Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko luottotiedoton vuokralainen automaattisesti huono vuokralainen?

Vierailija
09.08.2019 |

Ekaa kertaa asuntoa vuokraamassa ja kaikilla hakijoilla merkintä tai montakin.
Kaikki 'kunnollisethan' ostaa oman, joten nuo sitten vuokralla ymmärrettävästi. Pitäiskö vain luottaa ja ottaa luottotiedoton?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella en enää ota luottotiedotonta. Ei todellakaan pää tuo, ettei asuntoa halua menettää. Lisäksi elämäntyyli voi olla sellainen, että myös taloyhtiö voi ärähtää.

Vierailija
22/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole luottotiedoton mutta saipa taas makeat naurut tästä poroporvarillisesta kermapersepalstasta.

Tässä maassa on ~puoli miljoonaa luottotiedotonta ihmistä. Luuletteko että he kaikki asuvat kadulla ja jättävät automaattisesti vuokran maksamatta?

Ne luottarit voi menettää äärettömän monesta syystä, esim. epäonnistuneen yritystakauksen tai muun henkilötakauksen takia. 

Huvittavinta on nimenomaan se, että vauvoihin alunperin keskittynyt palsta on näin kokoomuslainen.

Ei pidä taata enempää kuin on kykyä maksaa. Eikä kaltaisillesi kommareille kannata vuokrata. Teitä varten on vasemmistolaiset säätiöt olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu milloin luottotiedot ovat menneet. Onko kyseessä nuoruuden juttu ja velkoja maksetaan pois kokopäivätyöllä vai onko ne menneet enemmän aikuisiällä, eikä ole tarkoituskaan maksaa pois velkoja.

Vierailija
24/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut luottotiedoton yli vuosikymmenen ajan mönkään menneen firman takia.

Päivääkään en ole myöhästynyt vuokranmaksussa. Olen valmis näyttämään todisteena tiliotteet vaikka toimittajalle ja vuokranantajaan saa ottaa yhteyttä.

Hirveä lukea joitain näistä kommenteista, kun moni töissäkäyvä luottotiedollinen voi nimenomaan olla se surkea bilettävä, meluava ja rikkova asukas joka ei maksa vuokria ajoissa. Täällä luullaan että luottotiedoton on joku eri ihmislaji.

Vierailija
25/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kahdesti vuokrannut luottotiedottomalle ja nyt minulla on ulosotosssa saatavia vähän yli 3000 e. En oppinut kerrasta, piti uudestaan osoittaa tyhmyytensä.

Etkö ottanut vuokravakuutta?

Toki, mutta eihän se kata kuin 3 kk vuokran eikä lainkaan korjauskuluja (jos siis koko summa menee vuokranmaksuun).

Vierailija
26/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin tarkistaa oikeasti ulosottorekisteri. Todella röyhkeästi huijataan "muutamasta vanhasta laskusta", vaikka rekisteristä löytyy maksamattomia vuokria edelliseltä kuukaudelta.

Vierailija
27/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole luottotiedoton mutta saipa taas makeat naurut tästä poroporvarillisesta kermapersepalstasta.

Tässä maassa on ~puoli miljoonaa luottotiedotonta ihmistä. Luuletteko että he kaikki asuvat kadulla ja jättävät automaattisesti vuokran maksamatta?

Ne luottarit voi menettää äärettömän monesta syystä, esim. epäonnistuneen yritystakauksen tai muun henkilötakauksen takia. 

Huvittavinta on nimenomaan se, että vauvoihin alunperin keskittynyt palsta on näin kokoomuslainen.

Miksi me luulisimme, että asuvat kadulla? Osa asuu vanhempien luona, osa puolison, osa kunnan omistamassa asunnossa, osa jonkun säätiön omistamassa jne. Luottotiedottomille on tarjolla runsaasti yhteiskunnan tuottamia asuntoja, jotka tosin saattavat olla ilman parkettia ja astianpesukonetta, mutta ei luottotiedoton niitä edes tarvitse.

Vierailija
28/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivääkään en ole myöhästynyt vuokranmaksussa. Olen valmis näyttämään todisteena tiliotteet vaikka toimittajalle ja vuokranantajaan saa ottaa yhteyttä.

Hirveä lukea joitain näistä kommenteista, kun moni töissäkäyvä luottotiedollinen voi nimenomaan olla se surkea bilettävä, meluava ja rikkova asukas joka ei maksa vuokria ajoissa. Täällä luullaan että luottotiedoton on joku eri ihmislaji.

