Itku pääsee Kelan kanssa
Hakemuksen käsittelyä ensin viivytettiin seitsemällä päivällä, kun vaadittiin lisää liitteitä. Vuokraa maksettu muka väärin, vaikka aivan oikea summa on maksettu. Nyt on mennyt jo yli seitsemän arkipäivää siitä kun laitoin lisäselvityksen. Kai heidän pitäisi olla tietoisia, että se seitsemän päivää lasketaan siitä kun pyydetyt liitteet ovat saapuneet. On se hakemus (toimeentulotuki) ollut sentään jo "käsittelyssä" neljä päviää... Ei pääse puhelimella läpi, monena päivänä yrittänyt. Ei kai auta kuin odottaa. Niin toivoin, että asia selviäisi ennen viikonloppua. Hakemuksen laitoin alunperin 22.7.
Oli vain pakko purkaa.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta onko kellään kokemusta miten pitkään Kelan mikä lie muutoksenhakulautakunta käsittelee karenssi valituksia? 13 kk olen odottanut päätöstä. Tuskinpa karenssia kumotaan, mutta perustelut olisi jännä tietää. Karenssi siis tuli viime kesänä kun irtisanouduin 6h/ vk työstä ja vaihdoin toiseen paikkaan. Lisäksi oli vielä kolmas osa- aikatyö. Kolme työpaikkaa olisi riittänyt soviteltuun päivärahaan, kaksi liian vähän.
Mitä tarkoitat viimeisellä lauseella? Sait karenssin irtisanoutumisesta. Muihin kysymyksiin on jo vastattu.
Itse ymmärsin, että henkilö irtisanoutui 6h/ viikko työstä, että pystyi ottamaan pari muuta osa-aikatyötä sen tilalle. Ja yksi osa-aikainen hänellä oli ennestään. Mutta niistä ei tule yhteensä kokoaikaista, mutta noista kolmesta saisi sovitettua päivärahaa lisäksi. Mutta sai karenssin, koska irtisanoutui työstä itse. Kuulostaa epäreilulta.
Pilkunnus...viilaus on toisille ihan harrastus.
Vierailija kirjoitti:
ensi kerralla sitten ajoissa liikenteeseen.
Ei auta tämä yhtään. Kela ei ota vastaan liian aikaisin toimitettuja hakemuksia ja kun ne laittaa ajoissa, niiden käsittelyssä on sitten samaan aikaan tuhat muutakin hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea töitä. Ja ihan töissä kirjoittelen tänne kun ei ole muuta tekemistä just nyt.
Saattaa sinuunkin työttömyys, syöpä ja mies kuolla ja jäät kelan tulojen varaan vaikka kuinka mahtipontiselta nyt tuntuu olo.
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää ottaa käsittelyyn seitsemässä ARKIpäivässä, hakemuksen saapumispäivää ei lasketa mukaan. Eli kymmenen päivää voi odotella ihan rauhassa, ennenkuin edes vilkasevat. Jos on pyhäpäiviä niin pidempään.
Laitoin liitteen ja lisäselvityksen 29.7 eli keskiviikkona viimeistään olisi pitänyt tulla päätös.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on loputon stressi. Jännitän katsoa pankkitiliä että onko tullut rahaa. Hakemus jätetty sähköisenä viime viikon maanantaina. Tänä vuonna on pitänyt 5 kertaa tehdä valitus liian vähästä tt-tuesta. Onko se jokin uusi säästökikka ettei makseta heti sitä mikä kuuluisi saada?
Tässä tekstissä kiteytyy moni ongelma:
- Ihmisellä on ensisijaisesti velvollisuus elättää itse itsensä. Jos on valmis tekemään töitä, kyllä niitä yleensä löytyy. Nykyisin vaan laskeskellaan, että on "kannattavampaa" istua kotona, kun tehdä matalapalkkatöitä. Koulutuskaan ei kuitenkaan kiinnosta.
