Itku pääsee Kelan kanssa
Hakemuksen käsittelyä ensin viivytettiin seitsemällä päivällä, kun vaadittiin lisää liitteitä. Vuokraa maksettu muka väärin, vaikka aivan oikea summa on maksettu. Nyt on mennyt jo yli seitsemän arkipäivää siitä kun laitoin lisäselvityksen. Kai heidän pitäisi olla tietoisia, että se seitsemän päivää lasketaan siitä kun pyydetyt liitteet ovat saapuneet. On se hakemus (toimeentulotuki) ollut sentään jo "käsittelyssä" neljä päviää... Ei pääse puhelimella läpi, monena päivänä yrittänyt. Ei kai auta kuin odottaa. Niin toivoin, että asia selviäisi ennen viikonloppua. Hakemuksen laitoin alunperin 22.7.
Oli vain pakko purkaa.
Kommentit (161)
Voihan sinne Kelaan yrittää kokin papereilla hakea, mutta veikkaan, että hakumenestys on aika heikkoa, kun hakijoita viimeisimpään paikkaan oli yli 1000, että valinnan varaa on. Toimeentulotuen käsittelijöistä suurin osa taitaa olla sosionomeja, sitten on joitakin tradenomeja, kauppatieteen maistereita ja ihmisiä, joilla ollut pääaineena sosiologiaa, yhteiskuntatieteitä, historiaa ym. En tiedä yhtään työntekijää, jolla olisi toisen asteen koulutus. Voi niitä toki olla, mutta enemmistöllä on korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
fakta homma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea töitä. Ja ihan töissä kirjoittelen tänne kun ei ole muuta tekemistä just nyt.
"Kannattaa hakea töitä." Oletko hyvä ihminen kuullut sellaisesta, kuin työkyvytön? Kaikki eivät terveydentilansa vuoksi PYSTY tekemään töitä, ei ole kaikki noin yksinkertaista.
Plää...kyllä kaikki ainakin tänne kirjoittelevat pystyvät jotain töitä tehdä. Palkkaus, työajat ja ehdot toki voi olla perseestä.
Pystyn tekemään jotain pientä avustavaa hommaa, esim kaupassa jotain pikkupurnukoita asetella, hitaampaa kyllä kuin jos joku tervekäsinen tekisi (mulla vaikea nivelrikko). Ikävä kyllä työnkuvaan kuuluu myös kuormien purkamista mihin taas en kykene. Sehän se ongelma just onkin että tällaisiin "suojatöihin" ei palkata nykyään ketään eikä kukaan halua maksaa palkkaa. Todella moni työkyvytön pystyisi tekemään jotain pientä työtä, ongelma on siinä ettei kukaan palkkaa heitä tekemään sitä pientä. Itse en pysty edes mihinkään pajatoimintaan koska ne ovat näpertämistä ja askartelua mikä aiheuttaa kovia kipuja ja sorminäppäryyteni on ollut vuosia mennyttä.
Sama tilanne täälläkin. Ikää kohta 60 vuotta. Nivelet pskana, nikkeliallergia, äskettäin kuvauksissa todettu synnynnäinen selkävika, särkyä särkyä, kipua ja tuskaa jne jne...eli tosi hyvät mahdollisuudet työllistyä? Kysyn tuolta Plää-tyypiltä siis. Odottelisin vastausta, kiitos :)
Eläkkeelle liian "terve" ja töihin jopa Kelan mukaan liian sairas, kun kerran tukea maksavat kotona makoilusta. Nyt edessä taas tapaaminen kuntoutettavien ryhmään menosta. Jeeh, mä varmaan kuntoudun, mä kuntoudun, ou jee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, sinun tulisi olla yhteydessä Kelaan. Jos kertomasi pitää paikkansa, niin jo siinä on toimittu väärin, että on lähdetty pyytämään jotain vuokranmaksutositteita varsinkin, jos ne näkyy tiliotteella. Hakemuksen käsittelyä ei saisi viivyttää tuollaisen takia. En tiedä, onko asialla sitten ollut joku kesätyöntekijä. Jos olet laittanut tositteen kertomanasi päivänä, niin hakemuksesi olisi pitänyt jo käsitellä. Tietääkseni missään vakuutuspiirissa ei ole tällä hetkellä ruuhkaa ja hakemukset käsitellään ajallaan, joten kyse on jostain muusta ongelmasta. Kuulostaa myös oudolta, että hakemuksesi on ollut käsittelyssä neljä päivää, mutta mitään ei tapahdu. Kuulostaa, että hakemuksesi on lukittuna jollekin työntekijälle, mutta hän ei jostain syystä tee sitä. Harmi, että olet nyt joutunut jonkun osaamattoman työntekijän kohteeksi. Kannattaa soittaa Kelaan, jolloin hakemuksesi voidaan ottaa kiirreelliseen käsittelyyn ja selvittää tilanne.