Siltä työssäkäyvältä luottotietoiselta katsos saa ne maksamattomat vuokrat ulosoton kautta haettua; luottotiedottomalta menee muiden velkojen perään jonoon..

Vierailija
29/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedoton tarkoittaa ettei ole saanut laskujaan maksettua eli myös vuokra jää suurella todennäköisyydellä maksamatta.

Harvinaisen typerää logiikkaa. Maksamattoman laskun kanssa voi elää. Maksamaton vuokra vie viiveen jälkeen kadulle eikä sen jälkeen uutta kämppää ole helposti tiedossa. Näistä jää eri merkintä tietoihin kuin jostain pölynimurin osamaksusta.

99,9% ihmisistä maksaa vuokran ihan senkin takia kun Suomessa ei ole kovin kiva olla talvella -17 asteen pakkasella taivasalla.

Minulla on 3 asuntoa joissa yhdessä vuokralainen joka menetti työttömyyden myötä tiedot, ei ole ollut vuokra kertaakaan myöhässä 4 vuoden aikana.

No mistäs se vuokranantaja voi tietää, onko juuri sillä hänen vuokralaisellaan fiksu vai typerä logiikka? Muutoin kuin ehkä siitä, että useimmilla fiksuilla ihmisillä on luottotiedot tallella.

Vierailija
30/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on luottotiedoton vuokralainen ollut 2-vuotta eikä mitään ongelmaa ole tänä aikana ilmennyt. Vuokranmaksupäivä on aina kuun 6. mutta aina on vuokra tullut tilille jo kuun 1.päivä. On lisäksi remontoinut täysin ränsistyneen asunnon todella hyvin ja nätiksi maksamillani tarvikkeilla. Eli älkää aina haukkuko luottotiedottomia, poikkeuksia löytyy!

Vierailija
31/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole.

Jos pystyy maksamaan ennakkovuokran ja osoittamaan maksukykyisyytensä jatkossakin, kyllä myös yksityinen vuokranantaja hyväksyy vuokralaiseksi.

Toki hän ensin "haastattelee" asunnonetsijän ja vaatii nähdä todistuksia maksukyvystä.

Ja jos on hoitanut asiansa hyvin, sen jälkeen kun luottokelpoisuus on mennyt, pääsee vuokralaiseksi.

Kaupunkien asuntoihin pääsee aina.

Vierailija
32/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ole. Luottotiedottoman on aina vaikeampi saada asuntoa tms. Eli jos hän sellaisen saa, niin hän ei todellakaan halua sitä menettää. Koska uutta asuntoa ei ole helppo löytää.

Mieheni on luottotiedoton. Ja tosi tarkka, että tärkeät maksut maksetaan ajallaan.

no miksei ollut tarkka, että kaikki laskut maksetaan ajallaan? Mistä minä tiedän mitä miehesi pitää "tärkeänä."

Vierailija
33/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka luulee? Kai kaikki nyt ymmärtää, että luottotiedollinen voi olla huono vuokralainen ja luottotiedoton voi olla hyvä. Kyse on vaan todennäköisyyksistä, riskin suuruudesta. Useimmat vuokranantajat haluavat minimoida riskit.

Toiseksi, rikkominen on kurjaa, mutta kyllä minä ainakin ottaisin mennen tullen mieluummin sen meluavan ja bailaavan vuokralaisen kuin sen joka jättää vuokrat maksamatta.

Vierailija
34/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ole. Luottotiedottoman on aina vaikeampi saada asuntoa tms. Eli jos hän sellaisen saa, niin hän ei todellakaan halua sitä menettää. Koska uutta asuntoa ei ole helppo löytää.

Mieheni on luottotiedoton. Ja tosi tarkka, että tärkeät maksut maksetaan ajallaan.

no miksei ollut tarkka, että kaikki laskut maksetaan ajallaan? Mistä minä tiedän mitä miehesi pitää "tärkeänä."

Mieheni on tehnyt konkurssin. Ulosotossa on miljoonia.

Vierailija
35/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni aikoinaan täysi-ikäistyttyäni luottotiedot.

Löysin upean asunnon avoeron jälkeen ja ihana vuokranantaja ei edellyttänyt edes vuokratakuuta, vaikka oma-aloitteisesti kerroin tilanteeni. Vuokrat hän on saanut päivälleen ajalleen ja asunnon olen pitänyt kunnossa.