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa. Ja kyllä, olen myös itse ollut työttömänä ja pärjännyt näillä etuuksilla. Ja kyllä, minulla on myös lapsia. Ja asun pk-seudulla. Nykyisin töissä.
- Ttt ei ole tarkoitettu jatkuvaksi tueksi. Nyt hakija hakenut jo 5 kertaa tänä vuonna eli joka kuukausi. Elintasosi on liian korkea tuloihin nähden.
- Sosiaalietuuksista puhuttaessa "minulla on oikeus" jotenkin aina särähtää korviin. Kyllä, yhteiskunta auttaa, mutta jokaisella on velvollisuus ensisijaisesti elättää itse itsensä ja asettaa elintasonsa omien tulojen mukaiseksi. Tästä oikeudesta olla muiden elätettävänä on tullut jonkinlainen ihmeellinen mantra.
Muista sitten kun sairastut vakavasti etkä kertakaikkiaan pysty töihin esim. vaikka halvaantumisen vuoksi että "jokaisen on velvollisuus elättää itsensä". Älä sitten elä esim. miehesi kustannuksella äläkä kelan, eläkeyhtiön tai minkään muunkaan tuilla.
terv. syöpäsairas joka elää tuilla
Vierailija kirjoitti:
AP, sinun tulisi olla yhteydessä Kelaan. Jos kertomasi pitää paikkansa, niin jo siinä on toimittu väärin, että on lähdetty pyytämään jotain vuokranmaksutositteita varsinkin, jos ne näkyy tiliotteella. Hakemuksen käsittelyä ei saisi viivyttää tuollaisen takia. En tiedä, onko asialla sitten ollut joku kesätyöntekijä. Jos olet laittanut tositteen kertomanasi päivänä, niin hakemuksesi olisi pitänyt jo käsitellä. Tietääkseni missään vakuutuspiirissa ei ole tällä hetkellä ruuhkaa ja hakemukset käsitellään ajallaan, joten kyse on jostain muusta ongelmasta. Kuulostaa myös oudolta, että hakemuksesi on ollut käsittelyssä neljä päivää, mutta mitään ei tapahdu. Kuulostaa, että hakemuksesi on lukittuna jollekin työntekijälle, mutta hän ei jostain syystä tee sitä. Harmi, että olet nyt joutunut jonkun osaamattoman työntekijän kohteeksi. Kannattaa soittaa Kelaan, jolloin hakemuksesi voidaan ottaa kiirreelliseen käsittelyyn ja selvittää tilanne.
Olen koittanut kaikin keinoin ottaa yhteyttä :( En minäkään tajua miksi on vain käsittelyssä, eikä mitään tapahdu. Toivottavasti saan jonkun pian kiinni. Jos haluaisivat vielä lisäselvityksiä niin kai siitä olisi pitänyt viesti tulla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan ohjeissa ja kotiin tulevissa edellisissä päätöksissä kyllä lukee, että kannattaa tehdä hakemus kaksi viikkoa ennen kuukauden vaihtumista, eli siinä 16. pvän paikkeilla.
Vuokranmaksuhan näkyy tiliotteessa, miten siis tähän nyt vaaditaan lisäliitteitä? Ei taida kertomus pitää taaskaan paikkaansa.
Kela haluaa niitä liitteitä mitä se pyytää. ilman niitä hakemukset raukeavat sen ajaksi kun oikeat liitteet saapuvat käsittelyyn. Kelalle on ihan turha alkaa inisemään että tämähän tarvittava tieto näkyy tuossa ja tuossa. Ei käy valitettavasti. Kaikki on niin virallista.
No mitä liitteitä Kela siis pyysi?
En ole ap. Kokemusta on noista paperisodista Kelan kanssa.
Ap:lta siis pyysi tositteen vuokranmaksusta, joka näkyi kyllä tiliotteessa. Sekä lisäselvityksen siitä, miksi vuokraa on maksettu liian vähän (maksettu aivan oikea summa). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea töitä. Ja ihan töissä kirjoittelen tänne kun ei ole muuta tekemistä just nyt.