Olen eri kuin AP. Mutta jouduin nyt myös viime kuussa hakemaan toimeentulotukea, kun äkillinen elämäntilanteen muutos tipautti tulot pohjamutiin. Taisin itse asiassa hakea tt-tukea samoihin aikoihin kuin AP, ja se on jo myönnetty, ei mitään valittamista tässä. Mutta meiltäkin tosiaan kyselivät sekä tositetta vuokran määrästä (=vuokrasopimus, toimitettu asumistuen hakemisen yhteydessä Kelalle aikaisemmin), tiliotteita (joista näkyy maksetun vuokran määrä jo sinällään), ja kolmanneksi erillistä tositetta maksetusta vuokran määrästä. Tämä oli mielestäni vähän huvittavaa joskaan ei yllättävää, byrokratian kankeat rattaat kun nyt ovat mitä ovat. Toimitin toki asiallisesti kaikki nämä vuokran määrään liittyvät dokumentit, erillisen tositteen nappasin kuvankaappaustyökalulla tiliotteesta, jonka myös lähetin. Tämä riitti ja myöntävä päätös tuli. Tuli kyllä mietittyä, mistä moinen menettely johtuu, että samaa tietoa tarvitaan noin monena eri kappaleena. Joku saattaisi jo turhautua, kun samoja lippulappusia pyydetään useaan kertaan niin, että ehkä jättäisi koko homman sikseen? Tai ainakin käsittely viivästyisi, mitähän silläkin voitetaan...
Tiliotteet tulee aina toimittaa uuden hakemuksen yhteydessä. Vuokrasopimusta ei tosiaan tarvi, jos se löytyy asumistuen liitteistä. Vuokranmaksutositetta ei ole tarvetta pyytää eikä sen vuoksi saa viivyttää hakemusta. Vuokranmaksutosite pyydetään, jos epäillään asiakkaan laiminlyövän vuokranmaksun. Jos tätä ei toimiteta eikä tiliotteella näy maksua, perustoimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle yhden varoituksen jälkeen. Ylipäänsä tiliotteet ja muut tulotiedot on sellaisia dokumentteja, joita voidaan lisäselvityksenä pyytää. Vuokranmaksutosite ei kuulu tähän. Toki sitä voidaan pyytää samalla, kun muitakin liitteitä, jos siihen liittyy epäselvyyttä, mutta se ei saisi olla viivyttävänä tekijänä yksinään kyllä. t. Toimeentulotuen käsittelijä
Siitä olin selvillä, että uusilta asiakkailta pyydetään aina tiliotteet. Mutta mikäköhän olisi syynä sille, että uuden (=entuudestaan tuntemattoman) asiakkaan epäiltäisiin laiminlyövän vuokranmaksua, jotta sitä erillistä tositetta pyydetään? Ja toimitetuilta tiliotteilta näkyy varsin hyvin, että vuokrat on maksettu ajallaan... Mutta ei siinä mitään, toimitan itse kyllä aina kaiken mitä pyydetään, että asiat hoituvat sujuvasti. Tässä tapauksessa todella liitteenä pyydettiin myös sitä vuokrasopimusta, joka oli jo toimitettu, mutta helpostihan sen uudestaan lähettää, kun on koneella kaikki jo tallennettuna muutenkin. AP:n kohdalla luulisin, että päätöstä viivästyttää pikemmin tuo erimielisyys maksetun vuokran oikeasta määrästä ennemminkin kuin itse erillinen tosite. Siitä en tiedä, miksi oikeasta määrästä on heidän kohdallaan erimielisyyttä.
Olisiko niin, että näillä monilla tositteilla halutaan minimoida kepulit. Aina on joku joka voi yrittää saada vuokraa korkeampaa vuokra-avustusta muuttamalla papereita tai joka ei todellisuudessa itse maksakaan vuokraansa vaan sen maksaa joku muu taho - kas kun yrittänyttä ei laiteta.
