Miksi työtön asuu 600 euron asumistuella Helsingissä kun samalla summalla saisi Uuraisista vuokrattua kolmion?
Miksi siellä kaupungissa on pakko asua ahtaasti ja ylikalliissa vuokrakasarmeissa kuin teuraalle menevät porsaat sikalassa?
Kommentit (100)
En ole koskaan käynyt Tamperetta kauempana Suomessa.
Enkä näe mitään syytä käydäkkään.
Böndellä on tutkitusti kamalaa ja niin ovat böndetkin.
Suomi on erittäin Helsinki-keskeinen maa. Media uskottelee kansalle, ettei muualla Suomessa olisi "mitään".
Ja kansa uskoo ja pakkautuu Helsinkiin, hinnalla millä hyvänsä.
Mä voisin lähteä pois Stadista, kun lopetin ryyppäämisen. Uurainen kuulostaa hyvältä, jos siellä on ulkoilumaastot ja puhdas järvi. Ja lähellä joku superhypermarket että saan maa-artisokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vain yksi paikka missä asua ja se on Helsinki.
Ps. Asumistukea ei makseta niin paljon kuin väität.
Ja asuinkunnan vuokratasokin vaikuttaa siihen miten paljon asumistukea saa, se kun ei ole mikään kiinteä könttäsumma joka olisi kaikkialla Suomessa sama. Ja eikös siinä nykyään ollut joku noin 20% omavastuuosuus joka pitää maksaa omista tuloista tai muista tuista.
Ja Uuraisistako ajattelit työttömän löytävän töitä?
Tätä mäkin oon ihmetellyt. Jos ihminen on esim. Pitkäaikaistyötön nii miksi yhteiskunnan pitää kustantaa hänelle asuminen Helsingissä, kun syrjemmällä olisi huomattavasti edullisempaa.
Plus sillon vapautuisi asuntoja työssäkäyville ihmisille!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt Tamperetta kauempana Suomessa.
Enkä näe mitään syytä käydäkkään.
Böndellä on tutkitusti kamalaa ja niin ovat böndetkin.
Meinaatko, että Helsinki-Tampere välillä on pelkkää kaupunkimiljöötä ja vasta Tamperetta edempänä alkaa maaseutu?
Nyt kannattaisi vähän investoida kotimaanmatkailuun.
Helsingissä on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin Uuraisilla.
Minäkin olen välillä ollut työtön ja sitten taas töissä. Kyllä menisi elämä rasittavaksi, jos aina pitäisi muuttaa työtilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Juopot voitaisiin lähettää sinne. Kai se työ maistuu niille huonosti sielläkin ja viina taas yhtä hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin oon ihmetellyt. Jos ihminen on esim. Pitkäaikaistyötön nii miksi yhteiskunnan pitää kustantaa hänelle asuminen Helsingissä, kun syrjemmällä olisi huomattavasti edullisempaa.
Kyllä ne pitkäaikaistyöttömät muuttavat maalle kun asumistukia pienennetään. Ja tämä tapahtuu lähivuosina koska valtio velkaantuu liian nopeasti.
En ole työtön, en saa asumistukea enkä tt:a. Kysynpä nyt näin työkyvyttömyyseläkeläisenä, onko Uuraisilla hyvä julkinen liikenne? Onko niitä vapaita, edullisia vuokra-asuntoja kauppojen, kirjastojen (useita?) ja terveysasemien (montako?) lähellä? Koska itselläni ei ole autoa eikä ajokorttia, olisi päästävä jotenkin ostamaan ruokaa, hakemaan luettavaa iltojen iloksi (nämä vähintään 1 x viikossa) sekä asioimaan lääkärissä vähintään parin kuukauden välein.
Voisikohan AP yst. vastata, koska minä voisin muuttaa Uuraisiin - mikäli se julkinen liikenne kulkee. Muuten se onkin täysin mahdotonta.
Ahaa. Eli kun on ensin kouluttaunut, maksanut 20-40 vuotta veroja eli tehnyt pitkän työuran ja omalta osaltaan osallistunut tämän yhteiskunnan pyörittämiseen niin sama työnantajan yt-humpan kiimoissaan potkut saanut henkilö onkin yhtäkkiä ongelmajätettä? Nyt väitän ettet ihan oo loppuun asti tota hommaa miettinyt.
Työttömistä suurin osa haluaa työllistyä, ei ole työttömän vika ettei työpaikkoja ole tai ettei työnantajille kelpaa 50 vuotta täyttäneet. Tässä ne varsinaiset epäkohdat joita sinäkin voisit itseksesi vähän pohtia, et vaan taida kapasiteetti riittää.
Pienenä sivuhuomautuksena, juuri 37 vuotta täyttänyt työttömäksi jäänyt ystäväni kertoi että hänelle on sanottu suoraan työhaastattelussa että haussa on "nuorempi tyyppi". Parhaassa työiässä oleva ei kelpaa? Ei tässä maassa todellakaan ole työvoimapulaa kun työantajat voivat nyrpistellä hyville ammattitaitoisille hakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työmatkat ole mikään ylipääsemätön este. Asun minäkin Kouvolassa ja käyn joka päivä töissä Kotkassa. Atkan ajaa autolla parhaimmillaan vähän päälle tunnissa.
Vtun köyhä kirjoitti:
En ole työtön, en saa asumistukea enkä tt:a. Kysynpä nyt näin työkyvyttömyyseläkeläisenä, onko Uuraisilla hyvä julkinen liikenne? Onko niitä vapaita, edullisia vuokra-asuntoja kauppojen, kirjastojen (useita?) ja terveysasemien (montako?) lähellä? Koska itselläni ei ole autoa eikä ajokorttia, olisi päästävä jotenkin ostamaan ruokaa, hakemaan luettavaa iltojen iloksi (nämä vähintään 1 x viikossa) sekä asioimaan lääkärissä vähintään parin kuukauden välein.
Voisikohan AP yst. vastata, koska minä voisin muuttaa Uuraisiin - mikäli se julkinen liikenne kulkee. Muuten se onkin täysin mahdotonta.
Säästät kun ostat auton. Halvimmat autot on siinä 300-1000 väliltä. Itse ostin omani viime syksynä 500 eurolla.
Sillä työttömällä on kaikki kaverit ja sukulaiset ja perhe Helsingissä. Ja jos nyt sattuu olemaan vielä asuntokin siellä, niin sehän on sellainen hyvä, mistä kaikkein viimeisimmäksi luopuu.
Olishan se aika ankeaa, jos muuttais Uuraisille ja sitten saisi yllättäen työpaikan Helsingistä, mutta kun asuu Uuraisilla eikä saa asuntoa Helsingistä niin ei voi ottaa työtä vastaan.
Mieluummin työntelisin tikkuja kynsieni alle kuin asuisin jossain uuraisissa.
Sukulaiset, heikko koulutuksen taso.
Suomessa on vain yksi paikka missä asua ja se on Helsinki.
Ps. Asumistukea ei makseta niin paljon kuin väität.