"Kannattaa hakea töitä." Oletko hyvä ihminen kuullut sellaisesta, kuin työkyvytön? Kaikki eivät terveydentilansa vuoksi PYSTY tekemään töitä, ei ole kaikki noin yksinkertaista.
Plää...kyllä kaikki ainakin tänne kirjoittelevat pystyvät jotain töitä tehdä. Palkkaus, työajat ja ehdot toki voi olla perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Kela on loputon stressi. Jännitän katsoa pankkitiliä että onko tullut rahaa. Hakemus jätetty sähköisenä viime viikon maanantaina. Tänä vuonna on pitänyt 5 kertaa tehdä valitus liian vähästä tt-tuesta. Onko se jokin uusi säästökikka ettei makseta heti sitä mikä kuuluisi saada?
Tosiaan kun tuo aktiivimalli alkoi, siitä lähtien on maksettu ihan mitä sattuu summia, joka kk eri summa vaikka tulot tismalleen samat, riippuen käsittelijästä ja pykälien tulkitsemisesta ja käsittelijän tyhmyydestä/älystä sekä vit*umaisuuden asteesta. On jäänyt kymmeniä ellei satoja euroja saamatta virheellisten laskuoppien takia. Onhan se ihan sairas puulaaki. En ehkä hae enää, pitäkää tunkkinne. Vaikka itse asiassa yhteiskunta on mulle velkaa niin suuren summan että eläisin sillä leveämmin kuin lottovoittaja. Mutta vikahan on aina kansalaisen, jo se että on olemassa.
fakta homma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kannattaa hakea töitä." Oletko hyvä ihminen kuullut sellaisesta, kuin työkyvytön? Kaikki eivät terveydentilansa vuoksi PYSTY tekemään töitä, ei ole kaikki noin yksinkertaista.
Plää...kyllä kaikki ainakin tänne kirjoittelevat pystyvät jotain töitä tehdä. Palkkaus, työajat ja ehdot toki voi olla perseestä.
Pystyn tekemään jotain pientä avustavaa hommaa, esim kaupassa jotain pikkupurnukoita asetella, hitaampaa kyllä kuin jos joku tervekäsinen tekisi (mulla vaikea nivelrikko). Ikävä kyllä työnkuvaan kuuluu myös kuormien purkamista mihin taas en kykene. Sehän se ongelma just onkin että tällaisiin "suojatöihin" ei palkata nykyään ketään eikä kukaan halua maksaa palkkaa. Todella moni työkyvytön pystyisi tekemään jotain pientä työtä, ongelma on siinä ettei kukaan palkkaa heitä tekemään sitä pientä. Itse en pysty edes mihinkään pajatoimintaan koska ne ovat näpertämistä ja askartelua mikä aiheuttaa kovia kipuja ja sorminäppäryyteni on ollut vuosia mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko joku ettei ole hakenut töitä?
Se kun ei vielä lisää euroja tilille tuo vaikka kuinka monta hakemusta viikossa laittaisi.
Vielä jos ikää sattuu olemaan enemmän, niin voi olla vaikea saada töitä.
Miksi et ap varaa puhelinajanvarausta? Kelan sivuilla varaa aika ja puhelinajanvaraus. Sinä valitset päivän ja kellonajan ja Kelan virkailija soittaa sinulle. Kätevää, hoidan kaikki kela-asiani näin. Yleensä olen saanut puhelinajanvarauksen heti seuraavalle päivälle, soiton voi valita vaikka Rovaniemeltä. Olen saanut aina asiantuntevaa ja hyvää palvelua. On myös ihan uusia asioita selvinnyt kun saa rauhassa jutella sen puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ihmisellä on ensisijaisesti velvollisuus elättää itse itsensä. Jos on valmis tekemään töitä, kyllä niitä yleensä löytyy. Nykyisin vaan laskeskellaan, että on "kannattavampaa" istua kotona, kun tehdä matalapalkkatöitä. Koulutuskaan ei kuitenkaan kiinnosta.