Ja siinä sitten kärsii nekin rehelliset, jotka joutuvat tuohon paperinpyöritykseen mukaan.
No tuo on vielä lyhyttä odottamista. Itse odottelin 5 viikkoa päätöstä sairauspäivärahasta, tämän jälkeen tuli lisäselvityspyyntö ja sitten vielä yli viikko odottelua ennen lopullista päätöstä. Kivasti meni tämä kesä ilman rahaa perheellisenä työkyvyttömänä yksinhuoltajana .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo! kirjoitti:
Kelaan näyttää pääsevän suhteilla enimmäkseen ne jotka ovat täysin kyvyttömiä hoitamaan ihmisten tukiasioita. Eli eivät tajua hakemuksista mitään, niin tekevät mitä sattuu-päätöksiä.
Kyllä siellä on ihan koulutettua porukkaa tekemässä. Mitä tarkoitat niillä mitä sattuu-päätöksillä? Saman ohjeen mukaan siellä kaikki tekee töitä. Itse siirryin toimeentulotuen hakijasta toimeentulotuen käsittelijäksi, että kyllä siellä on sitäkin porukkaa jotka on ollu ihan samalla viivalla hakijoiden kanssa.
Missä on se koulutuslinja, josta valmistuu Kelan etuuskäsittelijäksi. Vaaditaanko sosionomin vai tradenomin tutkinto? Vai käykö peräti hortonomi?
Kelalla ei ole ohjeita, vaan tulkintoja. Riippuen hakijan tilanteesta voidaan soveltaa lainkohtaa se ja se. On ihan itse tullut tämä todistettua omista asumistukipäätöksistä ja sen on todennut myös etuuskäsittelijä. Opiskelijoilla taisi olla muutama vuosi sitten hyvä esimerkki tästä, eli jos jätit opintotukihakemuksen tiettyyn aikaan, saatoit saada yhden kuukauden lisää tukia. En jaksa sitä tähän kaivaa.
Tuloton voi saada väärinlasketut asumistuet anteeksi. Osa-aikainen ei välttämättä saa, ja Kela perii ilmeisesti arpomalla lasketun summan takaisin. Mitään erityistä prosenttilukua ei ole olemassa, vaan mennään fiilispohjalta sen mukaan, mitä saa anteeksi.
Kela ei myöskään koskaan tule itse näissä vastaan. Se ei kerro, että tällainen tai tuollainen on mahdollista. Jos et itse tiedä tai osaa, niin Kela kyllä pitää huolen siitä, että se kynii ja evää kaiken mahdollisen. Esimerkiksi sitäkään ei kerrota, että asumistukea voi hakea taannehtivasti aikaisemmalta kuulta.
Oma lukunsa ovat virkailijoiden ristiin menevät tulkinnat. Näistäkin on kokemusta.
No esimerkiksi juuri sosionomi ja tradenomi on aika yleisiä koulutuksia Kelan etuuskäsittelyssä. Sitten on soveltuvia yliopistokoulutuksia kuten valtiotieteet, sosiologia jne. Ja usko tai älä, on olemassa etuusohje jonka mukaan tehdään ja sen lisäksi vielä erilaisia ohjeita eri tilanteisiin ja tarpeisiin. Ja myös harkintaa voidaan tarvittaessa käyttää joissakin asioissa, mutta etuusohje on se mihin kaikki käsittely perustuu. Jokaisella etuudella on oma ohjeensa. Kokemuksesta voin sanoa että aika usein myös tullaan vastaan jos asiakkaan elämäntilanne sitä vaatii ja käytetään maalaisjärkeä.
Tokihan uskon. Tässähän se pointti onkin, että Kelan sisällä vallitsee nk. "maan tapa". Näin toimitaan, on aina toimittu. Tavallinen tukien hakija tosin ei tiedä siitä pätkän vertaa eivätkä ne päätöksen lopussa listatut momentit sitä juurikaan avaa, koska ne eivät kerro mitään siitä, miten niitä sovelletaan. Ja soveltaminen jättää aina mukavasti tilaa niille tulkinnoille, ja tulkinnoista seuraa se, että hakijat eivät ole yhdenvertaisia päätöksenteon edessä. Voisin näistä listata pitkän litanian sekä oman että tuttavien puolesta, mutta koska kyseessä on julkinen palsta, en sitä tee.
Fyi, usein "maalaisjärki" on se vaihtoehto, joka tulee Kelalle edullisimmaksi...