Jos aiot vuokrata luottotiedottomalle, niin kannattaa varmistaa seuraavat:

- Onko vuokravelkaa

- Jatkuuko velkaantuminen edelleen, vai makseleeko jo aktiivisesti velkoja pois

- Suositus aiemmalta vuokranantajalta

- Tosite tuloista/maksukyvystä

Itselläni oli vakityö ja suositus aiemmalta vuokranantajalta. Velkani olin saanut jo maksettua ja vuoden päästä tuosta luottotietoni oli palautumassa (nyt jo palautunut). Vuokravelkaa ei ole koskaan ollut. Asunnon saatuani todellakin oli jopa normaalia isompi motivaatio maksaa vuokra ajalla ja pitää asunnosta huolta, vaikka itsestäänselvyys se aina on ollut. 

Puhumattakaan siitä, että taisteltuani tuon velka- ja ulosottohelvetin läpi, olen äärimmäisen tarkka talousasioistani ja teen kaikkeni etten siihen enää ikinä joudu.

Ei siis kannata katsoa asioita niin mustavalkoisesti, vaikka ymmärrän jos luottotiedottomuus on punainen vaate :)

Vierailija
36/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole.

Jos pystyy maksamaan ennakkovuokran ja osoittamaan maksukykyisyytensä jatkossakin, kyllä myös yksityinen vuokranantaja hyväksyy vuokralaiseksi.

Toki hän ensin "haastattelee" asunnonetsijän ja vaatii nähdä todistuksia maksukyvystä.

Ja jos on hoitanut asiansa hyvin, sen jälkeen kun luottokelpoisuus on mennyt, pääsee vuokralaiseksi.

Kaupunkien asuntoihin pääsee aina.

Jos hakijoita on useita, niin luottotiedoton joutuu kyllä aina tyytymään ei-oohon.

Vierailija
37/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on tehnyt konkurssin. Ulosotossa on miljoonia.

Sitä suuremmalla syyllä ei kannata luottaa...

Vierailija
38/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain helposti asunnon vaikka ei luottotietoja ja olen aina heti kertonut asiasta jos olen asuntoa hakenut. Toki olen vakitöissä ja aina maksanut vuokrat ajallaan, ei tuöis mieleenkään mistään syystä jättää vuokraa maksamatta ennemmin oon vaikka syömättä koko kuukauden. Ja nykyinen asunto tosi siisti juuri rempattu:)

N 32

Vierailija
39/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijan entinen vuokranantaja sattumoisin aiemman työpaikkani esimies. 7 vuoden moitteeton vuokrasuhde.

Hakija latoi myös käteisenä 3kk takuut 2kk sijasta, sanoi että laita sulkutilille tai omalle tilille.

Tämä tapahtui 2011. Ei ole ollut mitään kupruja maksun suhteen, seinät on maalattu yhteisymmärryksessä eri väriseksi (minä maksoin urakoitsijan, hän maalit).

Näitäkin löytyy. Tutkikaa sen hakijan aiempi vuokranantaja, soitelkaa ja kysykää ja katsokaa voiko maksaa esim. takuuta käteisellä. Nämä voivat olla kultaakin arvokkaampia vuokralaisia, niitä yksisarvisia joita jokainen vuokranantaja havittelee. Ei voi tuijottaa pelkkiä luottotietoja.

Vierailija
40/73 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. - Paljon enemmän kertonee se miksi luottotiedot on menneet....  Ja mikä on elämäntilanne muutoin. Onko töissä, opiskeleeko, hakeeko akiivisesti töitä...    

Elämäntilannetta on hankala todentaa. Vuokralle pyrkivä voi satuilla elämäntilanteensa.

Tämäkin -mahdollisuus satuiluun- on totta. Mutta toisaalta on myös hyväksyttävä, että elämässä on hyvin harva asia on ehdottoman varmaa ja ainakaan pysyvää. - Kuka takaa, että työpaikka on huomenna tai vaikka ensi tammikuussa? - Kuka takaa, ettei vuokralaisen "kaveri" tule hajottamaan paikkoja... Kaikkea voi alkaa epäillä ja maalaamaan piruja seinille. Varautua voi yrittää. kuten vakuuuksien , vuokratakuum tutustumalla vuokralaisesta käyttetävissä oleviin tietoihin (, kuten maksuhäiriörekiserin tietoihn)  mutta ei silti pidä luulla, että olisi onnistunut luomaan sammon, joka jauhaa jatkuvaa tasaista tuottoa kokonaan vailla riskejä.     

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän