Riitääkö, jos on tunnin ennen lennon lähtöä kentällä?
Vain käsimatkatavara
Itsepalvelu check in ennakkoon
EU:n sisäinen lento
Kommentit (27)
Terminaali 1:n turvatarkastuksessa ei ole juuri koskaan ruuhkaa. Voit käyttää sitä vaikka lentosi lähtisi terminaali 2:sta.
Minulla on varhaisaamun lento ja matkaa kentälle 170km. Harmittaa lähteä bussilla yön selkään, ja on kaksi vaihtoehtoa: joko olen kentällä todella hyvissä ajoin (2,5h aiemmin), tai tuntia aiemmin. Valitsen kumminkin tuon aiemman kuljetuksen, koska en halua stressata myöhästymisestä. Lentoni on Eu:n sisäinen mutta Schengenin ulkopuolelle, eli joudun vielä toiseen passitarkastukseen ennen lähtöporttia.
Tunti riittää normaalisti aivan hyvin, kun lähtöselvitys on tehty etukäteen ja menen vain suoraan turvatarkastukseen pienen laukkuni kanssa. Mutta olenko varmasti kentällä tuntia ennen - siinä pulma.
-ei ap
Lennän useita kertoja vuodessa ja ikinä ei hki-vantaalla ole ollu sellasta ryysistä turvatarkastuksessa, että siihen ois jämähtäny pitkäksikin aikaa. Max 15min on menny vaikka jonoa olis ollu pitkästi. Mutta yleensä alle viis minuuttia ja on jo toisella puolella. Ulkomailla varaan varmuudeksi enemmän aikaa, mutta koska tämä kenttä on niin tuttu, ja jonot todettu hyvin vetäviksi en ikinä ole kentällä 2h aikaisemmin niin ku jotkut hermoheikot haluaa sielä olla. Tunti/vähän alle riittää siis sata varmasti!
Todennäköisesti riittää hyvin. Ja vaikka jonot turvatarkastukseen ovat joskus pitkiä, niin jono vetää yleensä tosi hyvin. Yleensä saat myös tekstiviestin, jos kentälle odotettavissa suurta ruuhkaa. Mutta, varaisin silti vähän yli tunnin. Ikinä ei tiedä.
Riittää helposti. Olen monta kertaa mennyt turvatarkastukseen samaan aikaan kun boarding on merkitty alkavaksi. Hyvin olen ehtinyt ja joutunut jopa jonottamaan portilla jonon madellessa.
Me lennämme kerran vuodessa. Se check-in on joka kerta aivan kauhea. Nykyisin ei saa palvelua ollenkaan. Itse pitää koneelta näpytellä laukkuihin tarraliuskat, osata ne pikkutarrat läimiä ympäri laukkua ja pitkä suikale kahvaan, nostaa laukku lavalle ja painaa eteenpäin. Samoin koneelta pitää itse kirjata itsensä lennolle, enkä tosiaan tajua, mikä se numero siinä tulosteessa on se numerosarja, joka pitää mihinkin laittaa. Onneksi siellä on niitä työntekijöitä, joita voi kysyä apuun. Tosin lähes kaikki tarvitsevat apua, joten nyt siellä on ruuhkaa sen takia, että kaikki odottavat sitä apulaista hätiin. Ennen homma hoitui paljon nopeammin ja vaivattomammin, kun vain asteli tiskille ja siellä työntekijä hoiteli liput ja laukut. Suoraan peestä tämä nykyinen meininki.
Ehtii. Sitten vaan käsimatkatavarat . Turvatarkastus menee nopeesti.