täyttämisestä jotakuinkin 8 kuukauden elikkäs 50 m2 kaksiosta 9-10 000 € vähentää riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijan entinen vuokranantaja sattumoisin aiemman työpaikkani esimies. 7 vuoden moitteeton vuokrasuhde.
Hakija latoi myös käteisenä 3kk takuut 2kk sijasta, sanoi että laita sulkutilille tai omalle tilille.Tämä tapahtui 2011. Ei ole ollut mitään kupruja maksun suhteen, seinät on maalattu yhteisymmärryksessä eri väriseksi (minä maksoin urakoitsijan, hän maalit).
Näitäkin löytyy. Tutkikaa sen hakijan aiempi vuokranantaja, soitelkaa ja kysykää ja katsokaa voiko maksaa esim. takuuta käteisellä. Nämä voivat olla kultaakin arvokkaampia vuokralaisia, niitä yksisarvisia joita jokainen vuokranantaja havittelee. Ei voi tuijottaa pelkkiä luottotietoja.
Jos pystyy latomaan käteisenä 2800 e vuokravakuutena ja kuitenkin on luottotiedoton ja piikki avoinna ulosotossa, niin ainakin minulla syttyy epäluulon lamppu. Miksi ei maksa velkojaan, miksi on tuollainen summa käteistä, petkuttaakoha tuo minuakin aikanaan jne.
Jos on ulosotossa miljoona, niin ei sitä kannata maksaa pois.
Riippuu ihan ihmisestä. Myös vuokralaiselle jolla on luottotiedot kunnossa saattaa yhtäkkiä sattua jotain mikä vie "jalat alta".
Mutta älä ikinä ikinä ikinä IKINÄ vuokraa rempparyhmälle.
No ei voi yleistää. Mulla on luottotiedot menny kun nuorena otin vippejä. Vuokrarästejä mulla ei ole koskaan ollut. Olen aina asunut siististi ja huolehtinut vuokra asunnosta kuin omastani. Vuokrat olen maksanut aina ajallani. Mua on jopa monet vuokranantajat kehuneet että asunto ollut hyvässä kunnossa kun olen muuttanut pois ja että olen muutenkin ollut hyvä vuokralainen.
Vuokralla asuu kyllä ihan ns. kunnollisiakin, eikä luottotiedottomuus automaattisesti tarkoita, etteikö henkilö maksaisi vuokriaan. Kuitenkin se porukka, jolla on päihde- ja mielenterveysongelmia tai muusta syystä eivät kykene käsittelemään rahaa tai ei edes ole maksuhaluja löytyy pääsääntöisesti luottotiedottomien joukosta ja harvoin heillä on omistusasuntoa. Kysyisin itkijöiltä miten luulet vuokranantajan tunnistavan juuri sinut, kunnollisen, ilman omaa syytään luottotiedot menettäneen ja maksuhaluisen niiden toisten joukosta, kun kaikki kilvan vakuuttelevat maksukykyä ja halua löytyvän?
Vierailija kirjoitti:
Mitä on laillista pyytää ja kysyä. Tiliotteet? Palkkatodistus? Mistä saa selville edelliset vuokranantajat? Tyypit voi antaa kaverinsa puhelinnumeron, joka kertoo, että juu kyllä on aina vuokransa maksanut.
Saako työnantajalle soittaa ja varmistaa, että on töissä missä väittää olevansa?
Pyytää voi ihan mitä vaan.
Itsellä on ihan hyvä kokemus luottotiedottomasta vuokralaisesta. Oli hakijoista se, josta tuli parhain ensivaikutelma. Kun sitten kysyin tietojen perään, hän meni ihan vaikeaksi ja sanoi nuoruudessaan pöljäilleensä (oli n. 30-v). Ehdotti sitten että voisiko hän maksaa useamman kuukauden takuuvuokran ja suostuin. Tyyppi maksoi aina vuokran ajallaan ja muutenkin asunto oli hyvässä kunnossa hänen jälkeensä. En nyt siis sano että kaikki luottotiedottomat ovat ok tyyppejä, mutta halusin kertoa että mun kohdalle sattui tällainen, kun kerran ap kysy voiko olla kunnon vuokralainen, niin voi se olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä. Myös vuokralaiselle jolla on luottotiedot kunnossa saattaa yhtäkkiä sattua jotain mikä vie "jalat alta".
Mutta älä ikinä ikinä ikinä IKINÄ vuokraa rempparyhmälle.
Mun asunnossa on vuokralla remppafirma, eli virolaisia reissumiehiä. Parhaat vuokralaiset ever! Asunto ei kulu, kun käyvät vain nukkumassa siellä. Mitään eivät edes kiinnitä seinille. Ja firma kun maksaa, niin vuokra tulee kuin manulle illallinen.