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa. Ja kyllä, olen myös itse ollut työttömänä ja pärjännyt näillä etuuksilla. Ja kyllä, minulla on myös lapsia. Ja asun pk-seudulla. Nykyisin töissä.
- Ttt ei ole tarkoitettu jatkuvaksi tueksi. Nyt hakija hakenut jo 5 kertaa tänä vuonna eli joka kuukausi. Elintasosi on liian korkea tuloihin nähden.
- Sosiaalietuuksista puhuttaessa "minulla on oikeus" jotenkin aina särähtää korviin. Kyllä, yhteiskunta auttaa, mutta jokaisella on velvollisuus ensisijaisesti elättää itse itsensä ja asettaa elintasonsa omien tulojen mukaiseksi. Tästä oikeudesta olla muiden elätettävänä on tullut jonkinlainen ihmeellinen mantra.
Olen peruspäivärahalla ja saan asumistukea. Vuokra ja vesi maksaa 500 niin pakko hakea tt-tukea joka kuukausi. Helpompaa olisi töissä mutta ei niitä noin vain saa. Elämiseen pitäisi jäädä 490 mutta todella monesti on pitänyt tehdä valitus että maksoitte (kela) liian vähän. Siinä se stressi kasvaa ja kehittyy. Kohta olen varmaan jollakin päävika eläkkeellä tämän takia.
Oot nyt ymmärtänyt toimeentulotuen määräytymisen ihan väärin. Perusosa, se 497€, viedään menoksi laskelmalle samalla tavalla ku vuokrakin. Eli se 497€ mitä sulla pitäisi olla käytettävissä huomioidaan automaattisesti siellä menona. Jos sun tulot on isommat kun menot (=vuokra ja perusosa, jolla sun kuuluu kattaa elämisen kuluja), sulle ei tule penniäkään toimeentulotukea. Ei ole olemassa mitään määrää mikä ”pitää jäädä elämiseen” koska se mitä pitäis jäädä elämiseen on jo huomioitu siinä toimeentulotuen laskelmassa. Ei sulle oo sitä mitenkään liian vähän maksettu, vaan just oikea määrä. Voit tehtailla valituksia niin paljon ku lystäät, mutta ne ei mene läpi ja tuhlaat vaan omaa aikaas.
Näen tätä työssä joka päivä. Aina on Kela tehnyt virheitä, työkkäri on pas ka, velkaa tullut muiden takia, yhteiskunnan vika...
Ihminen itse ei kouluttaudu, hae töitä, hankkii neljä lasta eri miehille, muutama koira, yms yms. Ja sitten valitetaan, kun rahat ei riitä, "yhteiskunnan pitää tehdä jotain"...
Nämä sitten lisääntyy, kuin kanit. Lapsia käy sääliksi, muuten kyllästyttää kyllä. Toisessa ketjussa valitetaan lukiokirjojen ostamisesta. Eikö ollut tiedossa sekään..?
Nimim. Kyllästynyt sosiaaliohjaaja
Mikä noita valtion virastoja/yrityksiä oikein vaivaa, kun mikään ei toimi, vaikka ne on perustettu palvelemaan kansalaisia. Ja mitä siellä johtoryhmä tekee? Vai tekeekö mitään.
Ja valtio vain työntää sinne rahaa.
Ainoa taitaa olla Alko, joka toimii moitteettomasti ja kansalaiset saavat sieltä toistaiseksi viinaa.
Mutta entäs Kela, Verohallinto, Veikkaus, Vr, Posti jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ja ei. Ei todellakaan ole lähellekään näin yksinkertaista. En jaksa alkaa avaamaan enempää, sillä siitä tulisi liian pitkä teksti.