Itse ainakin päätöksiä kirjoittaessa perustelen aina sinne päätöksille miksi toimitaan niin kuin toimitaan juuri sen takia että silloin asiakkaan on helpompi ymmärtää miksi jollain tavalla on tehty. Mun ei sitä tarvitsisi tehdä niin tarkasti, mutta koen sen olevan asiakasystävällisempää koska ei oo mikään salaisuus että kelakieltä on usein hankala ymmärtää varsinkin asiakkaiden. Ja itse kun toimeentulotukea on myös hakenut aikanaan niin tietää että niitä ei aina ymmärrä miksi toimitaan tietyllä tavalla. Eli toki on myös käsittelijäkohtaisia vaihteluita esim. päätösten kirjaamisessa, mutta saman ohjeen mukaan me tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Ei töihin saa mennä, jollei ole työpaikkaa. Sellaisen antamisesta taas päättää työnantaja, ei työnhakija.
Jos omin päin päättää mennä, hälytetään paikalle vartijat tai poliisi.
Saako teille töihin tuosta vain tulla? Jos, niin kerrotko vielä työnantajasi nimen ja toimipisteen osoitteen?
Peruta firmn niin olet heti töissä. Sitten voitkeräillä pulloja firmana, kerjöillä tai kerätä käpyjä ja kiviä.
Mä olen kokeillut, pääsin melkein hengestäni. Itämeren takaa tulleilla on keräilymonopoli mafian malliin. (Kerjääminen samoin hallussa, mutta romanialaisten yksinoikeudella.) Uhkailivat mutkalla, kun yritin yhtä tölkkiä pusikosta ottaa. Marjametsissä sama juttu. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, sinun tulisi olla yhteydessä Kelaan. Jos kertomasi pitää paikkansa, niin jo siinä on toimittu väärin, että on lähdetty pyytämään jotain vuokranmaksutositteita varsinkin, jos ne näkyy tiliotteella. Hakemuksen käsittelyä ei saisi viivyttää tuollaisen takia. En tiedä, onko asialla sitten ollut joku kesätyöntekijä. Jos olet laittanut tositteen kertomanasi päivänä, niin hakemuksesi olisi pitänyt jo käsitellä. Tietääkseni missään vakuutuspiirissa ei ole tällä hetkellä ruuhkaa ja hakemukset käsitellään ajallaan, joten kyse on jostain muusta ongelmasta. Kuulostaa myös oudolta, että hakemuksesi on ollut käsittelyssä neljä päivää, mutta mitään ei tapahdu. Kuulostaa, että hakemuksesi on lukittuna jollekin työntekijälle, mutta hän ei jostain syystä tee sitä. Harmi, että olet nyt joutunut jonkun osaamattoman työntekijän kohteeksi. Kannattaa soittaa Kelaan, jolloin hakemuksesi voidaan ottaa kiirreelliseen käsittelyyn ja selvittää tilanne.
Olen eri kuin AP. Mutta jouduin nyt myös viime kuussa hakemaan toimeentulotukea, kun äkillinen elämäntilanteen muutos tipautti tulot pohjamutiin. Taisin itse asiassa hakea tt-tukea samoihin aikoihin kuin AP, ja se on jo myönnetty, ei mitään valittamista tässä. Mutta meiltäkin tosiaan kyselivät sekä tositetta vuokran määrästä (=vuokrasopimus, toimitettu asumistuen hakemisen yhteydessä Kelalle aikaisemmin), tiliotteita (joista näkyy maksetun vuokran määrä jo sinällään), ja kolmanneksi erillistä tositetta maksetusta vuokran määrästä. Tämä oli mielestäni vähän huvittavaa joskaan ei yllättävää, byrokratian kankeat rattaat kun nyt ovat mitä ovat. Toimitin toki asiallisesti kaikki nämä vuokran määrään liittyvät dokumentit, erillisen tositteen nappasin kuvankaappaustyökalulla tiliotteesta, jonka myös lähetin. Tämä riitti ja myöntävä päätös tuli. Tuli kyllä mietittyä, mistä moinen menettely johtuu, että samaa tietoa tarvitaan noin monena eri kappaleena. Joku saattaisi jo turhautua, kun samoja lippulappusia pyydetään useaan kertaan niin, että ehkä jättäisi koko homman sikseen? Tai ainakin käsittely viivästyisi, mitähän silläkin voitetaan...