Itse olen luottotiedoton, aina maksanut vuokrat ajallaan, jopa viikkoja eräpäivää aiemmin jos mahdollista :) Yksityiseltä vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi yleistää. Mulla on luottotiedot menny kun nuorena otin vippejä. Vuokrarästejä mulla ei ole koskaan ollut. Olen aina asunut siististi ja huolehtinut vuokra asunnosta kuin omastani. Vuokrat olen maksanut aina ajallani. Mua on jopa monet vuokranantajat kehuneet että asunto ollut hyvässä kunnossa kun olen muuttanut pois ja että olen muutenkin ollut hyvä vuokralainen.
Mua ei ole koskaan kehuttu, koska nuo asiat on itsestäänselvyyksiä.
Miksi ihmeessä ottaa riski, jos tarjolla on kunnollinen vuokralainen? Toki jos tulijoita ei ole, niin voi vaatimuksia laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijan entinen vuokranantaja sattumoisin aiemman työpaikkani esimies. 7 vuoden moitteeton vuokrasuhde.
Hakija latoi myös käteisenä 3kk takuut 2kk sijasta, sanoi että laita sulkutilille tai omalle tilille.Tämä tapahtui 2011. Ei ole ollut mitään kupruja maksun suhteen, seinät on maalattu yhteisymmärryksessä eri väriseksi (minä maksoin urakoitsijan, hän maalit).
Näitäkin löytyy. Tutkikaa sen hakijan aiempi vuokranantaja, soitelkaa ja kysykää ja katsokaa voiko maksaa esim. takuuta käteisellä. Nämä voivat olla kultaakin arvokkaampia vuokralaisia, niitä yksisarvisia joita jokainen vuokranantaja havittelee. Ei voi tuijottaa pelkkiä luottotietoja.
Jos pystyy latomaan käteisenä 2800 e vuokravakuutena ja kuitenkin on luottotiedoton ja piikki avoinna ulosotossa, niin ainakin minulla syttyy epäluulon lamppu. Miksi ei maksa velkojaan, miksi on tuollainen summa käteistä, petkuttaakoha tuo minuakin aikanaan jne.
Mistä se luottotiedoton sitten sai 2800 e, koska jos ne olisi olleet tilillä, ulosotto olisi napannut omansa, joten jo tuo vakuusraha haiskahtaa siltä, että ansiot on pimeitä. Miksi vuokraisin tällaiselle asuntoni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se luottotiedoton sitten sai 2800 e, koska jos ne olisi olleet tilillä, ulosotto olisi napannut omansa, joten jo tuo vakuusraha haiskahtaa siltä, että ansiot on pimeitä. Miksi vuokraisin tällaiselle asuntoni?
Minulle on ihan sama mistä vuokralaiseni on rahat saanut. Kunhan maksaa minulle.
Kukaan ei menetä luottotietojaan ilman syytään tai tyhmyyttään olin 20 vuotta ilman luottotietoja.
En olisi mitään asuntoa silloin ansainnut.
Jätin viinan ja olen maksanut laskuni 15 vuoden ajan ennen eräpäivää viivan alla 1,5 miljoonan verran omaisuuttakin.
En antaisi itsenilaiselle saastalle vuokralle ennen kuin vakuus olisi vähintään 100% asunnon arvo.
Luottotiedoton tarkoittaa että hän on edellisetkin maksut jättänyt maksamatta. Miksi pitäisi luulla että vuokranantaja jotenkin eroaisi muista ihmisistä/firmoista joille Luottotiedoton on pystyssä rahaa?
Ei missään nimessä kannata vuokrata!
Tällekin kommentille tulee monta luottotiedotonta antamaan alapeukkuja 😆
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuu kyllä ihan ns. kunnollisiakin, eikä luottotiedottomuus automaattisesti tarkoita, etteikö henkilö maksaisi vuokriaan. Kuitenkin se porukka, jolla on päihde- ja mielenterveysongelmia tai muusta syystä eivät kykene käsittelemään rahaa tai ei edes ole maksuhaluja löytyy pääsääntöisesti luottotiedottomien joukosta ja harvoin heillä on omistusasuntoa. Kysyisin itkijöiltä miten luulet vuokranantajan tunnistavan juuri sinut, kunnollisen, ilman omaa syytään luottotiedot menettäneen ja maksuhaluisen niiden toisten joukosta, kun kaikki kilvan vakuuttelevat maksukykyä ja halua löytyvän?
Tarkista maistraatista kiinteistön omistaja jonka ilmoittanut edelliseksi osoitteeksi. Soita omistajalle ja kysy millainen vuokralainen oli. Jos maksanut vuokrat ajallaan 10 vuotta niin vaikea nähdä miten se luottotiedottomuus mikään ongelma on. Asuminen on perustarve ja vain mielenvikaiset heittävät asuntonsa menemään.