Yksinkertaista on, että ihmisen tulisi elättää itsensä. Jos se ei onnistu Suomessa, niin jossain muualla varmasti onnistuu. Rajaan ainoastaan vammaiset ulos tästä kuviosta.
Näinpä. Harvassa Euroopan maassa on näin kattava sosiaaliturva ja ei sielläkään ihmiset kaduille kuole... Jos on pakko elättää itsensä, niin yllättäen niitä töitä alkaa löytymään tai elintasoa mietitään vähän eri tavalla. Vammaiset tosiaan asia erikseen, mutta työkyvyttömyyseläkeläiset ylipäänsä eivät ole kritiikin alla, vaan nämä ihan työkuntoiset "minulla on oikeus sosiaaliturvaan" ihmiset.
Samoin myös jos ihmisellä ei ole varaa isoon perheeseen, niin ei kannata hankkia montaa lasta ja lemmikkejä. Itse käyn töissä, mutta lapsia on kaksi juurikin siitä syystä, että pystymme tämän kokoisen perheen elättämään riittävän hyvin. Kolmas lapsi tarkoittaisi isompaa asuntoa, autoa, yms kuluja.
Elämänhallinta on kaiken a ja o.
Ranskassa on lähes mahdotonta saada toimeentulotukea. Tulee mieleen uutinen jossa kerrottiin että seksuaalisesta hyväksikäytöstä kärsinyt tyttö ei ollut pystynyt elättämään itseään. Hän haki tukea kunnalta, sieltä kehotettiin häntä myymään itseään. Sitähän monet hyväksikäytetyt tekevät, kuului perustelu.
Vierailija kirjoitti:
Näen tätä työssä joka päivä. Aina on Kela tehnyt virheitä, työkkäri on pas ka, velkaa tullut muiden takia, yhteiskunnan vika...
Ihminen itse ei kouluttaudu, hae töitä, hankkii neljä lasta eri miehille, muutama koira, yms yms. Ja sitten valitetaan, kun rahat ei riitä, "yhteiskunnan pitää tehdä jotain"...
Nämä sitten lisääntyy, kuin kanit. Lapsia käy sääliksi, muuten kyllästyttää kyllä. Toisessa ketjussa valitetaan lukiokirjojen ostamisesta. Eikö ollut tiedossa sekään..?
Perustuuko kommentissa siihen kuuluisaan julkisensektorin palvelualttiiteen?
Ehkä ääni kellossa voisi hiukan muuttua, jos Kela olisi yksityinen palveluntuottaja ja palkkaus olisi tulosvastuullinen.
Miksi valtion virastoihin peseentyy empatiakyvyttömät työntekijät.
Muutaman kerran olen joutunut asioimaan työni puolesta, enkä voi kuin ihmetellä sitä tehottomuutta, kun itsekin syövät muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tehdessä ei valiteta kun niistä jää voittoa itselle mutta heti kun ne alkavat kuluttamaan niin johan kissus taivas repeää. Nämä ovat siis näiitä köyhiä varattomia yhteiskunnan elättejä alusta alkaenkin ja harvoilla joku elämäntilanne muuttuu että voi siihen vedota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelisin sisään toimistoon hoitamaan asioita.
Meinasin tuotakin, mutta oli to vain ajanvarauksella ja tänään kiinni :/
Ap
Kokemuksesta sanon, ettei vaikuta käsittelyaikaan mitenkään. Suotta menet paikalle.
Sitä sen sijaan ihmettelen ettet pääse puhelimella läpi. Itse olen päässyt aina viimeistään tunnin jonottamisen jälkeen. Tsemppiä!
Lupaa et tarvitse opintoihin keltään, vaan jos työmarkkinatukirahoitusta tarkoitat, niin sen käsittelee työryhmä. Ja oltava siis ensin opisk paikka. Itse tuon kävin läpi, kouluun menin, työmarkkinatukea ei myönnetty. Siispä opintotuki haettava oli.