Tiliotteet tulee aina toimittaa uuden hakemuksen yhteydessä. Vuokrasopimusta ei tosiaan tarvi, jos se löytyy asumistuen liitteistä. Vuokranmaksutositetta ei ole tarvetta pyytää eikä sen vuoksi saa viivyttää hakemusta. Vuokranmaksutosite pyydetään, jos epäillään asiakkaan laiminlyövän vuokranmaksun. Jos tätä ei toimiteta eikä tiliotteella näy maksua, perustoimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle yhden varoituksen jälkeen. Ylipäänsä tiliotteet ja muut tulotiedot on sellaisia dokumentteja, joita voidaan lisäselvityksenä pyytää. Vuokranmaksutosite ei kuulu tähän. Toki sitä voidaan pyytää samalla, kun muitakin liitteitä, jos siihen liittyy epäselvyyttä, mutta se ei saisi olla viivyttävänä tekijänä yksinään kyllä. t. Toimeentulotuen käsittelijä
Siitä olin selvillä, että uusilta asiakkailta pyydetään aina tiliotteet. Mutta mikäköhän olisi syynä sille, että uuden (=entuudestaan tuntemattoman) asiakkaan epäiltäisiin laiminlyövän vuokranmaksua, jotta sitä erillistä tositetta pyydetään? Ja toimitetuilta tiliotteilta näkyy varsin hyvin, että vuokrat on maksettu ajallaan... Mutta ei siinä mitään, toimitan itse kyllä aina kaiken mitä pyydetään, että asiat hoituvat sujuvasti. Tässä tapauksessa todella liitteenä pyydettiin myös sitä vuokrasopimusta, joka oli jo toimitettu, mutta helpostihan sen uudestaan lähettää, kun on koneella kaikki jo tallennettuna muutenkin. AP:n kohdalla luulisin, että päätöstä viivästyttää pikemmin tuo erimielisyys maksetun vuokran oikeasta määrästä ennemminkin kuin itse erillinen tosite. Siitä en tiedä, miksi oikeasta määrästä on heidän kohdallaan erimielisyyttä.
Olisiko niin, että näillä monilla tositteilla halutaan minimoida kepulit. Aina on joku joka voi yrittää saada vuokraa korkeampaa vuokra-avustusta muuttamalla papereita tai joka ei todellisuudessa itse maksakaan vuokraansa vaan sen maksaa joku muu taho - kas kun yrittänyttä ei laiteta.
Ja siinä sitten kärsii nekin rehelliset, jotka joutuvat tuohon paperinpyöritykseen mukaan.
Kelalla on jo pääsy useimpiin tietokantoihin, jopa pankkitileille. Uutena uutuutena verottajan palkkatiedot. Siitä huolimatta niitä papereita vaaditaan, ja kuten joku tuolla totesi, niin tukia uudestaan haettassa samat kopiot samoista papruista uudestaan. Simputtaminen haisee ja kauas.
Tuet voidaan kätevästi katkaista tai viivytellä maksamisen kanssa, kun vaaditaan lisäselvityksiä. Moni masennuspotilas saattaa jopa jättää hakematta, jos pitää laukata pitkin virastoja tai köyhän pitkäaikaistyöttömän pitää matkustella julkisella kirkonkylille. Mitä hankalampaa, sitä varmemmin saadaan ainakin jokin % rajattua ulos.
Mitäs et toimita kaikkia liitteitä ja ole ajoissa liikkellä. Oma tyhmyys, ei Kelan.
Kela ei tosiaankaan pääse ihmisten pankkitileille. Siksi niitä tiliotteita pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei tosiaankaan pääse ihmisten pankkitileille. Siksi niitä tiliotteita pyydetään.
Kyllä pääsee. EU:n rahanpesudirektiivin piti helpottaa viranomaisten pääsyä pankkitileille, ja Kela sai siinä sivussa jalkansa oven väliin. Yle uutisoi 7.10.2018, että Kela pääsee jatkossa tutkimaan pankkitilejä parin näppäimen painalluksella. Nice.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee. EU:n rahanpesudirektiivin piti helpottaa viranomaisten pääsyä pankkitileille, ja Kela sai siinä sivussa jalkansa oven väliin. Yle uutisoi 7.10.2018, että Kela pääsee jatkossa tutkimaan pankkitilejä parin näppäimen painalluksella. Nice.
En pääse näkemään ihmisten pankkitilejä. t. Toimeentulotuen käsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on provo. Sen verran risti riittaisia tietoja. Ainoa tarkoitus tällä aloituksella on luoda eri puraa suomalaisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse näkemään ihmisten pankkitilejä. t. Toimeentulotuen käsittelijä
En kyllä minäkään. Toki jos päästäisiin, niin se helpottaisi sekä meitä että asiakasta kun ei tarvis tiliotteita pyydellä.
T. Toimeentulotuen käsittelijä
Kela ei ole hankala ellet ole itse hankala tapaus. Työttömiä nyt pitääkin pompotella ja halveksia. Pthui!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin toki siinä uutisoinnissa sanottiin, että tää astuis voimaan oliko 2020. Ja myöhemmin taidettiin uutisoida, että tuo Kelan osuus tuossa peruttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se idea edennyt toteutukseen, koska perustuslakivaliokunta torppasi esityksen yksityisyydensuojan vedoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa on aina pyydetty tuo tosite vuokran määrästä pyydetty asumistuen vuositarkastuksen yhteydessä, vanhassa vuokrasopparissahan on ihan eri summa kuin mitä vuokra nykyään on. Ja sitä vuokrasopimustakaan ei tarvitse uudelleen toimittaa vaikka se liitteissä pyydetään, se taitaa olla vakiona siellä että tositteet asumismenoista pyydetään mutta siihen riittää ihan kuittaus että se ja se teiltä jo löytyy. Mutta tuo ap:n tilanne kuulostaa oudolta ja veikkaan että ap jättää jotain kertomatta koska kela ei kyllä vakiosti tarkistele onko vuokraa maksettu oikea summa tai ylipäätään ollenkaan, se tarkistetaan vain jos on aiemmin ollut ongelmia vuokran maksussa tai syytä epäillä että vuokran maksaa oikeasti joku muu, esim joku jonka tuloja ei kelalle ilmoiteta.
Mitä se Kelaan vaikuttaa kuka vuokran maksaa? Kelan tukihan lasketaan sen tuensaajan kulujen mukaan. Jos haluan maksaa siskonpoikani vuokran niin eihän se kelalle kuulu.
Niin katsos kun se vuokra lasketaan mukaan niihin siskonpojan kuluihin. Jos sinä maksat vuokran niin eihän se ole hänelle kulu. Siksi se saattaa joskus kiinnostaa jos huomataan että joku ei ikinä maksa omalta tililtään vuokraa mutta ilmoittaa sen kuluksi hakemuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalla on jo pääsy useimpiin tietokantoihin, jopa pankkitileille. Uutena uutuutena verottajan palkkatiedot. Siitä huolimatta niitä papereita vaaditaan, ja kuten joku tuolla totesi, niin tukia uudestaan haettassa samat kopiot samoista papruista uudestaan. Simputtaminen haisee ja kauas.
Tuet voidaan kätevästi katkaista tai viivytellä maksamisen kanssa, kun vaaditaan lisäselvityksiä. Moni masennuspotilas saattaa jopa jättää hakematta, jos pitää laukata pitkin virastoja tai köyhän pitkäaikaistyöttömän pitää matkustella julkisella kirkonkylille. Mitä hankalampaa, sitä varmemmin saadaan ainakin jokin % rajattua ulos.
Muutaman liitteen lähettäminen nettisivun kautta ei ole simputusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs et toimita kaikkia liitteitä ja ole ajoissa liikkellä. Oma tyhmyys, ei Kelan.
Täsmennän nyt vielä kertaalleen. Tiliotteella näkyi vuokranmaksu, josta siis pyysivät vielä erillistä tositetta. Eivät ole koskaan aiemmin pyytänyt. Lisäksi vaativat selvityksen, miksi olen maksanut vuokraa liian vähän. Olen maksanut vuokraa juuri sen verran kuin on pitänytkin. Toisekseen, Kelan täytyisi käsitellä hakemus seitsemän arkipäivän kuluessa liitteiden saapumisessa. Joten, vaikka olisinkin unohtanut laittaa kaikki tarvittavat liitteet, silti päätöksen olisi pitänyt tulla viimeistään keskiviikkona. Ilman tuota liitesähläystä aiemmin.
Nyt varasin tuon puhelinpalveluajan, kiitos siitä vinkkaajalle! Ap
Totta, noissa pitää aina muistaa laitta sana pätevä tai ammattitaitoinen sinne eteen.